Schoonmoeder en oppassen

21-03-2011 14:16 96 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds 6 maanden een zoontje en werk 32 uur, wat neerkomt op 4 dagen. Daarbij gaat hij in het begin van de week naar mijn moeder en aant eind van de week naar mijn schoonmoeder.

Het komt nu wel eens voor dat de ene een dag minder heeft dan de ander omdat mijn vriend dan thuis is.

Nu is het zo dat mijn moeder dat niet zo'n punt vind maar mijn schoonmoeder wel.



Het is een echte zin doordrammer en ik heb daar zo'n beetje schoon genoeg van. Nu had ik 12 maart een etentje met mijn ouders vanwege hun 25 jarig huwelijk. Mijn schoonmoeder had al een hele week niet opgepast en dus bel ik haar woensdag met de vraag of ze het leuk vindt om zaterdagavond op te passen.

Haar antwoord: "Ik heb hem de hele week niet gezien, dus dan hoef ik dat zaterdag ook niet". Ik was met stomheid geslagen, maar ondertussen ben ik ook boos. Want de 19de vierden we hun 25 jarig huwelijk (zijn beide op dezelfde dag getrouwd) en mijn zoontje moest toen wel aanwezig zijn want stel je voor, maar vervolgens worden er familie kiekjes gemaakt waar ik niet op sta omdat ik nog moest werken.



Mijn schoonmoeder doet schijnheilig en wil mijn zoontje zoveel mogelijk voor zichzelf. Wat me ook behoorlijk irriteert is dat als hij blijft slapen, hij bij mijn schoonvader in bed gelegd wordt. Ik wil dat niet hebben en heb dit ook al duidelijk gemaakt, mijn gevoel is daar gewoon niet goed bij.

Met mijn vriend heb ik hier ook al vaker over gehad, maar die komt voor zijn ouders op. Logisch ook!



Ik zit te denken of ik haar nu helemaal niet meer moet laten oppassen, want het is meer haat en nijd dan dat we echt vriendelijk met elkaar omgaan. Ook als ze iets kenbaar wil geven of een opmerking begint ze met : "Als ik een tip mag geven..".



Ik vind het irritant en weet niet precies hoe ik dit het beste kan oplossen.
Alle reacties Link kopieren
Het probleem is dat ik niet gerekend had op een kindje. Ik ben 21 en was al 17 weken zwanger.

Ik kon dus niet meer kiezen als het af laten komen (Natuurlijk ben ik er ook blij mee hoor)

De logica achter dat mijn vriend voor zijn ouders kiest, lijkt me nogal logisch, ik vind wat mijn ouders doen ook normaal en zo ben ik dat gewend.



Ze legt hem in bed bij opa en gaat dan zelf ontbijt maken, hij slaapt er niet de hele nacht, maar gewoon het feit dat opa in z'n boxer naast mijn kleine mannetje slaapt vind ik gewoon raar, bij mama en papa tot daar aan toe, maar niet bij opa en oma, dit gaat te ver.



Ik ben ook heel blij dat ze willen oppassen, maar mijn schoonmoeder is niet zo'n makkelijke tante. Ik geef ook aan wat ik verwacht en weet dat ze hem wat meer verwennen, tis ook hun eerste kleinkind, maar ik wil hem wel zo opvoeden zoals ik dat wil en dat doen ze op een kinderdagverblijf ook niet.

Daar gaat hij overigens pas naar toe als hij 1,5 jaar oud is, ik vind hem daar nu nog te jong voor.



@ Jajetje,, Dank je wel!
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg toch niet "gebruiken ls het jouw uitkom't"? Ik ben juist tegen "gebruiken"van opa's en oma's. Maar eerlijk gezegd iemand laten oppassen toch altijd "gebruiken omdat het jouw uitkomt?" Een baby gaat nog niet voor de lol bij oma logeren.

Ik zeg alleen dat als oma een vaste dag oppast, dat zij dan vaak een grotere rol speelt bij de opvoeding. En dat als je dat niet wilt, dat je dan niet moet gaan voor een vaste dag. Ik zie dat bij mijn schoonouders. Die zijn een soort tweede paar ouders geworden van mijn nichtjes.
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg toch niet "gebruiken ls het jouw uitkom't"? Ik ben juist tegen "gebruiken"van opa's en oma's. Maar eerlijk gezegd iemand laten oppassen toch altijd "gebruiken omdat het jouw uitkomt?" Een baby gaat nog niet voor de lol bij oma logeren.

Ik zeg alleen dat als oma een vaste dag oppast, dat zij dan vaak een grotere rol speelt bij de opvoeding. En dat als je dat niet wilt, dat je dan niet moet gaan voor een vaste dag. Ik zie dat bij mijn schoonouders. Die zijn een soort tweede paar ouders geworden van mijn nichtjes.
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg toch niet "gebruiken ls het jouw uitkom't"? Ik ben juist tegen "gebruiken"van opa's en oma's. Maar eerlijk gezegd iemand laten oppassen toch altijd "gebruiken omdat het jouw uitkomt?" Een baby gaat nog niet voor de lol bij oma logeren.

Ik zeg alleen dat als oma een vaste dag oppast, dat zij dan vaak een grotere rol speelt bij de opvoeding. En dat als je dat niet wilt, dat je dan niet moet gaan voor een vaste dag. Ik zie dat bij mijn schoonouders. Die zijn een soort tweede paar ouders geworden van mijn nichtjes.
Alle reacties Link kopieren
Als jij je kind niet naar een kdv wilt brengen moet je naar mijn mening niet zeuren! Wees blij dat ze al willen oppassen.
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
Alle reacties Link kopieren
quote:AlettaJacobs schreef op 21 maart 2011 @ 14:31:

Misschien kun je je schoonmoeder een plezier doen en de regeling wat meer naar haar gevoel van eerlijkheid maken? Je kunt bijvoorbeeld een maandplanning maken, waarin je zoon even vaak naar ieder grootoudersetje gaat.



Dit is op zich best een goed idee, maar ik weet pas twee weken van te voren wanneer ik moet werken en mijn schoonmoeder maakt gewoon afspraken als ze hem heeft. Zo moest ik hem laatst brengen en lag ze nog in bed of is ze naar de fysio terwijl duidelijk afgesproken is wanneer ze hem heeft, ook het feit dat ze in huis rookt terwijl hij bij haar is staat me niet aan en dit ook puur omdat hij astma heeft, maar ook omdat ik er tegen ben. Ik probeer als moeder alles zo goed mogelijk te doen en ben van mening dat als het mij niet ligt ik dat kan veranderen..



Kinderdagverblijf is best leuk, maar heb het daar niet zo op en ben blij dat mijn ouders/schoonouders willen oppassen, maar wel in overleg
Alle reacties Link kopieren
quote:kyanah schreef op 21 maart 2011 @ 14:55:

[...]

Dit is op zich best een goed idee, maar ik weet pas twee weken van te voren wanneer ik moet werken en mijn schoonmoeder maakt gewoon afspraken als ze hem heeft. Zo moest ik hem laatst brengen en lag ze nog in bed of is ze naar de fysio terwijl duidelijk afgesproken is wanneer ze hem heeft, ook het feit dat ze in huis rookt terwijl hij bij haar is staat me niet aan en dit ook puur omdat hij astma heeft, maar ook omdat ik er tegen ben. Ik probeer als moeder alles zo goed mogelijk te doen en ben van mening dat als het mij niet ligt ik dat kan veranderen..Ja dat kan, door andere oppas te zoeken.

Kinderdagverblijf is best leuk, maar heb het daar niet zo op en ben blij dat mijn ouders/schoonouders willen oppassen, maar wel in overlegOverleg? Jouw regels bedoel je. De opa's en oma's zijn nu gewoon een goedkoop kinderdagverblijf, maar dat is nog niet genoeg voor je.

En dat je het niet tof vindt dat je kind en je schoonvader samen in 1 bed liggen als oma ontbijt aan het maken is, ligt bij jou. Weet je man dat je zo over zijn vader denkt? En als het bij jouw ouders was, was het dan wel oké?
Roken in combinatie met astma? Zou voor mij een reden zijn om kind daar absoluut niet te brengen.



Tijd om gesprek aan te gaan en je verwachtingen en wensen duidelijk uit te spreken. Komen jullie er samen niet uit een andere oplossing zoeken.
Alle reacties Link kopieren
En roken is gewoon niet ok bij je kindje. Ik zou mijn kind niet brengen op een adres waar in dezelfde kamer gerookt wordt. Daar zou ik me druk over maken en niet of je kindje even gezellig bij opa ligt.
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
Alle reacties Link kopieren
quote:kyanah schreef op 21 maart 2011 @ 14:50:

Ik ben ook heel blij dat ze willen oppassen, maar mijn schoonmoeder is niet zo'n makkelijke tante. Ik geef ook aan wat ik verwacht en weet dat ze hem wat meer verwennen, tis ook hun eerste kleinkind, maar ik wil hem wel zo opvoeden zoals ik dat wil en dat doen ze op een kinderdagverblijf ook niet.

Daar gaat hij overigens pas naar toe als hij 1,5 jaar oud is, ik vind hem daar nu nog te jong voor.



@ Jajetje,, Dank je wel!

Je wil dat je kind zo wordt opgevoed als jij wil... en brengt het vervolgens naar de opa's en oma's zonder daarover afspraken te maken?



Denk je niet dat het op een kinderdagverblijf allemaal wat neutraler gaat qua opvoeding?



Voor ons wat dat DE reden om de wederzijdse ouders niet in te schakelen als opvoeders/oppassers. Geen gedoe met de opvoeding, geen gedoe met tijden, geen gedoe met bemoeienissen in je priveleven, geen gedoe met jaloezie... en ze kunnen gewoon opa en oma blijven spelen met het verwennen als de kids komen logeren.
Alle reacties Link kopieren
quote:nessemeisje schreef op 21 maart 2011 @ 15:01:

[...]



Overleg? Jouw regels bedoel je. De opa's en oma's zijn nu gewoon een goedkoop kinderdagverblijf, maar dat is nog niet genoeg voor je.

En dat je het niet tof vindt dat je kind en je schoonvader samen in 1 bed liggen als oma ontbijt aan het maken is, ligt bij jou. Weet je man dat je zo over zijn vader denkt? En als het bij jouw ouders was, was het dan wel oké?Nou eh.. dit bedoelde ik eigenlijk dus zo'n beetje
Alle reacties Link kopieren
quote:kyanah schreef op 21 maart 2011 @ 14:50:



Ik ben ook heel blij dat ze willen oppassen, maar mijn schoonmoeder is niet zo'n makkelijke tante. Ik geef ook aan wat ik verwacht en weet dat ze hem wat meer verwennen, tis ook hun eerste kleinkind, maar ik wil hem wel zo opvoeden zoals ik dat wil en dat doen ze op een kinderdagverblijf ook niet.

Daar gaat hij overigens pas naar toe als hij 1,5 jaar oud is, ik vind hem daar nu nog te jong voor.



!



Als jij hem helemaal volgens jouw regels wilt opvoeden, zit er niets anders op dan het inderdaad gewoon zélf te doen.



Als je grootouders structureel laat oppassen, dan is het onvermijdelijk dat ze een rol krijgen in de opvoeding.
Alle reacties Link kopieren
Je schoonouders houden zich ook niet aan jouw regels, en roken zelfs bij je kleintje!!!!! Dus wat kan een KVD meer verkeerd doen? Als jij zo controlefreakerig bent dat je denkt dat een KDV zich niet aan jouw regels kan houden, dan moet je je baan opzeggen en gaan thuisblijfmoederen. En natuurlijk ook thuisonderwijs gaan geven, want wie weet wat ze straks op school allemaal voor rare dingen doen tegen je regels in. Misschien is het toch handig als je ietsjes flexibeler wordt en gaat kijken naar welke zaken belangrijk genoeg zijn om de strijd aan te gaan. Roken bij je kind lijkt me daar zeker 1 van, en als jij niet wilt dat je kind bij je schoonouders in bed ligt, moeten ze daar ook rekening mee houden.



Ik zou echt niet goedkeuren dat er in de buurt van mijn kind gerookt wordt en als mijn oppas dat zou doen, zou ik er meteen klaar mee zijn.

Sowieso is het zo dat als je familie laat oppassen als gunts, je toch een stuk minder inspraak hebt, dan wanneer je er een officile kracht voor betaalt. Bij een KVD of gastouder zal je gewoon de afgesproken dagen moeten afnemen of in ieder geval betalen, en ben je minder flexibel, maar kun je ook duidelijke aangeven wat je wel en niet wilt, en er van uit gaan dat ze zich aan jouw regels houden.



Dan kun je opa en oma gebruiken als incidentele oppas, en is het ook minder erg als opa en oma dan kind iets meer verwennen, (want dat doen opa's en oma's graag met kleinkinderen) of zich minder strikt aan jouw regels houden.
Roken waar je kind bij is? Gatverredamme. Dat je schoonmoeder niet zelf even bedenkt dat ze dat beter niet kan doen.



Ik zou idd je kind never nooit niet bij opa alleen achter laten. Al die rare verhalen tegenwoordig, je kunt niemand meer vertrouwen! Reageer je ook zo idioot als het je eigen vader betreft die van de zomer in een korte broek je zoon een knuffel wil geven? Mag je schoonmoeder wel even naar de toilet, alleen?



Echt, als je er zo over denkt, dat zal dan met een reden zijn, dan snap ik uberhaupt niet dat je je kind daar heen brengt. Je moet zijn oppassers natuurlijk wel vertrouwen. En als je dat niet doet is het klaar. Dan moet je hem maar vier dagen naar je eigen moeder brengen. Mensen die ik niet vertrouw, die passen niet op mijn zoon. Ook niet omdat het dan lekker goedkoop/gratis is.
Alle reacties Link kopieren
Gevalletje voor dubbeltje op de eerste rij willen zitten. Want dat oma rookt, wist TO ook al toen ze besloot schoonmama als gratis kinderopvang in te zetten.
Alle reacties Link kopieren
Ben vast hartstikke mosterd, maar voor mij zou het roken bij de baby met astma allang dé dealbreaker geweest zijn en ik vraag me ernstig af waarom je je daar niet meer zorgen om maakt. Alle andere redenen (even in bed bij opa en niet willen oppassen op door jou bedachte dagen) vind ik onzinnig. Misschien moet je je iets meer beseffen dat het een gunst is dat zij (ik neem aan gratis) een dag per week op jouw baby passen. Maar dat je 'm daar laat terwijl er in de directe omgeving flink gerookt wordt snap ik echt niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook niet zo op kinderdagverblijven. Ik denk dat mijn kind dan niet genoeg aandacht krijgt vanwege de grootte van de groepen. Daarom heb ik gekozen voor een gastouder.



Maar ik zou mijn kind 1000 keer liever naar een kinderdagverblijf sturen dan naar een opa en oma die roken in het bijzijn van mijn kind.



Ik vind het wel vreemd dat je dit soort belangrijke dingen niet vermeld in je eerste post. Komt op mij over als ik krijg geen gelijk dus maak ik de situatie maar steeds erger tot ik wel gelijk krijg.



Ik kan mij zo voorstellen dat je bij het laten oppassen door opa en oma niet direct afspraken maakt over of kind bij opa en/of oma in bed mag liggen omdat niet bij je opkomt dat dit gaat gebeuren maar of opa en oma roken dat weet je toch van te voren.
Alle reacties Link kopieren
quote:sugarmiss schreef op 21 maart 2011 @ 15:17:

Ik heb het ook niet zo op kinderdagverblijven. Ik denk dat mijn kind dan niet genoeg aandacht krijgt vanwege de grootte van de groepen. Daarom heb ik gekozen voor een gastouder.



Maar ik zou mijn kind 1000 keer liever naar een kinderdagverblijf sturen dan naar een opa en oma die roken in het bijzijn van mijn kind.



Gemiddeld heeft een leidster 4 kinderen... wat wil je, dat ze de hele dag je kind entertainen? Maw het kind hoeft zich niet zelf te vermaken?



En met een gastouder die altijd hetzelfde is kan je ook opvoed issues krijgen...
Alle reacties Link kopieren
Ze rookt waar je kindje bij is?? Dat zou voor mij al een reden zijn om hem daar niet meer heen te brengen! Dat vind ik echt niet kunnen! Niet te geloven, dat ze daar geen rekening mee houdt.

Ik snap niet waarom je zo tegen het kdv bent, mijn dochter (14 maanden) gaat er 2 dagen per week heen en ze vindt het geweldig!! Het voelt voor jou duidelijk niet goed dat hij bij je schoonouders is, ze houden zich niet aan de afspraken, dan lijkt een kdv me heel wat beter!
Alle reacties Link kopieren
quote:kyanah schreef op 21 maart 2011 @ 14:50:



Ze legt hem in bed bij opa en gaat dan zelf ontbijt maken, hij slaapt er niet de hele nacht, maar gewoon het feit dat opa in z'n boxer naast mijn kleine mannetje slaapt vind ik gewoon raar, bij mama en papa tot daar aan toe, maar niet bij opa en oma, dit gaat te ver.



Nee joh, bij opa moet dat kunnen! (heb jij slechte ervaring?) Opa moet ook kleinkinderen in bad kunnen doen en als ze wat groter zijn lekker samen zwemmen.
Als je beide ouders zo veel laat oppassen krijgen ze automatisch een opvoedende rol en kunnen daarbij in hun eigen huis hun eigen regels opstellen voor je zoontje. (behalve dat in bed slapen, dat is gewoon gevaarlijk ivm verstikkingsgevaar, en roken bij een baby ook superongezond)

Anderszijds is het mijn mening dat grootouders gewoon lekker grootouders moeten kunnen zijn en geen opvoeders. Dus af en toe logeren of oppassen, super! Maar niet structureel, het zijn niet de ouders van je kindje. Waarom kan je zoontje niet naar een kdv op de dagen dat jij en je man werken? Dan slaapt ie gewoon lekker in een eigen bedje, eet en doet volgens jouw regels en de grootouders blijven grootouders.
Oh, ik lees nu pas dat je het niet zo op kdv's hebt. Waarom eigenlijk niet? Daar wordt niet gerookt en als je (later) wilt dat de kleine bepaalde dingen niet eet of doet wordt daat rekening mee gehouden. Ook denk ik dat de familiebanden veel gezonder blijven wanneer jij mama bent en je man/vriend papa. En dat de grootouders niet een soort surrogaat papa en mama worden.
Alle reacties Link kopieren
Dat je je drukker maakt om het feit dat je zoontje bij opa in bed ligt dan dat oma rookt waar hij bij is vind ik wel vreemd. Ik weet wel wat ik erger zou vinden (er vanuitgaande dat opa gewoon gezellig met kleinzoon speelt).



Je hebt iets tegen een kdv, en een gastouder dan?

(overigens gaan mijn kinderen vanaf 3 maanden naar een kdv, geen enkele klacht over, ook niet m.b.t. de hoeveelheid aandacht, die krijgen ze daar bijna meer dan thuis (hier immers gewoon huishouden, boodschappen etc.)).
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren
Dat roken waar de kleine bij is vind ik nog veel erger dan het verhaal uit de OP!!!!
Alle reacties Link kopieren
(ik heb niet alle reacties gelezen).



Mijn indruk is dat schoonmoeder haar eigen belang belangrijker vindt dat het belang van het kind.

Want schoonma moppert als ze een keer niet oppassen mag, en klaagt als haar gevraagd wordt op een zaterdag op te passen.



Al hangt er een beetje vanaf hoe je het vraagt (en hoe lang van tevoren).
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven