Kinderopvang niet meer kunnen betalen.

24-03-2013 20:05 165 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wacht even, hoor. Ik hoor zojuist een vrouw in het Rtl journaal zeggen dat ze (ach en wee) de kinderopvang niet meer kan betalen omdat ze sinds enige tijd geen baan meer heeft en dus de Kindertoeslag na 3 maanden stopt. "Dan wordt 't dus te duur, hè!"



Begrijp ik dan goed dat je evengoed nog opvang denkt nodig te hebben als je fulltime thuis zit?!



Begrijp me niet verkeerd. Het is zeker erg als je ontslagen wordt en ik snap ook dat het even lastig kan zijn omdat je niet weet hoe snel je straks weer opvang kunt regelen als je weer een baan hebt. Maar gezien het feit dat er nu genoeg plaatsen zijn op de crèches lijkt me dat dus niet zo'n groot probleem.



Zie ik nu iets over het hoofd of zijn "we" het tegenwoordig maar gewoon gaan vinden dat de kinderen opgevangen worden óók als je niet werkt?!? En de belastingbetaler dat dan ook nog eens door "subsidieert". (heb zelf ook kinderen, opvang, toeslag én werk)



Ik heb dit hele stuk nu getypt en denk... "Wat wil je er nu eigenlijk mee?" Eigenlijk gewoon m'n ei kwijt en natuurlijk ook de mening van anderen hierover lezen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 24 maart 2013 @ 22:13:

Er is geen verschil tussen belastingen, renske. Alle belastingen worden betaald door bedrijven. Soms rechtstreeks, soms via hun werknemers, soms via uitkeringen die daar weer door gefinancierd worden.



Zonder bedrijvigheid geen belastingen. Zo simpel is het.



Maar het maakt dan voor de beeldvorming weer wel uit of die werknemer uit bovenstaand voorbeeld een laagbetaalde parttimer is die naar uurverhouding 'gekort' is in het brutosalaris. Vervolgens huursubsidie en zorgtoeslag ontvangt, maar zich wel opfokken over haar/zijn belastingcenten die worden weggegooid aan KOT.



Ik heb hier niet een specifieke forummer in gedachte, maar IRL ken ik zo'n persoon. Haar oplossing voor dit dilemma is om haar voorbeeld te volgen: niet meer dan 18 uur werken. Dat zij zich per direct dan kan gaan melden bij de nog te openen gaarkeukens, gaat er niet in
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Was het voorheen niet zo dat als je geluk had, je werkgever alle kosten voor kinderopvang betaalde en als je pech had helemaal niets en alles daar tussenin. Dus hoeveel ambitie vrouwen destijds hadden, had ook wel iets te maken met welke werkgever ze hadden, vermoed ik.



Ik kan mij herinneren dat er toen naar de zin van het kabinet te weinig werkgevers waren die de kosten op zich namen. Daarna kwam er pas wetgeving waarin de kosten werden verdeeld over over overheid, alle werkgevers in NL en ouders.



Ik snap het probleem wel: solliciteren doe je meestal niet op een door jouzelf bepaald moment, niet iedereen heeft informele oppas en niet iedereen heeft een flexibele partner die op ieder gewenst moment in kan springen. Of geld om zelf de kosten op te hoesten.



Maar het probleem met opvang is breder: imo is er voor kinderopvang nooit een duidelijke, stabiele koers gevaren. Sinds ik er mee te maken heb en daarvoor ook al zijn de regelingen talloze keren aangepast van riant naar minder riant, verscherpt versoepeld en weer aangepast. Willen we nu arbeidsparticipatie van vrouwen of niet? Ja, faciliteer ze dan. Nee, laat ze lekker thuisblijven.



De houding van veel werkgevers helpt ook al niet: 'ze kozen voor iemand zonder kind'. Schokkend, als dat de enige reden was om jou af te wijzen. Wat als je een man was geweest? Dan was het feit dat je kinderen had je ook aangerekend?



Volgens mij is in het belang van de maatschappij dat er mensen zijn die werken en kinderen opvoeden blijven combineren. Riante regelingen zijn wat mij betreft echt niet nodig, 70% doorbetaald ouderschapsverlof zoals dat bij de overheid geldt vind ik echt van de zotte bijvoorbeeld.



Ik zou al blij zijn met een beetje stabiele koers, dan komen die oplossingen vanzelf.
Alle reacties Link kopieren
quote:bloemetje77 schreef op 24 maart 2013 @ 21:26:

[...]





Het is bovendien nog altijd makkelijk om een oppas voor kinderen te krijgen dan voor paarden of honden. Want: algemeen geaccepteerd, met een briefje in de buurt kan je misschien een leuk 18 jarig buurmeisje vinden voor een paar uurtjes, er zijn kinderdagverblijven,creches, oppasoma's, gastouders, vriendinnen met kinderen waar je wat mee kan rouleren, vraag eens bij het buurthuis of er geen dame is die voor een paar euro af en toe op wil passen etc etc



Ja joh, laat lekker een wildvreemde voor een paar euro op je kinderen passen, wat kan jou het schelen



Helemaal prima dat je zelf geen kinderen hebt, maar doe dan niet alsof je beter weet hoe je dit soort dingen oplost dan mensen die ze wel hebben.
The time is now
Alle reacties Link kopieren
Snoezeman had betaald én onbetaald ouderschapsverlof, overwerkuren, compensatieuren etc.

Baas blij dat die niet betaald hoefde te worden, en Snoezeman en ik konden hierdoor beiden drieëneenhalf jaar lang drie dagen in de week werken.

Opa en oma pasten één dag in de week op.



Met de basisschool in zicht hebben we pas opvang gezocht.



Okee, we gingen er bruto in salaris flink op achteruit, maar met al die belastingnivellering in ons land scheelde het netto niet écht heel veel. En Snoezekind weet niet beter dan dat papa's en mama's beiden kunnen werken én zorgen.



Geen gat in ons c.v., ook heel fijn. Qua salaris zitten we ongeveer gelijk, per uur gezien.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Als je zo weinig geld hebt dat je 3 maanden kinderopvang niet zonder toeslag kan financieren... dan vraag ik me af hoe die kinderen later gaan studeren of hoe sportclubjes etc betaald gaan worden. Als'je zo'n klein bedrag niet achter de hand hebt, wat moet dat in de toekomst dan met je kind?
Alle reacties Link kopieren
Koekie is dat een reactie op mij?



In mijn (ons) geval is het spaargeld weggesmolten doordat een aantal keer mijn contract niet verlengd is en ik met draaideurconstructies mijn baan kon 'houden'. In de tussenliggende maanden dat ik geen inkomen had liepen de vaste lasten wel gewoon door. De banenmarkt zit al wat langer op slot hoor, in mijn geval merk ik dit al sinds 2009 (gesubsidieerde semi-overheid).



Kinderdagverblijf een opzegtermijn van 2 maanden en ik wel uitzicht op werk dus dan zeg je het kdv niet op want die plek heb je nodig en er is geen garantie dat je kind na die maand zomaar weer terecht kan. Dan lever je zo al 1000¤ per maand in van je spaargeld.



Nu ik een hele andere baan heb kan ik weer reserves opbouwen dus maak je geen zorgen over studeren of clubjes!



Maar goed, ik vermoed en kan me voorstellen dat wanneer je dit zelf niet aan de hand hebt (gehad) het erg moeilijk voor te stellen is of te begrijpen is.
quote:kersenvlaai2011 schreef op 25 maart 2013 @ 04:30:

Koekie is dat een reactie op mij?



In mijn (ons) geval is het spaargeld weggesmolten doordat een aantal keer mijn contract niet verlengd is en ik met draaideurconstructies mijn baan kon 'houden'. In de tussenliggende maanden dat ik geen inkomen had liepen de vaste lasten wel gewoon door. De banenmarkt zit al wat langer op slot hoor, in mijn geval merk ik dit al sinds 2009 (gesubsidieerde semi-overheid).



Kinderdagverblijf een opzegtermijn van 2 maanden en ik wel uitzicht op werk dus dan zeg je het kdv niet op want die plek heb je nodig en er is geen garantie dat je kind na die maand zomaar weer terecht kan. Dan lever je zo al 1000¤ per maand in van je spaargeld.



Nu ik een hele andere baan heb kan ik weer reserves opbouwen dus maak je geen zorgen over studeren of clubjes!



Maar goed, ik vermoed en kan me voorstellen dat wanneer je dit zelf niet aan de hand hebt (gehad) het erg moeilijk voor te stellen is of te begrijpen is.Negen jaar geleden besloten wij dat we niet wilden interen op de reserves. KDV meteen opgezegd, maar uitzendwerk was toen ook niet altijd haalbaar. Ik heb wel wat baantjes gehad, maar soms moest ik ook bedanken omdat ik zat met opvang. Opa en oma waren beschikbaar, maar op twee vaste momenten in de week niet. Met jongste werd erg gesold. Dagje naar oma, dagje naar andere oma, dagje naar mijn zus, dagje schoonzus hier in huis, dagje naar mijn vriendin, ochtendje bij papa die hem bij oma liet slapen, waar ik hem weer ophaalde. Omdat ik het geen gezonde situatie vond, Sandtman meer kon gaan werken/verdienen, besloten even helemaal niet meer te werken. Even duurt nu dus al negen jaar. Als ik toen wel de opvang had laten doorlopen was ik denk ik gemakkelijker ergens in gerold via die uitzendbanen.
Alle reacties Link kopieren
quote:kersenvlaai2011 schreef op 25 maart 2013 @ 04:30:

Koekie is dat een reactie op mij?



In mijn (ons) geval is het spaargeld weggesmolten doordat een aantal keer mijn contract niet verlengd is en ik met draaideurconstructies mijn baan kon 'houden'. In de tussenliggende maanden dat ik geen inkomen had liepen de vaste lasten wel gewoon door. De banenmarkt zit al wat langer op slot hoor, in mijn geval merk ik dit al sinds 2009 (gesubsidieerde semi-overheid).



Kinderdagverblijf een opzegtermijn van 2 maanden en ik wel uitzicht op werk dus dan zeg je het kdv niet op want die plek heb je nodig en er is geen garantie dat je kind na die maand zomaar weer terecht kan. Dan lever je zo al 1000¤ per maand in van je spaargeld.



Nu ik een hele andere baan heb kan ik weer reserves opbouwen dus maak je geen zorgen over studeren of clubjes!



Maar goed, ik vermoed en kan me voorstellen dat wanneer je dit zelf niet aan de hand hebt (gehad) het erg moeilijk voor te stellen is of te begrijpen is.



Goedemorgen Kersenvlaai,



Ik wil hier geen discussie oproepen met "ik had het slechter dan jij", maar wat jij nu hebt, dat had was eind jaren '80, begin jaren '90 heel gewoon. Ik werkte parttime, verdiende destijds met mn baantje

fl 1400,-- en de opvang kostte ons fl 700,-- per maand. Ook geen vetpot dus. Mijn man werkte ook, maar was net met een nieuwe baan begonnen en verdiende ook niet superveel en was ook nog eens vaak van huis. Dus we hadden écht opvang nodig. (ook geen familie en vrienden in de buurt).



Maar het is wat @Suusjesoen zegt: Er is door de overheid gewoon nooit een duidelijke keuze gemaakt (zoals met heel veel, ik noem maar een hypotheekrenteaftrek), waardoor men gewoon niet weet waar ze aan toe zijn. Dat is het grote probleem. Wees duidelijk!
Alle reacties Link kopieren
Baan, in de jaren 80/90 waren de kosten om te leven ook een heel stuk lager.
quote:Virginia_11 schreef op 25 maart 2013 @ 09:33:

Baan, in de jaren 80/90 waren de kosten om te leven ook een heel stuk lager.En de salarissen ook!
Alle reacties Link kopieren
quote:sandt schreef op 25 maart 2013 @ 09:37:

[...]





En de salarissen ook!Klopt. Ik heb in de jaren 90 een behoorlijke tijd alleen gewerkt (man was werkeloos) en had echt geen topsalaris (2000 gulden). Daarmee konden we goed rondkomen, dat zou ons nu niet meer lukken.
Alle reacties Link kopieren
Baan, die tijden zijn niet meer te vergelijken. Hoewel je (ietsje)minder verdiende waren de vaste lasten ook een stuk lager. Alleen al als je kijkt naar de kosten van de kinderopvang (jij 700 gulden, ik 700 euro voor 2 dagen/week).



Het is geen discussie over wie het 'goed' doet, iedereen probeert op een zo prettig mogelijke manier te leven. Mijn reactie was puur gericht op de post van koekie.
anoniem_123572 wijzigde dit bericht op 25-03-2013 10:01
Reden: -
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:LouisaVuitton schreef op 24 maart 2013 @ 21:56:

[...]





Die forumster moet al om 7.15 uur op haar werk zijn! Hoewel ik prima overweg kan met mijn buurkinderen en met mijn buurvrouw, moet ik er niet aan denken om een week lang mijn buurkinderen al om 7.00 uur over de vloer te hebben of een week het buurmeisje/vriendinnetje te slapen te hebben.Ik vind het inderdaad nogal wat om er maar even vanuit te gaan dat je gewoon maar een beetje creatief moet zijn met je kinderen. Ik moet iemand wel vreselijk aardig vinden, wil ik een week lang elke dag op iemands kind passen. Laat staan als dat al om 0700 in de ochtend begint. Ik zou het niet eens durven vragen aan iemand, zo'n grote belasting vind ik het. Sterker nog, ik ken ook echt niemand, behalve opa en oma. En daarvan weet ik nu al dat het antwoord nee is.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon niet in Nederland dus mijn situatie is wel wat anders, maar... ik heb mijn foetus ingeschreven bij alle kinderdagverblijven in de stad toen het nog een klomp cellen van 4 weken oud was (dus toen ik acht weken zwanger was). Resultaat: zo'n drie maanden nadat mijn zwangerschapsverlof vermoedelijk afloopt, kan uk in de kinderopvang terecht - en dat alleen omdat ik via mijn werk een speciale voorrangsregel kan krijgen.



Dan denk je wel twee keer na voor je je kinderopvang opzegt, en dat heeft niets met bioscoopbezoekjes, luiheid en een profiteermentaliteit te maken...
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu zwanger van mijn eerste kind en verlies mijn baan vlak voordat het verlof in gaat. Niet fijn natuurlijk, maar ik zou het echt ronduit belachelijk als in deze tijden van crisis (waar op alles bezuinigd moet worden) ik mijn kind (gesubsidieerd) naar de opvang kon brengen, zodat mijn kansen op een baan beter worden.

Dat vind ik echt 100% eigen verantwoordelijkheid.



Daarbij vind ik wel dat als het economisch juist erg goed gaat, het een pluspunt is als er iets dergelijks wel geregeld is, bijvoorbeeld voor 1 dag in de week.

Ik vind overigens ook dat kinderopvang altijd beschikbaar moet zijn (en wachtlijsten zijn dus onacceptabel, tenzij het om een speciale vorm gaat).



Ik vind het trouwens ook wel terecht dat je nog 3 maand krijgt nadat je werkloos wordt, zodat je 1 niet met die opzegtermijn hoeft te zitten en 2 je in ieder geval 3 maanden lang 'makkelijk' kunt solliciteren.
quote:Virginia_11 schreef op 25 maart 2013 @ 09:45:

[...]





Klopt. Ik heb in de jaren 90 een behoorlijke tijd alleen gewerkt (man was werkeloos) en had echt geen topsalaris (2000 gulden). Daarmee konden we goed rondkomen, dat zou ons nu niet meer lukken.



Over het algemeen vond ik de mensen toen tevredener dan nu. Er was veel minder hebben hebben hebben mentaliteit dan nu. Het krijgen van kinderen betekende automatisch het wegvallen van veel inkomen en dus minder geld voor leuke dingen. Dat was 'normaal'.



Hypotheek op twee salarissen bestond pas nét, en met die regeling legde je je levensloop vast in handen van de bank.



Wij konden 125.000 gulden lenen voor ons huis. Op het salaris van Sandtman 90.000 en op mijn salaris 35.000. Mét de voorwaarde dat deze 'tweede' lening in acht jaar werd afgelost. Van mijn salaris betaalde ik per maand mijn annuïteiten hypotheek terug. Zeven procent rente, elke maand dus 560 gulden. Om minder te kunnen gaan werken, als er kinderen zouden komen, zou ik dus óf meer moeten gaan verdienen óf sneller moeten aflossen, dus om nog voor mijn dertigste zwanger te mogen/kunnen worden, losten we elke maand nog 50 gulden extra af. Salaris van 1300 gulden.



Ik denk dat elke generatie zijn eigen problemen heeft en dat het weinig zin heeft om te kijken naar hoe goed anderen het nu hebben. Want bij elk voordeel van een andere generatie hoort ook weer een nadeel. Voor het gemak kijken we liever alleen naar de voordelen.



Doordat dingen veranderen kunnen we wel leren van eerdere generaties. Hoe zij dingen oplosten, en voor zichzelf zorgden. Mijn generatie kon niet echt terugvallen op de overheid en heeft dus geleerd voor zichzelf te zorgen. Van de generatie van mijn ouders kunnen we leren om meer tevreden te zijn met weinig.
Alle reacties Link kopieren
quote:koekie1980 schreef op 24 maart 2013 @ 23:35:

Als je zo weinig geld hebt dat je 3 maanden kinderopvang niet zonder toeslag kan financieren... dan vraag ik me af hoe die kinderen later gaan studeren of hoe sportclubjes etc betaald gaan worden. Als'je zo'n klein bedrag niet achter de hand hebt, wat moet dat in de toekomst dan met je kind?Wel eens gehoord van minimumloon? Ik verdien niet meer dan dat. Man ook bijna niet meer dan dat. Dus nee, we komen net rond. Laat staan dat er 2000 euro spaargeld is. Sorry, maar ik vind het tenenkrommend zulke reacties. Als je niet eens de kapper kunt betalen of een reparatie aan je wasmachine, dan heb je zeker niet zulke bedragen aan spaargeld apart staan.
Alle reacties Link kopieren
quote:schouderklopje schreef op 25 maart 2013 @ 11:15:

[...]





Wel eens gehoord van minimumloon? Ik verdien niet meer dan dat. Man ook bijna niet meer dan dat. Dus nee, we komen net rond. Laat staan dat er 2000 euro spaargeld is. Sorry, maar ik vind het tenenkrommend zulke reacties. Als je niet eens de kapper kunt betalen of een reparatie aan je wasmachine, dan heb je zeker niet zulke bedragen aan spaargeld apart staan.Maar 2x minimumloon is toch nog wel een lekker bedrag? Wij (nog geen kinderen, wel eentje onderweg) hebben ongeveer 200 a 300 euro meer dan dat, maar we kunnen maandelijks meer dan 1000 euro sparen. (Die situatie is nog niet lang zo, dus wij hebben ook nog geen gigantisch spaarbedrag, maar tegen de tijd dat de baby komt is er wel een mooi potje).
En drie maanden kinderopvang zelf financieren, stel je hebt twee kinderen en die gaan allebei drie dagen, nog niet eens het maximum, dan zou je dus zesduizend euro zelf moeten betalen. Dat heeft toch lang niet iedereen 'zomaar even'.
Alle reacties Link kopieren
Missprinces, samen hebben we net iets meer dan 2000 euro. Daarvan moeten alle vaste lasten (huur ,gwl, aanslagen e.d.) betaald worden. Dan nog de verzekeringen en terugbetalen stufi, ook moet mijn man auto rijden waar hij van zijn werk echt bijna niks van terugziet. Dus alles gaat schoon op. Er is dus zeker geen kapitale buffer om uitgaven als een paar maanden kinderopvang uit eigen zak te betalen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lebowski schreef op 25 maart 2013 @ 13:26:

En drie maanden kinderopvang zelf financieren, stel je hebt twee kinderen en die gaan allebei drie dagen, nog niet eens het maximum, dan zou je dus zesduizend euro zelf moeten betalen. Dat heeft toch lang niet iedereen 'zomaar even'.



Nee, natuurlijk niet. Dat is ook complete onzin om zo te denken.

Of wat dacht je van de alleenstaande ouder die van 1200 a 1300 euro moet rondkomen? Die hoest al helemaal niet even een paar duizend euro op om kinderopvangtoeslag te betalen uit eigen zak.
Alle reacties Link kopieren
quote:schouderklopje schreef op 25 maart 2013 @ 11:15:

[...]





Wel eens gehoord van minimumloon? Ik verdien niet meer dan dat. Man ook bijna niet meer dan dat. Dus nee, we komen net rond. Laat staan dat er 2000 euro spaargeld is. Sorry, maar ik vind het tenenkrommend zulke reacties. Als je niet eens de kapper kunt betalen of een reparatie aan je wasmachine, dan heb je zeker niet zulke bedragen aan spaargeld apart staan.ja ik heb wel eens gehoord van minimumloon ja. als je niet eens de kapper kan betalen of eej wasmachine, hoe ga je dat later doen dan. kinderen zijn een dure hobby.... daar denk je toch over na voordat je ze maakt
Nou, inderdaad. Alleen mensen die minstens 2x modaal verdienen zouden aan kinderen moeten beginnen
Alle reacties Link kopieren
quote:schouderklopje schreef op 25 maart 2013 @ 14:03:

Missprinces, samen hebben we net iets meer dan 2000 euro. Daarvan moeten alle vaste lasten (huur ,gwl, aanslagen e.d.) betaald worden. Dan nog de verzekeringen en terugbetalen stufi, ook moet mijn man auto rijden waar hij van zijn werk echt bijna niks van terugziet. Dus alles gaat schoon op. Er is dus zeker geen kapitale buffer om uitgaven als een paar maanden kinderopvang uit eigen zak te betalen.



Nee oke, wij hebben wel een stuk meer dan dat, ongeveer 2850. Ik ging gewoon uit van 2x minimumloon, dus zeg zo'n 2600 euro. Daar zou je wel van moeten kunnen sparen, of in ieder geval wel de kapper of een reparatie aan de koelkast kunnen betalen). Een paar maanden kinderopvang, nee, dat tikt (vooral met meerdere kinderen), wel heel erg snel aan.

Ik zou het ook heel erg zonde vinden om daar al mijn spaargeld aan op te laten gaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:koekie1980 schreef op 25 maart 2013 @ 14:14:

[...]





ja ik heb wel eens gehoord van minimumloon ja. als je niet eens de kapper kan betalen of eej wasmachine, hoe ga je dat later doen dan. kinderen zijn een dure hobby.... daar denk je toch over na voordat je ze maakt



Kinderen een hobby, tja, dat is wat jij er van maakt. Maar wat bedoel je met hoe ik dat later ga doen? Moet er soms een auto van pa en ma bij + compleet betaalde studie?

Mijn kind zal moeten werken om te kunnen studeren en krijgt ook geen rijbewijs als ze 18 is. Niks mis mee lijkt me.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven