Laat jij je kind ook niet geloven in Sinterklaas?

03-11-2010 19:04 615 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ze nog niet tegengekomen maar ben wél heel benieuwd: Welke ouders laten hun kinderen NIET geloven in Sinterklaas?



Ikzelf heb heel bewust gekozen om ze vanaf het begin te vertellen hoe de vork in de steel zit.

Het gaat namelijk tegen mijn principes in dat je je kinderen wel steeds leert dat ze niet mogen liegen, terwijl jijzelf jarenlang wel de boel bij elkaar liegt.

Het niet-geloven in Sinterklaas maakt het feest er echt niet ongezelliger op en we kijken er ieder jaar weer naar uit.



Van andere ouders krijg ik veelal verbaasde blikken als ik vertel dat mijn kinderen er niet in geloven. "Goh, dat je daar over nadenkt!"

Soms ook verontwaardigde reacties: "Hoe kún je ze nou die magie afnemen?"



Nu ben ik dus eigenlijk benieuwd of er meer mensen zijn die hun kinderen ook opvoeden in volle "Sinterklaas-eerlijkheid"? Waarom heb jij die keuze gemaakt? Welke reacties krijg jij (of je kinderen) hierop?

Ik ben heel benieuwd!



En nee: Ikzelf heb geen traumatische Sinterklaaservaringen!

En ja: We vieren dus wel Sinterklaas (inclusief schoenzetten, cadeautjes, pepernoten en de hele rataplan) maar dus zonder het geloof.
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 03 november 2010 @ 19:23:

Of zeg jij ook eerlijk tegen je kind als hij/zij een afschuwelijk knutselwerk gemaakt heeft en daar trots op is dat jij het lelijk vindt? Of vind jij nooit iets lelijk van je kind, dat kan natuurlijk ook nog?Ik zal niet zeggen dat ik iets lelijk vind, wel dat ik denk dat het nog iets mooier had gekund als ze dit of dat anders had gedaan. Ik vind niet alles geweldig wat mijn kind maakt, puur omdat het haar creaties zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Jippertje schreef op 03 november 2010 @ 19:28:

[...]





Eens.



Ik vind het dan ook erg hypocriet van diegene dat ze het niet 'ervaren' als liegen of keihard durven beweren dat het geen liegen is. Wanneer je zegt dat Sinterklaas bestaat lieg je, heel simpel.



Ik heb het trouwens anders opgelost. Ik heb überhaupt nooit verteld dat hij bestaat. Dat heb ik allemaal aan mijn zoon overgelaten wat hij wil geloven of niet. En wanneer hij er iets specifieks over vroeg, lulde ik er gewoon overheen.

Maar maakt dat iets uit dan? Het gaat toch om wat de boodschap is die wordt overgebracht, toch niet om wat je letterlijk zegt, want dat onthoudt je kind toch niet? Ik vind het een beetje overkomen als 'kijk maar in de kleine lettertjes'. Ik denk dat het meer voor jouw gevoel iets uitmaakt dan voor je kind!



Verder eens met de meeste voorgangers. Daar komt nog bij dat je je kind moet instrueren om te liegen tegen klasgenootjes over het bestaan van de Sint, dus hoeveel blijft er dan nog overeind van je principe dat je niet mag liegen? Of ben je er dan ook voorstander van dat je kind gewoon eerlijk is en aan iedereen gaat rondbazuinen dat de Sint niet bestaat? Ook dan zal je kind verbazingwekkend snel leren dat altijd eerlijk zijn niet loont, al is het maar vanwege een kwade juf!
Alle reacties Link kopieren
quote:Groen_Druifje schreef op 03 november 2010 @ 19:32:

ik heb een keer gigantisch op mijn donder gekregen van een moeder van een vriendinnetje, aangezien ik haar dochter "mijn grootste geheim" (lees: het niet bestaan van de goedheiligman) verteld had. Zo dan! Dat zouden ze bij mijn dochter echt niet moeten doen..was jouw moeder niet verschrikkelijk kwaad op dat mens?
Alle reacties Link kopieren
Dan moet je ze ook geen tv laten kijken/ sprookjes laten lezen... alles wat fictie is is namelijk verzonnen gelogen
Alle reacties Link kopieren
quote:Mirjam762 schreef op 03 november 2010 @ 19:35:

[...]





Zo dan! Dat zouden ze bij mijn dochter echt niet moeten doen..was jouw moeder niet verschrikkelijk kwaad op dat mens?Hoezo? WAarom mag je andermans kind niet op z'n donder geven als die iets voor jouw kind kapot maakt?
Alle reacties Link kopieren
bestaat hij dan niet
Alle reacties Link kopieren
quote:Mirjam762 schreef op 03 november 2010 @ 19:34:

[...]





Ik zal niet zeggen dat ik iets lelijk vind, wel dat ik denk dat het nog iets mooier had gekund als ze dit of dat anders had gedaan. Ik vind niet alles geweldig wat mijn kind maakt, puur omdat het haar creaties zijn.



Nou dan hoop ik heel erg dat mijn kind en jouw kind nooit vriendjes worden en dat jij zulke dingen tegen mijn kind gaat zeggen en dat jouw kind ook niet het grote mensen geheim aan mijn kind gaat vertellen.



En dan druk ik mij nu nog heel aardig uit
Alle reacties Link kopieren
quote:pyridine schreef op 03 november 2010 @ 19:34:

[...]



Daar komt nog bij dat je je kind moet instrueren om te liegen tegen klasgenootjes over het bestaan van de Sint, dus hoeveel blijft er dan nog overeind van je principe dat je niet mag liegen?Ik moet helemaal niets, en zeker niet mijn kind laten liegen. Ik zal haar zeker ook niet vertellen dat ze moet rondbazuinen hoe het zit, dat is ook niet nodig. Ze zal overigens naar een school gaat waar wel meer kinderen niet in sinterklaas geloven dus voor boze ouders/juffen ben ik niet bang.
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 03 november 2010 @ 19:37:

[...]



Hoezo? WAarom mag je andermans kind niet op z'n donder geven als die iets voor jouw kind kapot maakt?Dan moet je toch bij de ouder zijn die zo'n kind niet laat geloven? Toch niet bij het kind zelf?!
Alle reacties Link kopieren
ik vind het ook dubbel allemaal...ik heb altijd geroepen dat ik nooit aan sinterklaas zou doen als ik kinderen zou krijgen.Maar nu ik er zelf een heb wil ik er wel aan mee doen maar eigenlijk meer omdat die dan ook kadootjes krijgt wat ik hem van harte gun (hij krijgt al zo weinig ahum)maar ik zou eigenlijk willen vertellen dat ik me zelf blauw betaal en dat we het niet gratis krijgen maar goed...dat hoeft (nog) niet want het is zn tweede sinterklaas dus hij heeft geen vragen.Mocht hij vragen hebben dan zou ik er wel wat van maken als wat er gezegd is hier ook....dat hij ooit bestond en dat dit hulpsinten zijn ofzo...zo denk ik er nu over.Ik vind het ergens ook dubbel want ik heb geen zin om te gaan liegen erover.maar dat is ieders eigen keuze dat de een het liegen vind en de ander niet.Ik vond het wel altijd vaag dat ik heel veel mensen kados zie kopen met hun kinderen ernaast (hoe leg je dat uit dan?)En is zwarte piet tegewoordig zwart van de schoorsteen?...geef mij maar kerst iig.
Alle reacties Link kopieren
niks mooier dan meegaan in een mythe, bij ons was het huis vergeven van stro en hopen paardenstront, want dat was sint langs geweest en de keuken zat onder de zwarte handen en dan die koppies van die kinderen. Ze hebben het er nog steeds over hoewel ze allemaal die tijd allang ontgroeid zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mirjam762 schreef op 03 november 2010 @ 19:35:

[...]





Zo dan! Dat zouden ze bij mijn dochter echt niet moeten doen..was jouw moeder niet verschrikkelijk kwaad op dat mens?



Want?

Ik zou verschrikkelijk boos op jou zijn en ook op jouw kind.

Mijn hemel zeg, dat jij ervoor kiest om een kind een enorm geheim met zich mee te laten dragen, hoef je mij niet mee te belasten.

Mijn hemel, hoe kortzichtig kan je zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mirjam762 schreef op 03 november 2010 @ 19:35:

[...]





Zo dan! Dat zouden ze bij mijn dochter echt niet moeten doen..was jouw moeder niet verschrikkelijk kwaad op dat mens?Ik heb zo het vermoeden dat mijn moeder haar wel kon slachten . Ze vond het geloof ik vooral heel hypocriet omdat die moeder heel hard tegen haar dochter begon te roepen: "NEEE HOOR, Sinterklaas bestaat gewoon, "....." liegt gewoon!" Ja, hoor is, wie loopt hier nou onwaarheden rond te bazuinen?!
Alle reacties Link kopieren
quote:Mac123 schreef op 03 november 2010 @ 19:17:

Ik vind het ook best zielig, als enige kind in de klas weten dat Sinterklaas niet bestaat. Moet hij/zij dan de discussie aangaan met de andere kinderen? Of toch je mond houden als kleuter?

En dan die intocht missen, de kinderen hebben daar zo veel plezier in. Schoentjes zetten, zingen, knutselen en dan hoopvol 'smorgens kijken wat er in zijn schoen zit, ik geniet er net zoveel van.



Helemaal mee eens.



Chubby, ga je nog reageren?
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud is jouw kind?



Zoals meerderen hier al zeggen; het verhaal hoeft niet verteld te worden, om door een kind toch te worden geloofd.

Ik denk dat ook dat kinderen, ondanks dat je verteld dat hij niet bestaat, toch twijfelen. Want hij staat daar toch, op die boot, op tv? En hij komt toch ook bij die klasgenootjes thuis?

En ook al vertel jij dat al die Sinten eigenlijk 'gewone' mensen zijn, denk ik dat een kind nog niet het inzichtelijk vermogen heeft om dat te kunnen bevatten.



Ik weet dat er in een kleuterklas een experiment is geweest. De kinderen vonden de Sint maar wat spannend en daarom is er voor gekozen de meester, in het bijzijn van de kinderen, te verkleden als Sinterklaas. Zodra hij zijn baard, tabberd en mijter aan had wás hij ook Sinterklaas en niet de meester.

Volwassenen zijn net zo; trek een man een witte jurk aan, laat hem urbi et orbi zeggen en hij is de paus.
Alle reacties Link kopieren
quote:_Barbabella_ schreef op 03 november 2010 @ 19:39:

[...]



Nou dan hoop ik heel erg dat mijn kind en jouw kind nooit vriendjes worden en dat jij zulke dingen tegen mijn kind gaat zeggen en dat jouw kind ook niet het grote mensen geheim aan mijn kind gaat vertellen.Zulke dingen? Wat voor dingen? Ik zal nooit een kind dat niet het mijne is, de waarheid over sinterklaas onthullen, als je dat bedoelt. Ik laat mijn kind zelf niet geloven (dat wil zeggen; ik voed haar gedachten daarover niet), maar van andermans kind/opvoeding blijf ik af, dat is mijn taak toch ook niet?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2 kinderen en het is nooit in me opgekomen om ze nu al te vertellen dat hij nu niet meer leeft.



Wel vind ik het van belang hoe je het straks gaat vertellen. TO is het bij jou daar zo misgegaan, dat je er nu zo tegen bent?

Ik ga mijn kinderen over een paar jaar echt niet bij me roepen en zeggen "oh ja, we hebben jullie jarenlang voorgelogen, hij bestaat niet" Kan me voorstellen dat dat een schok zal zijn.



Maar als je het verhaal vertelt zoals het is; er was ooit een man die.... bla bla bla en we willen die traditie in ere houden en papa en mama kopen de cadeautjes voor jullie omdat we heel veel van jullie houden enz enz.



Ik kan me zelf nog herinneren dat me verteld werd hoe het zat, ik schrok er best van maar voelde op dat moment ook een enorm gevoel van waardering naar mijn ouders toe, die er al jaren een enorm mooi feest van maakten! (en daarna ook nog steeds trouwens)



Ook vind ik het erg dubbel, want bijvoorbeeld een 4 jarige zal op school toch echt het spelletje al 'mee moeten spelen' en dus ook liegen toch?
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 03 november 2010 @ 19:37:

[...]



Hoezo? WAarom mag je andermans kind niet op z'n donder geven als die iets voor jouw kind kapot maakt?Ik was 6, de verantwoordelijkheid ligt op zo'n moment niet bij het kind maar bij de ouders. Ik vind het onrechtvaardig om dan boos te worden op het kind, die hier immers ook niks aan kan doen.
Tja, liegen mag niet. In geen enkele cultuur. En toch heeft zo'n beetje elke cultuur wel een niet-bestaande-kinderweldoener.



Ik heb dus besloten dat we, omdat de hele wereld het kennelijk doet, het dus vast erg goed is voor de ontwikkeling van kinderen. Dat ze op een bepaalde leeftijd zelf doorkrijgen wat echt is en wat niet. Dus wat dat betreft lijkt het me een stuk handiger als kinderen zelf doorkrijgen wat echt is en wat niet, in plaats van dat anderen voor het kind bepalen wat er wel en niet bestaat.



Bovendien: wat is er niet waar aan Sinterklaas? Hij komt toch elk jaar? Net als Pino in Sesamstraat woont.
Alle reacties Link kopieren
quote:_Barbabella_ schreef op 03 november 2010 @ 19:40:

[...]



Want?

Ik zou verschrikkelijk boos op jou zijn en ook op jouw kind.

Mijn hemel zeg, dat jij ervoor kiest om een kind een enorm geheim met zich mee te laten dragen, hoef je mij niet mee te belasten. Mijn hemel, hoe kortzichtig kan je zijn.Mijn kind een enorm geheim? Draai je nu geen zaken om? En sinds wanneer is principeel kortzichtig?
En volgens mij zijn die van mij te gullible. Ik heb ze honderd keer verteld dat de kerstman niet naar Nederland komt, omdat de Sint hier al komt, en de kerstman dus naar landen gaat waar de sint niet komt. Dat de pakjes onder de boom van ons afkomstig was. En toch de kerstman bedanken he!



Stelletje dodo's
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen kinderen, maar als er 1 komt, dan zal hij/zij niet-gelovig in sinterklaas worden opgevoed. Persoonlijk vind (en vond ik als kind al) ik het hele sint-gebeuren helemaal niet magisch.

Neemt niet weg dat ik wel een variant van het sint-feest zal vieren. Dus wel cadeautjes etc. Maar geen geloof.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mirjam762 schreef op 03 november 2010 @ 19:42:

[...]





Zulke dingen? Wat voor dingen? Ik zal nooit een kind dat niet het mijne is, de waarheid over sinterklaas onthullen, als je dat bedoelt. Ik laat mijn kind zelf niet geloven (dat wil zeggen; ik voed haar gedachten daarover niet), maar van andermans kind/opvoeding blijf ik af, dat is mijn taak toch ook niet?





Met zulke dingen bedoelde ik onderstaand stukje van jou:



"Ik zal niet zeggen dat ik iets lelijk vind, wel dat ik denk dat het nog iets mooier had gekund als ze dit of dat anders had gedaan. Ik vind niet alles geweldig wat mijn kind maakt, puur omdat het haar creaties zijn."
Alle reacties Link kopieren
quote:wallace schreef op 03 november 2010 @ 19:41:

Volwassenen zijn net zo; trek een man een witte jurk aan, laat hem urbi et orbi zeggen en hij is de paus.Precies wat ik bedoel! Alle menselijke cultuur is een constructie, is gemaakt en bedacht. Het meeste van wat wij meemaken speelt zich af in ons voorstellingsvermogen. Ik vind termen als 'waarheid' en 'liegen' net zo doe-alsof als Sinterklaas. Denken dat je een waarheidsgetrouw leven kunt leiden is een illusie. Vind ik.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen vinden Sinterklaas wel leuk, maar zijn er niet de hele dag mee bezig. Een liedje zingen is al een beetje te veel voor ze.



Mijn dochter had met 4 jaar ook al door dat de Sinten er verschillend uit zagen en dat er dus hulpsinten moeten zijn.



Maar eigenlijk ben ik het wel met je eens dat ik het een beetje liegen vind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven