Jonge kinderen wel/niet insmeren?

22-05-2017 16:36 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee in een facebookgeoep voor natuurlijk en gezond leven/opvoeden.

Ik lees daar wel eens dingen die ik niet wist en als ik daar over lees kan ik me erin vinden en probeer ik dat mee te nemen in mijn levensstijl. Ik lees echter vaker dingen waarvan ik denk huh? Ik kan me daar dan weinig bij voorstellen. Dan vraag ik me af of ik nou zo onwetend ben en het helemaal fout doe. Zo is dat bijvoorbeeld bij zonnebrand. Ik wist niks over minerale of chemische filters. Ik gebruik al mijn hele leven hetzelfde. Ik las erover en heb toen voor iets anders gekozen voor mijn kind. Prima, voel ik me goed bij. Nu lijkt het een nieuwe trend te zijn om je kinderen niet in te smeren om ze zo een natuurlijke weerstand op te laten bouwen. Overigens niet op het heetst van de dag maar dat doe je sowieso niet met die kleintjes ( dacht ik). Maar ik weet niet beter of babys en (jonge) kinderen ( en volwassenen toch eigenlijk ook) moeten goed ingesmeerd worden tegen verbranden, zonschade, kans op kanker etc. Het voelt zo onnatuurlijk om dat niet te doen. Ben ik nou zo achterhaald en zit er logica in deze nieuwe visie of kan dit gevaarlijk zijn?
Wat denken jullie?
Ik smeer mijn kind in en zijn op heetst van dag niet in de zon. Heb een grote parasol in de tuin. En voor vakantie heb ik uvwerende kleding.
Natuurlijke weerstand tegen huidkanker :facepalm:
Natuurlijk smeer je je kinderen in: huidkanker is één van de meest voorkomende kankersoorten in NL. Lees maar even op de site van KWF etc. Maar ik vrees dat we al snel in een vaccinatie achtige discussie gaan verzanden, waarbij wetenschappelijk bewijs geen rol meer speelt.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Natuurlijk wel insmeren!
Je kunt geen weerstand op bouwen tegen UV licht. Het bruin verkleuren van de huid heeft een erg lage factor, dus het overgrote deel van het UV licht gaat gewoon door de huid, in je cellen en je DNA, dat dus kanker veroorzaakt.

Het is juist zo dat de schade in je kindertijd meer kans zou geven op kanker later: http://www.skincancer.org/media-and-pre ... -2013/kids
Ik heb nog nooit van die trend gehoord. Ik smeer ze gewoon in.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
"Ik smeer mijn kind in en zijn op heetst van dag niet in de zon. Heb een grote parasol in de tuin. En voor vakantie heb ik uvwerende kleding "

Lijkt mij helemaal prima zoals jij het doet.

Wat een onzin in die groep zeg, nog gevaarlijk ook. ZEKER insmeren!!!!
De huid maakt onder invloed van zonlicht vitamine D aan. Het advies nu is, om de kinderen eerst een kwartiertje in de zon te laten rondlopen en pas daarna in te smeren.

altijd de hele dag door smeren zodat er geen zonlicht meer tot de huid doordringt is ook niet goed.

of te wel zoek een gezonde balans.

daarnaast kan het geen kwaad om de etiketten eens goed door te lezen, in sommige middelen zit echt rotzooi.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Zeker wel insmeren. Tweedegraads huidverbrandingen (en die krijg je sneller dan je denkt) zijn een enorme risicofactor voor huidkanker op latere leeftijd, zeker als je dit als kind hebt gehad.

Daarbij is het natuurlijk altijd slim om je kinderen niet in het heetst van de dag in de zon te laten spelen. Volgens mij doe je het prima!
Natuurlijk moet je je kind insmeren, die natuurlijke weerstand is erg beperkt, als je goed bruin bent geworden helpt dat wel iets om verbranding te voorkomen maar echt niet genoeg om een blanke kinderhuid langere tijd te beschermen in de volle zon. Ook langdurig blootgesteld worden aan de zon zonder bescherming is schadelijk voor de huid. Ik snap dat soort mensen niet, niet smeren want volgens iemand ergens zit daar misschien iets in wat niet goed zou kunnen zijn. Terwijl we van de zon 100% zeker weten dat dat schadelijk is als je daar vaak en langdurig aan bloot gesteld wordt zonder bescherming en ook dat verbranden ook als kind het risico verhoogt op huidkanker, elk keer verbranden verhoogt dat risico. Dus ik snap niet dat je kiest voor iets dat zeker weten schadelijk is boven iets wat die schade juist helpt voorkomen en waarvan helemaal niet vaststaat dat het schadelijk is en zo ja in welke mate. Daar hoef je dan toch niet over na te denken?! Maar goed zo denk ik dan.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
je hebt verstandig nadenken. je hebt wenkbrauw optrekkende overwegingen en je hebt totaal van de wereld zijnde idioten die zich geen ouders zouden mogen noemen.

in jouw verhaal schaar ik jou onder groep 1 en de mensen die niet insmeren onder groep 3
En doooooor!
Ergens fijn dat mijn gedachte dus zo gek niet is. Maargoed ik loop wel vaker achter. Ik vraag me toch af waar dat vandaan komt en hoe een dergelijk grote groep dat dan een goed idee vindt. Ik heb er iets over gelezen maar niet echt verder op doorgezocht. Eens kinken of ik het terug kan vinden.
Tuurlijk kinderen lekker weerbaar maken. Werkt dat ook door het handje iedere dag even op de warme kachel te leggen zodat ze weerbaar zijn tegen brandwonden?
Al kijk je nog niet eens zo ver als kanker, je wil toch niet dat je kind verbrandt.
Stellen ze op die groep ook voor om je kind iedere dag een hapje bedorven eten te geven, om hem weerbaar te maken?
En dat is het enge met die groepen, er hoeft maar iemand halleluja te roepen over iets en de volgers denken niet na , want het staat op internet
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Insmeren is juist hartstikke belangrijk. Niet luisteren naar al die kletspraatjes, maar gewoon je gezonde verstand gebruiken.
Als kind van een vader die vroeger niet werd ingesmeerd en die nu huidkanker heeft: Blijf je kind lekker insmeren!
De lui die hun kind 'niet in smeren om ze zo een natuurlijke weerstand op te laten bouwen' zijn geschift. Hoe komen ze er op :facepalm:
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
hamerhaai schreef:
22-05-2017 16:48
De huid maakt onder invloed van zonlicht vitamine D aan. Het advies nu is, om de kinderen eerst een kwartiertje in de zon te laten rondlopen en pas daarna in te smeren.
Dan ben je dus al verbrand als je mijn huid hebt.
Ik meen me te herinneren dat je vit. D ook op neemt als je ingesmeerd bent, maar pin me daar niet op vast. Zou dat advies dus echt niet klakkeloos op volgen.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ik vind expres niet insmeren echt kindermishandeling. Heb als kind vaak gillend en huilend van de pijn in bed gelegen omdat mijn ouders het steeds vergaten/ het niet zo belangrijk vonden als we een uurtje buiten ging spelen. Er werd dus vaak pas gesmeerd toen het al te laat was.
hamerhaai schreef:

altijd de hele dag door smeren zodat er geen zonlicht meer tot de huid doordringt is ook niet goed.

daarnaast kan het geen kwaad om de etiketten eens goed door te lezen, in sommige middelen zit echt rotzooi.
Van wie is dat advies?
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Ik weet waar dit vandaan komt. Dikke lagen factor 50 van maart tm oktober van een of andere goedje vol gifstoffen lijkt me niet echt goed voor je. En dat is waar het om gaat. Zo min mogelijk troep smeren, zorgen voor natuurlijke bescherming middels voeding en belangrijkste; uit de zon houden! Het heeft echt geen zin om baby's en kleintjes lekker in te smeren met alcohol en parfum om ze vervolgens in de zon te leggen ;) Ik ken niemand die niet smeert (op een gek na) maar het is beter om ze uit de zon te houden ipv te denken dat ze onbeperkt in de zon mogen omdat je hebt gesmeerd en het is niet erg om eens te kijken naar wat je precies op zo'n kinderhuidje mikt.
anoniem_347122 wijzigde dit bericht op 22-05-2017 17:42
39.02% gewijzigd
Rimke schreef:
22-05-2017 17:35
Ik weet waar dit vandaan komt. Dikke lagen factor 50 van maart tm oktober van een of andere goedje vol gifstoffen lijkt me niet echt goed voor je. En dat is waar het om gaat. Zo min mogelijk troep smeren, zorgen voor natuurlijke bescherming middels voeding en belangrijkste; uit de zon houden!
Minerale filters kunnen niet door de huid en zijn gewoon veilig.

Je kunt geen natuurlijke bescherming middels voeding krijgen, ja een heel klein beetje maar dan kun je 20 minuten in de zon ipv 15.

En die kids willen vast ook zwemmen en lekker spelen in de zomer, dus dat is niet echt een optie om ze altijd uit de zon te houden.
Je kan natuurlijk kiezen om je kinderen niet in te smeren.

Maar dan moet je ze ook binnen houden.
Je kunt ze niet altijd uit de zon houden, dus smeren en opnieuw smeren en opnieuw, T-shirtje aan, petje op, heetst van de dag uit de zon etc. In plaats van; we smeren ze in dus ga maar.
Nee natuurlijk niet, anders worden ze niet lekker bruin.

:facepalm:
hamerhaai schreef:

O dat lult het KWF zeker:

• Smeer je kind een halfuur voor het naar buiten gaat in;
Ik ben kinderloos en dat zal uit mijn reactie wellicht ook wel duidelijk worden.
Maar worden kinderen tegenwoordig echt dagelijks ingesmeerd?
Ik ben zelf 48 en ik werd normaal echt niet ingesmeerd. Alleen tijdens vakanties als we de hele dag aan het strand zaten of de hele dag in zwemkleding op de camping rondliepen.
En ja, ik ben als kind heus weleens verbrand, zelfs wel eens behoorlijk heftig (vanwege vergeten in te smeren en wel een hele dag aan het strand/in het water). Maar ik verbrandde heus niet van gewoon buitenspelen en dat deed ik veel.
En ik ben behoorlijk licht qua huid (blond haar en sproeten, wel donkere ogen).
Ik ben me vaag wel bewust van het feit dat de zon tegenwoordig meer schade doet (vanwege slechtere ozonlaag volgens mij), maar dagelijks insmeren zou bij mij echt niet opkomen. Doe ik zelf ook niet. Alleen als ik op/in het water ben. Of ergens waar de zon veel feller schijnt dan hier in Nederland.
En verder blijf ik vooral veel uit de zon.
Ik vraag me dus vooral af of ik zo hopeloos achter loop.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven