Lijf & Lijn alle pijlers

Menstruatieondergoed bij hevige menstruatie, ervaringen?

07-05-2024 19:21 44 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn dochter van 14 menstrueert sinds een aantal maanden. Ze heeft last van nogal hevige bloedingen. Het lukt haar niet goed dit te managen met maandverband en lekt daardoor regelmatig door.
Ik vraag me af of menstruatieondergoed een oplossing zou kunnen zijn.
Ik hoor graag ervaringen over menstruatieondergoed bij heftige bloedingen. Werkt dit? En zo ja; welk merk/model kun je aanbevelen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik combineer het ook. Een onderbroek met een maandverband met vleugels erin en daaroverheen een menstruatieonderbroek. Wel dik, maar voelt wel veilig en met een wijdere broek of voor de nachten kan het goed.

Ik heb die van Bamboozy.
Alle reacties Link kopieren Quote
Probleem met dit soort slips is dat je natuurlijk niet even kunt wisselen. En ze vangen veel op maar natuurlijk is het niet oneindig en zo'n overvolle slip voelt niet prettig. Dat bloed blijft er natuurlijk in.

Slips zijn zeer prettig als extra. Naast andere opties zoals tampons. Gewoon goed uitleggen en laten oefenen. Geeft haar in de zomer en met sporten of zwemmen ertc ook veel meer vrijheid.

Als ze wat meer bekend is met iets inbrengen zijn cups of disks nog een betere optie trouwens.

Maandverband is vreselijk slecht voor het milieu en daarnaast ook onprettig zoals ze al ervaren heeft (warm, plakkerig, plastic etc).
Alle reacties Link kopieren Quote
Boginja schreef:
07-05-2024 19:32
Ze geeft aan dat het vooral slecht op z’n plek blijft.
Maandverband gaat schuiven en vleugels plakken vast aan haar benen? Ik heb haar voor laten doe hoe ze ze in plakt, maar dat is wel gewoon goed.
Ik doe een extra onderbroek over het maandverband.
Dus onderbroek, maandverband erin, vleugels plakken, daar een goed passende extra onderbroek over. Helpt mij wel!
Hier ook voornamelijk tampons die ik erg vaak moet wisselen. Als ik de deur uit moet extra het maandverband ivm doorlekken. Sinds kort heb ik menstruatie ondergoed. Sinds ik dat heb gebruik ik geen maandverband meer maar is het ondergoed mijn back up.

Succes!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het bij maandverband ook belangrijk welke onderbroek je daarbij aandoet om schuiven te voorkomen. Bij sommige onderbroeken plakt het ook minder goed. Misschien dat je daar nog wat mee kan? Een goed zittende katoenen onderbroek zonder overdreven randjes vind ik het best.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tampons werken naar mijn idee toch het best
Alle reacties Link kopieren Quote
Gewoon maanverband met vleugeltjes. Die gebruik ik al sinds mijn 11e ofzo..
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Boginja schreef:
07-05-2024 21:12
Wat bedoel je precies met “kijken welke kleding je aandoet”. Omdat je het anders kunt zien bedoel je?
Dochter draagt vooral baggy spijkerbroeken, dus dat zal dan misschien wel meevallen?
Ja hoor dat kan prima! Met het meeste menstruatieondergoed zie je overigens niets hoor, maar deze voor hele heftige menstruaties heeft echt een dikke laag van tailleband tot tailleband. Door dunne stof kun je dat zien.
Alle reacties Link kopieren Quote
Boginja schreef:
07-05-2024 21:15
Dat was ‘in mijn tijd’ idd ook de oplossing. Ik heb het idee dat tegenwoordig minder standaard is.
Ze is ook nog maar 3 keer ongesteld geweest ofzo, dus misschien moet het nog een beetje settelen? Wel iets om te overwegen als het zo lastig blijft.
Dat is tegenwoordig echt nog heel normaal
Meestal na een jaar (zwaar) menstrueren
Houd haar ijzer in de gaten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik bloed zelf erg hevig, kan de eerste twee dagen niet langer dan een uur met een maandverband doen, en gebruik menstruatieondergoed gecombineerd.
Een cup werkt fijner, al zat deze bij mij ook snel vol waardoor het alweer minder fijn is, maar heb zelf inmiddels een verzakking waardoor het niet werkt.

Dankzij het ondergoed lek ik niet meer door en geeft een veilig gevoel. Ik gebruik zelf alle merken van de Zeeman tot Lotties.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik gebruik lotties Comfy super high-waist (is voor hevig bloedverlies)

Ik was eerst ook sceptisch over menstruatie ondergoed maar voor mij heel goed ik gebruik het zowel overdag als in de nacht en nog nooit doorgelekt
Alle reacties Link kopieren Quote
Autumnmoon schreef:
08-05-2024 07:19
Ik bloed zelf erg hevig, kan de eerste twee dagen niet langer dan een uur met een maandverband doen, en gebruik menstruatieondergoed gecombineerd.
Een cup werkt fijner, al zat deze bij mij ook snel vol waardoor het alweer minder fijn is, maar heb zelf inmiddels een verzakking waardoor het niet werkt.

Dankzij het ondergoed lek ik niet meer door en geeft een veilig gevoel. Ik gebruik zelf alle merken van de Zeeman tot Lotties.
Ik weet niet of een disk een optie is ivm de verzakking. Maar die leegt zichzelf bij het plassen waardoor je niet continu hoeft uit te halen. Ook kan er meer in dan een cup. En dat in combinatie met het ondergoed.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik was 12 toen ik voor het eerst ongesteld werd. Veel krampen en heftige bloedingen.

Op mijn 15e ben ik aan de pil gegaan. Sindsdien geen heftige krampen en bloedingen.
Carpe Diem!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik gebruik vanaf m’n 10de maandverband met vleugels. Op school bij elke pauze wisselen om lekken te voorkomen. Dat gaat prima. Menstruatie cup en menstruatie ondergoed is moeilijk te wisselen op school.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vloei op zware dagen ook echt veel en kan het wel redden op menstruatieondergoed. Ik doe inderdaad in de ochtend nog een tampon in, maar maandverband kan ook zeker wel.
En (vies verhaal) ik heb ook wel een keer gehad dan ik in de ochtend in mijn haast de tampon vergat en ook niets bij mij had. Toen ben ik ook niet doorgelekt. Wel was het zo dat het tegen loop van de middag begon te voelen, een beetje het idee van natte sokken maar dan dus met je onderbroek. Dat is niet prettig en dus zeker geen aanrader. Maar wat ik wil zeggen, al voelde het toen of ik flink doorlekte, is dit niet gebeurd. Die slips kunnen dus echt wel veel hebben. Ik heb ze van bamboozy. Die zijn ook naadloos wat ik erg prettig vind.
Alle reacties Link kopieren Quote
@lupa ik heb dat ook als ik ga sporten met de bamboozy op de eerste heftige dag, dan voelt het als doorlekken aan het eind, maar is het gewoon vooral vochtig en vol. Voelt inderdaad wat minder fris, maar maandverband lekt op zo’n moment wel echt door, dat verspreid zich veel minder goed dat in de onderbroek.
Nachten ook, dan kan ik prima hele nacht met de onderbroek, maar met maandverband lekte ik dat echt door.

En de comfort van deze onderbroeken vind ik heel fijn! Geen irritatie meer van dat plastic, geen geschuif van het verband. En zoveel minder geur.
En het verwisselen is misschien iets meer werk, maar volgens mij heb je wel van die zakjes waarin je ze goed mee kan nemen naar huis zonder vies gebeuren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb de snugs. En vloei ook hevig (want bevallen en daarvoor ook al veel). Ik doe de grootste tampons in met dan de 1 druppel snuggs vr doorlekken. Maar ik denk dat als je dat met maandverband met vleugels combineert, je niets aan menstruatieondergoed hebt omdat het overtollige bloed langs die vleugels loopt en niet in de pads?
Cup lijkt me niet geschikt als tampons al spannend zijn. Wellicht die met inbreng huls?
Of die ‘sponsjes’ van o.a. beppy?

Wat voor maandverband gebruikt ze en hoe vaak wisselt ze dat? Misschien zit er ook verschil in breedte tussen verschillende merken, kan me voorstellen dat sommigen te breed zijn oid. En als ze echt ruim vloeit, zou ik toch nr de huisarts gaan.
Ik had dit ook als jonge tiener incl enorme hoofd- en buikpijn. Gelukkig snel aan de pil gegaan. Menstruaties zijn in de periode tiener en jong volwassene vaak t zwaarst dus zeker reden om dat serieus te nemen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Winterkoud schreef:
08-05-2024 09:04
@lupa ik heb dat ook als ik ga sporten met de bamboozy op de eerste heftige dag, dan voelt het als doorlekken aan het eind, maar is het gewoon vooral vochtig en vol. Voelt inderdaad wat minder fris, maar maandverband lekt op zo’n moment wel echt door, dat verspreid zich veel minder goed dat in de onderbroek.
Nachten ook, dan kan ik prima hele nacht met de onderbroek, maar met maandverband lekte ik dat echt door.

En de comfort van deze onderbroeken vind ik heel fijn! Geen irritatie meer van dat plastic, geen geschuif van het verband. En zoveel minder geur.
En het verwisselen is misschien iets meer werk, maar volgens mij heb je wel van die zakjes waarin je ze goed mee kan nemen naar huis zonder vies gebeuren
.
Dit! Hier ook irritatie en eczeem door verplicht gebruik na de bevalling. Toen het enigszins kon over op menstruatie ondergoed. Had bij mn wasbare zoogcompressen van die kleine wetbags gekregen en die had ik altijd bij me. Heeft 2 vakjes, 1 gebruikte ik vr de schone onderbroek en de ander vr de volle. Geur- en waterdicht ❤️
Alle reacties Link kopieren Quote
evelien2010 schreef:
08-05-2024 07:43
Ik weet niet of een disk een optie is ivm de verzakking. Maar die leegt zichzelf bij het plassen waardoor je niet continu hoeft uit te halen. Ook kan er meer in dan een cup. En dat in combinatie met het ondergoed.
Ik heb ook een disc aangeschaft (wel ook een verzakking maar heb hem nog niet uitgeprobeerd), maar las dat die autodump soms ook gebeurd bij niezen, hoesten etc. Klopt dat?
Alle reacties Link kopieren Quote
Het kan hoor, dat de eerste paar keren heviger zijn. Snuggs heeft ook een soort boxertjes voor zware dagen. Misschien wel prettig onder die baggy broeken. Je kunt er trouwens een tasje bij bestellen, lekvrij, voor als je wel moet wissen op school/werk.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven