Peuter 2,5 en logeren

07-05-2024 13:36 130 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Volgende maand hebben wij wel een bruiloft van 3 dagen (2 overnachtingen). De bruiloft is op 3,5 uur rijden. Dit is zonder kinderen dus ons kind zal hiervoor uit logeren moeten, echter vindt ze dat zelf vreselijk. Ze gaat naar de opvang en vindt het daar helemaal geweldig, we hebben een oppas voor avondjes weg - geen problemen mee. Maar als het op slapen/naar bed brengen aan komt, wil ze het liefst dat wij dit doen, anders kan ze echt wel goed overstuur raken. Door gebrek aan mogelijkheden heeft ze na haar babytijd niet meer gelogeerd, en nu wordt ze al verdrietig als ik haar probeer uit te leggen dat mama en papa 2 nachtjes weg zijn (nu kunnen vrienden die ze goed kent oppassen).

Ik vind het zelf nogal lastig, het liefste ga ik maar 1 nachtje, vind ik ik overigens meer dan genoeg en dan zijn we alleen aanwezig bij het echte huwelijk. Lijkt me ook niet fijn om 3 dagen met buikpijn te zitten als je weet dat je kind je zo mist, aan de andere kant.. je kan er nou eenmaal niet altijd zijn. Iemand een vergelijkbare situatie gehad of advies?
Alle reacties Link kopieren Quote
Zou voor mij wel verschil maken of ik het zelf heel leuk vind 3 dagen aanwezig te zijn bij die bruiloft, of dat je denkt: neee hier heb ik geen zin in. 1 dag is genoeg. Bij optie 2 zou ik dus denken: ik heb een goede smoes, heb een peuter thuis en 3 dagen oppas is teveel. Wil je wel graag, dan verwacht ik dat het best prima zal gaan met peuter. Het is in het eigen huis, dus eigen bed. Als je er van tevoren niet te moeilijk over doet naar kind toe en oppas doet leuke dingen met kind, dan komt dat vast goed.

Ik zelf zou me, als bruid, best bezwaard voelen om mn gasten uit te nodigen voor 3 dagen en dan ook nog zonder kinderen. Met andere woorden: je regelt maar een oppas. Ik zou het zelf erg lastig vinden een oppas voor 3 dagen te vinden.
En je moet er ook maar net je vrije dagen aan willen spenderen/uberhaupt vrij kunnen nemen. Maar goed, dat is een andere discussie.
tulpje22 wijzigde dit bericht op 07-05-2024 15:01
7.83% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Tulpje22 schreef:
07-05-2024 14:59
Zou voor mij wel verschil maken of ik het zelf heel leuk vind 3 dagen aanwezig te zijn bij die bruiloft, of dat je denkt: neee hier heb ik geen zin in. 1 dag is genoeg. Bij optie 2 zou ik dus denken: ik heb een goede smoes, heb een peuter thuis en 3 dagen oppas is teveel. Wil je wel graag, dan verwacht ik dat het best prima zal gaan met peuter. Het is in het eigen huis, dus eigen bed.

Ik zelf zou me, als bruid, best bezwaard voelen om mn gasten uit te nodigen voor 3 dagen en dan ook zonder kinderen. Met andere woorden: je regelt maar een oppas. Ik zou het zelf erg lastig vinden een oppas voor 3 dagen te vinden.
En je moet er ook maar net je vrije dagen aan willen spenderen/uberhaupt vrij kunnen nemen. Maar goed, dat is een andere discussie.
Niemand is verplicht om te gaan hoor
Alle reacties Link kopieren Quote
Perfecte excuus om maar 1 nachtje te gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pimpelmeesje87 schreef:
07-05-2024 14:58
The thoughts you tell yourself are the house you live in.

Wat ik hiermee bedoel: zolang je aan je dochter fasciliteert dat het eng/spannend is blijft ze dat ook geloven. Je kan haar ook vertellen hoe tof logeren is, en dat je trots op haar bent. Oefen een nachtje proefslapen idd. En zorg dat de oppassers een leuk programma hebben zodat dochterlief snel vergeten is dat jullie weg zijn.

En ik denk dat je jezelf ook moet vertellen hoe leuk zo'n bruiloft is, want als jij jezelf blijft voorhouden dat het moeilijk/eng/spannend is dan blijf je dat geloven en dat voelt je dochter ook. Dan ga je zelf niet genieten en zij ook niet.

Je hebt nu nog een maand om de gedachten te turnen en dat is dikke winst. Dus ga ervoor.
helemaal eens, dit soort angsten bij kinderen zijn vaak gebaseerd op het gedrag van de ouders en de reactie op hun gedrag. wat niet wil zeggen dat het erg is dat je zelf liever maar 1 nacht gaat btw
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee daarom, TO zegt zelf ook dat ze 1 dag wel genoeg vindt. Dus zou ik gewoon 1 dag gaan, of desnoods 1 overnachting.

Snap dat je niet verplicht bent te gaan maar als je je gasten uitnodigt voor 3 dagen zet je ze toch een beetje voor het blok, want genoeg mensen die het lastig vinden om aan te geven dat ze niet willen komen, of het te lang vinden. Hier op viva zeg ik makkelijk: dan ga je toch 1 dag, omdat ik vind dat dat moet kunnen. Maar in het echt, zeker wanneer het gaat om iemand die dichtbij je staat, kan het lastig zijn een uitnodiging af te slaan.

Wat is het voor soort bruiloft TO? Het is 3,5 uur rijden, dus nog wel in Nederland? Of net in Belgie/Duitsland? (Geen idee waar je woont natuurlijk). Wat doet het bruidspaar/de gasten op dag 1 en 3? Ik ken dat helemaal niet, zulke lange bruiloften. Ok, als het echt in het buitenland (zonnige bestemming bijv) is plak je er een soort vakantie aan vast en is het logisch dat je niet voor 1 dag gaat.
Of is het enkel met 2 overnachtingen omdat de reistijd te lang is?
tulpje22 wijzigde dit bericht op 07-05-2024 15:16
29.57% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Jullie hebben wat dat betreft helemaal gelijk hoor, het is mentaal bij mij ook een knop die om moet. Ik verdien het ook om eens op te mogen staan met kater ;-)

Tulpje22 schreef:
07-05-2024 14:59
Ik zelf zou me, als bruid, best bezwaard voelen om mn gasten uit te nodigen voor 3 dagen en dan ook nog zonder kinderen. Met andere woorden: je regelt maar een oppas. Ik zou het zelf erg lastig vinden een oppas voor 3 dagen te vinden.
En je moet er ook maar net je vrije dagen aan willen spenderen/uberhaupt vrij kunnen nemen. Maar goed, dat is een andere discussie.
Dit is een hele andere discussie inderdaad maar geloof me, daar vind ik ook wat van! Dit soort bruiloften beginnen steeds meer de norm te worden lijkt het wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou persoonlijk bedanken voor een bruiloft van 3 dagen, zelfs van hele naaste familie/vrienden vind ik dit erg overdreven, zeker als je ook nog moeilijk moet doen met een oppas voor een kind dat logeren veel te spannend vind...

Ik zou kijken of er niet iemand is (familielid, betaalde oppas, vriendin?) die bij jullie thuis 1 nachtje kan komen. En gewoon voor 1 nachtje gaan. En anders proeflogeren binnenkort, misschien als je er iets heel leuks van maakt en het heel positief brengt dat ze het ook wel leuk vindt?

Aan de andere kant is ze 2,5 en op die leeftijd mag je het spannend vinden, ze is nog zo klein. Als het proeflogeren niet goed gaat en je zit met een peuter die het allemaal doodeng vindt, dan zadel je een ander met jouw probleem op, zou ik niet doen. Dan zou ik alleen naar de ceremonie gaan als dat mogelijk is, dan maar veel rijden.
Alle reacties Link kopieren Quote
En als je het andersom probeert? Misschien nu al te laat vr deze situatie maar je legt nu de nadruk op het niet-leuke deel voor haar: jullie gaan ergens heen zonder haar. Ik vertel mijn dochter altijd dat ze gaat logeren bij bijv opa en oma en dat dat heel leuk is (of dat opa en oma een weekendje hierheen komen om leuke dingen met haar te doen). Dus niet de nadruk op ons weekend weg (om wat vr reden Dan ook) maar juist de nadruk op de fun part vr haar. Dit deden mijn ouders vroeger ook bij ons. En juist omdat we niet vaak uit logeren gingen/mensen oppasten, was t dan ook leuk.

Overigens ook fijn om er samen eens 2 nachten uit te zijn wellicht? Zij voelt jouw spanning hierover natuurlijk ook
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn dochter is ook 2,5 en die wordt helemaal blij van “je mag naar oma”. Maar ze snapt echt niet wat logeren is hoor. En ook niet hoe lang dat duurt. Nou is ze gek op oma en een vrij makkelijk kind, maar ik denk dat je haar overschat als je denkt dat zij snapt wat je haar nu uitlegt. Zij hoort idd alleen “mama en papa gaan weg”. Ik zeg dat ook nooit zo. Alleen: mama gaat nu zwaaien, veel plezier met oma. Eigenlijk net zoals op de opvang. Te veel tekst werkt op haar leeftijd alleen maar averechts.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh vreselijk ik zou dit ook echt niet doen. Ik zou gewoon max 1 dag (en eventueel 1 nacht) gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je kan het zo moeilijk maken als je zelf wil. Peuter heeft waarschijnlijk geen idee wat het daadwerkelijk inhoudt. En er zal vast even gehuild worden. Maar hoe minder aandacht je het hele gebeuren geeft en hoe positiever je ermee omgaat en naartoe leeft, hoe normaler het voor peuter zal zijn.

Los van het feit of een bruiloft van 3 dagen niet ietsje over de top is.
Ik zou alleen korter gaan als je zélf echt geen behoefte hebt aan al die dagen....niet omdat je het zielig vindt voor peuter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou feestelijk bedanken voor een bruiloft van 3 dagen en voor maximaal 1 nacht gaan.

Als het de eerste nacht al misgaat heb je een probleem voor de 2de nacht en het échte feest. Ik zou dus pas op dag 2 vertrekken.


Is het trouwens ook een optie om de vrienden en kind gewoon mee te nemen - en 2 nachten hotel (eventueel een hotel in de buurt als er in "het feesthotel" geen plaats meer is) te trakteren?
Dan mogen zij babysitten terwijl jullie op het huwelijk zijn, maar slaapt kind 's nachts wel bij jullie.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb geen kind van 2,5 maar ik zou denken dat alles wat je haar hierover uitlegt voor haar niet te begrijpen is. Ze snapt waarschijnlijk al niet wanneer jullie weggaan, dus voor haar kan dat misschien ieder moment gebeuren en ze snapt ook niet wat twee nachtjes zijn. Dus ik snap wel dat ze verdrietig wordt, want het is voor haar een onduidelijke situatie waarvan ze waarschijnlijk alleen begrijpt "dat papa en mama weggaan".

Ik zou inzetten op die twee nachten, er tot die tijd niet meer over praten en als je weggaat er niet teveel gedoe van maken, maar het presenteren als iets leuks. En als het niet blijkt te gaan, dan rijd je terug.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn kinderen konden best tegen logeren en oppas, alleen huilden ze omdat ik dan geen slaapkiedjes voor ze kon zingen.

Dus iedere oppas/oma/oom krijgt van mij een video via whatsapp waarin ik mn dochters toezing en zeg ‘ga maar heel lekker slapen nu, en niet te lang keten hoor!’

Mss helpt zoiets ook nog?
Alle reacties Link kopieren Quote
Je kunt ook andersom denken. Zie het als een leuke tijd samen met je partner. Jullie zijn al 2,5 jaar alleen ouders. Nog nooit samen weggeweest. Dit is ook tijd om te investeren in elkaar en weer eens als stel op pad te zijn. Lekker samen te feesten, eten en volwassen gesprekken te hebben. Even snel heen en weer om maar zo snel mogelijk terug te zijn is voor niemand leuk. En wanneer komt er weer zo'n gelegenheid? Als je dochter laat wennen doet ze ervaring op.

Heel veel jonge ouders gaan zo op in het ouderschap dat ze elkaar vergeten.

Tijd voor elkaar is zo belangrijk!
Alle reacties Link kopieren Quote
En omdenken en communicatie ook.

Niet:
-wij gaan weg
- het is maar 2 nachtjes
- het is niet eng hoor
- papa en mama gaan naar een bruiloft/feestje
- wij zijn zo weer terug!

Kind kan hier totaal niets mee. Geef besef van tijd, nachtjes of het begrip straks, bijna of zo.

Wel:
- tante X komt hier gezellig spelen en blijft ook slapen.
- Jullie gaan X en Y doen.
- Jij slaapt in jouw bed. Help je mama de slaapkamer van tante X klaarmaken?
Alle reacties Link kopieren Quote
Mangogo schreef:
07-05-2024 13:40
Mijn kinderen houden niet van logeren. Dus in dit geval zou waarschijnlijk een van ons thuisblijven.

Hoe dichtbij staat het bruidspaar bij jullie?

En anders misschien oppas meenemen? Of kinderen meenemen en omstebeurt naar de huwelijksactiviteiten gaan?
Niet samen gaan?
Dat meen je toch niet echt?
Dan maar een lastig nachtje voor het kind, zou ik zeggen. Tegenover die 1000 nachten die je er vervolgens weer bent.
En de volgende dag alweer.

Ze zijn bij lieve mensen die goed voor ze zorgen dus zou zoiets echt niet groot maken.
Het kan echt wel zieliger dan dat :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Miafiglia schreef:
07-05-2024 18:50
Niet samen gaan?
Dat meen je toch niet echt?
Dan maar een lastig nachtje voor het kind, zou ik zeggen. Tegenover die 1000 nachten die je er vervolgens weer bent.
En de volgende dag alweer.

Ze zijn bij lieve mensen die goed voor ze zorgen dus zou zoiets echt niet groot maken.
Het kan echt wel zieliger dan dat :)
Dat mag toch iedereen zelf bepalen?
Mijn kinderen mogen ook pas logeren op het moment dat ze zelf goed aan kunnen geven ze het wel of niet willen. Daar is niks mis mee en daar maakt iedereen zijn eigen keuze in. Als het niet goed voelt, niet doen.
Wat voor plezier beleef je nou aan zo’n dag als je alleen maar met je kind(eren) in je hoofd zit?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik paste vanaf baby altijd op het kind van mijn beste vriendin, dus zat altijd wel in het schema van hoe hij naar bed gebracht werd. Zij kwamen ook weleens met kind bij mij logeren, dus ook dat werd routine.
Als ik eens een weekend oppaste was dat altijd bij hen, zodat hij thuis was en dat voor hem allemaal normaal was.
Toen kwam, toen hij 2,5 was de dag dat hij alleen een nachtje bij mij kwam slapen, zijn moeder alles met hem doorgesproken. Wij gaan bij Ikje eten, dan blijf jij bij Ikje slapen en gaan papa en mama weg, dan ga je iets leuks doen met Ikje en dan halen wij je weer op.

Drama toen ze hem bij mij thuis in zijn campingbedje wilden leggen. Terwijl alles wel vertrouwd en bekend was voor hem.
Zijn ouders gingen verdrietig weg met de woorden "succes, als het echt niet gaat moet je bellen".
De deur was nog niet achter zijn ouders dichtgevallen of meneer zei, "Ikje mij naar bed brengen?". Dat maar gedaan en hij heeft heerlijk geslapen en een heerlijk weekend gehad. Sindsdien, hij is nu een heerlijke puber zeurt hij altijd om nog een nachtje bij mij te blijven.


Ik zou die vrienden die gaan oppassen af en toe uitnodigen en met hun je kindje in bed leggen. Dan leren ze jou routine en regels en kunnen ze je kindje daarin duidelijkheid geven.
Proeflogeren heeft niet zoveel zin toch als zij thuis blijft en jullie weggaan?
Alle reacties Link kopieren Quote
Assiral schreef:
07-05-2024 18:54
Dat mag toch iedereen zelf bepalen?
Mijn kinderen mogen ook pas logeren op het moment dat ze zelf goed aan kunnen geven ze het wel of niet willen. Daar is niks mis mee en daar maakt iedereen zijn eigen keuze in. Als het niet goed voelt, niet doen.
Wat voor plezier beleef je nou aan zo’n dag als je alleen maar met je kind(eren) in je hoofd zit?
Uiteraard mag iedereen dat zelf bepalen. Wat is dat nou voor open deur.

Jij zou dat niet doen en kennelijk alleen maar met de kinderen in je hoofd zitten.
Ik denk daar makkelijker over, zo'n nachtje. Zou me ook uitstekend vermaken eigenlijk.

De mensen bij wie ik kinderen onderbracht zeiden dan ook standaard Gaat PRIMA hier, geniet!! Al zaten ze nog met een doorwaakte peuter spelletjes te doen ter afleiding hahaha.
Hoor je veel later pas.

Ik denk dat het handig is om dingen een beetje te relativeren. En veilige en vrolijke dingen niet uit de weg te gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou het ook lastig vinden om weg te zijn, zelfs maar 1 nacht... maar het kan gezond zijn voor je kind om het vertrouwen op te bouwen dat je/ze gewoon terugkomt en het ook leuk voor haar kan zijn. Misschien kan een ander kindje (zonder al te veel heimwee) eerst bij jullie logeren dat het vaker doet zodat ze ziet hoe een ander kind ermee omgaat? Wat mijn ouders trouwens deden toen ze me eens een weekje logeren stuurden bij mijn grootouders was een grote mand meegeven met voor elke dag lieve briefjes en een kadootje. Misschien kun je ook een brief maken, met een kus en een hartje erop? En iets kleins inpakken dat je toch al hebt liggen voor haar? Hangt er een foto van jullie op haar kamer dan kan ze die een kusje terug geven... of als je ver wil gaan :-] misschien een kussenhoes laten afdrukken met een leuke foto van jullie (alledrie misschien op een heel blij moment). Stel eventueel ook iets in het vooruitzicht, jullie zijn snel terug en dan neem je dit voor haar mee, gaan we dat doen/daarheen. Maak er ook een beetje iets speciaals van voor haar.
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je maar 1 nacht gaat, zou je dan de eerste of tweede nacht gaan?

Anders kun je toch ter plekke nog beslissen in overleg?

Dag 1 beetje richting einde dag weg (maar niet pas als je kind al moe is). Dag 2 in de ochtend even ongemerkt contact met je vrienden om te horen hoe het gegaan is. En dan eventueel de avond weer terug, of anders pas de volgende dag.

Wat een onzalig plan trouwens, een bruiloft van 3 dagen 😂. Ik moet er niet aan denken. Ik denk dat ik mijn kind als excuus zou gebruiken om alleen mijn partner die kant uit te sturen. Maar genoeg mensen die het wel leuk vinden.
Alle reacties Link kopieren Quote
evelien2010 schreef:
07-05-2024 18:30
Je kunt ook andersom denken. Zie het als een leuke tijd samen met je partner. Jullie zijn al 2,5 jaar alleen ouders. Nog nooit samen weggeweest. Dit is ook tijd om te investeren in elkaar en weer eens als stel op pad te zijn. Lekker samen te feesten, eten en volwassen gesprekken te hebben. Even snel heen en weer om maar zo snel mogelijk terug te zijn is voor niemand leuk. En wanneer komt er weer zo'n gelegenheid? Als je dochter laat wennen doet ze ervaring op.

Heel veel jonge ouders gaan zo op in het ouderschap dat ze elkaar vergeten.

Tijd voor elkaar is zo belangrijk!
Ik vind dit ook wel sterk. Als je dan tóch gaat, heeft het geen zin om één en al schuldgevoel te zijn en hop hop weer terug te reizen.

Eerst dacht ik: avond terug. Maar daar heb je niks aan, want dan moet je dus voor 3u 's middags alweer weg om je kind überhaupt nog te zien voor ze naar bed gaat?
Alle reacties Link kopieren Quote
Een bruiloft van 3 dagen, de horror, als je het mij vraagt. Hoe kan je dat van anderen verwachten? Dat zou in mijn familie en vriendengroep echt een no go zijn. Ik ga een dagdeel naar een bruiloft en daarna als de brandweer weer naar huis.
Alle reacties Link kopieren Quote
Because schreef:
07-05-2024 23:05
Een bruiloft van 3 dagen, de horror, als je het mij vraagt. Hoe kan je dat van anderen verwachten? Dat zou in mijn familie en vriendengroep echt een no go zijn. Ik ga een dagdeel naar een bruiloft en daarna als de brandweer weer naar huis.
Ja ik dus ook. Prima, lekker op één dag, doeiii, veel geluk samen.

Maar ik kan me ook voorstellen dat je als bruidspaar denkt: beetje lullig om mensen 3,5 uur enkele reis heen en weer te laten rijden op één dag, laten we voorzien in een slaapplaats van tevoren en achteraf zodat mensen er een mini vakantie van kunnen maken en uitgerust kunnen verschijnen en de volgende dag lekker kunnen uitslapen. Dat is ook wel weer attent.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven