Mode & Beauty alle pijlers

Vintage & modegeschiedenis

08-01-2012 19:54 3073 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bij deze een topic voor vintage liefhebbers. Om te praten over leuke winkels, aankopen en websites... maar ook het delen van leuke inspiratie foto's etc. etc..







Om Wikipedia te quoten, met de hier door mij bedoelde defenitie van 'vintage:' "Vintage omvat oude kleding, schoeisel en accessoires waarvoor een hernieuwde belangstelling bestaat. Meestal gaat het om designerkleding of met de hand gemaakte kledingstukken die typisch zijn voor een bepaalde tijdgeest en die een zekere stilistische waarde hebben"



Voor mij staat de term vintage dus voor de liefde van mode uit de geschiedenis, tot de jaren '80, al dan niet gedragen/tweedehands. Ik werk al jaren in de vintage branche en heb een doorgewinterde liefde voor modegeschiedenis, en hoop op deze manier mede-enthousiasten te ontmoeten!
Alle reacties Link kopieren
mooie vondsten iris !
Alle reacties Link kopieren
Mooooi die boeken..... hield ik maar van lezen :P
Alle reacties Link kopieren
ach dat soort boeken koop je ook gewoon omdat ze mooi staan in de kast

denkt aan de hele lading nieuwe boeken die ongelezen in haar kast staan
Precies .



Ik was al begonnen met "Het Gelukkige viertal", maar daar was echt niet doorheen te komen. De tekst was te mierzoet, oubollig en Christelijk en het taalgebruik was zo plechtstatig en ouderwets dat het op mijn lachspieren begon te werken.



"Gejaagd door de wind" wordt mijn tweede poging, maar de delen zijn enorm dik, dus dat wordt óf smullen óf een hele mooie onderzetter .
Alle reacties Link kopieren
Hehe nee in het kader van 'ik heb al zo vreselijk veel spullen' behoed ik mezelf altijd voor een boeken-voor-de-heb-collectie
Alle reacties Link kopieren
quote:fiftiesdarling schreef op 03 mei 2012 @ 09:59:

Hehe nee in het kader van 'ik heb al zo vreselijk veel spullen' behoed ik mezelf altijd voor een boeken-voor-de-heb-collectie





Ik heb eerder het probleem: waar moet ik al die boeken kwijt... maar goed, ik ben wel echt een lezer.



Ach, ik woon gewoon te klein, hou het daar maar op.
Ik heb ook een aantal oude kinderboeken voor de 'heb' in de kast staan. Nou ja, daar moeten ze nog komen te staan, want ik leef nog steeds tussen de emmers latex, zucht.





Ik kom volgende week zeker even kijken in je winkeltje, FD!



Nog even een vraagje.. Ik wil voor mijn nieuwe huisje graag vintage behangpapier kopen. Nu had je vroeger in utrecht een leuk winkeltje (casa blanca?) waar ze dit verkochten, maar volgens mij bestaat die winkel niet meer. Weet jij nog een ander adresje in utrecht?
quote:DeKenau schreef op 03 mei 2012 @ 12:42:

Ik heb ook een aantal oude kinderboeken voor de 'heb' in de kast staan.







Ik ook, heerlijk .



Deze boeken uit 1959 heb ik zelf gelezen en mijn tante vóór mij:







Net als deze boekenreeks uit 1976 (oorspronkelijk vanaf 1954):



Alle reacties Link kopieren
Hihi Tup en Joep ken ik ook nog wel. Ik heb pas een boek gekocht "'n zomerzotheid" een boek dat erg vermakelijk moet zijn en dat sinds 1927 al 41 keer opnieuw uit is gebracht. Iets voor een zomerse dag op t balkon... :P
Cissy van Marxveld: leuk! Probeer van haar ook Joop ter Heul, leuker dan dat worden oude meisjesboeken nooit!
Alle reacties Link kopieren
Ik weet ook niet welke winkel ze dat behang nu wel hebben....
Alle reacties Link kopieren
DeKenau ik houd het aanbevolen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel een paar boeken uit de 19e eeuw, alleen geen kinderboeken. Zal wel wat foto's uploaden later.
Alle reacties Link kopieren
Whieehhhhhhhh zin in de 26ste! Wat doe ik aaaan?
Alle reacties Link kopieren
Ja, das een goeie vraag hahaha ik heb mn kast nou ook niet bepaald vol liggen met sailor inspired spul. :P Heb wel weer een ander idee dan eerst. :-) Een witte haltertop met sweetheart neklijn, een rode obi-riem en een vintage marineblauwe kokerrok. Is dat wat?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu wel heel benieuwd naar dat evenement de 26e
Alle reacties Link kopieren
Klinkt goed Audrey. Ja dan is er een burlesque circus in Utrecht Ceci
Alle reacties Link kopieren
net even gegoogled, wat lijkt me dat geweldig !
In de Elle van april 2012 staan een paar leuke artikelen over vintage geïnspireerde kleding (pastels uit de jaren 50 en 50) en over beroemde vintage modefotografie. Leuk om even door te lezen.



Ik vond vooral deze foto erg mooi:





Uit de Vogue van 1949: young velvets, young prices, hat fashions (door Norman Parkinson)
Alle reacties Link kopieren
Deze vind ik ook altijd erg mooi.



En deze.
Wow ja prachtig .



Dit vind ik ook erg mooi: de fotoshoot voor Vogue van Annie Leibovitz in Versailles met Kirsten Dunst naar aanleiding van de film Marie Antoinette:











Ook in Roccoco-stijl (niet de kleding) is deze shoot door Tim Walker voor de Vogue van april 2012 in The Ritz met Kate Moss:























Een beetje off topic, want deze kleding is niet vintage, maar Tim Walker maakt echt waanzinnige mooie foto's voor Vogue;







Nog meer schitterende foto's
Lekker nostalgisch: zwemkleding uit de jaren 50:



Alle reacties Link kopieren
Mooie plaatjes weer!

Over die fotoshoot van Kirsten Dunst en Annie Leibovitz heb ik wel eens op mijn blog geschreven Iris. Zijn idd prachtige plaatjes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven