Wat maak jij mee langs de zijlijn?

09-05-2024 15:52 73 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn kinderen doen beiden aan een teamsport. Toen ze als kleine benjaminnetjes/F'jes begonnen werden we als ouder op een informatieavond uitgebreid gewezen op wenselijk gedrag aan de zijlijn.
Ons werd uitvoerig verteld dat het vooral om plezier van de kinderen gaat, de scheidsrechter altijd gelijk heeft, dat je als ouder ook het visitekaartje van de club bent en je dus niet gaat schreeuwen en schelden, etc. Dit lijkt mij niet meer dan normaal, dus ietwat lacherig verlieten we de infoavond.
Inmiddels hebben we wat ervaringsjaren achter de rug. Vandaag realiseerde ik me langs de zijlijn weer dat fatsoenlijk gedrag niet vanzelfsprekend is.
Welk van de pot gepleurd gedrag zag jij al langs de zijlijn?
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
Alle reacties Link kopieren Quote
Waar ik me ook altijd kapot aan heb geërgerd is de respectloosheid naar de coach die vrijwillig binnen de lijnen staat om andermans bloedjes aanwijzingen te geven en aan te moedigen.

En dan van die idiote andere ouders die niet gehinderd door enig verstand van zaken of de minste kennis van de strategie van de coach het langs de lijn totaal overnemen met hun ordinaire gekrijs, waardoor de kinderen in de war raken en iedereen doof is na afloop. Echt, wat een hoop idioten lopen er toch rond.
Alle reacties Link kopieren Quote
Irritatie: ouders die geen interesse tonen in hun kind. Zetten hun kind voor de deur af, komen nooit kijken bij training of wedstrijd, kijken zelfs de wedstrijd niet als ze moeten rijden, etc.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een team dat naast dat van mijn dochter speelde stond met 8-0 voor met nog 5 minuten te gaan. Een van de spelers kwam vrij voor de keeper te staan en wilde een hele mooie goal maken. Die ging dus naast. Jammer dan want al 8-0. De trainer maakte er nog een soort van grap over maar de vader van de jongen ging even te keer tegen zijn zoon. Hij was maar een sukkel en een loser en weet ik wat. De jongen werd finaal afgebrand tot één van de andere ouders er wat van zei. Echt alsof hij de beslissende goal in de Champignons league had gemist ipv een zaterdagwedstrijd bij een team dat toch al met 8-0 voor stond.

Wat mij ook ontzettend tegenstaat is het enorme disrespect dat sommige vaders hebben voor voetballende meisjes en vrouwen. Echt vreselijk. Ja Henk, jij bent geen prof geworden omdat vrouwen ook mogen voetballen en op TV is ook bijna geen mannenvoetbal meer te zien.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn zoon heeft nooit enige interesse gehad in voetbal maar ging wel braaf mee met opa en oma als grote neef een belangrijke wedstrijd had (meer voor de ijsjes na afloop denk ik :-)). Hij heeft daar een keer als kleuter braaf langs de zijlijn gezeten, madeliefjes uit de grasmat te plukken om samen met zijn nichtje van 5 een bloemenkrans voor oma te maken. Schijnbaar vond een vader het nodig om zoon van 4 jaar uit te lachen en te zeggen: ‘Nou wel duidelijk voor welk team hij later gaat spelen hahaha’. Het eindigde met een ‘veldverbod’ voor de rest van het seizoen voor schoonpa. Schoonma was zo boos op schoonpa dat ze een uur deed over het vertellen van het verhaal.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
Selene schreef:
09-05-2024 17:56
Dan kunnen moeders toch gewoon rijden?
Ja dat zou je denken maar deze ouders praten al een aantal jaar niet meer met elkaar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dutchgirly schreef:
09-05-2024 18:33
Ik was laatst op de manege. Er was een meisje dat voor het eerst kwam rijden. Ze had van de manege chaps geleend. Ze snapte echter niet heel goed hoe deze aan te doen, dus het lukte niet helemaal goed. Zegt die vader tegen haar dat ze te dik is en wat minder moest eten! Het arme kind was ten eerste niet dik en ten tweede was de manier waarop ze ze aan probeerde te doen gewoon niet goed. Ik vond het echt zo erg, en het was al zo'n meisje met weinig zelf vertrouwen. En dan zo'n vader die je nog ff lekker de grond in boort met zijn fatshaming.
Oh daar had ik dus echt direct wat van gezegd he! Ik heb lesgegeven op een manege en heb echt heel wat achterlijke gedrag van ouders meegemaakt. En het zit nou eenmaal niet in mijn aard om mijn mond te houden als ik zulke dingen zie/hoor. Ook ouders die dan onderling over een kind stonden te roddelen, als ik zoiets hoorde trok ik echt direct mijn mond open..

Een van de meest trieste dingen die ik heb meegemaakt was toch wel tijdens een wedstrijd, er waren 2 meisjes waarvan vooraf al duidelijk was dat zij de beste waren die meededen op hun niveau. Het was vrij zeker dat zij 1e & 2e zouden worden, ze maakte beide evenveel kans in principe. Tijdens de proef van meisje B probeerde 1 van de ouders van meisje A op een 'semi' sneaky manier het paard van meisje B te laten schrikken. De toeschouwers konden direct naast de rijbak staan tijdens de proefjes, ook bij de in-&uitgang van de bak die enkel was afgesloten met 2 buizen ipv schotten. Ouder van A liet 'per ongeluk' (duidelijk expres) een flesje water vallen bij de in-en uitgang die vervolgens naast de hoefslag rolde, precies op het moment dat meisje B met haar paard langs kwam rijden. Het was bekend dat paard van meisje B plastic flesjes eng vindt. Paard van meisje B schrok dusdanig dat het in paniek wegschoot en meisje B er heel hard vanaf viel. Gelukkig was ze niet gewond en kon ze de proef overdoen. (En won ze de eerste prijs) Maar dat had heel anders kunnen aflopen..
Alle reacties Link kopieren Quote
m-april schreef:
10-05-2024 00:03
Oh daar had ik dus echt direct wat van gezegd he! Ik heb lesgegeven op een manege en heb echt heel wat achterlijke gedrag van ouders meegemaakt. En het zit nou eenmaal niet in mijn aard om mijn mond te houden als ik zulke dingen zie/hoor. Ook ouders die dan onderling over een kind stonden te roddelen, als ik zoiets hoorde trok ik echt direct mijn mond open..

Een van de meest trieste dingen die ik heb meegemaakt was toch wel tijdens een wedstrijd, er waren 2 meisjes waarvan vooraf al duidelijk was dat zij de beste waren die meededen op hun niveau. Het was vrij zeker dat zij 1e & 2e zouden worden, ze maakte beide evenveel kans in principe. Tijdens de proef van meisje B probeerde 1 van de ouders van meisje A op een 'semi' sneaky manier het paard van meisje B te laten schrikken. De toeschouwers konden direct naast de rijbak staan tijdens de proefjes, ook bij de in-&uitgang van de bak die enkel was afgesloten met 2 buizen ipv schotten. Ouder van A liet 'per ongeluk' (duidelijk expres) een flesje water vallen bij de in-en uitgang die vervolgens naast de hoefslag rolde, precies op het moment dat meisje B met haar paard langs kwam rijden. Het was bekend dat paard van meisje B plastic flesjes eng vindt. Paard van meisje B schrok dusdanig dat het in paniek wegschoot en meisje B er heel hard vanaf viel. Gelukkig was ze niet gewond en kon ze de proef overdoen. (En won ze de eerste prijs) Maar dat had heel anders kunnen aflopen..
Compleet gestoord!
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
lemoos2 schreef:
10-05-2024 00:26
Compleet gestoord!
Ja dat was wel echt heel schokkend en dat heeft ook nog wel een staartje gehad.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sowieso heb ik een enorme hekel aan hoe ouders zaken opblazen. Je kind kan goed voetballen maar is nog geen Messi. Winnen is leuk maar verliezen kan ook leerzaam zijn. Kind zat ooit op korfbal en ze stonden op 88-0 verlies (of zoiets) en toen bleven die ouders van de tegenstander de kinderen opjutten om nog meer te scoren. Ze waren toen 7 of 8. Sloeg nergens op.
Alle reacties Link kopieren Quote
Koffieleut123 schreef:
10-05-2024 08:53
Sowieso heb ik een enorme hekel aan hoe ouders zaken opblazen. Je kind kan goed voetballen maar is nog geen Messi. Winnen is leuk maar verliezen kan ook leerzaam zijn. Kind zat ooit op korfbal en ze stonden op 88-0 verlies (of zoiets) en toen bleven die ouders van de tegenstander de kinderen opjutten om nog meer te scoren. Ze waren toen 7 of 8. Sloeg nergens op.
Dit heb ik ook vaak meegemaakt, ook als het team van mijn eigen kind voor stond. Ik heb me altijd meer geërgerd aan de ouders van eigen team dan aan die van de tegenstander.

Ben ook serieus blij dat ik er inmiddels vanaf ben. Jarenlang als ouder langs de lijn staan geeft je niet bepaald een positief mensbeeld.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een vrouw uit het team van mijn oudste komt altijd met haar 3 jongere kinderen (een baby, een dreumes en een peuter) naar de wedstrijd, in haar eentje. Ze probeert 1 of 2 van die kinderen dan altijd bij een andere ouder te 'dumpen', want in haar eentje kan ze niet 3 kinderen in de gaten houden en naar haar zoontjes wedstrijd kijken. Ik vind het echt bloedirritant want ik kom dus om de wedstrijd van mijn eigen kind te kijken, niet om andermans kind in de gaten te houden. Sterker nog, mijn eigen dreumes neem ik ook alleen mee als het niet anders kan.

Heb wel eens voorzichtig gevraagd of ze de andere kinderen niet thuis kan laten maar nee, "mijn man heeft een heel belangrijke baan en moet in het weekend werken of ontspannen" :frusty: Maar goed ik heb het ook altijd wel een beetje met haar te doen dus meestal probeer ik haar wel te helpen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Koffieleut123 schreef:
10-05-2024 08:53
Sowieso heb ik een enorme hekel aan hoe ouders zaken opblazen. Je kind kan goed voetballen maar is nog geen Messi. Winnen is leuk maar verliezen kan ook leerzaam zijn. Kind zat ooit op korfbal en ze stonden op 88-0 verlies (of zoiets) en toen bleven die ouders van de tegenstander de kinderen opjutten om nog meer te scoren. Ze waren toen 7 of 8. Sloeg nergens op.

De vereniging waar mijn kinderen speelden pakte dat altijd best leuk op. Als het verschil in punten groot was en de tegenstander nog op nul stond gingen ze de opstelling veranderen. Verdedigers laten aanvallen en vice versa. Reserves uit een lager team laten spelen. Konden de tegenstanders ook even scoren en de nul wegwerken.

Kinderen werd zo geleerd dat winnen met tig - nul niet leuk is voor de tegenstanders en ook niet voor jezelf omdat het spel dan niet leuk is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja dat gebeurde bij andere clubs wel inderdaad. Deze club is historisch de “aartsvijand” van de club waar mijn dochter speelde en dat werd er van jongs af aan ingepeperd vooral door die club.
Alle reacties Link kopieren Quote
Blubber schreef:
09-05-2024 16:19
Met al een aantal jaar 3 kinderen op een teamsport hebben we ook wel wat ervaring inmiddels.

- ouders die (hun) kinderen opjutten om overtredingen te maken (duwen, schoppen)
- 40-jarige coaches van tegenpartijen die 15-jarige meisjes (die fluiten) zitten uit te schelden omdat ze het niet eens zijn met beslissingen
- ouders die nooit aanwezig zijn bij de wedstrijden van hun kinderen. En als ze dan een keer moeten rijden naar een uitwedstrijd zelfs in de kantine gaan zitten ipv langs de kant om kind aan te moedigen
- commentaar van ouders op de coach van het team van hun kind. Zelf steken ze geen poot uit voor de club maar dus wel overal commentaar op hebben
- ouders die (negatief) commentaar hebben op de kwaliteiten van teamgenoten van hun kind
- een coach die spelers (12/13 jarige meisjes) van de tegenpartij gaat intimideren

Etc. Etc.
Dat je moet rijden en dan in de kantine moet zitten snap ik ook niet, maar ik ben echt niet gewend dat mijn ouders naar iedere handbal wedstrijd kwamen kijken. Ik hoor het ook van collega’s dat je tegenwoordig bij iedere training en wedstrijd wordt geacht te zijn als ouders, is dat iets nieuws?
Alle reacties Link kopieren Quote
Zwaluw1984 schreef:
10-05-2024 15:03
Dat je moet rijden en dan in de kantine moet zitten snap ik ook niet, maar ik ben echt niet gewend dat mijn ouders naar iedere handbal wedstrijd kwamen kijken. Ik hoor het ook van collega’s dat je tegenwoordig bij iedere training en wedstrijd wordt geacht te zijn als ouders, is dat iets nieuws?
Trainingen sowieso niet hoor. Maar het is toch leuk om eens naar een wedstrijd van je kind te gaan kijken. Elke keer hoeft nou ook weer niet. Maar het zijn altijd dezelfde ouders die er nooit zijn (en die dus ook in de kantine gaan zitten).
Sommige ouders gaan juist weer naar elke wedstrijd. Of zijn coach waardoor ze er elke wedstrijd bij (moeten) zijn.
Onze zaterdagen zijn vaak ook volledig ingevuld door het kijken/coachen/bardiensten draaien voor de sporten van de kinderen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben gewend dat er bij uitwedstrijden een schema is en je kind dus carpoolt met anderen. Ik hoor over voetbal dat veel ouders alle uitwedstrijden zelf rijden met alleen hun eigen kind. Als je drie of meer kinderen hebt is dat toch niet te doen? Kijken bij trainingen heb ik alleen ‘s winters bij korfbal weleens gedaan als ik ze moest brengen ivm slecht weer en het geen zin had om op en neer te rijden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier altijd zelf rijden, tenzij je zelf onderling afspraken maakt met een of meer andere ouders. En dat gebeurt in de praktijk alleen bij gebrek aan vervoer van een kind of als je kind vriendjes is met een ander kind buiten de sport om, en je de ouder ook leuk vindt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zwaluw1984 schreef:
10-05-2024 15:03
Dat je moet rijden en dan in de kantine moet zitten snap ik ook niet, maar ik ben echt niet gewend dat mijn ouders naar iedere handbal wedstrijd kwamen kijken. Ik hoor het ook van collega’s dat je tegenwoordig bij iedere training en wedstrijd wordt geacht te zijn als ouders, is dat iets nieuws?
Ook lang niet ieder kind vindt dat leuk, dat je ouders overal steeds maar komen kijken.

Op school ook, ik was altijd blij dat mijn ouders niet met mij mee op schoolreisje of -kamp gingen. Mijn ouders hielpen wel met dingen op school, maar goddank geen dingen waar zij mij op de lip zaten.
september wijzigde dit bericht op 10-05-2024 16:49
17.94% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Beide zonen voetballen, jongste in de JO11. Vorig seizoen zijn ze 1e geworden in de 2e klasse, dus dit voetbalseizoen naar de 1e klasse. We kregen al waarschuwingen dat er een 'bijzonder' team bij zat. Net voor de meivakantie was het zover. Nou ik ben echt de beroerdste niet, ouders die hun kinderen positief aanmoedigen helemaal prima, maar die 2 trainers en de meegekomen ouders stonden echt te schreeuwen, te schelden (met allerlei ziektes), de jeugdscheids voor van alles uit te maken. Mijn man zei tegen de supporters van doe eens normaal het is nog maar een kind (14) die scheids. Mijn man moest zn muil houden etc. Echt wauw. De jeugdscheids heeft het spel gestopt en is met tranen in zn ogen het veld afgegaan. Dan ben je mannen (en vrouwen) van zeker 40+ jaar oud en loop je een jeugdscheidsrechter van 14 jaar uit te maken voor blinde teringmongool etc. Niet normaal.

We hebben melding bij de club gemaakt van dit gedrag. Nu blijkt (na de meivakantie) dat de trainer toch een kaartje met excuses heeft gestuurd aan de jeugdscheids.

Verder ook echt genoeg leuke teams meegemaakt die wél fatsoenlijk waren hoor.

Aanvulling over het rijden: ja ik rij eigenlijk altijd zelf, wil graag naar de wedstrijden kijken van mijn zoon en heb daar de tijd voor. Maar niet alle ouders gaan mee, dus vaak heb ik wel een kind of 2 extra in mijn auto zitten.

Bij de oudste is er wel eens gevochten (Jo15) tussen een vader en de coach. Inderdaad over de opstelling en aantal minuten speeltijd. Bizar. Kijk als je kind wekenlang aan de kant zit en maar elke keer 5min mag invallen aan het einde ofzo ja dat je dan in gesprek gaat prima buiten de wedstrijden om dan, maar vechten. Echt. Heel bijzonder.
silent-witness wijzigde dit bericht op 10-05-2024 16:54
Reden: Aanvulling
20.37% gewijzigd
Not my circus, not my monkeys
Alle reacties Link kopieren Quote
september schreef:
10-05-2024 16:44
Ook lang niet ieder kind vindt dat leuk, dat je ouders overal steeds maar komen kijken.

Op school ook, ik was altijd blij dat mijn ouders niet met mij mee op schoolreisje of -kamp gingen. Mijn ouders hielpen wel met dingen op school, maar goddank geen dingen waar zij mij op de lip zaten.
Mijn kinderen zijn nu 10 en 8 en vinden het nog leuk als we komen kijken. Ik vind het zelf ook leuk om ze bezig te zien. Dus bij elke wedstrijd is er iig 1 ouder. Bij de andere kinderen ook. Gelukkig allemaal hele geschikte en fatsoenlijke mensen 😀
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
Alle reacties Link kopieren Quote
Kaarsjevoordesfeer schreef:
10-05-2024 09:53
De vereniging waar mijn kinderen speelden pakte dat altijd best leuk op. Als het verschil in punten groot was en de tegenstander nog op nul stond gingen ze de opstelling veranderen. Verdedigers laten aanvallen en vice versa. Reserves uit een lager team laten spelen. Konden de tegenstanders ook even scoren en de nul wegwerken.

Kinderen werd zo geleerd dat winnen met tig - nul niet leuk is voor de tegenstanders en ook niet voor jezelf omdat het spel dan niet leuk is.
Wat past jouw naam goed bij deze post. Hier leren kinderen inderdaad veel meer van! Leuke oplossing!
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren Quote
september schreef:
10-05-2024 16:44
Ook lang niet ieder kind vindt dat leuk, dat je ouders overal steeds maar komen kijken.

Op school ook, ik was altijd blij dat mijn ouders niet met mij mee op schoolreisje of -kamp gingen. Mijn ouders hielpen wel met dingen op school, maar goddank geen dingen waar zij mij op de lip zaten.

Tja, daar hielden we echt wel rekening mee, soms. Bij thuiswedstrijden was ik er vaak uit hoofde van mijn functie.

Nu vindt zoon van 24 het nog steeds leuk als we komen. Hij woont niet meer thuis speelt bij een andere club en we volgen zijn team via de app.
Alle reacties Link kopieren Quote
Er is in elk geval bij voetbal een hele omslag gekomen wat betreft het rijden en meerijden. Mijn man heeft vanaf zijn 8e gevoetbald en zijn ouders gingen nooit mee. Hij heeft dat niet gemist. Ik vind het goed dat ze ook leren om zonder ouders te sporten want ze doen het niet voor mij maar omdat ze het zelf leuk vinden. Thuis kijk ik meestal wel overigens. Man werkt onregelmatig en kan dus niet eens elke week kijken.
Alle reacties Link kopieren Quote
silent-witness schreef:
10-05-2024 16:47
Beide zonen voetballen, jongste in de JO11. Vorig seizoen zijn ze 1e geworden in de 2e klasse, dus dit voetbalseizoen naar de 1e klasse. We kregen al waarschuwingen dat er een 'bijzonder' team bij zat. Net voor de meivakantie was het zover. Nou ik ben echt de beroerdste niet, ouders die hun kinderen positief aanmoedigen helemaal prima, maar die 2 trainers en de meegekomen ouders stonden echt te schreeuwen, te schelden (met allerlei ziektes), de jeugdscheids voor van alles uit te maken. Mijn man zei tegen de supporters van doe eens normaal het is nog maar een kind (14) die scheids. Mijn man moest zn muil houden etc. Echt wauw. De jeugdscheids heeft het spel gestopt en is met tranen in zn ogen het veld afgegaan. Dan ben je mannen (en vrouwen) van zeker 40+ jaar oud en loop je een jeugdscheidsrechter van 14 jaar uit te maken voor blinde teringmongool etc. Niet normaal.

We hebben melding bij de club gemaakt van dit gedrag. Nu blijkt (na de meivakantie) dat de trainer toch een kaartje met excuses heeft gestuurd aan de jeugdscheids.

Verder ook echt genoeg leuke teams meegemaakt die wél fatsoenlijk waren hoor.

Aanvulling over het rijden: ja ik rij eigenlijk altijd zelf, wil graag naar de wedstrijden kijken van mijn zoon en heb daar de tijd voor. Maar niet alle ouders gaan mee, dus vaak heb ik wel een kind of 2 extra in mijn auto zitten.

Bij de oudste is er wel eens gevochten (Jo15) tussen een vader en de coach. Inderdaad over de opstelling en aantal minuten speeltijd. Bizar. Kijk als je kind wekenlang aan de kant zit en maar elke keer 5min mag invallen aan het einde ofzo ja dat je dan in gesprek gaat prima buiten de wedstrijden om dan, maar vechten. Echt. Heel bijzonder.
en niemand maakt melding bij de bond?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren Quote
ninanoname schreef:
10-05-2024 16:56
Wat past jouw naam goed bij deze post. Hier leren kinderen inderdaad veel meer van! Leuke oplossing!

Pas zelfs bij senioren 1. Er zaten junioren op de bank, die kregen aan het eind allemaal wat speeltijd, werd door de vaste spelers coachend gespeeld. Allemaal trotse ouders op de tribune die hun kind hun debuut zagen maken bij de senioren. Alleen maar leuk!

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven