Lijf & Lijn alle pijlers

Puur en onbewerkt eten (en langzaam afvallen)

18-03-2017 19:10 70 berichten
Het roer gaat om. Ik heb net 'How not to die' van Michael Greger gelezen en dat is het laatste zetje om nu eens echt netjes puur, onbewerkt en (voornamelijk) plantaardig te gaan eten. Omdat ik graag gezond oud wil worden, omdat er inmiddels zo'n 10 kilo af mag en omdat ik me weer lekker fit en blij wil voelen. En voor het milieu (geen bewerkt voedsel, niet allerlei onnodig verpakkingsmateriaal en zo min mogelijk verspilling).



Ik wil het liefst het hele pakket: (bijna) veganistisch eten, de troep laten staan, goed slapen en genoeg bewegen. Om het leuk en behapbaar te houden, pas ik de 80-20 regel toe. Dat is sowieso mijn grootste uitdaging: om niet na twee koekjes te denken dat nu het hele pak wel leeg mag...



Er was hier lange tijd het eet jezelf mooi, gezond en gelukkig topic waar ik regelmatig in meelas, maar dat is een jaar geleden een stille dood gestorven. Vandaar deze nieuwe poging om hier een clubje van mensen te verzamelen die bewust willen eten.
Alle reacties Link kopieren
Soep was lekker, dit recept

Link bleekselderijsoep

Beetje aangepast:

+ halve chinese kool bij stap 1

+ 2 eetl. bloem

+ 0,3 l bouillion

+ 0,3 l melk

Heb 2 ruime kommen gegeten en nu 4 porties voor in de vriezer.
nokie wijzigde dit bericht op 23-03-2017 21:33
Reden: toevoeging
% gewijzigd
@Snoepeke, wat een leuke tip van Pascale Naessens. Ik had niet eerder van haar gehoord.



Bij een natuurvoedingswinkel zag ik mooie venkels liggen. Op internet vond ik dit recept:

https://www.okokorecepten ... l-oven-trostomaatjes-tijm



Ik heb ook veel zin in zelfgemaakte groentesoep. Mmm.



Verder kost het me altijd moeite om aan de zomertijd te wennen. En als ik moe ben, verlang ik meer naar suiker en chocola. Ik heb weer paaseitjes van collega's lopen snaaien.



Succes, dames
Alle reacties Link kopieren
Beter wat paaseitjes van collega's dan zelf een zak halen en leeg eten toch!

Eigenlijk jammer dat je op het werk verleid wordt met ongezonde lekkernijen. Als je puur alleen je eten kon eten wat je zelf meeneemt is het veel gemakkelijker om op het werk gezond te eten. Je stopt dan simpelweg alleen gezonde dingen in je tas/lunchtrommel/wat dan ook.

Dat is herkenbaar, als ik moe ben heb ik ook meer zin in lekkere ongezonde dingen.



Dat venkelrecept lijkt me ook wel lekker, vaak eet ik venkel rauw door salades.
Ik hoop door dit topic geïnspireerd te raken!



De basis is gezond hier, man kookt elke dag vers, zoiets als macaronimix komt hier niet in huis.



Maar ik ga zwaar in de fout buiten de gewone maaltijden: kan rustig een grote zak m&ms achter elkaar opeten... Ik ben niet te dik maar ik wil het gevoel hebben dat ik gezonder bezig ben...
Alle reacties Link kopieren
Hee, goeie timing dit topic! Ik ben ook net weer een paar dagen gezond aan het eten. Hou er voor nu wel even een calorieën-app bij, niet omdat ik vind dat ik onder een bepaald aantal moet blijven, maar omdat ik minder makkelijk gedachteloos iets in mijn mond stop als ik het moet noteren van mezelf. Helpt.

Grootste uitdaging voor mij is gezond eten om werk heen plannen, zit nu bijvoorbeeld in een klus waar ik gewoon echt letterlijk meestal geen tijd heb om te eten, en dan ga je dus lopen snaaien (ik ben kok, dus dat snaaien is nogal makkelijk) Gelukkig is dat nog maar 2 dagen (morgen en overmorgen) maar ook voor die dagen heb ik al wel een strategie bedacht: In elk geval wel goed lunchen (dat schiet er planningsmatig bij mij nogal ns bij in) en ook als ik geen tijd heb voor pauze, wel een bord van het personeelseten (en dan vooral de groenten) pakken om tussendoor op te eten. Dan is er al een stuk minder verleiding tot snaaien.
Alle reacties Link kopieren
@Moosey, dat lijkt me inderdaad heel lastig met een beroep als kok! Goed plannen is dan wel de helft denk ik.

Ik heb zelf een bedrijf waarmee ik op afspraak werk met klanten en kijk ook per dag hoe mijn dag ingedeeld is. Daar pas ik mijn eetplanning op aan zodat ik niet opeens overvallen word door trek en allemaal chocola naar binnen prop..



Hier gaat het goed! Afgelopen weekend uit eten geweest en me keurig aan mijn eigen planning gehouden (geen aperitiefje maar een spaatje, 3 gangen ipv 4 en een BOB-arrangement.) Was heerlijk en ik was heel trots op mezelf

Verder niet zoveel trek door wat privé omstandigheden dus ik snaai automatisch minder. Zo weer naar yoga, het extra sporten voelt wel heel fijn!
Alle reacties Link kopieren
Handig he, hoe minder suiker je eet, hoe minder lekker zoete dingen worden, en dus hoe minder beloning je krijgt om suikers/ongezonde dingen te eten. De neiging om suikers te eten wordt dus steeds kleiner, fijn!!

Hoe gaat het bij jullie?
Hier gaat het met vallen en opstaan. Het is niet dat ik als een gek zit te snaaien, maar toch elke avond wel iets. Een paar dropjes, een stuk chocola, een glas wijn met wat kaas... Overdag gaat het uitstekend. Keurige ontbijtjes, lunches en diners, met veel groente, fruit, noten en peulvruchten. Vrijwel vegan.



Vanavond bakte ik een uitje, quorn, knoflook, 2 tomaten, spinazie, chilipeper en wat pindakaas. Gegeten met zilvervliesrijst. Simpel, voedzaam en lekker! En toch dan weer zin in zoetigheid na het eten. Deels uit verveling, deels omdat ik dan vind dat ik beloond moet worden voor een dag hard werken of zo. Terwijl ik mezelf veel meer beloon als ik geen troep zou eten na het avondeten...
Alle reacties Link kopieren
Ik wil ook meedoen. Is dat ok? Probeer een combinatie van Doe maar normaal en Amber Albarda.
Tuurlijk, welkom!
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk, iedereen mag meedoen toch! Leuk!



Nou ik snoep ook wel, niet vaak uit verveling, wel soms inderdaad als beloning, maar op het moment vooral uit stress Erg druk bezig met verbouwen en dat slokt echt alle tijd op. Vooral van bepaalde werkzaamheden word ik erg geïrriteerd, vooral als mijn vriend dan ook nog extra zit te irriteren... Dan gaat er nog wel wat ongezonds in. Heb een pak vlokken aangebroken, niet voor op de boterham, maar ''gewoon'' zo een aantal handjes.. Help En een lekkere magnum... Oei.

Daarnaast eet ik best veel gezonde dingen hoor, het moeilijkste zijn die stress/irritatie-momenten en de avonden.
Leuk, ik ga dit topic ook volgen! Ik at altijd al weinig vlees, maar heb onlangs de knop omgezet naar vegetarisch (berichten uit België gaven het laatste zetje). Nu zoek ik dus inspiratie in nieuwe recepten en ben ik bewuster met eten bezig dan hiervoor en oriënteer ik me op vleesvervangers. Ik heb het altijd al leuk gevonden om recepten te proberen en struin nu met veel plezier allerlei sites af.
@Nokie, herkenbaar. Ik heb lange tijd gedacht dat ik geen emo-eter was (ik at gewoon omdat ik het lekker vond), maar ik heb recent ontdekt dat ook bij mij mijn gemoedstoestand echt wel een rol speelt. Het verschijnsel troosteten is me helaas ook niet onbekend...



@VesperLynd, welkom! Goed om te lezen dat er uit dit soort naar nieuws ook nog goede dingen voortkomen. Ik eet nu zo'n 23 jaar vegetarisch en ben nu dezelfde zoektocht aan het maken als jij, maar dan van vegetarisch naar veganistisch.



Ik merk dat het bij mezelf helpt om op een andere manier naar eten te kijken. Gisteren zag ik een enorme schaal met koekjes op mijn werk. Mijn eerste reactie: lekker! Mijn tweede: tjee, wat een berg suiker en transvetten ligt daar...
Alle reacties Link kopieren
Ik eet ook vaker vegetarisch de laatste tijd. Om diverse redenen: ik vind vlees niet perse erg lekker, ik denk dat het gezonder is om geen vlees te eten, het is veel beter voor het milieu, een stuk beter voor de dieren, en volgens mij had ik nog wel wat redenen..

Dus ook ik zoek vaker ideeën om vlees te vervangen.

Zo te zien heeft Fossa nog wel wat tips, met een ervaring van 23 jaar vegetarisch eten



@Fossa, Ik merk ook wel dat als ik dus ga snaaien door stress dat het wel even helpt, maar daarna krijg je uiteraard nog weer trek (dat doet de suiker). Maar als ik gewoon zomaar snoep dan merk ik ook dat ik er ook vermoeid van word, erg zonde! Het is echt een vicieuze cirkel waardoor je weer vaker trek krijgt in troep. In feite is het echt wel een suikerverslaving, want als ik een dag of 3 geen ongezonde dingen eet kan ik echt merken dat de drang naar suiker een stuk minder is.

Dus even tegen mezelf: de komende 3 dagen geen ongezonde dingen eten. (drinken doe ik sowieso eigenlijk vrijwel altijd gezond: veel thee en wat water, heel af en toe iets anders)



En die manier van hoe je naar eten kijkt dat klopt wel ja, dat helpt bij mij ook wel, maar niet altijd dus...



Oké weer even discipline hebben hier.. ik ga mijn best doen! (ik twijfel alleen nog of dag één NU begint of morgenvroeg, slecht hè )

Toevoeging: Jippie even een reactie op voorgaande zin, dag één was dus direct begonnen!
nokie wijzigde dit bericht op 01-04-2017 22:02
Reden: toevoeging
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Oja nog een tip, ik heb nog wel eens dat ik trek krijg en dan ineens bedenk dat ik al een tijdje niets gedronken heb.

Dan heb ik dus eigenlijk geen honger, maar dorst

Dit schijnt veel voor te komen, dus doe er je voordeel mee!!
@Nokie, er gaan hier zo'n 2 tot 3 thermoskannen thee per dag doorheen, dus die vlieger gaat hier niet op



Ik heb vandaag (na lang aarzelen) toch maar een fitbit aangeschaft, als stimulans om elke dag genoeg te bewegen. De winkel waar ze hem hadden was 6,5 km fietsen, dus dat was meteen al 13 km op de teller. Verder net een heerlijk prutje gegeten van zilvervliesrijst met pompoen, rode linzen, tomaat, ui, quorn, kokosmelk, knoflook, verse koriander en kruiden. Was heerlijk! En fijn dat het nu weer zo lang licht is. Ik ga zo nog even met mijn nieuwe speelgoed een rondje door het park doen



O, en nog een overwinning: ik ben vandaag - na zeker een halfjaar - weer eens op de weegschaal gaan staan. Dat was schrikken, maar ook een bevestiging wat ik eigenlijk wel wist...
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik lees hier ook even mee. Ook ik wil gezonder gaan eten. Ben al een paar keer begonnen met grofweg de Paleo wijze te volgen. Helaas ga ik steeds weer de fout in, vooral als er stress is of tijdnood. Ik moet ook bekennen dat ik waarschijnlijk ook wel verslaafd ben aan suiker.
Keep it simple
Alle reacties Link kopieren
@Molly, ik heb me ook al eens verdiept in Paleo. Op zich ook veel dingen die ik wel geloof, maar voor mij is dat het niet helemaal. Granen verbannen doe ik liever niet eigenlijk. Zuivel eet is sowieso weinig, dus dat maakt me niet uit. En vlees eet ik dus de laatste tijd juist wat minder. Maar het idee van veeeel groenten is natuurlijk wel erg gezond. Ik eet ook steeds meer groenten, zeker ook bij de lunch en uiteraard diner, maar ook tussendoor of toevallig nu net als snack een zoete puntpaprika!

Je kunt er wel veel gezonde en lekkere recept ideeën mee opdoen.



Eergisteren per toeval ontdekt (gefabriceerd met dingen die ik in huis had) hoe je een lekkere gevulde (en snelle!) snack kan maken van zoete puntpaprika!

- paprika half door snijden, en zaadlijsten en steel verwijderen

- een dun laagje sandwichspread pikante groenten (die gele) erin smeren

- stukje komkommer in kleine blokjes snijden en daarmee de paprika vullen

- blaadje sla er overheen leggen

Smullen en ook nog eens super gezond!!
Alle reacties Link kopieren
Hier gaat het behoorlijk goed! Wij zijn keihard aan het klussen dus sowieso weinig tijd om te snaaien en beweging te over Alleen bleek vandaag mijn heerlijke ossobucco niet gaar geworden te zijn in de slowcooker dus hebben we chinees gehaald, maar ook dat was niet heel ongezond (hoofdzakelijk groenten) en niet teveel gegeten. Genoeg drinken is wel een beetje een uitdaging met dit soort dagen dus ik denk dat ik de waterkoker nog maar ns even een slinger ga geven.
@Molly, ik ken het gevoel. Wel graag willen, maar het op de een of andere reden toch niet voor elkaar krijgen. Ik geloof niet zo in dat hele wilskrachtverhaal. Dat gaat altijd maar tijdelijk goed. Ik probeer het nu meer vanuit mindset te benaderen: hoe wil ik voor mijn lijf zorgen? En me bewuster te zijn van de psychische kant: waarom saboteer ik mezelf?



@Nokie, dat klinkt als een lekker hapje! Gezond eten kost ook gewoon tijd en planning. Voor een kant-en-klare snack hoef je niets te doen. Ik sta dus veel (en graag) in de keuken. Ook voor de lunch inderdaad. Meestal maak in dan wel een salade of soep voor een aantal dagen, zodat ik ook naar mijn iets met veel groente kan meenemen.



@Moosey, fijn! Wel jammer van je ossobucco... Wat ik een extra voordeel vind van meer lichamelijke beweging: je slaapt er zo lekker op!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven