Onzeker over verschillende dingetjes, mag ik jullie advies?

20-04-2014 10:50 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen allemaal! Ik heb een dochtertje van 12 weken, zij heeft reflux (medicatie) en KMA (Friso Pepti).



Ik weet niet zo goed hoe te beginnen om mijn verhaal zo duidelijk mogelijk te formuleren dus begin maar gewoon met schrijven hihi.



Mijn kleine meid wilde de eerste vier weken alleen op mij of mijn man slapen, (ergens anders resulteerde in gehuil) dit brak mij op een gegeven moment op dus met behulp van een Co-sleeper, rust, regelmaat principe vanuit het ziekenhuis (drie nachten samen met haar in ziekenhuis geweest voor slecht slapen, veel huilen, etc) slaapt ze nu in haar eigen kamertje. De nachten slaapt ze al weken door, krijgt haar laatste fles om 23:00 en meldt zich de volgende ochtend om 6:30-7:00. Ik merk dat na de fles van 19:00 het slapen ook erg goed gaat en we haar eigenlijk elke keer wakker moeten maken voor de fles van 23:00. Ik ben onzeker of ik op de dag haar vermoeidheidssignalen wel goed oppak of is mijn kleine schat een mindere slaapster op de dag? Onze dag ziet er zo uit :



6:30-7:00, wakker, verschonen, voeden, boeren, omhoog houden (reflux) knuffelen. Vaak valt ze op mijn arm in slaap en is het dan ongeveer 8:00-8:15. Ik leg haar dan in bed en ze wordt ingebakerd.



4 uur later weer een fles (150 cc met 5 schepjes) en zo de hele dag door.



Vaak slaapt ze na haar eerste fles ongeveer een uurtje tot anderhalf uur. En hier komt waar ik soms niet goed weet wat ik kan doen, mekkeren, jammeren dan laat ik haar liggen. Aaitje over haar bolletje, misschien nog even boeren, speentje in. Soms helpt het en slaapt ze verder maar soms ook niet.

Als ze niet meer wilt slapen, haal ik haar dan uit haar bedje om haar in de box te leggen? Wil haar namelijk ook stimuleren vrij te bewegen en te spelen in de box (omdat ze ingebakerd in bed ligt) maar vaak houdt ze het niet lang vol in de box. Mekkeren, jammeren, huilen....is het dan dat ze weer moe is en alsnog wilt slapen? Vind ze de box dan niet leuk? Zit er aan te denken een speelkleed aan te schaffen maar ben soms bang dat ik haar daarmee teveel prikkel?



Kan me soms ook onzeker voelen over op stap gaan en haar slaapjes. Slapen in de wandelwagen bak duurt even voordat dat lukt en zodra je stil staat wordt ze wakker maar om elke dag de hele middag thuis te zitten? En wil haar ook graag laten wennen aan haar omgeving maar wel in alle respect voor haar. Hoe doen jullie het met slapen, slaapplekken, op stap gaan, prikkels etc?
Alle reacties Link kopieren
quote:lis31 schreef op 20 april 2014 @ 20:21:

Ik herken je onzekerheid van de eerste weken. Maar je mag nu best een beetje op je eigen inzicht gaan vertrouwen hoor. Groeit ze goed? Is ze ook op momenten lekker tevreden? Dan is er niet zoveel aan de hand. Ieder kind is anders en je hoeft niet alles te doen wat een ander adviseert. Je moet doen wat bij je past. En dingen uitproberen. En in je achterhoofd houden dat baby'tjes af en toe gewoon huilen en dat is helemaal niet zo erg. Zeker een baby met reflux die heeft lichamelijke ongemakken en huilen is het enige waarmee ze dat kunnen uiten. Je kunt haar troosten als ze verdrietig is maar als dat niet werkt, hou haar dan lekker tegen je aan en laat haar maar even huilen. Raak er niet van in paniek, je bent bij haar en het gaat echt wel weer over. Maak je ook niet zo druk over of je haar overprikkelt of wat nu de beste tijd is om te gaan wandelen. Daar is geen pasklaar antwoord op en het is elke dag anders. Doe gewoon wat jij wil doen waarschijnlijk gaat ze daar wel in mee. En wil je een babygym voor haar kopen? Gewoon doen en kijken hoe ze erop reageert. Ik heb een houten van woezel en pip, inderdaad bewust niet zo'n hysterisch ding, je merkt vanzelf of ze het leuk vindt.



Mijn dochter is nu 13 weken en slaapt sinds 5 weken in haar eigen kamertje. En mooi hoor al die adviezen over je kleintje de hele dag bij je maar bij mij past dat niet. Past het bij jou wel? Gewoon doen dan maar het moet echt niet. Zeker als ze niet goed reageert op die draagzak. Mijn dochter sliep in het begin ook slecht overdag dus toen heb ik haar ook een paar dagen in een draagzak gedaan. Ik was net als jij ook heel erg bezig met prikkels en regelmaat en activiteiten over de dag verdelen. Op een gegeven moment heb ik dat helemaal losgelaten en toen ging ze ineens wel gewoon in haar bedje slapen. Wat was ik blij dat ik die draagzak niet meer hoefde te gebruiken. Ze speelt nu ook veel in de box alleen. Ligt ze een beetje naar haar handjes te kijken of zo. Ze vindt het wel lekker even alleen spelen. Als ze het zat is laat ze zich horen en dan kijk ik wat ze wil. Bij mama spelen? Dan ga ik met haar spelen. Als ze blijft jengelen breng ik haar naar bed. Dan wil ze gewoon met rust gelaten worden en slapen. Als je dan bij haar blijft wordt ze juist onrustig, als je haar met rust laat wordt ze rustig en gaat ze slapen. Maar goed, dit werkt voor mijn kind. Probeer uit te vinden wat voor jouw kind werkt. Gewoon uitproberen je doet heus niet alles fout. En soms huilen ze gewoon even. Dat kun je nou eenmaal niet altijd voorkomen. Zoals ik al zei: bij je houden en wachten tot het overgaat. Niet in paniek raken dan heb je de helft al gewonnen.Dank je wel voor je reactie. Hier heb ik wat aan. Lees idd steeds je moet je kindje bij je houden in de draagzak maar die van mij is niet zo dol op draagzak/doek etc. Heel fijn om jouw ervaring terug te lezen.
Alle reacties Link kopieren
quote:blauwmetstippen schreef op 20 april 2014 @ 20:36:

Ten eerste: ze is 12 weken. Ze heeft ongeveer 38 weken in jouw buik geleefd en nu moet ze ineens vanalles "zelf doen"? Hou haar lekker bij je, veel knuffelen, wandelen, dingen bekijken in huis (kijk een plant), dat zelf doen komt later wel. (als ze een jaar of 20 is...).



En ik heb een vraag: ik dacht dat een baby met reflux nooit ingebakerd mocht worden i.v.m. spugen en stikgevaar?Mijn kinderarts had er geen bezwaar tegen.
Alle reacties Link kopieren
quote:bibi72 schreef op 20 april 2014 @ 19:23:

Jeetje...anderhalf uur slapen, dat deden die van mij niet bij 12 weken. Meestal meerdere keren 30 minuutjes.

Alleen spelen deden ze ook nog niet, gewoon lekker op schoot of in de draagdoek, af en toe even op de buik oefenen met mij ernaast en verder tukjes in de draagdoek of in bedje bij mij in de buurt, zoals in de huiskamer. 12 weken is superjong en alles wat een baby wil is bij mama of papa zijn.Gaat me er ook niet om dat ze meer moet slapen. Meer wat te doen als ze niet meer wilt slapen, niet in de draagzak, box of bij mij rustig wil liggen!
Als ik je OP lees wordt ik al moe van alle dingen waar jij bij mij stil staat. En dan zal je dat op de dag nog wel met meer dingen hebben. Ik denk dat je momenteel jezelf teveel denkwerk aandoet en dat je de dingen gewoon een beetje op zijn beloop moet laten gaan. Probeer wat dingen uit zoals een draagzak, laten spelen op de grond en dat jij er naast zit of een wipstoeltje naast je op de bank met een speeltje.



Ik denk dat zij jouw onrust ook aanvoelt. Ritme is voor het ene kind wel belangrijk en voor het andere minder. Maar breng wat rust in je hoofd, begin daar is mee.
Ik heb heb je even geloept en ik denk dat je écht te onzeker bent. Je bent heus een goede moeder hoor! Maar als jij dat niet gelooft, kan ik mij voorstellen dat je een wat gespannen sfeer creëert. Heb je niet mensen die je een beetje kunnen helpen op de dag? Die jou misschien wat rust kunnen meegeven en waar je dan ook zo nu en dan even je ei kwijt kan. En dan heb je ook wat gezelschap.
Alle reacties Link kopieren
Eens met n 93.

Bij mij ging het ook pas lopen toen ik zelf dingen ging bedenken. (Allen in jouw geval moet je natuurlijk wel de medische adviezen blijven volgen zoals rechtop houden na drinken). Je hebt ook gewoon pech dat je kind reflux heeft. Deze baby's huilen nu eenmaal meer omdat ze last hebben en zullen niet altijd te troosten zijn. Maar wees creatief: als ze huilt en ze wil niet in de box of bij jou leg haar dan in haar wiegje en ga naast haar zitten en over haar buikje aaien of zo. Probeer zulke dingen eens te bedenken en probeer t gewoon uit.
Alle reacties Link kopieren
En wat zegt je vriend/ man/partner er eigenlijk van? En heb je je ouders nog?
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat ik onzeker, controle freak en niet altijd rationeel ben. Het inzicht dat ik het mezelf zo moeilijk maak is er, besef dat mijn dochter mijn spanning kan voelen ook. Wil het graag zo goed doen en haar het zo comfortabel mogelijk maken. Volg ook therapie en probeer echt relaxter te worden. Maar soms is dat zo moeilijk. Ben bang dat er misschien iets is als ze huilt. Vind het soms lastig als ze niet rustiger wordt door mijn troosten.
Alle reacties Link kopieren
En nee heb geen moeder meer en band met mijn pa is mwah
Alle reacties Link kopieren
Heb je een.schoonmoeder waar je.mee kan.praten?



Missschien.is ouder kind yoga of mindfullnes iet voor je om samen rustig te worden?



(Zomaar wat ideeen)
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
quote:SoulSearch schreef op 20 april 2014 @ 22:47:

[...]



Mijn kinderarts had er geen bezwaar tegen.



Ok, dan heb ik het van horen zeggen vrees ik. Bedankt voor de opheldering.



En ik lees nu de laatste posts: is het een idee dat je op zoek gaat naar een moedergroep, speelgroep, mamacafe of wat voor initiatief er ook in jouw buurt zit? Ben jij er even lekker uit, iedereen heeft een baby of kind bij zich, dus huilen is geen probleem en je leert veel van andere moeders, hoe zij het doen en kunt daar jouw dingen uit pikken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven