Mag het weer terug naar de jaren 70?

07-03-2013 21:36 1100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vraag ik me stiekem wel eens af. Maar misschien ben ik wel een slechte moeder hoor. Een moeder die haar kind niet het heilige boontje van de klas vindt en die ook niet zo bang is aangelegd voor elk kwaad dat een mens kan overkomen.



Ik wil weer een meute kinderen achterin de auto kunnen flikkeren zonder stoeltjes en indien nodig gordels.



Ik wil weer dat kinderen kunnen pitten op de achterbank van de auto als je ergens ver rijdt.



Ik wil weer dat je je kind met 6 jaar in redelijkheid naar buiten kunt schoppen en erop vertrouwd dat je kind niet meteen in 7 sloten tegelijk loopt.



Ik wil weer dat je je kind een sleutel mag geven voor om zijn/haar nek en dattie zelf naar huis mag, zonder dat het zielig is.



Ik wil weer dat ouders niet spastisch en in alle staten reageren als je kind toevallig een half uurtje later thuis gebracht wordt van het (uitgelopen) kinderfeestje.



Ik wil geen stomme helm op hoeven zetten en een knaloranje wapperende vlag achterop het fietsie.



Ik wil weer dat mijn kind mag rolschaatsen skeeleren zonder dat ik haar eerst helemaal moet insnoeren in knie, elleboog en hoofdbeschermers.
quote:Vilma schreef op 10 maart 2013 @ 12:51:

Ik dacht dat kinderen met een stoornis in het autistisch spectrum juist zo'n zo'n moeite hebben met schakelen van paniek (lawaaierig gedrag) naar rustig.

Het lijkt me een zware opgaaf om dan steeds je kind buiten of in een openbare gelegenheid muisstil te houden.

En wat te denken van kinderen met het syndroom van Gilles de la Tourette?



Het mag wel eens wat verdraagzamer worden vind ik

Muisstil zal denk ik niet lukken, maar regels als stil zij als de volwassenen praten en niet continu de aandacht opeisen kunnen wel aangeleerd worden. En ook het stoppen van schreeuwen is vaak wel te doen als het in een vroegstadium gebeurt en is vaak prettiger voor de kinderen zelf, want ze werken zich dan niet helemaal over de toeren heen. Uiteraard alles afhankelijk van de mate van de stoornis.



Van Gilles de la Tourette weet ik niet zoveel, maar volgens mij is dat een hele kleine groep mensen.
quote:Vilma schreef op 10 maart 2013 @ 12:51:

Ik dacht dat kinderen met een stoornis in het autistisch spectrum juist zo'n zo'n moeite hebben met schakelen van paniek (lawaaierig gedrag) naar rustig.

Het lijkt me een zware opgaaf om dan steeds je kind buiten of in een openbare gelegenheid muisstil te houden.

En wat te denken van kinderen met het syndroom van Gilles de la Tourette?



Het mag wel eens wat verdraagzamer worden vind ik +1.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie zelfs volwassenen met fietshelmen. Die sporen echt niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:iris1969 schreef op 10 maart 2013 @ 12:44:

[...]



Precies. Heel veel mensen zijn continu druk met het creeëren van schijnveiligheid, maar het leven is nu eenmaal risicovol en het gevaar zit meestal in de kleinste hoekjes, dus zelfs als je alles hebt dichtgetimmerd met valhempjes, rubber matten, traphekjes, oranje sprieten achterop de fiets, dubbele zwemvesten, exta beveiligde autozitjes en wat niet meer, dan nog kan het ongeluk zomaar ineens toestaan.En dus hoeft de gordel niet om want je kunt op heel veel plaatsen een ongeluk krijgen. Ik zou bijna denken dat je van je kind af wil als je bewust geen autogordel om doet.
quote:Maylea schreef op 10 maart 2013 @ 13:23:

[...]





En dus hoeft de gordel niet om want je kunt op heel veel plaatsen een ongeluk krijgen. Ik zou bijna denken dat je van je kind af wil als je bewust geen autogordel om doet.Volgens mij heb je een cursus begrijpend lezen nodig, want deze conclusie slaat natuurlijk nergens op. Ik zeg alleen dat je nooit alles af kunt vangen met veiligheidsmaatregelen en dat je je dat moet realiseren en dus altijd zelfstandig moet nadenken over het echte nut van iets op een specifieke plek en je niet mee laten sleuren door de stroom van moderne massahysterie van je medemens.
Alle reacties Link kopieren
quote:iris1969 schreef op 10 maart 2013 @ 13:26:

[...]



Volgens mij heb je een cursus begrijpend lezen nodig, want deze conclusie slaat natuurlijk nergens op. Ik zeg alleen dat je nooit alles af kunt vangen met veiligheidsmaatregelen en dat je je dat moet realiseren en dus altijd zelfstandig moet nadenken over het echte nut van iets op een specifieke plek en je niet mee laten sleuren door de stroom van moderne massahysterie van je medemens.Nou ja, dit dus. Veiligheidsmaatregelen zijn er met een reden. Maar je boerenverstand gebruiken en accepteren dat de wereld per definitie een risico volle plek is en geen angst om de angst aanleren aan je kind, vind ik een stuk 'veiliger'. Dan maar het risico van een gebroken pols op de koop toe nemen. Je kunt alles wel gaan verbieden, maar dan draag je indirect weer bij aan onveiligheid op andere gebieden, omdat een kind zijn/haar grenzen niet heeft leren ontdekken.
quote:willem1959 schreef op 10 maart 2013 @ 13:05:

Ik zie zelfs volwassenen met fietshelmen. Die sporen echt niet.Met brommerhelm op wel?
Alle reacties Link kopieren
Je moest trouwens eens weten wat mijn vader vroeger uitspookte met zijn broers. Die kinderen gingen gewoon met 4 a 5 jaar zelfstandig naar school, een half uur door de weilanden lopen op klompen. Bruggetjes over slootjes. Geen kind dat kon zwemmen. Dat leerden ze elkaar aan, want zwemlessen bestonden niet.



Ik zeg nogmaals niet dat het allemaal hetzelfde moet zijn als toen. Ik zeg alleen maar dat ik vind dat we met z'n allen zo massaal zijn doorgeslagen.
Toch he, Schouderklopje, heb je nog geen antwoord op mijn vraag gegeven waarom je de gordel op kleine stukjes niet om doet bij je kind.
Alle reacties Link kopieren
quote:iris1969 schreef op 10 maart 2013 @ 13:26:

[...]



Volgens mij heb je een cursus begrijpend lezen nodig, want deze conclusie slaat natuurlijk nergens op. Ik zeg alleen dat je nooit alles af kunt vangen met veiligheidsmaatregelen en dat je je dat moet realiseren en dus altijd zelfstandig moet nadenken over het echte nut van iets op een specifieke plek en je niet mee laten sleuren door de stroom van moderne massahysterie van je medemens.



Het gaat er niet alleen om dat men tegenwoordig denkt ieder risico te kunnen uitsluiten, maar áls er iets gebeurt, dient er ook een "schuldige" gevonden te worden. Dingen die nog niet zo lang als ongeluk werden beschouwd, zonder meer, zijn nu "iemands verantwoordelijkheid" en die "moet ervoor opdraaien".



Een goed voorbeeld vind ik nog steeds die houten trap die een paar jaar geleden tijdens een festival in Utrecht instortte. Die houten trap was bedoeld om af en toe iemand naar de lager gelegen kade te laten lopen en was daar prima op berekend. Tijdens dat festival ging er echter een paar honderd mensen op staan hossen. En daar was die trap (logischerwijze) niet op berekend en die trap begaf het dan ook. Logisch, zou je zeggen, dat had iedereen met gezond verstand kunnen bedenken, dat die trap daar niet tegen kon. Dus typisch een geval van "dom-dom-dom". Maar nee. De gemeente Utrecht had het gedaan. Schadevergoeding moest er komen! Want éigen verantwoordelijkheid is dood en begraven.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:schouderklopje schreef op 10 maart 2013 @ 17:29:

Je moest trouwens eens weten wat mijn vader vroeger uitspookte met zijn broers. Die kinderen gingen gewoon met 4 a 5 jaar zelfstandig naar school, een half uur door de weilanden lopen op klompen. Bruggetjes over slootjes. Geen kind dat kon zwemmen. Dat leerden ze elkaar aan, want zwemlessen bestonden niet.



Ik zeg nogmaals niet dat het allemaal hetzelfde moet zijn als toen. Ik zeg alleen maar dat ik vind dat we met z'n allen zo massaal zijn doorgeslagen.



Ik ben het wel met je eens. Uiteraard, als er op eenvoudige wijze kan worden bijgedragen aan een stukje veiligheid (bijvoorbeeld een autogordel), gebruik je die natuurlijk. Maar het leven moet wel leefbaar blijven en niet van minuut tot minuut worden beschouwd als een poel van potentiële ongelukken die vermeden moeten worden. Los van het idee dat de gedachte dat alles vermijdbaar is, niet realistisch is, word je er ook zeker geen gelukkiger mens van.



Daarnaast zie ik dezelfde "verantwoordelijke ouders" bijvoorbeeld regelmatig met hun kroost door rood fietsen of wandelen. Tja, 2 minuten wachten is natuurlijk ook wel érg lang. Wat leer je je kind dan? Dat (af en toe) door rood lopen/fietsen gewoon OK is, want mamma en pappa doen het toch ook? En daar loopt/fietst je kind dan, aan alle kanten behanden met veiligheidsvoorzieningen, maar die helpen niet veel als ze in volle vaart worden aangereden omdat ze door rood lopen of fietsen... en dat heb je ze dan zélf geleerd...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:roodpaars schreef op 10 maart 2013 @ 17:31:

Toch he, Schouderklopje, heb je nog geen antwoord op mijn vraag gegeven waarom je de gordel op kleine stukjes niet om doet bij je kind.Omdat ik dat op bepaalde stukken niet nodig vind. En op andere bepaalde stukken wel. Kortom, ik bedenk zelf waar ik kom en bedenk dan of ik het nodig vind. Als dat 200 meter naar de volgende winkel is op een overzichtelijke weg, dan kan dochter bij mij instappen en hoeft ze niet per se de gordel om. Mag wel, maar laat ik dan aan haar over. Op andere stukken moet ze wel de gordel om. Maar goed, ze is zo gewend met gordel te rijden, dat ze 'm eigenlijk onnadenkend omdoet. In geval van zo'n klein stukje zeg ik wel eens, kom maar, stap effe snel in, rijden we even een stukje verder. Vraagt dochter, moet mijn gordel om en zeg ik dan, nee schat, we zijn er zo.
Alle reacties Link kopieren
Pejaka, ik loop of fiets ook wel eens door rood met dochter als dat ergens kan. Ook toen ze nog heel klein was. Heb haar heel duidelijk uitgelegd dat ze dit nog niet mag, totdat ze groot genoeg is om overzicht te hebben op verkeer en dat haar hersens nog niet zo ver waren. Was een prima uitleg en ik ga me zeker niet roomser dan de paus voordoen. Want zowat elke volwassene loopt met regelmaat door rood, maar als er opeens een kind bij is, dan is het mega fout met hoofdschuddende blikken naar de ander.
Ik rij geen meter zonder gordel en ik zet de auto eenvoudigweg niet in beweging zonder dat iedereen vastgesnoerd zit. Dat kost niets en levert heel wat op; in het verkeer ben je namelijk vooral afhankelijk van anderen voor je eigen veiligheid.



Heel veel andere 'voorzorgsmaatregelen' zijn vooral bedoeld om de illusie dat het leven maakbaar is cultiveren, ten opzichte van het minimale risico dat je loopt, om maar niet te spreken van elk leermoment dat een kapotte knie, een blauw oog, een gebroken arm of jaap over je been met zich meebrengt.



En ik heb weer zonder condoom geneukt. Damn. Heb ik nu AIDS?
quote:schouderklopje schreef op 10 maart 2013 @ 17:51:

Pejaka, ik loop of fiets ook wel eens door rood met dochter als dat ergens kan. Ook toen ze nog heel klein was. Heb haar heel duidelijk uitgelegd dat ze dit nog niet mag, totdat ze groot genoeg is om overzicht te hebben op verkeer en dat haar hersens nog niet zo ver waren. Was een prima uitleg en ik ga me zeker niet roomser dan de paus voordoen. Want zowat elke volwassene loopt met regelmaat door rood, maar als er opeens een kind bij is, dan is het mega fout met hoofdschuddende blikken naar de ander.

Sommige ouders gaan inderdaad Roomser dan de Paus bij een stoplicht lopen doen tegen hun kinderen en dan krijg ik altijd de neiging om dat juist door het rood te rijden als dat gewoon kan.



Laatst werd ik door een klaarover bij een school tegengehouden toen ik door wilde fietsen terwijl er op dat moment geen kinderen in zicht waren. Ik ben toen gewoon doorgereden, omdat dit duidelijk een staaltje "ik ben overbezorgd" of "ik ben ook belangrijk want ik ben een vrijwilliger" van die vrouw was. Ze was uiteraard not amused.
quote:iris1969 schreef op 10 maart 2013 @ 17:57:

[...]



Sommige ouders gaan inderdaad Roomser dan de Paus bij een stoplicht lopen doen tegen hun kinderen en dan krijg ik altijd de neiging om dat juist door het rood te rijden als dat gewoon kan.



Laatst werd ik door een klaarover bij een school tegengehouden toen ik door wilde fietsen terwijl er op dat moment geen kinderen in zicht waren. Ik ben toen gewoon doorgereden, omdat dit duidelijk een staaltje "ik ben overbezorgd" of "ik ben ook belangrijk want ik ben een vrijwilliger" van die vrouw was. Ze was uiteraard not amused.Zo ben je hè
quote:Amand schreef op 10 maart 2013 @ 17:54:

En ik heb weer zonder condoom geneukt. Damn. Heb ik nu AIDS?

Zo ben je hè .



Als het maar lekker was .
Alle reacties Link kopieren
quote:schouderklopje schreef op 10 maart 2013 @ 17:51:

Pejaka, ik loop of fiets ook wel eens door rood met dochter als dat ergens kan. Ook toen ze nog heel klein was. Heb haar heel duidelijk uitgelegd dat ze dit nog niet mag, totdat ze groot genoeg is om overzicht te hebben op verkeer en dat haar hersens nog niet zo ver waren. Was een prima uitleg en ik ga me zeker niet roomser dan de paus voordoen. Want zowat elke volwassene loopt met regelmaat door rood, maar als er opeens een kind bij is, dan is het mega fout met hoofdschuddende blikken naar de ander.Noem me kinderachtig, maar ik loop of fiets nóóit door rood. Waarom niet? Omdat ik er een vreselijke hekel aan heb als mensen denken dat bepaalde regels niet voor hén gelden. En omdat ik (ik fiets elke dag naar mijn werk) altijd wel jongeren tegenkom die op de fiets naar school gaan en ik die niet het verkeerde voorbeeld wil geven. Ik ben echt niet roomser dan de paus, maar ik vind baal er gewoon van als mensen zulke eenvoudige regels aan hun laars lappen. Het gaat me dus niet eens zozeer om veiligheid of onveiligheid, meer een bepaalde instelling. Ik zal bijv. ook nooit een stukje papier op straat gooien e.d. We wonen hier met veel mensen op een kluitje, en als je dan zelfs de eenvoudigste (fatsoens-)regels aan je laars lapt, wordt het toch een uienpan?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:iris1969 schreef op 10 maart 2013 @ 17:57:

[...]



Sommige ouders gaan inderdaad Roomser dan de Paus bij een stoplicht lopen doen tegen hun kinderen en dan krijg ik altijd de neiging om dat juist door het rood te rijden als dat gewoon kan.



Laatst werd ik door een klaarover bij een school tegengehouden toen ik door wilde fietsen terwijl er op dat moment geen kinderen in zicht waren. Ik ben toen gewoon doorgereden, omdat dit duidelijk een staaltje "ik ben overbezorgd" of "ik ben ook belangrijk want ik ben een vrijwilliger" van die vrouw was. Ze was uiteraard not amused.



Oh, mijn god ja, die klaarovers. Die staan ook bij dochter d'r school en ben ook al een paar keer aangesproken door ze:

mevrouw, u moet wachten totdat wij aan de kant zijn (in de verste verte geen auto te zien). Doei, ik steek nu over. Er komt niks aan. En dan met een boos hoofd kijken.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 10 maart 2013 @ 17:35:

en goed voorbeeld vind ik nog steeds die houten trap die een paar jaar geleden tijdens een festival in Utrecht instortte. Die houten trap was bedoeld om af en toe iemand naar de lager gelegen kade te laten lopen en was daar prima op berekend. Tijdens dat festival ging er echter een paar honderd mensen op staan hossen. En daar was die trap (logischerwijze) niet op berekend en die trap begaf het dan ook. Logisch, zou je zeggen, dat had iedereen met gezond verstand kunnen bedenken, dat die trap daar niet tegen kon. Dus typisch een geval van "dom-dom-dom". Maar nee. De gemeente Utrecht had het gedaan. Schadevergoeding moest er komen! Want éigen verantwoordelijkheid is dood en begraven.

Het houdt zichzelf in stand. want juist omdát alles zo afgedekt en dichtgetimmerd is gaan mensen er van uit dat alles wel veilig zal zijn, en denken ze zelf niet meer na.



"Hey Pietje, houdt die trap ons allemaal wel? Tuurlijk houdt ie dat Jantje, anders zetten ze zo'n trap toch niet op een festival neer?"
quote:pejeka schreef op 10 maart 2013 @ 18:01:

[...]



Ik zal bijv. ook nooit een stukje papier op straat gooien e.d. We wonen hier met veel mensen op een kluitje, en als je dan zelfs de eenvoudigste (fatsoens-)regels aan je laars lapt, wordt het toch een uienpan?Ik gooi ook nooit iets op straat en ik probeer me altijd netjes te gedragen, maar ik wacht dus niet op Groen als er geen enkel verkeer in zicht is.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 10 maart 2013 @ 18:01:

[...]





Noem me kinderachtig, maar ik loop of fiets nóóit door rood. Waarom niet? Omdat ik er een vreselijke hekel aan heb als mensen denken dat bepaalde regels niet voor hén gelden. En omdat ik (ik fiets elke dag naar mijn werk) altijd wel jongeren tegenkom die op de fiets naar school gaan en ik die niet het verkeerde voorbeeld wil geven. Ik ben echt niet roomser dan de paus, maar ik vind baal er gewoon van als mensen zulke eenvoudige regels aan hun laars lappen. Het gaat me dus niet eens zozeer om veiligheid of onveiligheid, meer een bepaalde instelling. Ik zal bijv. ook nooit een stukje papier op straat gooien e.d. We wonen hier met veel mensen op een kluitje, en als je dan zelfs de eenvoudigste (fatsoens-)regels aan je laars lapt, wordt het toch een uienpan?

Maar heb je dan geen eigen hersens?

Soms zijn bepaalde regels niet nodig. Waarom wachten voor een rood stoplicht als jij de enige bent die daar rijdt en er is verder niemand te bekennen of je brengt niemand in gevaar? Je hebt ogen en je kunt een situatie overzien. Het heeft geen gevolgen om deze regel te overtreden.



Een papiertje op straat gooien vind ik trouwens weer wel belachelijk. Dat heeft gevolgen: alles wordt vies en lelijk.



Ik vind trouwens wel dat ze doorgeschoten zijn in de bescherming van kinderen. Kinderen krijgen zo de kans niet meer hun grenzen af te tasten in het spel. Kinderen mogen niet eens meer een keertje vallen. Maar vallen hoort gewoon bij kind zijn. Sommige kinderen reageren niet eens meer op vallen.
quote:schouderklopje schreef op 10 maart 2013 @ 17:51:

Pejaka, ik loop of fiets ook wel eens door rood met dochter als dat ergens kan. Ook toen ze nog heel klein was. Heb haar heel duidelijk uitgelegd dat ze dit nog niet mag, totdat ze groot genoeg is om overzicht te hebben op verkeer en dat haar hersens nog niet zo ver waren. Was een prima uitleg en ik ga me zeker niet roomser dan de paus voordoen. Want zowat elke volwassene loopt met regelmaat door rood, maar als er opeens een kind bij is, dan is het mega fout met hoofdschuddende blikken naar de ander.Dat komt omdat kinderen niet doen wat je zegt maar doen wat jij doet.

Dus dan kan je ze dat nog zo mooi uitleggen, je leert ze dat af en toe door rood lopen/fietsen best mag. Als ze zomaar af en toe haar gordel niet om hoeft leert ze dat een gordel niet zo heel belangrijk is.



Ik laat mijn kinderen alle risico's lopen die ze maar willen, maar niet als een verkeerde afloop redelijkerwijs fataal of met blijvend letsel zou kunnen zijn. Gaten in knietjes vind ik geen probleem, daar leren ze alleen maar van.

Ik laat mijn peuter van 2 bijvoorbeeld niet zonder toezicht in het zwembad spelen, maar haar wel rustig even onder water spartelen als ik erbij ben. Daar leert ze namelijk van. Van doodgaan of verlamd raken leer je zo weinig...
Alle reacties Link kopieren
Pejaka, ik ben erg van het fatsoen (heel erg zelfs). Maar fatsoen zou vooral uit jezelf moeten komen (mijn mening), omdat je het belangrijk vindt om de leefomgeving van jezelf en anderen op een prettige manier te delen. En gezien de vele hufters die ik tegenkom: wel boos zijn als je met een kind door rood gaat en vervolgens -kind afgeleverd- veel te hard wegstuiven met de SUV zit 'm dat echt niet alleen in klakkeloos bepaalde regeltjes opvolgen.



Als die stoplichten er niet stonden, moet je gewoon uitkijken en je beurt (netjes!) nemen als dat kan. Dat heeft te maken met nemen en geven. Ik ga echt niet suf bij een stoplicht stil blijven staan als er niks aankomt. Met welk idee? Dat mijn kind met eenmaal 15 jaar net zo hard door rood loopt? Want dat doen pubers.



Ik leer mijn kind en for all I care alle andere kinderen liever zelf na te denken en fatsoen en respect voor elkaar uit zichzelf te tonen, daar waar dat nodig is. Daar heb ik geen stom stoplicht voor nodig op een plek waar na 1900 uur geen auto meer langskomt. En ook op plekken waar er geen stoplicht staat, zal mijn kind moeten leren om zelf na te denken. Zelf nadenken ontbreekt in beetje een dit verhaal geloof ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg nogmaals niet dat het allemaal hetzelfde moet zijn als toen. Ik zeg alleen maar dat ik vind dat we met z'n allen zo massaal zijn doorgeslagen.[/quote]





Helemaal mee eens hoor, SK!

Ik werk al jaren in het onderwijs en word ook niet goed van al die dingen die je noemt. Je bent dus niet de enige die zich hierover opwindt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven