Lijf & Lijn alle pijlers

Afvallen door te hardlopen??

06-08-2009 16:45 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
In het verleden heb ik al eens een tijdje hardgelopen (ook met Evy, ideaal!) maar hield het nooit langer dan een paar weken vol. Dit heeft er mede mee te maken dat ik weinig verschil merkte in mijn gewicht en werd daardoor minder gemotiveerd en gaf ik het dus maar weer op....

Maar ja, in het begin loop je natuurlijk nog niet zo lang en dus weet ik ook wel dat ik daar niet te veel van moet verwachten.

En aangezien ik toch nog een kilo of 5 kwijt zou willen, wil ik toch wel weer gaan beginnen, maar zou graag willen weten of je er nou echt van afvalt of dat het alleen erg goed is voor je conditie?

Graag jullie ervaringen! (misschien motiveert het me weer genoeg om te gaan beginnen)
Alle reacties Link kopieren
ik wil ook een kilo of 5 afvallen.

en ik heb hetzelfde met hardlopen, ik houd het niet vol!

Volgens mij loop ik ook scheef ofzo, want als ik dan aan het joggen ben krijg ik pijn en kramp, vooral in mn rechter heup, zo ga ik een beetje lopen hinken en dan belast ik mijn andere been weer teveel..weet iemand waar dat aan kan liggen?

ligt dat aan de schoenen? of aan hoe ik loop?

dat is jammer, want vooral hierdoor vind ik joggen niet leuk.
Alle reacties Link kopieren
Bungaa, goede schoenen zijn heel belangrijk bij hardlopen, anders kun je wachten op een blessure.



Makeupyourmind, ik zou toch op zoek gaan naar een andere manier van bewegen als ik jou was.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
makeupyourmind, we willen je best aanmoedigen op het Evy topic hoor!



Bungaa, inderdaad goede schoenen aan laten meten in een runnerswinkel.
Alle reacties Link kopieren
quote:makeupyourmind schreef op 07 augustus 2009 @ 10:41:

Ergens hoop ik gewoon dat ik het 'hardloopvirus' te pakken krijg en het gewoon echt heel erg fijn zal gaan vinden......maar ja, dat is me in al die jaren nog met geen enkele sport gelukt...Dan zou ik gewoon even doorzetten met hardlopen. Als je een schema volgt of start to run van Evy kun je na 2 of 3 maanden 5 km hardlopen, dat is ongeveer een half uur. Als je dat 3 x per week doet kom je zeker strakker in je vel te zitten. Misschien krijg je het hardloopvirus dan toch te pakken. Het is een makkelijke sport vind ik omdat je nergens naartoe hoeft en je lekker thuis kunt omkleden en douchen. Als beginner kost het vaak veel moeite maar als je even volhoudt zie je echt resultaten.
Alle reacties Link kopieren
ok dank jullie wel!

deze schoenen waren ooit goed! maar van jàren geleden...voordat ik mama werd zelfs :-S dus nu niet meer zo goed denk ik.

dus toch maar ff goed laten adviseren bij de winkel!
Alle reacties Link kopieren
quote:bungaa schreef op 07 augustus 2009 @ 11:17:

ok dank jullie wel!

deze schoenen waren ooit goed! maar van jàren geleden...voordat ik mama werd zelfs :-S dus nu niet meer zo goed denk ik.

dus toch maar ff goed laten adviseren bij de winkel!



Dan zou ik naar een echte hardloopwinkel gaan. Daar laten ze je meerdere paren passen en filmen ze hoe je loopt.



Het is ook belangrijk om in het begin niet te lang en te vaak te lopen. De meeste beginnersschema's gaan uit van 1 minuut lopen, 1 minuut wandelen.



http://www.runnersweb.nl/ ... ners/Beginnersschema1.htm
Alle reacties Link kopieren
@noa: ben bang dat ik gewoon geen sportmens ben, maar vind dan toch hardlopen nog wel het leukst en handigst (ivm geen verplichtingen e.d.) om te doen.



@wanda_p: weet ook dat ik na elke les weer trots ben dat ik het gehaald heb, dus moet daar gewoon aan denken en die schoenen aantrekken!

Het evy_topic, daar zijn er ondertussen zoveel van, maar ik zal eens mee gaan lezen!



@bungaa: goede schoenen zijn echt een must, ik liep eerst op geleende schoenen van een vriendin, maar daar kreeg ik hele zere schenen van. Nu heb ik ze aanlaten meten in een speciale hardloopwinkel en heb ik nergens last van!
Alle reacties Link kopieren
Bij mij hetzelfde. Ik heb schoenen gekocht nadat ik gefilmd werd. Ze zitten prima en zijn niet eens zo heel duur (+-100 euro). Mijn vriend kreeg last van zijn knieen en is terug gegaan naar die winkel. Ze hebben opnieuw meerdere malen gefilmd en opnieuw advies gegeven, echt super!

Ik heb sinds 5 weken met Evy aan het lopen. Je raakt er echt gemotiveerd van. Ze motiveert je en er zitten erg leuke/goede hardloopnummers bij die van deze tijd zijn. Is echt aan te raden!
Alle reacties Link kopieren
quote:GerieH schreef op 06 augustus 2009 @ 21:37:

Zoals iedereen hier al meld is spierweefsel zwaarder dan vetweefsel. Ga je beginnen met hardlopen gaat je lichaam vetweefsel omzetten in spierweefsel, hier zul je van aankomen. Tenzij je tegelijkertijd je eetgewoonte enorm aanpast en daar van zult afvallen.



Bij hardlopen bouw je nauwelijks spierweefsel op, zeker niet als je langeduurtraining doet. Wie hard traint met gewichten, zal in een jaar ongeveer 2 á 3 kg spierweefsel opbouwen.

Bij hardlopen haal je dat met geen mogelijkheid. Natuurlijk zijn er prachtig gespierde sprinters, maar die werken vaak uren in het krachthonk op explosieve spierkracht. Langeafstandlopers zijn altijd uitgesproken dun.



Overigens kan je lichaam van vetweefsel geen spierweefsel maken. Je kunt vet verbranden en spierweefsel opbouwen.



Je verbruikt bij hardlopen ongeveer 1 kcal per km per kg. Wie dus 3 kilometer loopt, verbruikt bij een gewicht van 70 kg dus 210 kcal. Dat is niet echt veel, dus het is niet zo verwonderlijk dat je als je begint geen spectaculaire afvalresultaten hebt.



Ga als je wilt afvallen lekker intervaltraining doen, daar heb je veel meer aan.
quote:makeupyourmind schreef op 07 augustus 2009 @ 09:22:



@Pompidoe: een personal trainer, dat lijkt me echt ideaal.....iemand die je pusht om door te gaan. Hoeveel betaal je daar nou voor als ik vragen mag?Ik betaalde 60 euro en later 57,50 per sessie (is ca 1 uur). Ik vind het een pittige investering en denk dat ik er niet mee verder ga. Ik heb nog niet mijn streefgewicht (ook ca -5 kilo), maar mijn conditie is wel beter daardoor geworden (allereerste keer hardlopen in de buitenlucht meteen 5 kilometer, maar ja nu wel last van spierpijn:-))
Alle reacties Link kopieren
Poeh...zo'n personal trainer is wel erg duur....voor die paar kilo die ik wil afvallen is me dat veel te veel van het goede...dan maar mezelf een schop onder m'n ... geven!

En dat ga ik dan zometeen ook doen, ik trek m'n schoenen aan, mp3speler met Evy op m'n hoofd en gaan!

Wens me succes
Alle reacties Link kopieren
Succes! :-D
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er qua kilo's niet zo veel mee afgevallen, maar ik merk het wel aan m'n figuur. Kilo's zeggen niet alles.
Waar kan je dat Evy spul downloaden? Is volgens mij wel handig of niet?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij werkt deze link nog: evy
Alle reacties Link kopieren
quote:Melpomene schreef op 08 augustus 2009 @ 13:48:

[...]

Je verbruikt bij hardlopen ongeveer 1 kcal per km per kg. Wie dus 3 kilometer loopt, verbruikt bij een gewicht van 70 kg dus 210 kcal. Dat is niet echt veel, dus het is niet zo verwonderlijk dat je als je begint geen spectaculaire afvalresultaten hebt.

Mee eens, maar als je doorgaat kun je je kilometers al snel uitbouwen naar 5 of 10 km. En als je 2 x per week 10 km en 1 x per week 5 loopt verbrand je dus wel veel calorieen. Je moet alleen niet verwachten dat je de eerste 3 maanden als beginnend hardloper afvalt. De inspanning lijkt misschien zwaar maar dat is omdat je lichaam nog niet aan het lopen gewend is.
Alle reacties Link kopieren
Nou dat was geen succes gisteren......heel enthousiast begonnen aan les 19 (4x 8 minuten)...maar ja, had al weken niet gelopen natuurlijk. Dan ook nog eens de verkeerde route uitgekozen (heuveltje op, heuveltje af) en 23 graden....geen goede combinatie.

Wat ik gelopen heb is 1x8, 1x6 en een heleboel kleine stukjes van nog geen 2 minuten volgens mij, het ging echt voor geen meter.

Maar wel trots dat ik toch weer ben geweest!

Wil morgenavond weer gaan lopen, dan toch maar een paar lesjes teruggaan lijkt me verstandig.....
Alle reacties Link kopieren
quote:makeupyourmind schreef op 10 augustus 2009 @ 12:34:



Wil morgenavond weer gaan lopen, dan toch maar een paar lesjes teruggaan lijkt me verstandig.....



Dat lijkt me ook een goed idee. Volgens mij is Evy ook best wel heftig van opbouw. Mijn man is net begonnen met dit schema



http://www.runnersweb.nl/ ... ners/Beginnersschema1.htm



Hij moest er om lachen toen 'ie het zag maar les 1 viel hem, ondanks de vele kilometers van de 4daagse, niet mee.
Alle reacties Link kopieren
@makeupyourmind



Let je wel op je hartslag? Als je namelijk wilt afvallen met hardlopen dan is het een goed idee om je hartslag te optimaliseren. Je inspanning word dan beloont met een zo hoog mogelijke vetverbranding. Zie hartslag voor vetverbranding voor een uitgebreide uitleg.
Alle reacties Link kopieren
Als (heel) ruwe richtlijn kan je aanhouden, dat je per kilometer die je aflegt (wandelend, joggend of sprintend) je je gewicht in calorieën kwijtraakt. Bijvoorbeeld: je weegt 75 kg en je loopt 2 km -> dan heb je ongeveer 150 kcal verbrand. Je weegt 60 kg en je loopt 8 km -> dan heb je ongeveer 480 kcal verbrand.



Met deze richtlijn kan je gaan rekenen. 5 kilo staat ongeveer gelijk aan 35000 kcal. Stel dat je 75kg weegt, dan moet je 467 kilometer afleggen om 35000 kcal te verbranden. Weeg je 60kg, dan heb je 584 kilometer voor de boeg. Kortom, het is niet heel erg realistisch om te verwachten dat een podcast van Evy je plots 5 kilo lichter gaat maken.



Realiseer je ook, dat je na 500 km redelijk wat extra spieren hebt gekweekt, en dat die zwaarder zijn dan vet. Als het je alleen om het cijfertje op de weegschaal gaat, en niet om hoe slank je er uitziet, is hardlopen ongetwijfeld frustrerend... Maar als je blijvend slanker wilt worden en een betere conditie wilt kweken, is hardlopen ideaal!



*edit - zie nu dat ik een beetje mosterd ben... ah well... ben het er trouwens niet mee eens dat je al lopend geen spieren opbouwt. Mijn persoonlijke ervaring leert anders, en bovendien toont het laatste wetenschappelijke onderzoek aan dat het wel degelijk mogelijk is om spieren op te bouwen terwijl je aan het afvallen bent, zij het wat minder snel*

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven