Montessori school: wat zijn jouw ervaringen?

18-01-2008 12:51 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor onze zoon van bijna drie kijken we naar een geschikte basisschool. We zijn vorige week op bezoek geweest bij de plaatselijke Montessori-school en dat spreekt ons erg aan!



Zoonlief is een nogal expressief mannetje, dat gek is op zingen en dansen. Met al die creatieve aandacht op het Montessori zit hij dan wel op z'n plek, dachten we.



Wat ik me afvraag: omdat elk kind z'n eigen keuze kan maken welk werkje hij doet op welk moment, moet de leerkracht wel heel erg z'n/haar aandacht verdelen. Krijgt je kind dan wel voldoende begeleiding, zeker als het vanuit zichzelf niet snel daarom zou vragen?



Wat zijn jullie ervaringen met Montessori-onderwijs? Voor welke kinderen is het geschikt, en voor welke niet?
Aaaaaaaaah, het woord montessoriaans.... Bakje graag! Ooooh, wat had ik een hekel aan dat 'Wij Montessorianen" Af en toe had het echt iets weg van een sekte.
Alle reacties Link kopieren
oei, beetje lang, sorry :-$
Het grappige is wel, nu ik dingen hier lees, dat ik bij veel dingen altijd gedacht heb dat dat op alle scholen zo ging. Dat blijkt dus niet zo te zijn..
Alle reacties Link kopieren
hahaha, sorry fleurtje, is af en toe idd net een sekte, zeker de 'oude' garde...



maria montessori is juist de grondlegster geweest van het hedendaagse kleuteronderwijs...

grappig he, dat heel veel dingen dan normaal voor je zijn
Alle reacties Link kopieren
@Fleurtje: 3 jaar dezelfde leerkracht leek mij nadelig, omdat het soms wat minder kan klikken met iemand. Dat geldt zowel voor mijn zoon als voor mijzelf.



Maar ik begrijp uit jullie verhalen dat wordt gekeken bij welke juf/meester het kind het beste op z'n plek is, dus dat is goed om te weten. En die driejarige ontwikkeling die wordt gevolgd van het kind, is ook een pro. Nadeel kan dus eigenlijk van het lijstje worden geschrapt, want de voordelen wegen zwaarder.



@Nemovisje: Ja, er is voldoende plek hier op de Montessori-school. Hoef pas in juni te laten weten of we mini-man inschrijven. De andere school zette er wat meer druk op, zij willen het medio maart al weten.



Op de Oecomenische school doen ze ook elke week een weeksluiting en besteden ze veel aandacht aan vieringen. Dus dat zit wel goed. De computervoorzieningen zijn daar veel beter, ze gebruiken de computers in alle groepen op hun eigen niveau. Dat vind ik ook wel belangrijk, dat ze bv. goed met het aanbod op internet leren omgaan. Bij de Montessori-school was dat minder, maar hebben ze inderdaad weer fantastische leermaterialen.



Binnenkort maar eens even het schoolplein oplopen tijdens het speelkwartier, om zo ook een 'gevoel' erbij te krijgen...



Kunnen jullie misschien het veelgehoorde vooroordeel wegnemen dat Montessori-kinderen allemaal 'eigenheimers' zijn?
Alle reacties Link kopieren
Coco schreef op 25 januari 2008 @ 14:41:



Kunnen jullie misschien het veelgehoorde vooroordeel wegnemen dat Montessori-kinderen allemaal 'eigenheimers' zijn?


Ik weet niet of ik dat vooroordeel kan wegnemen. Waarschijnlijk komt het doordat er op Montessori behoorlijk individueel gewerkt wordt, zodat kinderen er zelfstandig van worden (even heel kort door de bocht). Sommige ouders vinden het helemaal niet zo prettig als hun kind zelfstandig wordt. :couple:

En mensen die voor Montessori kiezen (of sowieso voor anders dan het standaard klassikale onderwijs) zijn misschien ietsepietsie eigenwijzer???????
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Hoi Coco,

Ik heb stage gelopen en gewerkt als leerkracht op een Montessorischool. De meeste voors en tegens zijn hier al benoemd.



Ik wil je er nog even op attenderen dat je niet op alle Montessorischolen 3 jaar bij dezelfde leerkracht zit. Op sommige scholen, maken ze combinatiegroepen van 2 leerjaren en zit je dus ook maar 2 jaar bij dezelfde leerkracht. Ik kan je als leerkracht zeggen dat meer jaren bij dezelfde juf/meester meer vóór- dan nadelen heeft. (maar die conclusie had je zelf ook al getrokken.



Realiseer je ook dat de samenstelling van de klas, ieder jaar verandert. De oudste kinderen gaan over en er komen jongeren bij. Dit is niet altijd pettig voor kinderen; ze moeten ieder jaar opnieuw hun plekje vinden. Voor sommigen geen probleem, voor anderen wel.



Als je kind erg beweeglijk en expressief is, weet ik niet of Montessori de goede keuze is. Op de school waar ik gewerkt heb, ging het werken er erg gedisciplineerd aan toe; stil en heel rustig.

Ook een creatieve vakken werd niet meer of minder gedaan dan op andere scholen. Als je echt voor nadruk op expressie wil gaan, moet je zeker eens op een Vrije school gaan kijken.



Verdelen van aandacht over alle kinderen, is een vaardigheid van de leerkracht. Dat is dus heel verschillend. Vaak werken ze op scholen wel met kaartjes of dobbelstenen die kinderen kunnen gebruiken om aan te geven of ze wel of geen hulp nodig hebben. Montessori gaat er ook van uit dat kinderen van elkaar leren en vaak zullen kinderen elkaar dan ook helpen.



Als laaste wil ik je meegeven, dat de afstand van huis naar school ook een overweging waard is. Zeker oudere kinderen vinden het vaak fijn om alleen naar school te gaan. Ook zullen vriendjes dan dichter in de buurt wonen.



Verdiep je wel in de visie van Maria Montessori, zeker van belang als je kind naar die school zal gaan. Het is een visie die je moet delen en waar je thuis ook aan mee kan werken.



Succes met je keuze!
Alle reacties Link kopieren
Overigens vind ik het hele systeem ook geweldig!!! Heb er met heel veel plezier gewerkt. Het klimaat op school en de werksfeer in de klas zijn heel bijzonder. Ben ik ook nog nergens anders tegengekomen!!!
Alle reacties Link kopieren
up dus. voor toffifee en lika
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Alle reacties Link kopieren
En nog een keer up.



Wij overwegen ook Montessori-onderwijs voor onze dochter.



Ik vraag me alleen af hoe het groepsgevoel is? Is er wel een soort verbondenheid met kinderen die in hetzelfde jaar (groep) of bouw zitten?



Wat me aanspreekt zijn de materialen, en het simpele feit dat de kinderen geen schoenen dragen in de klas vanwege de hygiëne (er wordt veel op de vloer gespeeld immers). Verder is het echt individueel; het pauzehapje nemen kinderen als ze daar zin in hebben (dus dat kan per kind verschillen). Op zich wel goed, want niet ieder kind heeft trek op hetzelfde moment maar het gezellige samen iets eten en drinken lijkt me ook leuk.
Alle reacties Link kopieren
hier een ex montessori leerling. voor kinderen die zelfsturend zijn is het zeker geschikt. de sfeer en expressievakken zijn erg goed voor je ontwikkeling! heb ook even op regulier onderwijs gezeten, maar daar kon ik niet mee uit de voeten. veel te veel rechtlijnig en weinig creatief! maar... ben je een dromer en vraag je weinig, kan het zijn dat je niet alle stof gaat meepakken! weet van redelijk wat ex montessorianen dat er na de basisschool vergeleken bij andere kids wel wat achterstanden waren. rekenen en engels waren daar opvallende zwakke plekken! wel waren we zelfverzekerd, open en creatief erg ontwikkeld! ook niet onbelangrijk! voor middelbaar is het helemaal van belang dat een kind veel zelfdiscipline heeft...

heb eindexamen op regulier moeten doen!



zelf zou ik niet meer voor montessori gaan, maar zeker wel naar een school die daar delen van gebruikt evenals andere bijzondere onderwijsvormen!



succes met de keuze!
LEEF!!!!
Rosie, waarom zou je nu niet meer voor Montessori gaan?



Zelf twijfel ik enorm. We hebben twee Montessorischolen in de stad, waarvan er een heel erg leuk is en heel positief overkwam op me. (alhoewel ik het "Wij Montessorianen" echt vreselijk vond!) Een andere school die ik op het oog heb, is een vrij traditionele klassikale school, maar er worden wel elementen van het Montessori-onderwijs gebruikt. Deze school ken ik goed (heb er zelf als kind opgezeten) en ik heb er als ouder een goede indruk van, maar ik weet gewoon niet waar ik goed aan doe met mijn zoontjes.



Zoontje 1: Een vrij stil, gemakkelijk en gemoedelijk kind. Hij heeft een gelijkmatige natuur en is een heel vrolijk en lief kind in de omgang. Wel vind ik hem een oester en vind ik het soms moeilijk om te schatten wat hij nu echt denkt/vindt/voelt. (Hij is bijna drie)

Zoontje 2: Een expressief, pittig en lief jongetje. Hij heeft hele lieve en meegaande buien, maar kan ook heel dwars en koppig zijn. In eerste instantie is hij heel verlegen, maar hij zet de peuterklas op stelten als hij los komt en zich op zijn gemak voelt. (ook hij is bijna drie)

Zoontje 3: Een relaxt gepeperd mannetje. Veel meer kan ik (nog) niet over hem zeggen, aangezien hij 14 maanden is.



Wat denken jullie? Is Montessori geschikt voor mijn zoontjes? Ik twijfel enorm en de directeur wist me prachtig te vertellen dat Montessori-onderwijs geschikt is voor alle kinderen, maar als oud-lerares Nederlands heb ik wel een paar Montessorikinderen met flinke achterstanden op het voortgezet onderwijs zien komen. Nu kan dit op elk onderwijstype voorkomen, dus dit zegt ook niet alles.



De keuze gaat over een jaar dus tussen:

- Montessori. Deze school zit op ongeveer 15 minuten fietsen van ons huis, maar de weg naar school is een drukke en onoverzichtelijke weg. We wonen in een kinderrijke buurt, maar ik ken geen kinderen uit de straat die op die school zitten. De leermaterialen, het gebouw en de sfeer spraken me enorm aan.

- Particuliere school. Deze school zit op ongeveer 5 minuten fietsen van ons huis en we moeten een rukkruispunt over. Meer kinderen uit de buurt gaan naar deze school. Het gebouw, de leermaterialen, de sfeer en de combinatie peuterspeelzaal-vso-nso-school in een gebouw spreken me erg aan. Wel is deze school een stuk traditioneler en weet ik echt niet of mijn kinderen hier goed zullen gedijen.



Iemand tips?
Alle reacties Link kopieren
Spitsmuisje, hoe zelfstandig zijn je jongens (de tweeling dan) nu? Dat is mijn overweging om het wel te doen voor dochter. Ze vinden haar op het kdv erg zelfstandig en dat vind ik zelf ook. Ik mag haar amper helpen, ze wil het allemaal "zelf" en doet dingen ook echt al goed. Verder zitten hier diverse scholen op slechts enkele fietsminuten, dus dat maakt niet uit. Montessorischool is een minuut of 5 fietsen, door een rustig park. En anders wordt het regulier christelijk (ook een erg goede school, Mirjamzoon zit er nu op), die is net zo ver.
Mirjam, zoontje 1 wil alles zelf doen en ik mag hem amper helpen als het niet lukt. Zoon 2 is een ander verhaal: afhankelijk van zijn bui doet hij óf alles zelf, óf niet en moet ik hem helpen.



Het liefst heb ik alledrie de jongens op dezelfde school, maar dat maakt de keuze van "waar doe ik goed aan" ook gelijk moeilijk!
Spitsmuisje, als ik je verhaal lees zou ik absoluut voor de school op 5 min afstand gaan. 15 min fietsen is veel en vergeet niet dat dit elke dag weer terugkomt. Als school dichtbij geen echt negatieve punten heeft, zou ik daar altijd voor kiezen. Dichtbij en veel kinderen in de wijk erop is echt heel fijn (denk aan samen spelen, samen naar school reizen, buurvrouw die kinderen mee kan nemen als jij met ziek kind zit enzovoorts).
Mirjam, woon jij waar ik woon?



Spitsmuisje, ik heb ondanks de grotere afstand dus wel voor Montessori gekozen. Inmiddels ben ik dichter bij school gaan wonen. Inmiddels zitten mijn drie zoontjes daar op school én mijn twee stiefzoontjes. Ze hebben allemaal een ander karakter, maar ik heb niet het idee dat de één er beter op zijn plek is dan de ander. Ik sta in elk geval nog steeds 100% achter mijn keuze. Mijn oudste heeft ADHD met de focus op aandachts- en informatieverwerkingsproblemen. School springt hier prima op in. En belangrijker dan of hij wel of geen achterstanden (meer) heeft: hij heeft het naar zijn zin. En dat lijkt me ook een goede basis voor vervolgonderwijs. Een kind dat perfect op schema is, maar ondertussen een hekel heeft aan school en leren, redt het misschien ook niet op het middelbaar onderwijs. Maar goed, ik heb er geen verstand van, dat is meer mijn gevoel...
Als je zo twijfelt over welke school goed zou zijn kun je ook eens navragen hoe de instroom is bij middelbare scholen. Ik ben zelf als docent in het middelbaar onderwijs werkzaam geweest en wij konden vaak binnen een paar weken heel aardig aangeven van welke basisschool kinderen kwamen. Van sommige scholen kwamen vrijwel alle kinderen met een taalachterstand bij een andere school hadden ontzettend veel kinderen rekenproblemen. En er zijn natuurlijk (gelukkig) ook hele goede scholen. Wij hadden een toeleverende basisschool waar bijna alle kinderen een voorsprong hadden. Hoewel plezier in school heel belangrijk is geldt toch wel dat ongeacht de houding van een kind de basis het allerbelangrijkste is. Je kunt nog zo graag je best willen doen als de basis er niet in zit dan heb en hou je op het vervolgonderwijs altijd een probleem.
Sunemom, welk vak gaf jij? Ik ben ook werkzaam geweest in het voortgezet onderwijs en heb precies dezelfde ervaring met leerlingen en scholen als jij!



Zowel de Montessori als de andere basisschool scoren goed wat betreft uitstroom naar het voortgezet onderwijs. Hartstikke mooi, maar dat maakte de keuze voor mij niet simpeler!



Afgelopen vrijdag kreeg ik de plaatsingsbevestiging voor mijn zoontjes voor groep 1 toegestuurd en het ziet er naar uit dat ze naar de particuliere school zullen gaan. Deze beslissing is tot stand gekomen door de volgende feiten:

- Ze zitten er al op de peuterspeelzaal en "kennen" het gebouw. Groep 1 zit letterlijk naast het lokaal waar ze nu peuteren!

- Veel vriendjes van de peuterspeelzaal gaan ook naar die basisschool. Ze worden ongeveer tegelijkertijd vier jaar en zullen in dezelfde klas komen, wat mij vertrouwd lijkt.

- Het lesmateriaal is (voor mij als ouder) leuk en prikkelend.

- School heeft een goede naam. ( overigens net als de Montessori hier in de stad.)

- Ik heb er zelf ook op school gezeten toen ik nog lief en onschuldig was. (eigenlijk is dit een non-argument!)



Ik sta helemaal achter deze beslissing, maar toch blijft het Montessori-onderwijs aan me trekken!
Ik gaf geschiedenis/aardrijkskunde en maatschappijleer. Spitsmuisje jij weet dan waarschijnlijk net zo goed als ik dat uitstroom ook niet alles zegt. Sommige basisscholen oefenen met de cito of nio en er zijn ook scholen die zelf gewoon erg hoog adviseren. Interessanter (maar veel moeilijker te achterhalen) is of de kinderen het ingeschatte niveau ook daadwerkelijk vol kunnen houden. Wij hebben hier in de stad een school die kinderen die slecht presteren of waar ze om andere reden van verwachten dat ze een laag schooladvies zullen krijgen voor groep 5/6 van school te laten veranderen. Zo kan iedere school een prachtige uitstroom creëren.



Wij hebben gekozen voor een school dichtbij huis, zodat vriendjes en vriendinnetjes makkelijk bereikbaar zijn en de kidneren als ze iets ouder zijn ook zelf kunnen afspreken en van en naar school kunnen lopen en niet tot hun 12de aan het handje gehouden hoeven te worden.

Ook hier gingen bijna alle kindjes van de peuterspeelzaal naar 1 school (waar ook onze kinderen naartoe gaan) en dat hele groepje (7 kidnjes die bijna gelijktijdig naar school zijn gegaan) zullen ook tegelijk naar groep 3 gaan, de kinderen blijven dus tot groep 8 bij elkaar en dat lijkt me heel vertrouwd voor ze. Onze school heeft een redelijke uitstroom 10% lwoo, 60% mavo, 30% havo/vwo. Dat klinkt misschien niet geweldig, maar als ik kijk naar de instroom hier en het opleidingsniveau van het grootste deel van de ouders hier in de wijk dan vind ik het superknap van de school.

Wat ik ook heel prettig aan deze school vond was dat ze het schooladvies in groep 8 al in januari geven en dus voordat de cito gemaakt is. Ze bekijken daarna dus alleen of hun bevindingen kloppen met de cito, maar het advies is op basis van wat de kinderen 8 jaar lang hebben laten zien en niet op basis van een momentopname midden groep 8.
Sunemom, naar aanleiding van je laatste post sta ik nog meer achter onze keus!



Ik heb lesgegeven aan kinderen op havo/vwo die het écht niet konden. Zo had ik in een brugklas een jongetje zitten dat vreselijk zijn best deed, maar hoger dan een 3 scoorde hij gewoon niet. Heel zielig voor hem (hij wilde zo graag naar de havo!) en zijn basisschool had hem een veel te hoog advies gegeven. Ik had meer kinderen van die school in de klas zitten en ze zijn allemaal, stuk voor stuk, naar vmbo tl of kader gegaan. Het idiote was dat die basisschool voet bij stuk bleef houden over hun veel te hoge adviezen!



De school waar de jongens naar toe zullen gaan geeft het advies al in januari! (kennis van mij geeft les aan groep 8 op de desbetreffende school, vandaar dat ik het weet.) Ze gebruiken de cito alleen maar om te kijken of de uitslag enigzins overeenkomt met dat van de school, maar het is voor hun geen doorslaggevende factor. Geweldig! (scoorde zelf in een grijs verleden idioot laag met de cito en heb vervolgens toch havo gedaan, dus cito zegt mijns inziens niet alles.)
Alle reacties Link kopieren
Hier ook nog een update. We hebben gisteren besloten dat dochter toch naar regulier christelijk onderwijs zal gaan volgend jaar. Het wordt dezelfde school als waar Mirjamzoon nu op zit. Deze school heeft een hoog niveau en is heel gestructureerd. Het is ook een erg grote school (iets van 10 kleuterklassen geloof ik, en van de andere groepen steeds vier) en de organisatie is erg goed op orde. Verder sprak ik gisteren nog met de intern begeleidster en ze gaf aan dat ze vrij veel kinderen krijgen van de Montessori-school. Deze kinderen hebben leerachterstanden opgelopen en de ouders besluiten om dan halverwege toch over te stappen naar regulier onderwijs. Dat gaf de doorslag voor ons om niet voor Montessori te kiezen. En als zou blijken dat dochter meer aan kan, wordt daar goed op ingespeeld (ze hebben plus-groepen op school, waarbij kinderen een zwaarder lesprogramma volgen). Ik heb er zin in. O ja, de school heeft een continu-rooster, ook een voordeel.
Alle reacties Link kopieren
Ik sta nu voor dezelfde keuze. Mijn zoontje is nu 6,5 jaar en zit in groep 3 van een reguliere basisschool (vroege leerling). Hij scoort gemiddeld met testen (als ze individueel worden afgenomen, want in een groep let ie niet op), maar het gaat niet echt super. Er zijn al meerdere gesprekken met IB-er geweest. Hij is afgeleid in de klas, heeft moeite met concentreren en alles bijbenen. Ook motorisch en sociaal-emotioneel is hij wat 'jonger' dan de rest. Ik heb ook nog maar weinig dingen gevonden waar hij echt in uitblinkt. Hij heeft wel zijn A-diploma gehaald (na 22 maanden...) en in de kerstvakantie is gebleken dat hij kan skieën, dat was leuk (hij is de enige van de familie hahaha)! Hij is nog wel makkelijk enthousiast te krijgen voor verschillende vakken, maar opletten bij klassikaal onderwijs vindt hij moeilijk, máár zelfstandig werken vindt hij ook moeilijk, en de werkjes die hij moet doen vindt hij vaak saai (is ook veel van hetzelfde). Nu is het zo dat we in mei/juni gaan verhuizen naar een ander deel van de stad (35 min. fietsen) dus in ieder geval vanaf de zomervakantie van school gaan wisselen. Ik heb zowel de Montessori school in het stadsdeel bekeken (stukje fietsen vanaf nieuwe huis) alsook de openbare basisschool (heel dicht bij huis). Zag er allebei leuk uit, met prachtige materialen/faciliteiten en gedreven leerkrachten, en kinderen waren bij allebei de scholen heel rustig in kleine groepjes aan het werk. De juf hopt van groepje naar groepje. Bij Montessori is dat normaal maar bij de openbare deden ze dat ook omdat ze nu nog combinatieklassen hebben wegens het (nog) lage leerlingaantal. Het zijn allebei nieuwe scholen in een nieuw stadsdeel waar nog gebouwd wordt, ze hebben allebei nog maar 50 leerlingen verdeeld over 3 à 4 groepen, maar er komen natuurlijk steeds nieuwe bij. Montessori gaat door tot 150 ll en openbare tot 250 ll ongeveer. Dus ze blijven vrij klein, met het nadeel dat ze niet leerkracht en kind kunnen matchen want er zijn niet veel parallelgroepen. Hoewel er bij Montessori toch wel 2 groepen van elke bouw zullen zijn uiteindelijk. Montessori behoudt de combinatieklassen (onderbouw, middenbouw, bovenbouw) terwijl de openbare uiteindelijk aparte klassen zal hebben als er genoeg leerlingen zijn. Openbare heeft ook een paar meesters (nou ja de directeur, de klasse-assistent en de vakdocent gym zijn meesters). Openbare heeft sport en leuke sport-clinics hoog in het vaandel staan en gaat Leonardo-klassen starten voor hoogbegaafde kinderen (is mijn zoontje niet) en Montessori heeft maand-afsluitingen en dans-lessen (met Urvin van My name is Michael!!!) enz. Beide scholen hebben continu-rooster (alle kinderen blijven over en de middagpauze is niet zo lang) en naschoolse opvang in het gebouw. Wat is wijsheid??? Help!!!
Alle reacties Link kopieren
Shosh: ik denk niet dat je zoontje beter af is met Montessori school.Die van mij is ook 6.5 en ook in groep 3, een "vroeger kleuter" . Hij had het in het begin heel moelijk in groep 3, vooral met leren lezen en schrijven, hij was echt nog steeds aan het kleuteren, maar nu gaat het steeds beter. Ik denk het heeft te maken met het feit dat voor sommige kinderen is de overgang van gr 2 naar gr 3 veel te groot, ineens stoppen ze met spelen en moeten ze zitten en serieuse dingen doet etc...Ik zou vooral in groep 3 het kind naar de M.-school niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Shosh, ik denk dat je goed moet nagaan (bij zijn huidige leerkracht/intern begeleider) hoe goed zijn concentratievermogen is en hoe goed hij al zelfstandig kan werken. Volgens mij heeft jouw zoontje best wat begeleiding nodig en zou hij wegdromen als hij meer zelf mag bepalen wat hij gaat doen. Zeker als de monitoring op de Montessorischool niet helemaal goed is, kan hij zomaar een achterstand oplopen in een vak. Verder merkte ik bij mezelf dat ik meer geborgenheid/structuur ervaar op regulier onderwijs en dat dat voor mij belangrijk is, vanuit het idee dat dat voor ons dochtertje ook beter is.



Ik denk ook dat regulier openbaar beter is. Verkijk je niet op leuke sportclinics of danslessen/afsluitingen, daar zit niet direct de kwaliteit van het onderwijs in.
Alle reacties Link kopieren
Heb tijdens de pabo de montessori opleiding gevolgd en een paar jaar op een montessori school gewerkt, nu alweer jaren als IB/er, vind het leuk, inspirerend en boeiend om jullie verhalen te lezen! Merk, al lezend, dat ik nog echt een montessori hart en visie heb! Thanx.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven