Lijf & Lijn alle pijlers

De vivadames gaan weer verder!

30-08-2012 16:16 331 berichten
Welkom!



De vakantie is weer voorbij en dat betekent dat we weer even een schop onder de kont moeten krijgen, gezond moeten gaan eten en de sportschool als één van onze vrienden moeten gaan beschouwen



Dit is een vervolg op het topic van 100+ naar 100-, maar natuurlijk zijn nieuwe leden altijd welkom!



Gezond eten en bewegen, maar vooral GENIETEN staat centraal in dit topic. Dus geen crashdiëten, maar verantwoord omgaan met je eetpatroon.



Iedere week zal er een tabel worden bijgehouden (vanaf maandag 3 september). De tabel wordt elke maandagavond geupdate, maar als je weegdag eerder is kan je dat natuurlijk ook doorgeven (het liefst dikgedrukt).



Succes allemaal!







NaamLeeftijdLengteStartDoelNuAfTotaalTe gaanElastiekje 23 1.69867079.2-0.7-6.89.2Loedoe221.758975 84.8- -4.29.8Adios271.74116.599106.7-1.4-8.49.8Elsie26311.8097.58795.0-1.1-2.58.0Freeasabirdie241.78103.995103.9--8.9
Alle reacties Link kopieren
@Adios: wij zaten ook meteen grappen te maken hoor, over dat ze blijkbaar niet geschikt is om te shoppen, en dat ze met dr tengels van de mckroket af moet blijven enzovoorts. Ik kan dat soort grappen juist wel waarderen



@Elastiekje: Ik neem helemaal geen aanstoot aan je verhaal :-). Wat naar om te horen dat jouw vader hieraan is overleden, en ook al zo snel na de eerste hartaanval. Zo rap kan het helaas gaan. Ik hoop dat mijn moeder dat ook beseft en iets aan haar leefstijl gaat doen. Ze ligt nu nog in het ziekenhuis (eigenlijk zou ze vanmorgen weg mogen), zeker tot woensdag, omdat er wat complicaties zijn opgetreden. Eerlijk gezegd stelt het me juist wel gerust dat ze nog wat langer in het zkh ligt, omdat ze dan tenminste 'bewaakt' wordt. Het is een naar idee dat het zomaar ineens afgelopen kan zijn, zoals bij jouw vader dus helaas het geval is geweest.Thanks voor je waarschuwing!



@Elsie: ik doe WW ook online. Ik ben niet echt een type voor die bijeenkomsten en weet dat het met mijn motivatie wel goed zit, in ieder geval de komende tijd (als ik eenmaal een afspraak met mezelf maak hou ik me er meestal wel aan). Vervelend dat jij op een gegeven moment overal punten zag: dan is het hele idee van genieten van eten weg. En grappig: ook ik denk telkens bij mijn schaaltje havermout 'met melk is toch veel lekkerder dan met water, wat die gekke Adios doet?!'. Haha, blijkbaar hebben we dus nogal the same mind



Vandaag eerste collegedag gehad en qua eten ging het goed, maar ik moet zeggen dat ik wel de hele dag trek heb gehad. Toch moet ik qua punten wel ongeveer aanhouden wat ik nu heb gedaan. Ik denk dat ik het een week aankijk (mijn maag zal ook gewoon een beetje moeten wennen aan minder eten dan normaal denk ik), maar als ik volgende week nog steeds zo'n trek heb ga ik toch wat meer eten meenemen naar de universiteit. Ik heb geen zin in een hongerdieet!
Alle reacties Link kopieren
Mijn eetlijstje. Heb momenteel zóveel trek, echt niet normaal, probeer het maar te vullen met gezonde dingen.



o: bakje magere yoghurt, muesli, banaan, kopje thee

s: 30 minuten crosstrainer; ik leek wel een oud wijf, maar ben wel blij dat ik het heb gedaan...

t: 2 volkoren boterhammen met sandwichspread, water

l: 4 volkoren boterhammen met runderrookvlees, boter, sandwichspread, glas chocomel, water

t: 2 crackers met 20+ kaas, boter, water

d: heel trots op mezelf heb a/g/v gekookt, doe ik normaal nooit. Voelde me helemaal huiselijk...haha Kipfilet, gekookte aardappels, gekookte witlof met stukjes 20+ kaas en stukjes runderrookvlees

t: kopje thee
Alle reacties Link kopieren
Ger, ik vind helemaal niet dat je belachelijk veel eet hoor. En inderdaad gezonde dingen, dus dat scheelt



Ik zal ook eens een eetlijstje plaatsen;



O: Kwark met een kleine banaan, havermoutvlokken en lijnzaad.

T: 2 rijstwafels en een sinaasappel

L: 3 bruine boterhammen met smeerpate

T: 2 bruine bh met halvajam + appel

A: soep met brood

S: uur bodypump (vandaar dus soep met brood)



Ik vind het avondeten op sportdagen altijd een beetje lastig. Ik kan niet te veel eten omdat ik daar anders bij spinning last van krijg, maar als ik te weinig eet sport het ook weer niet fijn.



Wat eten jullie voor het sporten?
*
Alle reacties Link kopieren
Zijn jullie nou zomaar begonnen zonder mij :( Gister dacht ik ineens het is 3 september... wat was er toch 1 september?? Owja topic haha. Ik was al wat langer weer bezig met gezonder eten maar vind het fijn om er weer met jullie over te kunnen kletsen!



Mijn eetlijstje van vandaag:

o: rijstwafel met pindakaas

t: bakje magere kwark

l: pistoletje met filet american

d: zalm, sperzieboontjes



Beetje mager eetlijstje zie ik zo. Daar zal ik vast nog iets bij toevoegen denk ik zo maar.
*
Jeuj Elastiekje, uit de 8! Nu houden zo! En wat heerlijk dat jij helemaal je weg hebt gevonden, goed eten, niet diëten en wel afvallen! Jouw positiviteit en enthousiasme straalt uit jouw berichtjes, super hoor!



Hier is het gezonde pad nog niet gevonden
Alle reacties Link kopieren
Hoi meiden,

@doedel: welcome back. Langzaam maar zeker komen we allemaal weer terug! Is de rust een beetje wedergekeerd in je leven of moet er nog veel gebeuren (in huiselijke sferen bedoel ik). Maar het is inderdaad een (extreem) mager lijstje. Ligt eraan wat je vandaag allemaal moet doen maar ik zou het nietvolhouden hiermee hoor. Probeer wat vaker iets te eten.



@elastiekje: jeeejjj weer in de 70!! kan het misschien zijn dat je meer honger hebt als je naar collega gaat omdat het een gewoonte is dan te eten? Dat was namelijk toen ik rookte zo. Dan had ik bepaalde tijden (tijdens GTST staat me nog goed bij) waarbij ik ontiegelijke drang kreeg om te roken, ookal had ik net nog een sigaret op. Of dat ik iets lekkers mag tijdens het leren voor toetsen. Ookal zou ik er helemaal geen behoefte aan hebben dan krijg ik het wel omdat het de gewoonte is. Misschien is het een cirkel die jemoet verbreken?

en tuurlijk, concentratie vreet energie maar dat is tijdens je werk ook zo dus dan zou je het ook moeten hebben.



@elsie: hoe komt het? drukte? knop niet om? man die niet zo mee werkt? Juist als je je moe en niet fit voelt is het juist belangrijk gezond te eten. Ken je Amber Albarda? dat is weerzo'n gezondheids 'goeroe' maar zij beschrijft een soort van levenstyle waarbij je dingen eet die ook echt wat goeds voor je lichaam doen. er is een forum hier op lijf&lijn over haar. Misschien zou je eens kunnen kijken daar, of haar site opzoeken om ideetjes op de te doen.



@freeasabirdie: goed lijstje. Dat is inderdaad lastig qua eten en sporten. Hoelaat ga je sporten? Als het niet te laat is zou je daarna nog iets kunnen eten en als het ware je avondmaal opsplitsen in 2 maaltjes.



@ger: je moet nu ook meer eten als 'normaal', je lichaam heeft het nodig en geeft het dus aan. Zolang je voor gezonde dingen kiest is er niets aan de hand toch (dus geen repen chocola, ijs, koeken ed).



Nou ik ben toch over mijn punten heen. Had vanmorgen al mijn hele lijst ingevuld op de WW-meter (jaja zo noem ik het maar). Omdat vriend niet mee-eet vandaag heb ik in de vriezer gesnuffeld en er een bakje curry uitgehaald. daar moet rijst bij en omdater als portie 45gr bij stond (ongekookt) dacht ik dat dat een normale portie was. Totdat ik het wilde gaan maken en zag dat het wel erg weinig was. Keek ik op de verpakking staat er dan 75gr een gemiddelde portie was. Nou dat scheelde opeens toch weer 3 ptn. Plus de curry viel wat slechter uit. Baal als een stekker. Wat is 45gr rijst nou voor portie???? ik vond die 75gr al net iets te weinig eerlijk gezegt :(



Nou dadelijk weer naar school, heb voor erna al 2 geprakte bananen met 1 eetl cacao klaarstaan. Die gaan zo de vriezer in en dan heb ik vanavond lekker choco ijs. Kom dan 1 pnt over mijn dag totaal heen.

En dat terwijl mijn doel toch echtwas om elke dag niet over mijn dagpnt heen te gaan ivm workshop koken morgen en feest zaterdag.

Maar er is ook goed nieuws. Ik moest echt nieuwe spijkerbroeken voor werk hebben, dus ik naar de miss etam outlet en een stapeltje broeken de paskamer in (alle mt 46). Ze bleken allemaal te groot. Heb nu 2 spijkerbroeken maat 44 gekocht!!!! Snap het niet want toen ik vorig jaar nog wat minder woog had ik nog niet eens mt44. Ligt dus echt aan de broeken maar het waren verschillende modellen en ze waren dus echt allemaal te groot!

Ik ga me nu snel omkleden. Prettige avond allemaal!
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
Alle reacties Link kopieren
Freeasabirdie: Mooi lijstje! Misschien moet je net als Elastiekje niet 1 keer dineren, maar 2 keer wat kleiner?



Elastiek: Yes!! Haha, wat een gedoe he ook met dat gewicht. Jij ook mooi lijstje; wat je zegt: normaal! Heerlijk!



Doedel: waar was je nou? Vind je lijstje wel heel mager eigenlijk... Doe je een dieet of iets anders speciaals?



Elsje: waar loop je tegenaan?



Eetlijstje; heb vandaag wat minder brood proberen te eten. Ben wel tevreden vandaag!

O: bakje magere yoghurt met een banaan, glas water

S: een half uur gezwommen en dat was zo lekker met mijn zere rug! Koop binnenkort weer een 10-ritten-kaart!

T: 2 boterhammen, eentje met sandwichspread, eentje met boter en rookvlees, 2 keer groene thee

L1: 5 wasa-crackers met boter, 20+ kaas, appelstroop, nutella en rookvlees, water

S: omdat ik momenteel zo`n hark ben, de uitgebreide route gefietst naar de stad en daar aardbeien en frambozen op de markt gekocht. Was toch een uur onderweg. Jaja, het zijn de kleine dingen die het doen...

L2: smoothie met een beetje magere yoghurt, veel aardbeien en een paar frambozen

T: 4 rijstwafels met boter en 20+ kaas, water

D: volkoren spaghetti, boontjes, courgette en broccoli, tomatensausje

T: kopje thee en misschien nog iets van kwark
Alle reacties Link kopieren
Adios: 45 gram is inderdaad wel heel weinig. Ik dacht dat je bij ww altijd een dagtotaal had en nog een weektotaal voor uitspattingen, zeg maar? En dat je punten kunt bijverdienen met bewegen? Je ijsjes klinken heerlijk! Geen last van verstoppingen? Wat heerlijk van je maat 44!! Yeah!!
Waar ik tegen aan loop? Uhhh mezelf...ben door allerlei lichamelijk ( na zwanger) klachtjes fysiek niet super fit en dus niet in staat zo te bewegen als ik zou willen, dat frustreerd waardoor ik het op een eten zet, hallo emotie eten

Maar zo kan dat natuurlijk niet door gaan dus ik ben hard aan het zoeken naar de gezonde weg, en heb hem bijna denk ik...

De knop moet alleen nog even helemaal om, dan voel ik me vast ook snel weer ietsje fitter.



Ger, weet je dat ik bij jou direct aan je crosstrainer denk leuk beeldvorming!

Net zoals ik bij adios aan havermout met water denk, yuk
Alle reacties Link kopieren
@Geraniummm: Zolang je gezond eet lijkt het me heel normaal dat je wat meer eet. En gewoon lekker blijven crosstrainen!



@Birdie: dat eten voor het sporten vind ik ook altijd een issue. Lange tijd heb ik gewoon de enorme hoeveelheden avondeten die ik normaal at ook gegeten voor het sporten... maar toen ik dat een keertje niet deed merkte ik dat dat laatste toch veel prettiger is . Nu eet ik ofwel heel vroeg (als ik vroeg thuis ben), of ik ga pas laat sporten, of ik eet licht van tevoren en eet naar het sporten een grote bak yoghurt met fruit. Hoe beviel het bodypump? Ik vind het zelf een erg leuke les!



@doedel: leuk dat je ook weer mee doet, welkom!



@elastiekje: geweldig dat je weer uit de 80 bent, zo'n grens is psychologisch erg groot. Gefeliciteerd! Die tweede lunch is een goed idee, maar omdat ik ook moet reizen voor de studie zijn salades en dergelijke niet echt handig. Ik merk wel dat ik, omdat ik honger heb, veel koffie ga drinken. Maar koffie drink ik altijd met melk, wat ook weer punten oplevert. Dus toch maar extra boterham meenemen en de koffie laten staan denk ik.



Vandaag heb ik een erg lastige dag gehad. De eetbui hing aan alle kanten in de lucht, ik voelde het gisteravond al aankomen. Ik ben vandaag bij mijn moeder in het ziekenhuis geweest. Het gaat relatief goed met haar en ze mocht gelukkig vandaag al, wat eerder is dan verwacht, naar huis. De situatie beinvloedt mijn humeur erg. Normaal ben ik niet chagrijnig te krijgen, maar de spanning rondom mijn moeder zorgt dat ik al een paar dagen met een kop op onweer rondlopen. En ook ongelooflijke snaaidrang heb... Op het station heb ik eraan toegegeven en een zak Katja biggetjes gekocht. MAAR: in plaats van de hele zak op te eten heb ik ongeveer driekwart ervan gegeten. Niet goed natuurlijk, maar wel een teken dat ik er een stop op kan zetten.



En eigenlijk wilde ik mijn weekpunten heel graag sparen voor een feest dat ik donderdag heb, maar ik had wel door dat nu heel keurig alles afwegen me nog chagrijniger zou maken. Ik heb daarom enorm vette pasta met pesto en veel kaas op (jam ). De weekpunten zijn nu dus zo goed als, wat jammer is voor het feestje, maar wel een enorme eetbui heeft voorkomen.
Loedoe,ik kan me goed voorstellen dat je moeilijke dagen hebt nu, het is ook niet niks! Maar harstikke goed dat het geen eetbui is geworden. Ondanks dat een ander misschien denkt, ja maar ik heb veel te veel gegeten, is het denk ik belangrijker dat je toch zelf een soort controle hebt weten te houden! Dus goed gedaan!



Ik geloof dat de knop aardig om is, opeens heb ik er wel weer zin in! Morgen ga ik uit eten, tapas, weet dat ik me er dan gewoon niet aan kan/wil houden dus eigenlijk voornemens om pas vrijdag te starten. Leuk jezelf voor de gek houden hè? Maar geloof dat ik nu gewoon een goede start maak en dan morgen wel even schandalig ga genieten, en dan weer verder!
Alle reacties Link kopieren
Super elsie! Gewoon vandaag al beginnen en vanavond genieten en dan morgen weer verder! Hoe komt het dat je er opeens zin in hebt?
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
Geen idee hoe het komt vaak voel ik met opstaan al wel hoe de vlag ervoor hangt..

En ik besef me ook wel dat ik me eigenlijk niet goed voel als ik veel eet, ga zoeken naar eten en eigenlijk gewoon aan het vreten ben en niet eens meer proeft wat er in mijn mond gaat..dan kan ik beter af en toe iets nemen en er van genieten...maar goed, zo makkelijk is het niet voor mij anders zou ik dat natuurlijk altijd wel zo doen
*
Alle reacties Link kopieren
Idd een te mager lijstje... momenteel eet ik een beetje vaag. Wil gezond eten en twijfel heel erg tussen south beach en ww. Misschien moet ik maar voor ww gaan want van het south beach word ik ook niet echt veel wijzer. De twijfel is er omdat vriend zo veel is afgevallen toen hij koolhydraat vrij ging eten en ik daar stiekem best jaloers op ben.



Vrijdag ga ik met mijn billen bloot. Heb morgen nog een vroege dienst en om half vijf ben ik niet echt in staat om mij te wegen.



Adios: het huis is zo goed als klaar. Moeten nog wat kastjes hebben dus morgen gaan we naar de woonexpress. Verder moet ik nog wat dozen uit pakken en dat wil ik morgen dus gedaan hebben. Hopelijk lukt het.



Maat 44 goed bezig!!



Ger: ik was ergens... niet hier in elk geval... hoe gaat het met het sporten in combie met je zwangerschap?



Ik moet binnenkort ook echt weer gaan sporten maar met de verhuizing enzo. Ik fiets nu wel elke dag ongeveer 35 min. Maar dat is natuurlijk niet genoeg.



Eetlijstje van vandaag:

O: bakje kwark

T: saucijzenbroodje

L: salade

A: gebraden kip, salade

T: wortels met la vache qui rit
Elastiekje, wat goed dat je die mail hebt gestuurd, ben benieuwd hoe ze er op hebben gereageerd en of jullie het er vanavond nog over hebben! Knap dat je in elk geval die stap hebt genomen!

Stom hè dat vreet monster in ons, bah..hoop dat je van het eten geniet!



Mijn tapas eten is pas morgen dus vandaag gewoon gezond gegeten, zal eens een lijstje neerzetten;



O: 2 boterhammen, smeerkaas en halva jam

T: 1 appel

L: 3 boterhammen, 30+kaas, filet american, fricandeau

T: koekreep wieger ketellapper ( weet het, niet zo super gezond maar had ik in huis)

D: aardappels, broccoli, beetje kaassaus, zalm uit de oven, in gesmeerd met paturain light en soepgroente erover, bakje optimel yoghurt



Als ik het hierbij laat ben ik meeeeer danw tevreden!
Oja adios, super van die maat 44! Wat een fijn gevoel hè!



En uh, Ger, wat lees ik, zwanger? Gefeliciteerd! Hoe lang al? Wanneer ben je uitgerekend?
Oh en Doedel, lastig...ik herken het heel goed, je laten leiden door het succes van een ander, maar je moet echt kijken wat er bij jou past, wat denk je het beste vol te kunnen houden? Welke manier je ook kiest, je moet het wel zelf doen...

Succes met de billen bloot hopelijk valt het mee!
Alle reacties Link kopieren
Elsie: haha leuk van die crosstrainer! Maare is het een idee dat je gewoon even een poosje geen lekkere dingen in huis hebt? Kun je ook niet gaan snaaien?



Loedoe: super stoer dat je geen eetbui hebt gehad. Kan me voorstellen dat de situatie met je moeder niet echt meewerkt. Sterkte!



Elastiek: goed om te lezen dat jij ook zo goed bezig bent! Super hoor, van die 2/3 zak m&m`s! En inspiratie; ik?! Omdat ik zoveel eet momenteel?



Doedel: en als je van te voren voor jezelf een soort richtlijn bedenkt? Een beetje normaal? Dus o, l en d en wat tussendoortjes plannen?



Eetlijstje:

O: bakje magere yoghurt met muesli, kopje thee

S: uur fietsen en een aqualesje

T: 2 volkoren boterhammen met boter en jam, water

L: 4 volkoren boterhammen met sandwichspread, runderrookvlees en kipfilet met boter, 2 x nep-optimel, water

T: zelfgemaakte smoothie van magere yoghurt met aardbeien

D: volkoren bolletjes met tartaar, yoghurtsausje, sla, paprika en ui. Soort van hamburgers...
Alle reacties Link kopieren
Mooi lijstje hoor Elsie!!
Alle reacties Link kopieren
goedemorgen meiden

even snel: gisteren workshop indonesische hapjes gedaan. kortom, hen helaas vlees op, zag de recepten en in alles zat vlees en het leek een onmogelijke zaak om vleesloze hapjes te maken aangezien iedereen iets van een grote berg maakte. het verstandigste zowizo was om het allemaal te laten staan aangzien het stuk voor stuk werd gefrituurt in de wok maar ik had dus maar een 1/3 bordje avondeten op als voorbereiding (was de enige, rest had allemaal gewoon gegeten terwijl de workshop op 19u was, dat snap ik dus echt niet he!)

Maarja, heb dus vet gegeten en vlees gegeten. En het is veel te laat geworden. Nu weer een lange dag tegemoet, blehhh, Straks als ik weer thuis ben reageer ik op jullie berichtjes. Prettige dag allemaal!
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
*
Alle reacties Link kopieren
Hoi!



@elastiekje: kijk, het is allemaal goed gekomen met het etentje. Tegen vriendinnen kan je alles zeggen toch? en de uitkomst was dat ze het zelf eigenlijk ook helemaal niet erg vonden. Jij goed gevoel en zij een goed gevoel, win-win situatie dus.

Geniet van je dinner-movie date!

ohja, hapjes gisteren waren wel lekker maar we kregen ook een flinke bak mee naar huis. Deze heb ik weggegeven aan iemand die daar was met een groot gezin thuis. Vet spul allemaal, dat moet ik echt geen 2 dagen eten!



@ger: lekker eetlijstje hoor!



@elsie:jij ook al zo'n lekker lijstje. Veel plezier met je tapas avondje!



@doedel: spannend! morgen met de billen bloot (helpt het als ik zeg dat ik ook weer schandalig ben aangekomen het laatste half jaar?) Pff en ik dacht dat ik al vroeg moest opstaan (half- kwart voor 6).

Weet je, ik heb me nooit zo verdiept in SB maar het lijkt mij gewoon handiger om een 'dieet' te doen waarbij je gewoon alles kan eten wat je wil maar dan met een beperking. Dus dat je inderdaad leert wat je zo op een dag kan eten en wanneer het te veel is. Dus niet van: je mag dit niet en da niet en moet veel van dit eten. Bij WW kan dat, maar ook bij gewoon kcal tellen (maar dan wel genoeg kcal per dag).



@loedoe: wat goed dat je een vreetbui hebt afgewend. Nu moet je elke keer wanneer je zoiets aan voelt komen denken aan deze actie. Je kan het, dus waarom zou je het op dat moment niet doen dan! Dus TJAKKA! Vanavond toch maar feestje ondanks geen weekpunten meer?



@freeasabirdie: where are you??



Nou ik ben doodop. Gewoon gaar! Dat is een flinke valkuil voor mij, zeker met de gedachte dat ik nog chocola in de kast heb liggen. Maar ik ga sterk zijn. Heb vandaag op het werk al een klein stukje slagroomtaart op.

Zojuist zelfgemaakt spinazie stamp op (verse spinazie roerbakken met uitje en knoflook, gekookte aardappelen er door heen stampen en op smaak maken met feta en zongedroogde tomaten), was lekker! Alleen nu heb ik zo'n rot gevoel op mijn tanden. Laatst vertelde ze op tv waardoor dat kwam maar ik weet het niet meer, lag in iedergeval aan de verse spinazie.



Ik heb nog 6 pnt over vandaag. Zo even bedenken wat ik ermee ga doen. Zit nog te twijfelen of ik zo nog naar de AH zou gaan. Heb nog een tegoed bon voor de wijn die vorige week in de aanbieding was maar niet meer voorradig. Maar ik denk dat het beter is morgen na het werk te gaan, dan kom ik er toch langs en kan vanavond even bedenken wat we morgen weer eens kunnen gaan eten. Vind het wel lastig hoor als vriend mee eet, zeker omdat hij per ongeluk gisteren en vandaag al een vleesloze maaltijd op heeft dankzij mij. Dus als iemand nog ideetjes heeft, zonder teveel punten en makkelijk intergreerbaar vlees optie.

Ohja ik ben mezelf aan het leren koffie te drinken zonder suiker. Nou het is nog zeer erg wennen maar ik hou vol!



groetjes
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven