Zakgeld...contant of op pinpas

25-04-2017 22:58 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter van 7 gaat binnenkort zakgeld krijgen.

Nu hoorde ze een reclame over een pinpas voor kinderen en dit zou ze graag willen alleen man en ik twijfelen. Is dit wijs? Leert een kind op deze manier de waarde van geld en hiermee omgaan?
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter (10) krijgt haar zakgeld op de pinpas, dat wou ze zelf.

Ze merkt dat ze veel minder uitgeeft als ze geen contant geld op zak heeft want haar pinpas vergeet ze wel eens.

Ik vind het prima, en eigenlijk wel makkelijk!
My way or the highway!
quote:King2012 schreef op 25 april 2017 @ 23:01:

Mijn ouders deden vroeger de helft gaan ze me contant en de andere helft gingen we samen op de bank zetten. Zo deed ik en leren met geld om te gaan en ik leerde sparen.



Wat een goed idee! Ik zat ook te denken over hoe en wat mbt zakgeld. Ik ga gewoon fiftyfifty doen! Dat ik daar zelf niet opgekomen ben





Oudste is nu vijf en ik probeer hem ook abstractere, virtuele zaken bij te brengen. Op zijn niveau.



Het lijkt me echt een buitenkans om mijn kinderen te leren hoe tastbare en virtuele zaken zich met elkaar verhouden.
Alle reacties Link kopieren
Mijn wederhelft heeft sinds de invoering van het pinnen misschien tien keer iets ermee betaald, bijvoorbeeld een nieuwe auto. Hij doet alles cash.



Zoon van 14 krijgt zijn zakgeld cash, het meeste verdwijnt in zijn spaarpot. Af en toe brengt hij het naar de bank, als de pot vol is.



Een winkel die hun cash geld niet wil accepteren heeft geen klant aan ze.



Zoon heeft op school bandenplakgeld (2 euro ofzo) in zijn kluis en een ov-kaart in zijn portemonnee voor noodgevallen. Zijn prepaidtegoed van tien euro krijgt hij in een jaar niet op, overal waar hij komt is wifi.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:MoirenPhae schreef op 25 april 2017 @ 23:00:

Tot de brugklas contant ivm het fysiek inzichtelijk hebben hoeveel geld er is, uitgegeven wordt en gespaard wordt.

Sinds de brugklas stort ik op de bankrekening, maar krijg nog wel een melding wanneer er gepind wordt.Zo zou ik het ook doen. Kinderen zijn erg visueel ingesteld, en met cash zijn inkomsten, uitgaven en sparen goed te overzien. Een bankrekening met pinpas is voor kinderen van de leeftijd van TO in de meeste gevallen te abstract.
quote:MoirenPhae schreef op 25 april 2017 @ 23:00:

Tot de brugklas contant ivm het fysiek inzichtelijk hebben hoeveel geld er is, uitgegeven wordt en gespaard wordt.

Sinds de brugklas stort ik op de bankrekening, maar krijg nog wel een melding wanneer er gepind wordt.Dit.
quote:FunnyFace8 schreef op 25 april 2017 @ 23:57:

[...]





Zo zou ik het ook doen. Kinderen zijn erg visueel ingesteld, en met cash zijn inkomsten, uitgaven en sparen goed te overzien. Een bankrekening met pinpas is voor kinderen van de leeftijd van TO in de meeste gevallen te abstract.



Tja, ik vind dat nogal achterhaald eigenlijk. Zijn kinderen echt visueel ingesteld? Tastbare zaken lijken makkelijker uit te leggen voor de meeste mensen van onze generatie, daar ben ik wel van overtuigd.



Ik heb juist de indruk dat mijn 5 jarige best wel open staat voor abstracte begrippen. Meer dan een 12-jarige eigenlijk. Beetje zoals met taal. Sponstechnisch zijn ze in hun topjaren



Maar goed, man en ik zijn zogenaamde nerds, wij zijn biassed.
quote:Vl43inder schreef op 26 april 2017 @ 00:18:

[...]





Tja, ik vind dat nogal achterhaald eigenlijk. Zijn kinderen echt visueel ingesteld? Tastbare zaken lijken makkelijker uit te leggen voor de meeste mensen van onze generatie, daar ben ik wel van overtuigd.



Ik heb juist de indruk dat mijn 5 jarige best wel open staat voor abstracte begrippen. Meer dan een 12-jarige eigenlijk. Beetje zoals met taal. Sponstechnisch zijn ze in hun topjaren



Maar goed, man en ik zijn zogenaamde nerds, wij zijn biassed.Ja, waarom denk je dat de digi- en smartboarden zo'n succes zijn?
Alle reacties Link kopieren
Voor mijn gevoel is de beleving "je kunt het maar één keer uitgeven" en "op is op" veel duidelijker met cash geld.



Je kind gelooft de lege koekjestrommel toch ook eerder als je die laat zien, dan wanneer je op een spreadsheet aantoont dat de voorraad op zou zijn?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:wilma36 schreef op 25 april 2017 @ 23:12:

Hier een 7 jarige die zijn zakgeld contant krijgt. Rabobank heeft wel een rekening met een pasje, maar dat pasje is voor de sier. Bij de rabo kun je een echte pinpas krijgen met 12. En als ik het zakgeld overmaak ziet hij er niets van, wil hij iets kopen moet ik eerst geld van zijn rekening overmaken naar de mijne en dan zelf pinnen in de winkel.



Dat was inderdaad zo bij mijn oudsten. Ik opende op hun 9e of 10e een rekening en op hun 12e kregen ze automatisch een pinpas opgestuurd.

Wat schetste mijn verbazing: toen ik laatst een rekening opende voor dochter van 9,5 (groep 6) kreeg ik een week later automatisch (en natuurlijk los van elkaar) een pincode en pinpas opgestuurd. De 12-jaar-regel is niet meer. De enige regel is dat je 9 moet zijn om een dergelijke rekening te mogen krijgen, maar je krijgt er dus automatisch een pinpas bij. Het is echt precies dezelfde rekeningsoort als oudste twee, die daar toch pas echt op hun 12e een pinpas bij kregen.

De reden dat ik een rekening voor haar opende was helemaal niet de pinpas, maar goed.

Ik heb de pinpas van 9-jarige dochter in beheer, maar als ze iets wil kopen, mag ze hem wel onder mijn toezicht gebruiken. We kennen beide de code en ik heb haar op het hart gedrukt die niemand te vertellen en haar kennende doet ze dat ook never.



ontopic: mijn kinderen kregen dus op hun 9e of 10e een rekening, op hun 12e (en 9e ) een pinpas en tot die tijd gewoon in de spaarpot. Dus dochter heeft eerst met geld om leren gaan (vanaf groep 3) en nu halverwege groep 6 is ze wel toe aan een rekening (later had ook best gekund, maar ik kwam steeds kleingeld voor de spaarpot te kort, dat was dus wel de reden voor rekening openen.)

Maar 7 en dan direct een rekening en geen spaarpot, vind ik persoonlijk te jong. Zo leert ze er niks van.
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven
Alle reacties Link kopieren
Ik zou chartaal geld doen, een kind van 7 zou dat beter begrijpen denk ik.

Met giraal geld kan dat wat moeilijker gaan, omdat ze nog maar 7 is, wel is het overzichtelijker en ziet ze altijd wanneer en hoeveel ze aan iets heeft uitgegeven.
Do good. And good will come to you.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon (16)kreeg tot zijn 13de contant zakgeld, daarna pas op zijn pinpas.
Prrrr, mauw miawwwww.
quote:MoirenPhae schreef op 25 april 2017 @ 23:00:

Tot de brugklas contant ivm het fysiek inzichtelijk hebben hoeveel geld er is, uitgegeven wordt en gespaard wordt.

Sinds de brugklas stort ik op de bankrekening, maar krijg nog wel een melding wanneer er gepind wordt.

Dit!

Kinderen hier bewaarden dat in hun portemonnee en het teveel ging in een spaarpot. Spaarpot ging naar de bank als het echt veel werd.



Volwassen mensen die moeite hebben om uit te komen krijgen ook vaak het advies om wekelijks contant geld te pinnen omdat het dan veel duidelijker is wanneer het echt op is.



Zakgeld is leergeld, hiermee leg je de basis voor later.



Mensen schreven hier dat ze vaak geen contant geld hebben om hun kind zakgeld te geven. Dat kostte ik op dit kleingeld te sparen in een potje zodat ik altijd een paar weken vooruit kon. En als kind dan geld naar de bank ging brengen wisselde ik dat eerst weer in briefjes en deed het geld in de pot. Dat wisselen deden we samen dan. Maakt veel duidelijk!
Alle reacties Link kopieren
quote:a_nick_is_crini schreef op 26 april 2017 @ 01:08:

[...]





Dat was inderdaad zo bij mijn oudsten. Ik opende op hun 9e of 10e een rekening en op hun 12e kregen ze automatisch een pinpas opgestuurd.

Wat schetste mijn verbazing: toen ik laatst een rekening opende voor dochter van 9,5 (groep 6) kreeg ik een week later automatisch (en natuurlijk los van elkaar) een pincode en pinpas opgestuurd. De 12-jaar-regel is niet meer. De enige regel is dat je 9 moet zijn om een dergelijke rekening te mogen krijgen, maar je krijgt er dus automatisch een pinpas bij. Het is echt precies dezelfde rekeningsoort als oudste twee, die daar toch pas echt op hun 12e een pinpas bij kregen.

De reden dat ik een rekening voor haar opende was helemaal niet de pinpas, maar goed.

Ik heb de pinpas van 9-jarige dochter in beheer, maar als ze iets wil kopen, mag ze hem wel onder mijn toezicht gebruiken. We kennen beide de code en ik heb haar op het hart gedrukt die niemand te vertellen en haar kennende doet ze dat ook never.



ontopic: mijn kinderen kregen dus op hun 9e of 10e een rekening, op hun 12e (en 9e ) een pinpas en tot die tijd gewoon in de spaarpot. Dus dochter heeft eerst met geld om leren gaan (vanaf groep 3) en nu halverwege groep 6 is ze wel toe aan een rekening (later had ook best gekund, maar ik kwam steeds kleingeld voor de spaarpot te kort, dat was dus wel de reden voor rekening openen.)

Maar 7 en dan direct een rekening en geen spaarpot, vind ik persoonlijk te jong. Zo leert ze er niks van.Toen ik in januari de rekening opende voor oudste (7) werd me de 12 jaar regel nog verteld. Kreeg wel een pasje, maar geen pincode.
Alle reacties Link kopieren
quote:sssssst schreef op 26 april 2017 @ 07:22:

[...]



Dit!

Kinderen hier bewaarden dat in hun portemonnee en het teveel ging in een spaarpot. Spaarpot ging naar de bank als het echt veel werd.



Volwassen mensen die moeite hebben om uit te komen krijgen ook vaak het advies om wekelijks contant geld te pinnen omdat het dan veel duidelijker is wanneer het echt op is.



Zakgeld is leergeld, hiermee leg je de basis voor later.



Mensen schreven hier dat ze vaak geen contant geld hebben om hun kind zakgeld te geven. Dat kostte ik op dit kleingeld te sparen in een potje zodat ik altijd een paar weken vooruit kon. En als kind dan geld naar de bank ging brengen wisselde ik dat eerst weer in briefjes en deed het geld in de pot. Dat wisselen deden we samen dan. Maakt veel duidelijk!Een aanvulling hierop, ik doe ook wel eens wisselgeld. Kind krijgt nu 0,75 cent aan zakgeld. Als ik dat niet heb, maar wel 1 euro wisselen we. Hij krijgt de euro en moet mij 0,25 terug betalen.
Alle reacties Link kopieren
quote:wilma36 schreef op 25 april 2017 @ 23:12:

Rabobank heeft wel een rekening met een pasje, maar dat pasje is voor de sier. Bij de rabo kun je een echte pinpas krijgen met 12.Dit is niet waar. Mijn dochter is 11 en heeft een echte pinpas van de Rabo. Volgens mij heeft ze die al vanaf toen ze nog net 10 was. We wilden dat ze hier in groep 8 mee om leerde gaan zodat ze er volgend jaar mee bekend is. (En de lol van het pinnen wat 'weg' is zodat ze niet doelloos snacks e.d. zal gaan kopen op school)
Dat een bank en pasje verstrekt, betekent niet dat je het ook moet gebruiken

Jij voedt je kind op, niet de bank.
Alle reacties Link kopieren
quote:MinkeDeWit schreef op 25 april 2017 @ 23:05:

Ik maak overigens ook al sinds ze een pinpas heeft haar zakgeld over. Daarvoor kreeg ze het contant maar dan had ik steeds geen kleingeld, of we vergaten het, en dan bleek na een paar maanden dat ik haar nog een vermogen schuldig was. Nu ben ik altijd op tijd. Ze is geen grote uitgever, dus er staat altijd wel een aardig saldo op haar rekening. Ik denk dat ze eerder uitgeeft wat ze in haar portemonnee heeft.

+ 1

Ik stort iedere week automatisch hun zakgeld op hun rekening en ze geven veel minder uit dan wanneer ik het contant gaf. Ik heb zelf ook nauwelijks meer contant geld in mijn portemonnee, ik pin vrijwel altijd.

Als ze wel eens contant geld krijgen van bijv. Opa en oma moet ik het ook altijd op hun rekening storten.
quote:layla1969 schreef op 26 april 2017 @ 07:44:

[...]

+ 1

Ik stort iedere week automatisch hun zakgeld op hun rekening en ze geven veel minder uit dan wanneer ik het contant gaf. Ik heb zelf ook nauwelijks meer contant geld in mijn portemonnee, ik pin vrijwel altijd.

Als ze wel eens contant geld krijgen van bijv. Opa en oma moet ik het ook altijd op hun rekening storten.Dat ze weinig uitgeven betekent niet automatisch dat ze goed met geld om kunnen gaan. Misschien wel juist niet. Door uitgeven en opmaken en krap zitten leer je met geld omgaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Stefke schreef op 26 april 2017 @ 07:40:

[...]



Dit is niet waar. Mijn dochter is 11 en heeft een echte pinpas van de Rabo. Volgens mij heeft ze die al vanaf toen ze nog net 10 was. We wilden dat ze hier in groep 8 mee om leerde gaan zodat ze er volgend jaar mee bekend is. (En de lol van het pinnen wat 'weg' is zodat ze niet doelloos snacks e.d. zal gaan kopen op school)

Dan heb ik het misschien niet goed onthouden en is het inmiddels wel 10. Maar met 7 nog niet in ieder geval.

En ik heb het net nog even nagekeken en het is idd vanaf 9 dat je een jongerenrekening met pinpas kunt krijgen. Oudste heeft een Topkidrekening en die is van 4-12 jaar. Dan krijg je wel een pasje, maar daar kun je niet mee pinnen.

Afgezien daarvan, mijn kind krijgt nu echt nog geen pinpas, ook al zou dat wel kunnen. Met 12 jaar wordt de rekening sowieso omgezet naar jongerenrekening. Maar misschien doen we dat nog wel eerder, dat zien we tegen die tijd wel.
Alle reacties Link kopieren
Wij zitten bij de abn, met een florijenenfloot kregen we direct een pasje met code. Ik heb het nooit geprobeerd maar volgens mij zou dat moeten werken? Dus al vanaf 0 heeft ze die.



Wij storten maandelijks een bedrag op de rekening, ze kreeft af en toe een afschrift en dan kijken we daar naar en benoemen we dat dat voor later is, voor studie (je kan het maar weten als zesjarige )



Daarnaast krijgt ze elke week 50 cent, vanaf dat ze vijf is ongeveer. Dat doet ze in haar portomonee. Daar mag ze mee doen wat ze wil maar ze denkt er zelden aan, dus af en toe zeg ik 'kom we gaan je zakgeld lekker uitgeven' en dan duiken we de action in. Nu gaat ze natuurlijk op de rommelmarkt los, lekker veel waar voor je geld.



Qua cash, ik heb dus ook nooit geld, dus meestal pin in vervolgens bij de action en geeft ze haar munten weer aan mij, gaat het weer op de kast en kunnen we weer een poos verder!



Cash is echt nodig om fysiek te leren rekenen met geld en daarnaast ga ik niet aan twee rekeningen voorlopig voor haar, dus een spaar en cash om uit te geven. Van die 50 cent in de week spaar je nl niet echt een doos lego bij elkaar, dus dat blijft voorlopig toch bij kleine dingen. Als ze zeven is gaan we het misschien verdubbelen maar dan moet ze er misschien ook wel iets van doen. Geen idee wat dan, cadeautjes voor vriendinnetjes vind ik dan nog te vroeg (straks heb ik een krent omdat ze het zelf moet betalen) maar wellicht zelf haar snoepvoorraad? (Ze snoept niet, hoogstzelden en de pot kan dus ook weken leeg zijn, maar ze vindt het wel leuk om af en toe wat uit te zoeken)
Alle reacties Link kopieren
quote:Rosa-rood schreef op 26 april 2017 @ 08:29:

Wij zitten bij de abn, met een florijenenfloot kregen we direct een pasje met code. Ik heb het nooit geprobeerd maar volgens mij zou dat moeten werken? Dus al vanaf 0 heeft ze die.



Wij storten maandelijks een bedrag op de rekening, ze kreeft af en toe een afschrift en dan kijken we daar naar en benoemen we dat dat voor later is, voor studie (je kan het maar weten als zesjarige )



Daarnaast krijgt ze elke week 50 cent, vanaf dat ze vijf is ongeveer. Dat doet ze in haar portomonee. Daar mag ze mee doen wat ze wil maar ze denkt er zelden aan, dus af en toe zeg ik 'kom we gaan je zakgeld lekker uitgeven' en dan duiken we de action in. Nu gaat ze natuurlijk op de rommelmarkt los, lekker veel waar voor je geld.



Qua cash, ik heb dus ook nooit geld, dus meestal pin in vervolgens bij de action en geeft ze haar munten weer aan mij, gaat het weer op de kast en kunnen we weer een poos verder!



Cash is echt nodig om fysiek te leren rekenen met geld en daarnaast ga ik niet aan twee rekeningen voorlopig voor haar, dus een spaar en cash om uit te geven. Van die 50 cent in de week spaar je nl niet echt een doos lego bij elkaar, dus dat blijft voorlopig toch bij kleine dingen. Als ze zeven is gaan we het misschien verdubbelen maar dan moet ze er misschien ook wel iets van doen. Geen idee wat dan, cadeautjes voor vriendinnetjes vind ik dan nog te vroeg (straks heb ik een krent omdat ze het zelf moet betalen) maar wellicht zelf haar snoepvoorraad? (Ze snoept niet, hoogstzelden en de pot kan dus ook weken leeg zijn, maar ze vindt het wel leuk om af en toe wat uit te zoeken)WIj zijn met 6 begonnen met 50 cent per week. Daarvan moest hij ook een cadeautje kopen voor papa en mama als ze jarig zijn. Met 7 zijn we naar 75 cent per week gegaan en cadeautje voor broertje erbij. Met 8 komt er dan weer iets bij. Maar cadeautjes voor vriendjes nog niet. Het bedrag wat hij meer nodig is in een jaar wordt berekend en gedeeld door 52 en vervolgens naar boven afgerond.
Onze zoon wordt volgende week 6 en dan wou ik met zakgeld gaan beginnen (wil ik eigenlijk al een paar maanden, maar het komt er steeds niet van... ) Nog nooit overwogen om een pinpas voor hem te nemen. Een spaarrekening lijkt me wel een goed idee (overigens zou dat eventueel ook bij een van ons kunnen, de banken zijn tenslotte ook niet meer wat het geweest zijn qua gebruiksgemak voor kinderen) maar aangezien hij nog denkt dat meer muntjes per definitie meer geld betekent, denk ik dat ik het wel met echt geld ga doen.



Lijkt me inderdaad op deze leeftijd ook echt beter voor het begrip, fysiek munten in je hand.
Ik zou zeven echt te jong vinden voor een pinpas in eigen beheer van het kind. Gewoon zakgeld contant geven. Wat me wel leuk lijkt is om dan een of twee keer per jaar samen naar de bank te gaan en al het resterende (munt)geld of een deel ervan samen in te storten in de muntstortautomaat zodat het kind ook al vroeg besef krijgt van zelf meesparen voor een later doel.

Pinpas zou ik waarschijnlijk pas in groep 8/op de middelbare school gaan geven.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de eerste jaren zakgeld contant geven, dat is veel inzichtelijker dan een nummertje online. Met contant geld krijgt je kind denk ik meer inzicht in geldzaken.
Belachelijk op die leeftijd. Vind ik dan dus

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven