Verdeling huishouden en kinderen man/vrouw

06-02-2014 11:14 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd!!, hoe verdelen jullie de verzorging van de kind(eren) en huishouden?



Ik werk 3dagen. Mijn man werkt 40 uur. (5dagen) we hebben een baby van 4mnd oud



Ik kook. Mijn man ruimt op, en pakt de vaatwasser uit.

Ik doe het huishouden. Badkamer, opruimen en poetsen. Ook doe ik de was, en strijk (zo min mogelijk;-) )

Mijn man zet de Otto aan straat, en gooit de vuilniszak weg.



Wbt de verzorging van ons kind...ik leg mijn baby altijd in bed, Ook doe ik mijn kind altijd in bad, en sta altijd s nachts op als hij wakker wordt, mijn man maakt altijd de flesjes klaar. En Ik geef ze.



Omdat ik minder werk, vind ik het prima om wat meer in het huishouden te doen. Maar wat betreft de verzorging van onze zoon zou ik mijn man ook wat meer moeten laten doen.. Hoe hebben jullie het geregeld?
quote:sugarmiss schreef op 06 februari 2014 @ 11:42:

[...]





Je man is toch niet achterlijk. Die kan heus wel onthouden dat zijn kinderen hun tanden moeten poetsen of dat ze medicijnen nodig hebben.



Niet achterlijk. Wel verstrooid (dat heb je met wetenschappers ) Hij rent wel eens naar beneden om snel wat achter de computer te typen qua nieuw idee etc.

En we merken het trouwens gelijk als oudste zijn allergiemedicijn niet heeft ingenomen. Hij ligt dan de hele nacht te sniffen. Dus makkelijk te controleren.



Wij doen het in bed brengen eigenlijk elke dag samen. Behalve als hij dan wat later komt of weg gaat. Verhaaltje lezen, nog een spelletje spelen als verstoppertje etc. Gezellig
Alle reacties Link kopieren
Bij ons de 'regel':



Hetgeen gedaan moet worden met kind of in huishouden wordt gedaan door degene die op dat moment thuis is.



Zijn we samen thuis dan gaat het automatisch wel eerlijk op, hoeven we eigenlijk niet veel woorden aan vuil te maken, dat loopt soort van natuurlijk. Voorheen werkte ik meer en deed partner meer met kind en huishouden, nu is het andersom.



Maar ik krijg wel eens de indruk dat mijn man redelijk uniek is wat dit betreft
Alle reacties Link kopieren
quote:elisabethduke1976 schreef op 06 februari 2014 @ 11:51:

Bij ons de 'regel':



Hetgeen gedaan moet worden met kind of in huishouden wordt gedaan door degene die op dat moment thuis is.



)Dat is best een tricky regel. Gekookt moet er elke dag natuurlijk. Maar je kan vandaag stofzuigen maar ach morgen kan het ook nog.
Serieus sugarmiss? Moeders kunnen beter een kind in bad stoppen dan vaders? Uit welke eeuw kom jij?



Ik ben werkloos, dus ben thuis. Vriend werkt 4 dagen. Hij kookt iedere dag en doet boodschappen. En ja: het vuilnis. Hier wel een 'echte' klus, want 5 zakken verwisselen en twee blokken verderop kun je ze pas kwijt. Onder vuilnisvalt ook glaswerk, flessen etc.

Schoonmaken en opruimen doe ik. In het weekend doen we de meeste dingen samen. Verzorging van kind ook samen. Vanaf dag 1 ook.
Ik vind het niet meer dan normaal dat op de dagen dat jullie beiden werken er minstens een 50/50 verdeling is! Ik snap best dat jij doordat je meer vrij bent misschien meer in huis aanpakt, maar die kleine, dat doe je toch samen? Ook als jij wél vrij bent?



Als jij moet werken kan hij er toch ook een keer 's nachts uit?
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht altijd dat het handige van flesvoeding juist was dat de vader kon helpen met de voedingen. Maar jij gaat er standaard 's nachts uit? Waarom is dat? Of maakt hij ook 's nachts de fles klaar en geef jij hem (dat lijkt me erg onlogisch, dan moet je er allebei uit)?



Normaliter zou je de taken ongeveer 60%-40% moeten verdelen. Dat zie ik in jullie taakverdeling niet terug:



- koken/opruimen is min of meer 50-50 verdeeld (jij kookt, hij ruimt af en ruimt vaatwasser in/uit en zet de vuilnis buiten).

- fles geven: 50-50

- overige verzorging baby: jij

- huishouden*: jij

- was en strijk: jij

- boodschappen: ?

- luiers verschonen: ?



Huishouden: opruimen, badkamer + wc poetsen, hele huis stofzuigen/dweilen, stoffen, ramen lappen, aanrecht schoonmaken, planten water geven, bedden verschonen, flessen uitkoken, ...?
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
quote:SeBastassaUnaCanzone schreef op 06 februari 2014 @ 11:45:

Qua verzorging van ons kind doen we het echt samen. Samen opstaan, een van ons kleed kind aan en de ander smeert brood. Twee dagen in de week brengt partner kind naar school, de rest doe ik. We eten 's avonds samen en brengen kind altijd met z'n tweeën naar bed. Omdat het gezellig is.



Huishouden doe ik hoofdzakelijk, omdat ik nou eenmaal minder werk.Dat verdeel je dus niet naar rato?
Ga in therapie!
Wat een geëmmer. Is het serieus zo dat jullie kerels op de bank zitten uit te buiken na het eten terwijl jij nog een uur aan het huishouden bent?!

Dat is toch belachelijk?



Hier zitten we gewoon samen op de bank als alles in bed ligt en opgeruimd is. Veel gezelliger en dan heb je dit soort gezeik niet nodig.
Alle reacties Link kopieren
Wij doen alles redelijk 50/50. Maar mijn man werkt stukken meer en maakt langere dagen de laatste tijd dus doe ik automatisch iets meer natuurlijk.



Ik doe sowieso altijd de was, maar mijn man strijkt altijd zijn eigen overhemden, maar beter ook want daar ben ik echt niet goed in.

Ik kook iets vaker maar mijn man kookt veel beter dus doet dat in de weekenden vaak. Schoonmaken doen we allebei wel even veel, hij vooral in het weekend en ik doe de meeste doordeweekse dingen.



Zorgen voor ons zoontje is ook redelijk goed verdeeld, alhoewel ik hem wel meestal in bad doe want mijn man is 's avonds laat thuis. Luiers verschonen, 's nachts opstaan als ons zoontje huilt, dat doen we allemaal om en om.



Ben erg tevreden met wat mijn man allemaal doet.
Wij hebben geen kinderen maar wij gaan in het weekend in 2 uurtjes samen het hele huis door. En ik houd het dan doordeweeks een beetje bij(stelt niet zoveel voor als je de hele dag niet thuis bent dus ff een stofzuiger erdoor om de dag en een doekje door de keuken). Ik kook, hij doet de vuilnis, de badkamer en het toilet. De was doen we min of meer omstebeurt. Maar net wie zin heeft
Alle reacties Link kopieren
Het grote nadeel van deze verdeling is dat jij nooit klaar bent. Je man houdt veel meer tijd voor zichzelf over. Ik zou zo'n verdeling nooit willen (wij hebben geen kinderen, dus onze situatie laat zich niet goed vergelijken).
Alle reacties Link kopieren
Het maakt, denk ik, niet zoveel uit hoe je het verdeelt, als je er maar beide blij mee bent. Bij TO merk ik dat zij er niet meer zo blij mee is. Dan is het tijd voor een goed gesprek. Het is misschien geen onwil van haar partner, maar meer dat het zo gegroeid is. Ik lees in jou openings post ook vaak "mijn baby". Misschien als je het al als jullie baby benaderd, dat dat scheelt.
Man werkt, ik niet. Huishouden doe ik, hij doet af en toe de vaatwasser, brengt de bakken naar buiten, ik haal ze weer op. Administratie doen we samen. Kinderen doen we zo veel mogelijk samen, naar bed brengen de ene avond hij, de andere ik, douchen doet hij, ik pak ze aan, de rest doe ik omdat ik de hele dag bij ze ben. Hij probeert wel 1x per week kind naar school te brengen om daar ook een beetje binding mee te houden.

In het weekend zo min mogelijk huishouden, en zo veel mogelijk leuke dingen met zijn allen.
TO is nog niet ontzwangerd. Dat duurt meestal ook 9 maanden
quote:dubiootje schreef op 06 februari 2014 @ 12:02:

[...]





Dat verdeel je dus niet naar rato?Maakt het uit? Zolang je je er maar goed bij voelt is het prima, lijkt mij.
Alle reacties Link kopieren
Hier kind van 1,5 , man werkt 40 uur en ik 36 uur vanuit huis .

Ik doe :

Voor mijn dochter verzorgen dus echt alles , in bad doen eten geven naar bed brengen



Huis schoonmaken en opruimen , was draaien dus ook echt alles



Honden uitlaten



Mijn man doet :



Eens in het 2 wk de kliko buiten zetten



Boodschappen



Koken

En ik ruim de vat weer in



Vrijdag is papa dag dan is hij de hele dag met onze dochtertje en ik werk buiten de deur dan

Zaterdag help ie mij af en toe met schoonmaken



Maar ik ben allang blij dat hij boodschappen doet en elke dag kook want daar heb ik een grote hekel aan , dus ik vind het helemaal niet erg dat is de rest moet doen
Alle reacties Link kopieren
quote:liubi schreef op 06 februari 2014 @ 12:29:

TO is nog niet ontzwangerd. Dat duurt meestal ook 9 maanden Dat is inderdaad ook nog zo! En ik vond 9 maanden nog te kort
Alle reacties Link kopieren
quote:SeBastassaUnaCanzone schreef op 06 februari 2014 @ 12:31:

[...]





Maakt het uit? Zolang je je er maar goed bij voelt is het prima, lijkt mij. Mij best hoor Ik vroeg het omdat je als reden gaf dat jij minder werkt.
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
quote:lislislislis schreef op 06 februari 2014 @ 12:31:

Hier kind van 1,5 , man werkt 40 uur en ik 36 uur vanuit huis .

Ik doe :

Voor mijn dochter verzorgen dus echt alles , in bad doen eten geven naar bed brengen



Huis schoonmaken en opruimen , was draaien dus ook echt alles



Honden uitlaten



Mijn man doet :



Eens in het 2 wk de kliko buiten zetten



Boodschappen



Koken

En ik ruim de vat weer in



Vrijdag is papa dag dan is hij de hele dag met onze dochtertje en ik werk buiten de deur dan

Zaterdag help ie mij af en toe met schoonmaken



Maar ik ben allang blij dat hij boodschappen doet en elke dag kook want daar heb ik een grote hekel aan , dus ik vind het helemaal niet erg dat is de rest moet doen



Nou, jij bent wel snel tevreden. Hij helpt JOU met schoonmaken? Want dat is eigenlijk jouw werk?



Kunnen we die kliko gewoon van de takenlijst halen alsjeblieft? Dan kunnen we het uitklappen van de strijkplank of het vullen van de schoonmaakemmer ook wel op de lijst zetten.
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
@sugarmiss: gelukkig werkt het goed in de praktijk, manlief en ik liggen kennelijk erg op een lijn wat dat betreft. Maar ik kan mij voorstellen dat onze manier voor sommige wat te vaag of vrijblijvend is, bij ons werkt het.
Alle reacties Link kopieren
quote:dubiootje schreef op 06 februari 2014 @ 12:37:

[...]





Nou, jij bent wel snel tevreden. Hij helpt JOU met schoonmaken? Want dat is eigenlijk jouw werk?



Kunnen we die kliko gewoon van de takenlijst halen alsjeblieft? Dan kunnen we het uitklappen van de strijkplank of het vullen van de schoonmaakemmer ook wel op de lijst zetten.He-le-maal eens.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:dubiootje, 2 minuten geleden





Kunnen we die kliko gewoon van de takenlijst halen alsjeblieft? Dan kunnen we het uitklappen van de strijkplank of het vullen van de schoonmaakemmer ook wel op de lijst zetten.







+ 1
You know how I know? Because I reeaally think so!
Nou die kliko is anders best rotwerk, hier past alles er meestal niet in, moet het aangestampt worden, in weer en wind een heel eind de straat door gesleurd worden omdat hij hier in een andere straat moet staan, ik ben altijd blij dat ik het niet hoef te doen hoor!
Alle reacties Link kopieren
Ik blijf het echt heel vreemd vinden hoeveel vrouwen hier de volledige verzorging van hun kind doen. Je wilt toch dat vader en kind ook een intieme band hebben?
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:female schreef op 06 februari 2014 @ 11:34:

Ik trek de verzorging van de baby heel erg naar me toe..dat moet ik inderdaad meer gaan verdelen. Ik kan trouwens wel een avondje weg als ik dat wil... Hij kan zich dan prima redden. Maar als ik er ben....dan doe ik dus alles... En het ergste is...ik wil het ook graag doen! Het naar bed brengen, in badje, aankleden enz enz vind ik nog steeds fantastisch om te doen. Maar ik weet ook dat als ik hier mee door ga... Straks echt geen eigen leven meer heb, en alleen nog maar poetsvrouw en moeder ben.

je man heeft geen probleem, jij hebt een probleem. Je wil alles zelf doen rondom de baby, maar vindt dat je man dat zou moeten willen doen.

Dan zul je hem vanaf nu de baby moeten gaan gunnen. Jezelf gaan veranderen.



En als je iets wil van een man, zul je met vrij concerete vragen moeten komen. De gemiddelde man, kan niet veel met; "hoe het nu gaat, vind ik het niet zo leuk".



Doe hem het voorstel dat jullie om&om de baby gaan doen 's avonds

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven