Voor het vierde jaar beginnen op de basisschool?

13-01-2012 14:33 56 berichten
Zijn er hier ouders die hun kind vervroegd op de basisschool hebben laten beginnen? Dus bijvoorbeeld met drie jaar tien maanden? Ons kind is geboren in oktober en we vroegen ons af of ze direct na de zomervakantie zou kunnen beginnen of dat ze moet wachten tot ze echt vier jaar is.
quote:Mieomij schreef op 13 januari 2012 @ 20:59:

Als ze net twee is en al begint met lezen heeft ze inderdaad een behoorlijke ontwikkelingsvoorsprong. Kun je haar niet bij een Leonardoschool inschrijven?

Dat vind ik een beetje voorbarig. De school waar ze staat ingeschreven heeft ook lesmateriaal voor kinderen die snel door de stof heen gaan. Dus mocht ze tegen die tijd nog steeds snel zijn dan hoop ik dat de school daarop kan inspelen.

Het is trouwens niet dat ze een boek pakt en begint voor te lezen hoor. Wel kent ze actief alle letters en herkent ook veel korte woorden.
Cicely, dat deed mijn zoon op die leeftijd ook, denk ik. Hij herkende alle letters, maar koppelde ze nog niet aan klanken. Als we even doen alsof mijn echte naam begint met een A dan had hij het bijvoorbeeld over de "A van mama". Als je dochter datzelfde doet, is ze nog wel een aardig eind van echt lezen verwijderd
Cicely staar je ook niet blind op eerder beginnen op de basisschool. Onze dochter liep erg ver voor, geboren in maart en voor haar duurde het een eeuwigheid voordat ze naar school mocht. Ze kon simpele zinnetjes lezen voor ze op de kleuterschool begon en had er vreselijk zin in. Eenmaal op school viel het tegen, er is niet zoveel leuks aan als je op school komt en je blijkt ng voornamelijk te knippen, plakken en kleuren terwijl je hele andere dingen wilt leren. Na ng geen 1,5 jaar ging ze naar groep 3 en nu zit ze met 6 (wordt 7 in maart) in groep 4 met een gemiddeld cognitief niveau van eind groep 5. Haar eerder laten beginnen had nog sneller verveling opgeleverd waarschijnlijk.



Zoon is afgelopen september 4 geworden en omdat ook hij niet 'dom' is en erg uitgekeken was op de psz zijn we het gesprek aangegaan om gelijk na de vakantie te mogen beginnen. De school besloot het niet te doen en wij hebben ons daarbij neergelegd. Nu, hij zit dus sinds half september op school, ben ik daar alleen maar dankbaar voor. Zoon vind school vreselijk, de kindjes niet leuk, de klas niet leuk, hij trekt zich volledig terug in zijn eigen wereldje en is overduidelijk ongelukkig. Wat zijn wij nu blij dat hij niet ook nog 4 weken eerder is begonnen. Cognitef kan ie het (makkelijk), maar op school komt er niets uit, letterlijk niet hij praat niet eens terug tegen de juf terwijl het normaal een ontzettende kwebbel is.
Alle reacties Link kopieren
Sunemom, kan de school toetsen afnemen om zijn niveau te bepalen ? Misschien is hij beter op zijn plek in groep 2. Snoezekind vond het als ex-groep-nuller vreselijk toen zijn vriendjes naar groep 2 gingen en hij naar groep 1 ging.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
De IB-er is een poging aan het doen, maar het grote probleem is dat hij op school alles weigerd. De klassenassistente kent hem van buiten school (via de sport van onze dochter) en ondanks dat hij buiten school in de sportzaal hele verhalen tegen haar houdt enz praat hij op school dus niet tegen d'r. Tegen niemand eigenlijk, behalve tegen en in zichzelf. De IB-er wil graag toetsen, vooral omdat dochter zo ver voorloopt en dat ook een behoorlijk traject is geweest, maar zoon weigerd op alle fronten om mee te doen. We hebben nu afgesproken het even te laten, eind januari worden alle kleuters getoetst in kleine groepjes, we gaan dan kijken of hij het met een paar andere kindjes wel doet. Niet ideaal, maar we weten ook niet helemaal hoe we het beste kunnen handelen,
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend voor jullie. Het is te hopen dat hij niet nu al in een hangmatfase komt.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven