Lijf & Lijn alle pijlers

Kletstopic: weer energiek en fit!

30-12-2016 11:57 634 berichten
Wie kletst er mee om 2017 weer energiek en fit te worden? Dus (meer) sporten, gezond(er) eten, meer in beweging zijn en je gewoon lekker in je vel zitten? Misschien ben je net als ik op zoek naar motivatie en steun. Nou, dan ben je hier op de juiste plek!



Het gaat niet perse om afvallen, maar als dat (ook) je doel is, schrijf ook gerust mee. Er wordt alleen geen tabel bijgehouden.

Je bent van harte welkom!



quote:Fally schreef op 03 januari 2017 @ 11:16:

Hallo allemaal! Leuk om jullie verhalen te lezen! Ik kom van het hetzelfde topic als skaep en wil om dezelfde reden 'overstappen' . Dit topic spreekt me meer aan omdat je fit en energiek voelen in meer zit dan alleen eten. Daarnaast geef ik borstvoeding dus lijnen doe ik sowieso niet! Waarom fitter en energieker? Mijn dochter is nu 7 weken oud en ik heb niet de illusie dat deze periode mn meest fitte ooit gaat worden maar ik merk wel dat ik een andere modus moet vinden om de komende jaren met een klein kind goed 'Door te komen' Ik wil best veel op een dag. Het zijn kleine dingen maar voelen toch als 'te veel'. Ik wil bijv: een schoon huis, gezond eten, dutjes doen, sporten, naar buiten. Ontspannen, naast de zorg voor baby wordt op deze manier bijna ook een soort moeten. En ik weet dat goed voor mezelf en baby zorgen het belangrijkst is, maar vind het moeilijk te ontspannen als bijvoorbeeld de was nog moet worden opgehangen. Door slaapgebrek maak ik ook niet altijd de juiste keuzes (lees: toch nog voor de tv blijven hangen met koekjes ipv een appel nemen en naar bed gaan). Ik weet ook nog niet welke 'aanpak' mij het best gaat helpen en waar ik me het best op kan richten. Mijn 'dilemma' gisteren bijvoorbeeld: ga ik nu naar buiten even lekker in de zon of kan ik toch beter een dutje doen. omdat dochter iedere drie uur drinkt ( duurt al met al ook zo een uur) heb ik het gevoel dat ik de tijd ertussen optimaal moet benutten en dat geeft onrust. Beetje onsamenhangend verhaal misschien, maar wellicht hebben jullie nog tips? Jullie voornemens zijn in ieder geval inspirerend om te lezen!



Beweeg mee met je kind. En pak alle rust /slaap tussen door als je kan.

Huishouden nog even alleen de dagelijkse dingen en anders kind of klusjes uitbesteden aan je partner als die thuis komt.

En dat idee van die tijd optimaal moeten benutten laten varen.
Hallo allemaal,



Ook weer wat nieuwe mee schrijvers...gezellig. Ik wil wel een aantal kilo afvallen maar ik wil niet bezig zijn met eetlijstjes en calorieën tellen.

Man en ik hebben een goed voornemen gemaakt. Zoveel mogelijk pure, natuurlijke voeding eten en slechte E-nummers vermijden. Ik wil ook weinig alcohol drinken in 2017. Ik kook erg graag dus als iemand lekkere recepten heeft hou ik me aanbevolen. Ik wil een paar dagen per week zonder vlees en vis eten. En wanneer ik wel vlees eet dan de biologische versie.



Ik voel me de afgelopen twee dagen niet zo fit en energiek. Ik heb nog een week vakantie en zit maar een beetje te lummelen. Zelfs van het huishouden komt de afgelopen twee dagen niet zo veel. Nu ben ik ook wel ongesteld en dat is altijd twee dagen erg heftig. Morgen ga ik met dochter naar het zwembad en daarna bij een vriendin eten.



Qua eten gaat het vandaag en gisteren wel goed. Ik zit nu aan de verse gemberthee. Vanavond maak ik penne met een saus van tonijn, tomaten, kappertjes, knoflook en pecorino. Ik mag nu even forummen van mezelf en ik ga even lekkere recepten zoeken.
Fiool en Pixy, is het jullie nog gelukt?



Sunflower, een bekend gevoel. Vooral verveling vind ik moeilijk. Maar, nu ik mijn waterinname bijhoud in Fit Bit gaat het beter, heb bijna geen honger tussendoor en maakt het gemakkelijker om niet te eten.



Idris, dat is wel een fijn voordeel he. Heb ook fijn in kunnen slapen door de yoga. Boek lezen moet ik eigenlijk ook weer doen, hier ligt Lord of the Rings nog. Bedankt voor de herinnering.



Moon-Alisa, daar zit je vaak op 1 januari nog mee helaas. Maar nu is het op, fijn toch?



Skaep, welkom! Hier zit je op de goede plek. Van beschuitjes met vruchtenhagel ga je je niet energiek voelen. Afvallen komt meestal vanzelf als je bewust bent met wat je in je mond steekt.



En Fee, fijn fietstochtje gemaakt?



Hé Tessa en Fally! Leuk dat jullie meeschrijven!



Hier een goed dagje eigenlijk. Maar ben ook nog erg gemotiveerd natuurlijk. Man heeft gisteren zijn Kerstpakket meegekregen (op de dag van uitdelen had hij net vakantie), dus... we hebben toch wel verleiding in huis. Gelukkig zit er niet ontzettend veel zoetigheid in, oliebollen voor in de oven en een pak koekjes (die ik NIET ga opeten). Maar wel een brood om af te bakken, nootjes en chips. Dochter en ik hebben net een paar soepstengels weggeknabbeld, dus dat was toch gezond.



Van mijn stoof werd gisteren door de kinderen pertinent niet gegeten, dus denk dat ik het restje maar in de diepvries steek en vanavond aan de gnocchi ga. Best gezond met champignons en mozzarella. Ik houd het bij een bescheiden portie. Daarna de tweede dag yoga. Verder weinig bijzonders, ik wacht met smacht nog op mijn hardloopkleding van H&M. Kan niet wachten tot mijn eerste keer hardlopen sinds lange tijd!
Stippel, hier de vegan stoof. Erg lekker!



http://dailyburn.com/life ... table-lentil-soup-recipe/
quote:Idris schreef op 02 januari 2017 @ 20:06:

Dat is trouwens ook een dikke valkuil van mij: moe = eten.



Probeer jezelf aan te leren moe=erkennen= slapen

Voor mij werkt het erg door het gewoon te erkennen en dan maar eerder slapen als ik daar mee voorkom dat ik ga eten.



Hier ook iemand die niet meer naar de calorieën gaat kijken maar puur op gevoel gaat eten.



Ik doe deze week een half slachtige poging ongesteld geworden en die hormonen ik blijf lief voor mijzelf
Dank je voor het recept Fleet. Klinkt heerlijk. (Dank voor je aanbod om eventueel een PB te sturen over IFV trouwens. Wij zijn aangewezen op ICSI maar voor de vrouw is dat hetzelfde traject als IFV)



Ik ga deze dahl in ieder geval maken volgende week. Ik heb deze al eens eerder gemaakt en hij is errug lekker ...

http://www.degroenemeisjes.nl/kokos-linzen-dal/



Ik heb net mijn boodschappen besteld bij ah. Vrijdag worden ze bezorgd. Allemaal lekkere, voedzame en gezonde dingen. Ik heb twee vegetarische recepten en één keer zalmlasagna. Dan drie keer avondeten met vlees.

In het weekend ga ik wel zondigen van zelfgemaakte guacamole en nachochips. Maar dat is bij deze ingecalculeerd.
quote:MevrouwStippel schreef op 03 januari 2017 @ 16:16:

Ik ga deze dahl in ieder geval maken volgende week. Ik heb deze al eens eerder gemaakt en hij is errug lekker ...

http://www.degroenemeisjes.nl/kokos-linzen-dal/Grappig, kende dat recept niet, maar ik heb gisteravond zoiets gemaakt. Zilvervliesrijst met een stoof van rode linzen, puntpaprika, aardappel, tomaten, ui, quorn, knoflook, chilipeper, kurkuma, komijn, verse koriander en kokosmelk. Erg lekker inderdaad!
Stoof klinkt goed, heb hem opgeslagen, net als de dahl.



Was een klein stukje fietsen, jongste vond nie zo lekker op de fiets en begon na een wijk verder al te klapperen achterop. Met wanten en sjaal en dikke broek. Maar ze was erg moe van haar verjaardagskado gisteren. Dus weer naar huis.



Heb een bruine quinoasalade gemaakt met pepertje, bonen, wortel en spinazie, paprika en kruiden. Erg lekker.

En een beetje hete kip van van de week erbij en ik heb weer een maaltijd geen meuk gegeten en binnen mijn koolhydraatarm dieetplanning gebleven.
De dahl ziet er ook lekker uit! Ik ken wel de rode linzensoep van de Groene Meisjes, dus ik ga deze ook eens proberen.



Jammer dat het te koud was Fee. Binnenkort wel fietstochtjes te over als je jongste naar school gaat.



Stippel, graag gedaan.



Het is iets meer gnocchi geworden dan ik had gewild. Mijn oudste had ik een gewone portie voor d'r gemaakt want ik dacht wel dat ze het zou eten. Is een van de weinige gerechten die ze wel gewoon at. Maar, helaas, ook dit gerecht is het 'em niet geworden. Ik wilde niet gewoon nog een portie de prullenbak in flikkeren, dus heb d'r champignons met een laagje geraspte kaas opgegeten en nog een paar beetjes gnocchi. Volgende keer dus een heel bescheiden portie voor de plotseling bescheiden eter.
Wat komen er lekkere recepten voorbij! Krijg er honger van. Fee je hebt gelijk, probeer ook weinig verwachtingen te hebben en ritme van dochter te volgen. Ik vind de dagelijkse dingen al lastig genoeg partner doet gelukkig veel en heeft nu ook vakantie! Vandaag wil ik op tijd naar bed, desnoods met boek als ik nog niet kan slapen, maar niet zo doelloos voor tv hangen
quote:Fally schreef op 03 januari 2017 @ 18:10:

Vandaag wil ik op tijd naar bed, desnoods met boek als ik nog niet kan slapen, maar niet zo doelloos voor tv hangenIk herken dat. Dat je eigenlijk naar bed moet, maar toch nodeloos op de bank blijft hangen. In mijn geval is dat niet met de tv (die heb ik een halfjaar geleden de deur uit gedaan) maar met de laptop op schoot. Forummen enzo... Terwijl het eigenlijk veel lekkerder is om met een boek in bed te liggen!
Ik ga mijn best er ook voor doen Fally! Ik wilde muziek gaan luisteren vanavond, denk dat ik dat even ga doen. Heb net mijn tweede yoga sessie er op zitten dus ben er nu ook zen genoeg voor. Was vandaag wel iets meer aanpoten, maar het was lekker, voel me nu lekker losjes in mijn ledematen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fleet schreef op 03 januari 2017 @ 15:12:

Fiool en Pixy, is het jullie nog gelukt? Ja hoor, zoveel werk was het niet . Straks doe ik het gewoon weer! Vandaag begon ik de dag als een zombie, maar gaandeweg ben ik opgeknapt en heb ik nog een paar trappen op- en afgerend (bij mijn werk kijkt niemand ergens raar van op ). Leuk dat hier ook lezers zijn! Ook ik kan helemaal ontspannen van een goed boek (en ook ik zit uren met mijn laptop op schoot terwijl twee goede boeken op me wachten).
Pfff, ik pas mijn plan voorlopig nog maar even aan hoor. Ik dacht dat body balance lekker ontspannen zou zijn en zou helpen om eerder minder spierpijn te hebben, maar ik heb nu nog steeds best wat spierpijn. Hurken om iets uit een tas te halen doet nog pijn.



Dus de bodypump is verschoven naar morgen. Met twee rustdagen ertussen moet het wel lukken, toch?
Maar das toch lekker spierpijn! Dan heb je echt wat gedaan....



Ik weet niet hoe lang je al spierpijn hebt... als je meer dan drie dagen spierpijn hebt is dat wel veel, als het de eerste x na een lange tijd sporten is is dat niet zo gek, maar als dat steeds is, is het raadzaam om naar je voeding te kijken. Na het sporten heeft je lichaam eiwitten nodig....

Edit: btw als je iedere dag sport en steeds weer andere spieren traint kun je ook elke dag spierpijn hebben.



Ik zou dus gewoon wel doorgaan met de bodybalance goed bezig joh!
Alle reacties Link kopieren
Gister na een week ziek te zijn geweest weer gaan sporten. 1,5 uur atletiek. Ging op zich wel goed, behalve mijn rechterbeen dat stijf is...maar ik voel me fit!
Heanig an
Heerlijk Sadsloth wat fijn dat het meeviel. En lekker fit!! Heerlijk. :-)
Dit is nu de tweede dag spierpijn.



Ik ben er meer bang voor dat ik door de spierpijn bij de 1 kilo gewichten moet blijven de hele les, en dus niet op m'n max kan sporten. En dat ik dan, door het bodypumpen met spierpijn, m'n spierpijn nóg erger maak en maandag dan nóg steeds de hele les met 1 kilo doe.



Zeg maar een soort vicieuze cirkel van spierpijn - minimaal gewicht sporten - nog steeds spierpijn - minimaal gewicht etc etc



Ik wil ook gewoon teveel hoor, volgens mij



Ik wil bijvoorbeeld bodypump én body balance én spinning doen en dat allemaal in één week. Maar dan wél 2x per week bodypump en het liefste ook 2x per week bodybalance. En daar heb ik misschien een week van 10 dagen voor nodig
Ja dat is een beetje veel, als je zoveel wilt trainen moet je er voor zorgen dat je steeds verschillende spiergoepen pakt, dan is body pump en body balance misschien net ff te veel op elkaar lijkend. Tja keuzes maken. rust is ook belangrijk. :-)
Oh en twee dagen spierpijn is echt heel normaal. Ik ben ook nog helemaal stijf van mijn training van maandag. Tweede dag is meestal het ergste waarom weet ik niet!
Wel lekker bezig trouwens valeriaan.
Ik zou in plaats van bodypump wat met losse gewichten kunnen doen. Zodat ik verschillende spiergroepen kan trainen. Maar het fijne aan bodypump vind ik juist de instructeur die alles voor doet, want in m'n eentje kan ik echt niet bedenken wat ik nou aan oefeningen wil doen.



Dan vergeet ik er waarschijnlijk een stuk of 5
Ja dat is zooooo moeilijk. Zou ik ook niet kunnen. Bij onze sportschool is er in de fitnesszaal altijd iemand aanwezig waar je vragen aan kan stellen. Ook kunnen wij afspraken maken met iemand die een schema opstelt dat kost niets extras. Hebben ze bij jou zoiets?
Ik moet trouwens hollen nu, tot later fijne fitte dag iedereen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fally schreef op 03 januari 2017 @ 11:16:

Hallo allemaal! Leuk om jullie verhalen te lezen! Ik kom van het hetzelfde topic als skaep en wil om dezelfde reden 'overstappen' . Dit topic spreekt me meer aan omdat je fit en energiek voelen in meer zit dan alleen eten. Daarnaast geef ik borstvoeding dus lijnen doe ik sowieso niet! Waarom fitter en energieker? Mijn dochter is nu 7 weken oud en ik heb niet de illusie dat deze periode mn meest fitte ooit gaat worden maar ik merk wel dat ik een andere modus moet vinden om de komende jaren met een klein kind goed 'Door te komen' Ik wil best veel op een dag. Het zijn kleine dingen maar voelen toch als 'te veel'. Ik wil bijv: een schoon huis, gezond eten, dutjes doen, sporten, naar buiten. Ontspannen, naast de zorg voor baby wordt op deze manier bijna ook een soort moeten. En ik weet dat goed voor mezelf en baby zorgen het belangrijkst is, maar vind het moeilijk te ontspannen als bijvoorbeeld de was nog moet worden opgehangen. Door slaapgebrek maak ik ook niet altijd de juiste keuzes (lees: toch nog voor de tv blijven hangen met koekjes ipv een appel nemen en naar bed gaan). Ik weet ook nog niet welke 'aanpak' mij het best gaat helpen en waar ik me het best op kan richten. Mijn 'dilemma' gisteren bijvoorbeeld: ga ik nu naar buiten even lekker in de zon of kan ik toch beter een dutje doen. omdat dochter iedere drie uur drinkt ( duurt al met al ook zo een uur) heb ik het gevoel dat ik de tijd ertussen optimaal moet benutten en dat geeft onrust. Beetje onsamenhangend verhaal misschien, maar wellicht hebben jullie nog tips? Jullie voornemens zijn in ieder geval inspirerend om te lezen!



Herkenbaar. Ik had ook vaak een onrustig gevoel tijdens mijn verlof. Ik heb mijn verlof echt geprobeerd te zien als een tijd waarin ik moest herstellen van een heftige periode (zwangerschap en bevalling). Dus de focus lag op goed voormezelf en mijn dochter zorgen. En daarna kwamen pas al die andere dingen.



Komt bij dat ik in onderzoek had gelezen dat de verdeling die er ontstaat qua huishoudelijk werk tijdens een zwangerschapverlof vaak niet meer recht getrokken wordt nadat het verlof voorbij was, dus er was alle reden om mijn partner zo veel mogelijk te laten doen.



Ik gun het je dat je prioriteiten kiest en dat dat je herstel en je dochter zijn. Ik zou focussen op dutjes, buiten rustig bewegen (sporten komt wel weer een keer), en gezond eten. Als je uitgerust bent worden de andere dingen makkelijker, buiten bewegen kan heel goed met je kindje (ik heb veel gewandeld met mijn dochter, tot ik 10 km op een dag kon wandelen, luisterde veel naar audioboeken en ik speelde pokemon go, al ga ik dat nooit hardop toegeven ;)). Probeer eten te bedenken wat je makkelijk in stappen voor kunt bereiden, dus dingen alvast snijden en klaar zetten zodat je elk moment weer kunt stoppen en aandacht kunt geven aan je kindje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven