naar de wc in groep 3

01-09-2014 21:03 65 berichten
Oudste is net 2 weken in groep 3 begonnen. Hij vind het leuk en is gemotiveerd wat ook logisch is na 2,5 jaar kleuteren ( hij is 6,5 )

Maar nu stuiten we op een probleem; hij komt meerdere dagen per week thuis met behoorlijk vieze billen. Naast dat ik het vies vind is het natuurlijk ook niet normaal.

Ik vraag hem waarom dat is, ik dacht eerst hij poept op school en veegt mss zijn billen niet goed af. Maar nee, hij zegt vaak net te moeten poepen op het moment dat het stoplicht op rood staat. Dan mogen ze dus blijkbaar niet naar de wc maar moeten ze werken aan een schrijf of reken opdracht.

Ik snap de logica want ze moeten leren om een bepaalde tijd stil te zitten en te werken.

Aan de andere kant; als je moet dan moet je.



Hij gaat het dus nu zitten ophouden met gevolg de vieze broek en geeft aan later ( als het weer mag) niet meer te hoeven.



Bij de kleuters mocht hij altijd naar de wc waardoor wij dit nooit hadden. Hij is niet bekend met stoelgang problemen.



Vandaag had hij tot 2 keer toe aangegeven dat hij moest maar tot 2 keer toe mocht dat niet met gevolg weer een vieze broek.



Wat vinden jullie hiervan? Ik snap de logica maar zit er toch aan te denken dit morgen met de juf te bespreken. Ik zit niet te wachten opbdie vieze broeken en, veel belangrijker, ik wil niet dat dit tot problemen gaat leiden. Ik denk dan aan stoelgangproblemen, buikpijn oid
Alle reacties Link kopieren
quote:IkBenIkenbenertrotsop schreef op 01 september 2014 @ 21:42:

[...]





Ow haha ja ik neem het van je aan hoor Enn. Ik zie het gewoon al voor me zo'n arm kindje wat buikpijn heeft van de kramp en dan toch niet mag ondanks dat hij het vraagt. Ben een watje wat kinderen betreft.Maar het is ook echt zielig voor het mannetje, heus! Dat gaat de leerkracht vast ook vinden hoor.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon even bespreken met juf. Zoon had het vorig jaar. Is een ophet nippertje plasser, en dat ging geregeld fout met de stoplicht momenten. Met juf besproken, zij heeft het opgelost, door steeds duidelijk te zeggen dat er over 5 minuten met stoplicht gewerkt moet worden en of er nog kinderen naar de wc moesten. zoon en nog een kind stuurde ze in het begin dan altijd ook al hoefde hij niet. Kinderen die tijdens stoplicht toch moesten, konden papiertje op buro leggen, juf kon dan even langslopen en dan mochten ze Juf kon dan even kijken hoever ze waren e.d. Nu in groep vier helemaal geen probleem meer. Als de juf niet weet hoe of wat dan kan ze ook niet helpen. Dus gewoon even netjes vragen van de week hoe de regel is, etc.
Gewoon gaan bespreken. Op onze school doen ze dat stoplicht ook, maar onze dochter voelt het niet zo goed aan wanneer ze moet en begrijpt de nuance van zo'n regel ook niet. Ze kwam dan ook geregeld met vieze broeken thuis. Nu mag ze altijd gaan wanneer ze moet, zonder vragen of stoplicht.
Dank voor alle inbreng! Ik ga het zeker morgen even bespreken met de juf
Alle reacties Link kopieren
Xantos, denk je dat echt, dat er -zonder wc-regels- altijd een rij kindertjes voor de wc zou staan??

Echt, ze zijn tegenwoordig helemaal geflipt op de scholen.

Al die belachelijke regels!

Vroegahhh, in de jaren 80 waren er ook niet van die belachelijke regels en stond er nooit een rij met kindjes voor de wc.

Je stak netjes je vingertje op en vroeg:" Mag ik naar de wc?"

En het was goed.

Mijn zoon pikte al die belachelijke regels niet en ging er tegenin. (dus toch naar de wc bijvoorbeeld)

Tja toen moest hij van juf maar een stempeltje (of 3,4,5...) krijgen...

ADHD, PDD-NOS en de hele zooi...

Om te gieren gewoon.
Alle reacties Link kopieren
Nou, echt lachen met jou zeg!

Lijkt jouw zoon misschien nogal op jou?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Enn, had je het tegen mij?

(wat ben jij de laatste tijden uit de hoogte gaan doen zeg. In het begin was je wel anders)
Alle reacties Link kopieren
quote:flipsyflopsy schreef op 01 september 2014 @ 23:18:

Xantos, denk je dat echt, dat er -zonder wc-regels- altijd een rij kindertjes voor de wc zou staan??

Echt, ze zijn tegenwoordig helemaal geflipt op de scholen.

Al die belachelijke regels!

Vroegahhh, in de jaren 80 waren er ook niet van die belachelijke regels en stond er nooit een rij met kindjes voor de wc.

Je stak netjes je vingertje op en vroeg:" Mag ik naar de wc?"

En het was goed.

Mijn zoon pikte al die belachelijke regels niet en ging er tegenin. (dus toch naar de wc bijvoorbeeld)

Tja toen moest hij van juf maar een stempeltje (of 3,4,5...) krijgen...

ADHD, PDD-NOS en de hele zooi...

Om te gieren gewoon.



Zo'n rare reactie vind ik dit niet. Het is toch te zot voor woorden dat door al die nieuw verzonnen regels als stoplichten kinderen die net zindelijk zijn weer op school in hun broek poepen of plassen?! Lekker genant ook voor zo'n kind zeg! En genoeg voer voor andere kinderen om te gaan pesten.

Vroeger stak je netjes je vinger op en mocht je gaan. Of bij ons was dat 2 vingers, het 'wc-signaal'. En had de leraar door dat iemand hier een loopje mee nam dan werd er met het kind gesproken.

Kan me ook geen rijen voor het toilet herinneren.



En schandalig dat een leraar even etiketten plakt als adhd en pdd nos. Een leraar is geen psychiater.
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
Hele vreemde regel, een stoplicht??

Ga snel eens praten op school! Moeten is moeten en straks krijgt het arme kind darm klachten.

Wel apart dat hij altijd op school moet trouwens. Mijn zoon deed (en doet) het beslist niet op school. Hij deed het op het kdv al niet. Zodra we over de drempel van huis stapte Pwwwwwrrrrt, luier vol Maar daar ?? echt niet.
Alle reacties Link kopieren
als er hele rijen werkvermijdende kinderen voor het toilet staan zou een school het werk op een leukere manier moeten aanbieden, in plaats van een WC-verbod in te stellen....
quote:Lilla schreef op 02 september 2014 @ 10:02:

als er hele rijen werkvermijdende kinderen voor het toilet staan zou een school het werk op een leukere manier moeten aanbieden, in plaats van een WC-verbod in te stellen....De verleuking van het onderwijs noemen we dat ook wel.
Stoplicht is een heel normale methode om kinderen zelfstandig te leren werken. Maar ga gewoon met zijn leerkracht praten, dit is door hem voor het stoplicht even te waarschuwen of voor hem een uitzondering te maken goed op te lossen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een normale regel (die wij trouwens vroeger op school ook hadden) en ik zou gewoon even overleggen met de juf.
Het is zoals het is
quote:Lilla schreef op 02 september 2014 @ 10:02:

als er hele rijen werkvermijdende kinderen voor het toilet staan zou een school het werk op een leukere manier moeten aanbieden, in plaats van een WC-verbod in te stellen....





Hoe leuk je het ook maakt, er zijn er altijd wel een paar die zodra het op zelfstandg werken aan komt, direct zelfstandig iets anders gaan doen. Dat vindt juf niet goed, en dan bedenken die slimmerikken de wc! Waar je even ongestoord niets kunt doen. Is heel normaal gedrag voor zes jarigen en zo'n stoplicht is een heel normale oplossing hiervoor. Het werkt heel goed voor de werkvermijders, en ook voor de rest van de klas. Zoon van TO is hier nu net een uitzondering op en in een gesorekje met de juf moet het op te lossen zijn.



Er zitten nu eenmaal veel kinderen in een klas, dus zijn er algemene regels. Er komt maatwerk voor de kinderen die dat nodig hebben! In overleg met de ouders!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit een keer een natte dochter thuis gekregen omdat ze niet mocht plassen. Het vroor dat het kraakte en kind had bijna de ijspegels aan de broek hangen. Ik was woest, heb verhaal gehaald en kreeg gelijk. Daarna nooit meer problemen gehad.
Iedereen wil oud worden, maar niemand wil het zijn.
Mijn moeder is juf en werkt met de ketting-procedure. Als de ketting weg is, is een ander kind naar de wc en moet jij even wachten.



Als de kinderen een toets maken, mogen ze in principe even niet naar de wc. Daarbij zeg ik in principe, want als een kind paars aan begint te lopen mag hij/zij echt wel even naar de wc.



Voor zover ik weet ging het vroeger ook zo bij mij op school. Kan mij niet herinneren dat ik broekplasincidenten heb gehad door het niet mogen gaan.



Zou het er echt even met de desbetreffende juf over hebben. Dat zijn broek vies is, is echt wel een teken dat hij nodig moet, maar niet kan.
Alle reacties Link kopieren
Maar dat stoplicht is toch niet heel de dag, als ik het zo begrijp? Vind het dan wel érg toevallig dat dat jochie altijd precies naar het toilet móet exact op het moment dat dat stoplicht in werking treedt. Dus heel de dag hoeft hij niet, en het stoplicht gaat aan, en zijn broek zit vol. Dan moet er toch ook iets anders aan de hand zijn, lijkt me.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 02 september 2014 @ 12:32:

Maar dat stoplicht is toch niet heel de dag, als ik het zo begrijp? Vind het dan wel érg toevallig dat dat jochie altijd precies naar het toilet móet exact op het moment dat dat stoplicht in werking treedt. Dus heel de dag hoeft hij niet, en het stoplicht gaat aan, en zijn broek zit vol. Dan moet er toch ook iets anders aan de hand zijn, lijkt me.Tja, die schooldagen hebben vaak een heel vast ritme elke dag. Kan best zijn dat het stoplicht elke dag om 9.45 uur op rood gaat. Stoelgang heeft ook soms een heel vast ritme, ik ga elke morgen om 7.15 uur. Ook als ik kan uitslapen moet ik om die tijd. Ik kan het best even negeren, maar lekker liggen is er dan niet meer bij!
een stoplicht op rood is pakweg een half uur, vaak niet veel langer vooral niet aan het begin van groep 3. Een kind van 6,5 moet het toch wel een half uur op kunnen houden. Als ik ergens ben en de mijne moet naar de wc dan moet hij soms ook een half uur kunnen wachten.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is het helemaal niet goed om je plas of poep op te houden

En onzin om te zeggen ze moeten zindelijk zijn op de leeftijd

Ik ben volwassen en kan het niet altijd lang op houden

En daarbij krijg je ook buikpijn

Misschien idee om te opperen dat juf zegt tegen klas iedereen die nog moet moet nu gaan want licht gaat zo over 5 min op rood

Ik zou zeker hier een klacht over indienen en eisen dat mij kind gewoon mag als hij moet
Alle reacties Link kopieren
quote:lisbeth schreef op 02 september 2014 @ 13:10:

een stoplicht op rood is pakweg een half uur, vaak niet veel langer vooral niet aan het begin van groep 3. Een kind van 6,5 moet het toch wel een half uur op kunnen houden. Als ik ergens ben en de mijne moet naar de wc dan moet hij soms ook een half uur kunnen wachten.



Ik ken zelfs genoeg volwassenen die als ze moeten ook direct écht moeten en het dus geen half uur op kunnen houden.

En dan zouden kinderen die net zindelijk zijn het moeten kunnen ophouden? Feit is dat de drang om te gaan bij iedereen anders werkt. De een kan het 3 dagen ophouden omdat ze niet op een vreemde toilet kunnen. En de ander moet binnen een minuut op de wc zitten anders gaat het mis.

Jij hangt dus je mening op aan slechts hoe het bij jou en je kind werkt.
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
Een klas heeft nu eenmaal regels. Dat is helemaal niet verkeerd om te hebben ook al zitten ze pas in groep 3. Een kind van 6,5 kun je heus wel uitleggen hoe het zit en dat ze straks niet naar de wc mogen, maar het nu nog wel even kunnen proberen.



En je hebt altijd kinderen die tot op het laatst wachten. Tja..dat is dan je eigen probleem. En mijn eigen dochter doet het ook hoor. Die wacht net zo lang tot ze te laat is of net maar dan ook net op tijd. En de lytse weet heel goed dat ze eerder moet gaan, maar ze gunt zich daar de tijd niet voor. Mijn dame is nu 5. We stimuleren haar wel om op tijd te gaan, maar als weer eens een vieze onderbroek heeft dan mag ze zelf een schone ophalen. Dit ligt echt aan onze dame hoor en niet aan de regels van juf.



Verder nog over het fietsen. Wij moeten binnen een straal van 1 km eigenlijk ook lopen. Dat is ons vriendelijk gevraagd. Als iedereen komt fietsen, dan is het fietsenrek te vol. Nu moet ik zeggen dat de kinderen die echt dichtbij wonen ook komen lopen en de rest op de fiets.
Alle reacties Link kopieren
quote:anky schreef op 02 september 2014 @ 10:04:

[...]





De verleuking van het onderwijs noemen we dat ook wel.Waar diezelfde groep die hier zo'n stampij aan het maken is, dan weer heel erg op tegen is.
Alle reacties Link kopieren
quote:fleur1988 schreef op 02 september 2014 @ 12:30:

Mijn moeder is juf en werkt met de ketting-procedure. Als de ketting weg is, is een ander kind naar de wc en moet jij even wachten.



Als de kinderen een toets maken, mogen ze in principe even niet naar de wc. Daarbij zeg ik in principe, want als een kind paars aan begint te lopen mag hij/zij echt wel even naar de wc.



Voor zover ik weet ging het vroeger ook zo bij mij op school. Kan mij niet herinneren dat ik broekplasincidenten heb gehad door het niet mogen gaan.



Zou het er echt even met de desbetreffende juf over hebben. Dat zijn broek vies is, is echt wel een teken dat hij nodig moet, maar niet kan.Die ketting hadden wij ook! Maar wij hadden de hele dag zelfstandig werken.
Alle reacties Link kopieren
quote:koffieprut schreef op 02 september 2014 @ 12:25:

Ik heb ooit een keer een natte dochter thuis gekregen omdat ze niet mocht plassen. Het vroor dat het kraakte en kind had bijna de ijspegels aan de broek hangen. Ik was woest, heb verhaal gehaald en kreeg gelijk. Daarna nooit meer problemen gehad.Wat sneu voor je dochter zeg. Te hopen dat ze niet meteen gepest wordt in de klas omdat ze een 'broekplasser' is. Kinderen kunnen namelijk erg hard zijn. Die verhalen heb ik namelijk ook gehoord en ik heb dan zo met die kinderen te doen. En dan kan je achteraf met een juf praten, maar ondertussen is het al gebeurd.
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven