Mode & Beauty alle pijlers

Saunakilt

15-09-2016 10:49 647 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik ben laatst met mijn vrouw voor de eerste naar de sauna gegaan. Dit was op een badkleding mag dag. Wij zijn gegaan in bad textiel omdat wij niet naakt willen om verschillende redenen.

De dag was fifty fifty kwa geklede en ongeklede mensen. Wij merkte echter dat we boze blikken kregen van ongeklede gasten en er waren zelfs mensen die begonnen te lachen. Wij hadden eigenlijk verwacht dat deze dag veel meer mensen gekleed zouden gaan omdat het de enigste dag in de maand is dat badkleding is toegestaan en deze dag daarom zouden mijden. Er hebben zelfs geklaagd bij de receptie dat er mensen in badkleding rondliepen. We hadden achteraf het gevoel dat we de regels van de Sauna onderneming hadden overtreden terwijl dit niet het geval is. Wij hebben ons aan de stilte regels gehouden en altijd in de sauna netjes een handdoek gelegd dus wij hebben ons niet misdragen.



Desondanks bovenstaande is ons de dag goed bevallen en hebben we toch kunnen genieten en relaxen. Wij gaan binnenkort eens voor de eerste keer naar een verplicht badkleding dag en we gaan kijken of ons dit beter bevalt. Een nadeel is echter dat de locatie die aan onze wensen voldoet kwa faciliteiten ons 400 KM reizen kost op een dag.



Omdat we in de toekomst wellicht nog een keer dichter in de buurt naar deze badkleding mag dag willen gaan waren oplossingen aan het bedenken om de volgende keer boze blikken en ongemakkelijke situaties te vermijden.

Wij vonden op internet wellicht de oplossing: de saunakilt. Dit is een soort badhanddoek met elastiek. Onze bedoeling is dan zonder badtextiel de sauna in te gaan en deze saunakilt te dragen.

Je ziet eigenlijk op elke promotiefoto van een sauna mensen met een badhanddoek om.



Wij vragen ons echter af hoe ongeklede saunagangers hier tegen aan kijken. Zal dit beter geaccepteerd worden dan met badtextiel de sauna in?



Alvast bedankt voor jullie reactie.



Groetjes,

Mark
Alle reacties Link kopieren
Ik vind zelf naakt fijner dan met textiel, maar ik neem gewoon een badjas mee om van sauna naar sauna te wandelen. In de sauna zelf zit ik op een badhanddoek. Eerlijk gezegd houd ik me niet zo bezig met de andere mensen in de sauna.

Ik weet niet in welke regio je naar de sauna bent geweest, maar de ene is de andere niet, vind ik. Dus misschien kun je hier nog wat tips krijgen als je aangeeft in welke regio je zoekt.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Tsja, op een "badkleding toegestaan" dag mag je natuurlijk met badkleding in de sauna. Als anderen daar raar over doen: niks van aan trekken!

Maar een sauna is natuurlijk bedoeld om naakt in te gaan: waarom proberen jullie dat niet gewoon een keer?



400 km rijden voor een sauna vind ik raar: er zijn door het hele land prima sauna's te vinden! Wat maakt deze ene sauna zo speciaal?
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat je je niet door deze mensen laat weerhouden om naar de sauna te gaan. Als ik jou was zou ik me er gewoon niets van aantrekken. Als je dat niet kunt is er vast wel een andere sauna te vinden waar de sfeer beter is. En anders is een privésauna misschien wat voor je?
Alle reacties Link kopieren
Pffff wat een problemen over wel/niet naakt zijn.



Maar hoe wil je dan douchen, zwemmen, in het koudwaterbad of bubblebad gaan? Wil jij je kilt dan ook om houden?



Wij gaan regelmatig naar een sauna, kleinschalig en perfecte faciliteiten. Daar zie je heel veel verschillende mensen gewoon genieten van de faciliteiten; jong oud, stark lijf, overgewicht, achter rolators, geamputeerde, grote littekens, tatoeages, of hoe wij allemaal zijn. En de ene persoon loopt volledig naakt door het complex, en de ander persoon heeft liever een badjas, handdoek of hammamdoek om. Dat mag je zelf helemaal weten.



In de sauna lig of zit je, en als jij je daar plezieriger bij voelt kan je een handdoek/hammamdoek om houden.



Maar omdat iedereen verder naakt is, valt het allemaal niet zo op en wordt er geen nadruk op gelegd.



Heeft iemand badkleding aan, dan valt dit wel op en ik zou dan ook raar opkijken.



Maar er niet zo'n punt van. Gewoon lekker genieten. En het eerste kwartier is het misschien vreemd om geen badkleding aan te hebben. En dan is het "gewoon"
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Mij lijkt het niks (badkleding dragen nog minder, dat zweet toch niet lekker?) maar ik heb er geen problemen als jij een handdoekje op je geslachtsdeel hebt. Maar hoe doe je het met douchen, het bubbelbad of de andere baden die je normaal gesproken in een saunacomplex hebt?
Alle reacties Link kopieren
Is dit niet gewoon spam om die saunakilt te promoten? Komt er dadelijk een webwinkel.



Als het niet zo is: naakt is een kwestie van wennen. En naakte lichamen zijn allemaal anders en niemand is perfect. 400 km voor een dagje sauna vind ik idioot. Dan zou ik er een hotel bij boeken en een weekend van maken.
Alle reacties Link kopieren
De sauna's waar ik altijd naar toe ga hebben gelukkig geen badkleding-dagen. Ik begrijp absoluut niet waarom je in badkleding in een sauna zou willen gaan zitten. Ik kan me herinneren dat ik 20 jaar geleden een rondleiding kreeg door de sauna. Ik was zelf nog in de kleren en de medewerker droeg een shirt met een korte brok, maar de mensen waren verder allemaal naakt. Heel eerlijk, ik heb me nog nooit zo 'naakt' gevoeld als die keer.





Die kilts die jij noemt zie ik ook wel eens bij ons. Maar er zijn genoeg momenten dat die kilt toch uit moet. Als je wil gaan zwemmen, als je onder de douche gaat, het koud dompelbad in gaat of het bubbelbad. Bij mijn sauna loopt iedereen gewoon lekker naakt van de ene sauna naar de andere of van de douche naar het zwembad. De enige plek waar bedekking verplicht is, is het restaurant.



Het merendeel van de saunagangers gaat gewoon naakt... dat is ergens ook de standaard. Als er dan een dag is waarop zowel naakt als gekleed mogelijk is, de naaktgangers toch een beetje raar zullen kijken. Dat heb je ook zo ervaren.

Ik denk dat jullie beter kunnen kiezen voor een sauna waar op 'badkledingdag' badkleding ook verplicht is. Ik denk dat er dan niemand zeurt.
quote:dolfje schreef op 15 september 2016 @ 11:03:

Is dit niet gewoon spam om die saunakilt te promoten? Komt er dadelijk een webwinkel.

Dit dacht ik ook al.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eens een berichtje sturen naar de sauna bij jullie in de buurt en aangeven dat het "badkleding mag" voor wat ongemakkelijke situaties leidt (voor jullie) en of het niet beter is deze ene dag een "badkleding verplicht" dag te maken.



Ik herken het ongemakkelijke gevoel wel wanneer gekleed en ongekleed door elkaar lopen. Wij hebben dat eens in een hotel gehad. Zit je daar in je blootje, komen mensen in badkleding binnen. Dan begin ik toch aan mezelf te twijfelen... Dan heb ik liever de duidelijkheid: iedereen met of iedereen zonder. (en dan ga ik bewust niet naar een badkleding verplicht dag).
Met kleding in de sauna is onhygienisch en door de natte lappen textiel wordt de sauna te vochtig dus andere gasten hebben er last van. Een kilt in een sauna is een leuke mop. Ik zou er erg om lachen om zoveel misplaatste preutsigheid
Alle reacties Link kopieren
Nou ja, het voordeel van zo'n kilt is natuurlijk dat je hem makkelijk dicht "plakt" om je heen, in plaats van zo'n knoop draaien in de bovenrand.



Aan de andere kant: Ik heb mijn handdoek meestal niet lang genoeg om om me daar druk om te maken.



Maar als vervanger van badkleding om niet naakt te hoeven zijn... Dat werkt niet met al die baden en douches.
Alle reacties Link kopieren
quote:cellista schreef op 15 september 2016 @ 10:57:

Tsja, op een "badkleding toegestaan" dag mag je natuurlijk met badkleding in de sauna. Als anderen daar raar over doen: niks van aan trekken!

Maar een sauna is natuurlijk bedoeld om naakt in te gaan: waarom proberen jullie dat niet gewoon een keer?



400 km rijden voor een sauna vind ik raar: er zijn door het hele land prima sauna's te vinden! Wat maakt deze ene sauna zo speciaal?



Hallo Celista bedankt voor je reactie,

Wij hebben ook vaak gelezen dat een sauna bedoeld is om naakt te gaan moet echter zeggen dat we er geen last van hebben gehad en goed gezweet hebben allebei. Ik zelf droeg een korte zwembroek dus veel hinder van de textiel had ik niet mijn vrouw wellicht wat meer omdat ze een badpak droeg.



Wij gaan naar de Veluwse bron omdat er hier heel veel sauna en welness faciliteiten gaan en het er netjes en mooi uit ziet.



Wij zagen op hun website ook onderstaande stukje waarin ze de nadelen van badkleding ontkrachten:



Nadelen van een dagje sauna in badkleding



Een vaak gehoord nadeel van een dagje sauna met badkleding is dat de badjas nat wordt. De Veluwse Bron heeft daarom ´badjasservice´ in het leven geroepen, waar u uw natte (gehuurde) badjas voor slechts € 2,50 omruilt voor een droge.



Een ander vaak gehoord argument om niet in badkleding van een dagje sauna te genieten, is dat het niet hygiënisch zou zijn. Dit is echter nergens op gebaseerd; het is nooit bewezen dat badkleding in de sauna onhygiënischer is dan een dagje sauna zonder badkleding. Wat wel een nadeel zou kunnen zijn, is dat badkleding eerder slijt door de hoge temperaturen van een sauna.



Een van de voornaamste redenen om niet bloot te gaan is de angst voor foute figuren die zich verheerlijken aan de intiemste delen van je lichaam. Ik weet dat mensen hier niet voor de sauna voor gaan maar ze zullen er zeker tussen zitten. Ik weet dat je deze gedachte los moet laten en er vanuit moet gaan dat deze niet in de sauna zitten echter is het lastig deze knop om te zetten.
Ik vind het persoonlijk een raar concept; een badkleding-mag-dag. Dan krijg je scheve gezichten.



Ik ga graag naar de sauna (naakt) en mijd dus de badkledingdagen, want bij ons is dan badkleding inderdaad verplicht. Ik snap badkleding zelf ook nooit zo goed, lijkt me zo vervelend; maar goed, als je je prettiger voelt in badkleding, prima.



Wat is het verschil tussen een saunakilt of gewoon je handdoek omknopen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Kirikou schreef op 15 september 2016 @ 11:06:

[...]



Dit dacht ik ook al.



Haha grappig, nee absoluut geen reclame.

Ik wilde in eerste instantie reacties googlen voor badhandoek in sauna en toen kwamen deze resultaten naar voorschijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Cedrixvienthely schreef op 15 september 2016 @ 11:27:

Ik vind het persoonlijk een raar concept; een badkleding-mag-dag. Dan krijg je scheve gezichten.



Ik ga graag naar de sauna (naakt) en mijd dus de badkledingdagen, want bij ons is dan badkleding inderdaad verplicht. Ik snap badkleding zelf ook nooit zo goed, lijkt me zo vervelend; maar goed, als je je prettiger voelt in badkleding, prima.



Wat is het verschil tussen een saunakilt of gewoon je handdoek omknopen?



Hallo Cedrix,



Ik ben niet zo goed in omknopen dus deze zal binnen de kortste keren ontknopen en wil mijn vrouw niet elke keer lastig vallen om dit te doen.
Alle reacties Link kopieren
Sauna = naakt. Ik zou me als bezoeker niet op mijn gemak voelen als ik in mijn blootje naast iemand zit die is 'gekleed', of het nou badkleding is of iets anders. Dat op promotiefoto's mensen getoond worden met een handdoek is om te voorkomen dat die foto's als aanstootgevend worden gezien en daarom geweigerd worden door kranten of van facebook worden gehaald
anoniem_87657 wijzigde dit bericht op 15-09-2016 11:35
Reden: Joekel van een spelfout ;-)
% gewijzigd
Ik ga ook alleen nog maar naar de sauna als je badkleding mag dragen. En dan nog kun je gedoe krijgen met vieze vervelende mannen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Biebeltje schreef op 15 september 2016 @ 11:06:

Ik zou eens een berichtje sturen naar de sauna bij jullie in de buurt en aangeven dat het "badkleding mag" voor wat ongemakkelijke situaties leidt (voor jullie) en of het niet beter is deze ene dag een "badkleding verplicht" dag te maken.



Ik herken het ongemakkelijke gevoel wel wanneer gekleed en ongekleed door elkaar lopen. Wij hebben dat eens in een hotel gehad. Zit je daar in je blootje, komen mensen in badkleding binnen. Dan begin ik toch aan mezelf te twijfelen... Dan heb ik liever de duidelijkheid: iedereen met of iedereen zonder. (en dan ga ik bewust niet naar een badkleding verplicht dag).



Hallo Biebeltje,

Wij hebben inmiddels al een bericht gestuurd naar de sauna met het verzoek om dit om te zetten naar een badkleding verplicht dag. Wij hebben vernomen dat ongeklede gasten dit ook verzocht hebben inmiddels.

Ik denk dat de intentie van de sauna is met deze dag om ongeklede gasten aan naakt te laten wennen en hopen dat ze in de toekomst wellicht zonder badkleding gaan. Badkleding dagen is die overstap denk ik voor veel mensen niet toegankelijker omdat iedereen gekleed is.
natuurlijk is badkleding onhygienisch. een sauna is zo'n 85 graden wat denk je dat er in je zwembroek groeit aan schimmels en bacterieen? Door het vocht in de badkleding wordt de luchtvochtigheid te hoog. Sauna moet droog zijn, je wil niet een stoombad
Alle reacties Link kopieren
Ofwel draag je gewoon je badkleding op zo een dag en dan trek je je niets aan van wat de andere naakte gasten daarvan denken, ofwel probeer je gewoon eens of naakt gaan iets voor jullie is. Je kan het zelfs op die badkleding mag dag proberen. Staat het je naakt niet aan dan loop je gewoon even terug naar de kleedkamer en trek je je badkleding aan.



Die saunakilt zou ik echt niet doen. Dat is enkel ongemakkelijk bij het zwemmen en douchen want dan moet hij toch uit. Er lopen daar mensen rond van alle leeftijden en in veel verschillende vormen en maten dus ik denk echt niet dat je je zorgen hoeft te maken om op te vallen.
Alle reacties Link kopieren
quote:strandmeisje schreef op 15 september 2016 @ 11:03:

De sauna's waar ik altijd naar toe ga hebben gelukkig geen badkleding-dagen. Ik begrijp absoluut niet waarom je in badkleding in een sauna zou willen gaan zitten. Ik kan me herinneren dat ik 20 jaar geleden een rondleiding kreeg door de sauna. Ik was zelf nog in de kleren en de medewerker droeg een shirt met een korte brok, maar de mensen waren verder allemaal naakt. Heel eerlijk, ik heb me nog nooit zo 'naakt' gevoeld als die keer.





Die kilts die jij noemt zie ik ook wel eens bij ons. Maar er zijn genoeg momenten dat die kilt toch uit moet. Als je wil gaan zwemmen, als je onder de douche gaat, het koud dompelbad in gaat of het bubbelbad. Bij mijn sauna loopt iedereen gewoon lekker naakt van de ene sauna naar de andere of van de douche naar het zwembad. De enige plek waar bedekking verplicht is, is het restaurant.



Het merendeel van de saunagangers gaat gewoon naakt... dat is ergens ook de standaard. Als er dan een dag is waarop zowel naakt als gekleed mogelijk is, de naaktgangers toch een beetje raar zullen kijken. Dat heb je ook zo ervaren.

Ik denk dat jullie beter kunnen kiezen voor een sauna waar op 'badkledingdag' badkleding ook verplicht is. Ik denk dat er dan niemand zeurt.



Hallo Strandmeisje,



De bedoeling is om daarna de badjas aan te trekken en de saunakilt uit te trekken en dan weer de zwemkleding aan te doen. Eerst even douchen nog en dan het zwembad of whirpool in.
Alle reacties Link kopieren
Mij valt juist op dat er steeds meer badkledingdagen in het leven geroepen worden, van eerst her en der een keer per maand, naar nu al vaak elke week op een vaste dag.

De mogelijke gedachte dat mensen dan misschien toch minder raar tegen naakt aan kijken kan ik wel volgen. Maar in de praktijk werkt dat gewoon niet is mijn ervaring. Sommige mensen voelen zich gewoon prettiger met een beetje bedekking en wanneer anderen ook wat meer bedekt zijn.

Mij maakt het allemaal niet zo veel uit, zo lang het maar duidelijk is wat je kan verwachten.



Hopelijk doet de VB er iets mee zodat jullie gewoon kunnen genieten van de faciliteiten met je badkleding aan.
Ben een paar keer naar een een sauna geweest jaren geleden.



Ik wilde ook niet naakt maar het waren wel de regels.



Vond het een fijne ervaring, zodra ik me verplaatste van ene naar het andere bad, sauna oid dan deed ik mijn handdoek om en liep bedekt van het een naar het andere.

In de sauna liet ik m'n handdoek losjes om m'n middel geloof ik.



Moest wel even wennen aan de mensen die zeer vrij rond dwarrelden zo naakt, bv wanneer iemand bukte zonder te denken aan het ontbreken van kleding.

Maar toen ik mijn altijd keurig in t pak gehesen financieel adviseur tegenkwam werd ik wat losser.

Dacht nou wat hij kan, kan ik ook.



Het was voor mij heel bevrijdend en er zit een heel verschil in om met of zonder zwemkleding te zwemmen en 'sauna- en'.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook benieuwd welke sauna zo speciaal is dat je die alleen op 400 km afstand treft?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven