Lijf & Lijn alle pijlers

Hardlopen deel 4

15-08-2014 12:44 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft. Deel vier al weer. Nieuwkomers (of dat nu beginnende lopers dan wel ervaren lopers zijn) blijven natuurlijk ook altijd welkom om zich aan te sluiten en mee te schrijven.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er ook weer :-) Ben de laatste dagen erg druk geweest met werk, vanmorgen om half 9 begonnen en net klaar... Gelukkig ondertussen nog wel even yoga gedaan. Ik heb sinds mijn bezoek aan de fysio 2 keer gelopen (kilometer of 8-10), beide keren had ik tijdens het lopen helemaal geen last. De ochtend erna is mijn scheen wel wat pijnlijk maar zeker niet zo pijnlijk als vorige week. Dus ik heb weer goede hoop! Ik heb gisteren zelfs mijn vriend eruit gelopen, vond hij niet leuk haha! Ik ga morgen proberen wat langer te lopen, ik hoop 15 kilometer. En dan overmorgen weer naar de fysio!



@Fiekes: Wow 4:30, dat haal ik (nog) niet!



@Anky: Lopen op 130 zou voor mij niets zijn. Ik zit al snel op 140, en als ik versnel dan zit ik ook rond de 165. Maar ik kan dan weer niet veel hoger dan 165, het maximale voor mij is 175. Hoger voelt echt niet prettig voor mij. Misschien moet ik mezelf meer pushen maar aangezien ik dan wel flink buiten adem ben lijkt het erop dat het gewoon mijn maximale hartslag is.



@Jynta: Gefeliciteerd met je PR! Netjes hoor!



@Silversmitty: M'n fysio heeft me niet echt een advies over mijn schema gegeven, alleen dat ik "binnen mijn pijngrenzen" moet blijven. Maar ja, dat is best lastig want wat is te veel pijn? Op dit moment loop ik zonder pijn, dus ik heb voor mezelf besloten dat vorige week nog een herstelweek was. Vanaf deze week pak ik mijn schema weer op maar zodra ik pijn krijg tijdens het lopen schroef ik mijn kilometers weer terug. Ik probeer ook zoveel mogelijk op een zachte ondergrond te lopen, al gaat dat niet altijd. En verder doe ik natuurlijk braaf mijn oefeningetjes elke dag. Ik ben benieuwd hoe het gaat, tot nu toe lijkt het echt aan de betere hand!



@Baukje: Lijkt me ook moeilijk hoor, wedstrijden als training lopen. Ik zou me dan toch laten beinvloeden door de andere lopers vrees ik. Maar als je een strak wedstrijdschema hebt dan valt dat misschien wel mee, ik loop altijd maar gewoon op gevoel.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Gioia dat klinkt toch weer veelbelovend!



Dat je je niet moet laten beïnvloeden door andere lopers heb je natuurlijk altijd. Want je hebt bij de start rondom je heen altijd lopers die of veel sneller of veel langzamer zijn. En puur op gevoel lopen zeker de eerste km's doe ik bij een wedstrijd eigenlijk nooit. Want bij bv een 5km moet je al van start op een tempo waarbij je je na 1 1/2 km al gaat afvragen of je die nog wel 3 1/2 km gaat volhouden en bij een hele marathon op een tempo wat voor een wedstrijd aanvankelijk heel traag voelt. Maar ik heb het dus wel vaker gedaan hoor wedstrijd in oplopende tempo blokken lopen. Al moet ik er eerlijk bij vertellen dat ik vaak toch wat sneller begin dan gepland en dat daardoor het laatste blok net iets minder snel gaat dan gepland ,hoewel de opeenvolgende blokken dan wel steeds sneller zijn. In trainingen gaat het overigens meestal ook zo. Maar ik heb me uit laten dagen om te bewijzen dat ik het wel kan.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag studiedag, dus iets meer tijd om te reageren.

Wat grappig om te lezen dat een sommige mensen misschien voor mijn vak zouden kiezen als ze het opnieuw moesten doen. Als ik het opnieuw zou moeten doen zou ik misschien toch geneeskunde gaan doen. Maar van de andere kant heb ik nu wel veel contact met mn patienten en dat heb je als arts veel minder. En ik zie mezelf niet tot mn 70e 40 uur per dag elk half uur een andere patient zien. Ik zie wel een soort toekomst voor me in een bepaalde richting en ik moet zeggen dat tot nu toe alles redelijk de goede kant op valt ☺ Een van de ingredienten zal hardlopen zijn ☺ En daarom moet ik vandaag hard aan de studie!



@Gioia.. mooi dat je weer wat langer kunt lopen! Dan zou het allemaal nog mooi uitpakken ☺





@Baukje.. haha, je gaat het vast kunnen!

En met een lage hartslag lopen lukt mij ook bijna niet. Laatst vroeg ik aan vriend toen we net een heuvel op gerend waren wat hij dacht dat mijn hartslag zou zijn. Hij gokte wat hoger dan zijn eigen hartslag en zei 145 maar het was 165. Terwijl ik dan nog prima hele verhalen op kan hangen hoor. Dat is gewoon best wel verschillend per persoon. Hebben jullie een idee wat je rusthartslag is? Ik als ik helemaal relaxt in bed/bank lig 45. Dat geloofde vriend niet dus ging ik het laatst demonstreren. Zittend lukte het niet dus daar lag ik op de badkamervloer te demonstreren hoe laag mn hartslag kon zakken. Vriend lach in een deuk. Het schijnt juist wel goed te zijn als je makkelijk op een hoge hartslag kunt lopen. Maar ik moet zeggen dat ik niet helemaal thuis ben in de filosofie en fysiologie van hartslag tijdens trainen.

Mijn 10EM is in Arnhem. Heb het schema voor mn zus geschreven en laatst een testloopje met haar gedaan. Ze vroeg of ik echt met haar mee wilde lopen, dus op haar tempo. Ach, lijkt me wel gezellig ☺ Ga ik ’s ochtends zelf nog iets van 10 km lopen, heb ik een mooie duurtraining gedraaid. Maar heb eigenlijk niet zin om dan te betalen voor zo’n wedstrijd. Is dat asociaal? De 30 km is een trailrun.



@Anky.. haha, je bent weer aan het trainen en gelijk weer een hongerklop ☺ Overkomt mij de eerste keer flink fietsen in het jaar ook vaak ;)

Hardlopen emt de kinderwagen. Hoe is dat? Wellicht dat ik dat over een paar jaar ook eens ga doen.



@Silversmitty… heb je al iets van je sollicitatie gehoord? Heerlijk hoe fris je van lopen kunt worden he ☺ Jij bent trouwens ook best van de cijfertjes met het vooruit plannen van de afstanden! ;)



Mijn benen voelde na de 22 km van zondag gister weer helemaal goed. Na de alternatieve training in de vorm van verbouwen heb ik de smaak weer een beetje te pakken. Over 2 weken een 30 en ik overweeg een klein beetje als dat goed gaat om op Terschelling voor de marathon te gaan. @Baukje.. zou dat kunnen denk je? Dat is natuurlijk wel vrij snel… Toch wil ik deze winter/voorjaar toch voor mijn eerste marathon gaan. Eigenlijk zou de midwintermarathon me perfect uitkomen, maar daar is de marathon dus van het programma geschrapt. Weet iemand een leuke wedstrijd rond die periode? Ik loop niet gelijk warm voor iets als Rotterdam… De kalender op de site van de atletiekunie staat er nog niet voor 2015. Ik ben trouwens de teugels ook qua eten wat aan het strak trekken. Ben nog nooit in mn leven zo zwaar geweest! Er mag wel een kilootje of 4 vanaf.
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen vrijdag zijn mijn kids en ik naar een bruiloft van mijn nicht geweest, wat een topfeest, wat hebben wij genoten. Weer was bewolkt maar wel hele middag/ avond buiten gezeten. Wij lagen om 3:45 uur in bed. Gelukkig konden mijn dochter en ik bij iemand slapen. De volgende dag was het visserijdag in Spakenburg, was zo gaaf!



@Jynta, wat goed, gefeliciteerd met je nieuw pr.



@Fiekes, 22 km. zo wat goed. Spannend hoor een marathon lopen, gaat je vast lukken.



Ik wil in Maart 2015 weer meedoen aan de CPC/ HM.



Vanmiddag 10 heerlijke km. gelopen in 58.22, een pr.

Ik wil sneller worden, ik ga op de dinsdagmiddag meedoen aan intervaltrainingen via mijn werk. Ben benieuwd.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Alle reacties Link kopieren
Mother leuk weekend dus achter de rug. Met iets minder slaap begrijp ik. En goed hoor een pr. En dan nu gericht gaan intervallen , dan valt er op termijn vast nog meer af te snoepen van de 10km tijd.





Fiekes als je over twee weken al aan een 30km toe bent dan moet dat kunnen. Je hebt dan nog zes weken om aan het tempo te werken. Als de basis goed is dan heb je niet zo'n lange aanloop nodig. Had nu ook pas acht weken voor de marathon bedacht dat er toch maar weer eentje moest komen. Verder is het wegvallen van de midwintermarathon inderdaad een gat in de marathon agenda. Enschede is volgens mij ook april/mei. En de Utrecht marathon was er vorig jaar al niet meer dus zal wel definitief van de agenda zijn. Was ook in april. In Gilze is in maart altijd een marathon. Maar daar sta je dan maar met een twintigtal mensen aan de start en zijn vier rondjes. Niet echt aanlokkelijk dus.



Heb zelf besloten om in 2015 de 60 van Texel over te slaan. Wil niet meer zo ver vooruit inschrijven en heb daar nu twee keer gelopen, tijd voor iets anders.



O ja eind november heb je nog tis voor niks in Geldrop. Hele mooie marathon! Kleine slingerpaadjes door de heide.



Mijn rusthartslag daar is weinig meer van over. Voordat ik de pacemaker kreeg had ik een rustpols van rond de 40 maar 's nachts bleek die zelfs onder de 30 te zakken. Overigens niet de reden waarvoor ik hem nodig had. Nu is die zonder pm nog lager maar die staat nu op een ondergrens van 50 ingesteld. Dus zodra ik ga zitten zit die op 50, maar dus niet op eigen kracht.





Gelijk naar het werk een rondje gaan doen. Duurloopje van 80min met daarin 3 blokken van 15min op 4.30-4.35. Ging wel lekker maar het weer zat mee. Niet te warm, lekkere miezer erbij. Vond dat laatste geheel niet erg. Morgen een rustig duurloopje met korte versnellingen.
Alle reacties Link kopieren
Gisteren bij een training kon ik weer aardig meesprinten, maar als ik hier dan weer kom, voel ik me echt een slakje !

hoewel ik zondagmorgen nog 13 kilometer in 1uur13 heb gerend.

Ik geniet in elke geval weer van het lopen en dat is me heel wat waard. Nu ik meer tijd heb en niet elke dag kan gaan lopen om niet weer geblesseerd te raken, vandaag maar weer een stukje gaan fietsen. Het ruikt zo heerlijk in het bos nu de herfst al vroeg zijn intrede doet!

Enne, mochten jullie ergens tijd over hebben: op RTL8 om 16:50 wordt het resultaat van mijn "vakantiebaantje" uitgezonden... (herhalingen en ze zijn al bij aflevering 8 inmiddels)



Ik kijk niet meer zo ver vooruit, maar ik ga de halve marathon in Eindhoven doen (en ik heb toch een streeftijd in mijn hoofd natuurlijk) en stiekem kijk ik volgend jaar uit naar een nieuwe marathon. Ik kan dat niet 8 weken van tevoren "even" besluiten vrees ik. Daar moet ik thuis nog eerst 'over praten'
Alle reacties Link kopieren
Anke wat fijn dat het plezier weer terug is. Daar draait het tenslotte allemaal om. De rest is enkel toevoeging toch? Ben gelijk gaan zoeken in de gids maar daar krijg ik niet echt veel duidelijkheid over het programma. Vandaag of morgen even een stukje proberen te kijken.



En idealer is het om een 10 tot 12 weken voor de marathon te hebben hoor als voorbereiding daar naar toe. zeker voor de eerste marathons. Maar als de omvang van de trainingen altijd al redelijk hoog ligt dan kun je met korter volstaan omdat je dan die voorbereidende fase in principe over kunt slaan. Voor de gezinsplanning maakt het hier niet zo veel uit waar ik voor train of dat ik 'zomaar' train. Want ik train sowieso 5 keer per week. de trainingen zullen zo nu en dan wat langer zijn maar dat maakt voor de planning dan vaak nauwelijks verschil. En is dan voor mij vaak enkel een reden om in het weekend vroeger op pad te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gisteren 15 kilometer gelopen, zonder pijn! Nou ja, ik had wel enorme spierpijn van de yoga van gisteren maar mijn schenen voelden goed. Nu voel ik ze een heel klein beetje maar het is echt stukken beter dan een week geleden. Zo fijn!



@Fiekes: Ook plannen voor een marathon wat leuk! Op zich moet je het wel redden toch, als je nu zonder problemen 22 km loopt. Ik zou er lekker voor gaan, Terschelling lijkt me ook wel leuk!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Gioia super!



Vanmiddag een rustig duurloopje in het bos ;heerlijk. Morgenavond weer een lekker lang interval programma op de baan. Niks geen wedstrijd voorbereiding of zo; gewoon lekker km's op tempo maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ging net als een speer. Had maandag 7 km gelopen, redelijk snel, 5;39 min/km. Vandaag erg moe, dus wilde 5 km en dan wat sneller lopen. Dat is gelukt! 5;14 min/km! Weer een pr! Supertof. Zaterdag ga ik weer 10 km lopen, vind het wel lekker zo'n afwisselend schema.
Alle reacties Link kopieren
He wat goed jynta dat je zo vooruit gaat! Ik weet niet of het voor jou opgaat want mogelijk had je hier tempo loopjes gepland volgens het schema maar val niet in de valkuil om van iedere training een wedstrijd te maken he.
Alle reacties Link kopieren
zo een lekkere en goede interval training gehad. Zelfs volgens de trainer was ik 'goed bezig'. Leukt me eindelijk eens een keer om me bijna aan de voorgeschreven tempo's te houden en niet veel te snel beginnen. Dus na een 3000tje en drie 1000tjes had ik nog energie genoeg over om bij de vijf 600tjes wel echt te knallen. En dat zonder op het einde echt heel moe te zijn. Hop dat as. zondag het doseren van de tempo's ook zo goed gaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook interval training gedaan vanavond, ging goed! Ik ben blij dat ik gewoon weer kan versnellen zonder pijn te krijgen. Ik was gisteren bij de fysio en hij heeft goede hoop dat ik de marathon kan lopen, mijn enkel is weer helemaal in de juiste positie dus dat mag geen probleem meer zijn. Ik kan gewoon weer mijn schema volgen wat hem betreft, hij stelde juist voor dat ik het dit weekend ging testen met een lange duurloop dus dat ga ik dan maar doen!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vanmorgen de lange duurloop opgegeven In plaats van 2 uur heb ik maar 1 uur gerend en toen de bus gepakt. Mijn voet (peesplaat) laat weer teveel van zich "voelen". k heb echt snikkend de bus gepakt

Daarna ben ik op de fiets gesprongen om met mijn loopmaatje mee te gaan (die liep het eerste uur ook al mee en zou sowieso wat langer doorgaan tot 35km), waardoor ik toch wat frustratie kwijt kon.

Ik weet wel dat ik de goede beslissing heb genomen want nu is mijn voet hooguit wat stijfjes, maar ik heb ook het gevoel dat ik gefaald heb en opgegeven.
Alle reacties Link kopieren
Bah Anke, wat naar. Beterschap met je voet, maar je hebt jezelf een dienst bewezen door op tijd te stoppen!



Training naar mijn 1e marathon wordt steeds meer en komende week worden de langste afstanden gelopen. Daarna is het weer rustiger en me mentaal voorbereiden op 12 oktober. Ik kom er wel achter als je ruim 4x per week loopt, dat er vreselijk veel tijd in gaat zitten en dat lang niet alle loopjes lekker gaan. Het fijne is wel dat het een volgende keer altijd wel weer beter gaat.



Sorry dat ik lang niets van me heb laten horen, maar ik vind het nou eenmaal prettiger om mee te lezen dan om alles goed te onthouden en dan de juiste persoon, de juiste reactie te geven.



Enfin, we gaan een mooi weekend tegemoet, dus voor iedereen: Loop Ze!
Alle reacties Link kopieren
Deedee voel je vooral niet verplicht op iedereen te reageren hoor. Maar wij zijn natuurlijk wel heel benieuwd naar jouw vorderingen. Het begint al op te schieten. Je begint al vroeg met de tapering off. Ben je niet bang al over je piek heen te zijn als je daar al zo vroeg mee begint?



anke wat balen zeg, En wat goed dat je niet tegen beter weten in doorgelopen hebt. En nee je hebt niet gefaald en niet opgegeven. Je hebt je gezonde verstand gebruikt. Maar evengoed heel erg balen dat die beslissing nodig was vanwege opspelende blessure.



Gioia jij gelukkig goede berichten.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Baukje,



Die tapering off staat zo in mijn schema en ik zie het in andere schema's ook terug komen.



Ik merk wel aan mijn lijf dat het 'moe' kan zijn van het vele lopen en ik weet dat ik na rust weer beter loop.



Hoe zie jij voor mij de ideale tapering off?
Alle reacties Link kopieren
Zelf doe ik meestal acht dagen voor de marathon nog een lange duurloop training met tempoblokken. de aller zwaarste training ligt wel meestal een week ervoor maar die tweede week voor de marathon wil ik zeker geen tapering off noemen. Dus feitelijk begint mijn tapering off zeven dagen voor de marathon. Voor mij werkt dat ideaal. Omdat ik bij rust hel snel herstel en het bekend is dat naar een week van rust het voordeel van al je trainingen al wat begint af te nemen.



Voor een eerste marathon zal dat wat anders liggen. Omdat de trainingen vaak nog te belastend zijn. Je hebt dus extra rust nodig. Niettemin zal het voordeel van de trainingen na een week langzaam af gaan nemen. Maar het kan dan zijn doordat het lichaam nog moet herstellen van de belasting van de trainingen het ideale moment dan op twee weken voor de marathon ligt. Na drie weken en zeker na vier weken is het effect van de trainingen zodanig ver weg als je er niet echt op voortborduurt en flink gas terug gaat nemen dat je niet het effect bij de wedstrijd krijgt die je zou willen.



OP het internet gaan inderdaad de meeste schema's uit van 3 tot zelfs 4 weken voor de marathon al gas terug nemen. Maar de meeste schema's zijn ook echt uitloop schema's. Dus geen gerichte trainingsschema's voor optimaal te presteren op de wedstrijd in de zin van zo snel mogelijk maar op het uitlopen van de wedstrijd. Maar op het moment dat je toe bent aan het uitlopen van dei afstand ben je feitelijk nog niet klaar voor de wedstrijd.



Maar goed dit is mijn visie en ervaring. Laat je er zelf niet door van de wijs brengen en doe hetgeen waar je zelf in geloofd. Want vertrouwen in je zelf is in deze heel belangrijk.



Ik ga zo meteen met mijn dochter op de fiets naar haar training. Plan ik zelf mijn training ook vanuit daar. Staan heuvelsprintjes op het programma.
Alle reacties Link kopieren
Deedee ik was nog vergeten toe te voegen dat het lichaam schijnbaar duurprikkels langer onthoudt dan snelheidsprikkels. Het is dus belangrijk om in de laatste weken waarin je gas terugneemt wel je lichaam voldoende tempo prikkels te geven.



Mijn heuveltraining zit er weer op. Had mijn tempoloopje vooraf gaande aan de heuvelsprints gepland op het asfalt rondom het bos. Maar de weg wordt schijnbaar vervangen want het asfalt was verdwenen dus ik moet gewoon door het zand. Dat was op zich niet zo erg, vervelender de grote keien die er tussen lagen en die ik moest zien te omzeilen. Morgenmiddag de wedstrijd.
Alle reacties Link kopieren
Ik was ff een tijdje niet op het forum (heb ook niet alles terug gelezen) maar het hardlopen is de afgelopen week gestaag doorgegaan. Dit weekend is het super mooi september weer dus voor mij een ronde van 5 km voor vandaag en 18 km voor morgen op het programma, heerlijk!!



loopse allemaal!
Alle reacties Link kopieren
Baukje, super bedankt voor je uitleg en tips.

De na de week van de langste afstanden, staat een 10km wedstrijd gepland. Ik loop 4x per week en het zijn verschillende trainingen: tempoloopje, herstel loopje, interval en lange rustige duurloop met tempoblokken. Verder mijn hele doel en schema erop gericht om hem uit te lopen. Leek me een prima doel voor de eerste keer want ik ben al zo blij als ik hem kan uit lopen!
Alle reacties Link kopieren
Deedee nog lekker het lichaam wakker houden met die 10km. Klinkt verder goed je schema hoor.



Masio geniet van je duurloop. Het weer lijkt prima nu.



Ik hoef vanmiddag pas van start. Opdracht van vandaag is 4km in 4.50, 4km in 4.40, 4km in 4.30 en 4,1km in 4.20. Mocht het lukken zal ik daarmee ver boven mijn pr zitten dus mijn eindtijd wordt in deze geheel onbelangrijk. Maar ik ga er alles aan doen om de eerste drie blokkenkeurig op tijd te lopen. In hoeverre ik dan nog die laatste blok dat tempo kan halen heb ik niet helemaal zelf in de hand. Maar mogelijk kan ik daar dan nog mijn man voorbij stuiven. Eerst maar eens zorgen niet te snel van start te gaan om daarmee gelijk mijn trainingsloop te verpesten.
Hier staat het hardlopen weer even stil. Ik heb, hele pijnlijke ribben, ik vermoed a.g.v. het lopen achter de kinderwagen. Ik voel het alleen tijdens hardlopen of wandelen achter de wagen of buggy en als ik er. op druk. Deze blessure scoort wel hoog in mijn idiote blessures aller tijden .



Nu dus even pas op de plaats en kijken of het verbetert met rust.
Alle reacties Link kopieren
De wedstrijd ging na tevredenheid. Elke opeenvolgende 4km blok steeds sneller. De eerste en tweede blok gingen wel iets te snel, derde blok was precies goed en de laatste blok was nog iets sneller gepland. Maar wat dat betreft zat het parcours de laatste 4 km ook niet mee. Een keerpunt waar je helemaal uit je ritme raakt. En nog als bonus het zoveelste tunneltje met als toegift gelijk een viaduct op draaien. ik vond het al dapper van mezelf dat ik desondanks dat blok toch nog het snelst heb gelopen.



Leuk is dan wel het inhalen vanaf de eerste 4km. Mijn man had ik al in het tweede blok van 4km te pakken. Bij de laatste tunnel/viaduct kon ik nog twee jonge mannen voorbij die ik al even in het oog had. (ha, ha ja het oog wil ook wat he) . Maar ondanks dat de allerlaatste km echt de snelste was wisten ze me allebei een paar honderd meter voor de finish toch nog voorbij te sprinten. Ze spoorde me nog aan om nog mee te sprinten. Maar die mooie benen ten spijt; ik geloofde het allemaal wel.



Door de bewuste trage start was de eindtijd niet spectaculair. Maar toch goed genoeg voor de derde plaats overall bij de dames. Dus ik stond met twee veel jongere dames op het podium.



Nu op naar volgende week de 30km. Wel een pokkeneind overigens. Zo heel veel echt lange duur heb ik de afgelopen maanden niet gedaan.
Alle reacties Link kopieren
He bah anky. Inderdaad een rare blessure. En het zou natuurlijk zomaar kunnen door de misschien toch net wat andere houding achter de wagen. Hopelijk trekt het snel weg en dan eerst maar weer proberen zonder wagen. Maar ja dan ben je natuurlijk wel afhankelijk van de aanwezigheid van je man.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven