Help: donatie of rouwboeket?

21-09-2014 08:51 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,



ik ben (gelukkig) niet zo thuis in de begrafenisetiquette en daarom heb ik jullie hulp nodig!



De vader van een goede vriendin is onlangs op vrij jonge leeftijd overleden aan een hartstilstand. Nu leek het mij een mooi gebaar om, in plaats van het standaard rouwboeket, een donatie (al dan niet in de naam van de familie van de overledene) te doen aan de Hartstichting. Ik heb echter geen idee of dat gewaardeerd zal worden.



Wat zouden jullie vinden; mooi gebaar of kun je daar echt helemaal niks mee als jouw vader/echtgenoot net is overleden aan hartproblemen?
Alle reacties Link kopieren
quote:erizo schreef op 21 september 2014 @ 10:09:

[...]





Technisch gezien mag dat kloppen, maar wat spreekt er een veroordeling uit jouw bericht. Laat mensen dat vooral zelf invullen, zolang het maar uit een oprecht hart komt.



Wat een rare reactie. Bij een crematie laat je, bijvoorbeeld, "een laatste groet" op het lint zetten.

Voor alles bestaat een etiquette, van dineren in een restaurant, omgang met buren, gedrag in het openbaar, tot een huwelijk en ook een begrafenis of een crematie.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 21 september 2014 @ 13:04:

[...]

Wat een rare reactie. Bij een crematie laat je, bijvoorbeeld, "een laatste groet" op het lint zetten.

Voor alles bestaat een etiquette, van dineren in een restaurant, omgang met buren, gedrag in het openbaar, tot een huwelijk en ook een begrafenis of een crematie.

Ik begrijp wel dat 'rust zacht' misschien niet handig is. Uiteindelijk moeten mensen dat zelf weten.

Maar 'een laatste groet' zou ik echt never nooit doen.

Groet klinkt in mijn oren oppervlakkig en onpersoonlijk. Maar ook dat moeten mensen natuurlijk zelf weten.

(ja, is off topic, maar ik had toch zin om er even op te reageren)
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht
Gut, we hebben de afgelopen jaren nogal wat uitvaarten gehad in onze familie, allemaal crematies, en op de helft van de linten stond 'rust zacht'. Nooit erbij stil gestaan dat dat fout zou kunnen zijn. Op die van ons stond 'dag opa' en 'dag oma', omdat ik 'rust zacht' en 'een laatste groet' zo formeel vond.
Volgens mij kun je bij een niet heel dichtbij staande overledene ook gewoon voor een kaartje bij het boeket kiezen. Dan zet je daar alleen je naam op. Je mag natuurlijk altijd voor een kaartje kiezen, maar bij familie wil ik niet de cheapo uithangen door geen lint te nemen
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader is gecremeerd. Maar wij hadden ook gewoon linten met 'rust zacht' hoor!



Kan best dat er etiquette is. Ik denk alleen dat maar heel weinig mensen daarvan op de hoogte zijn.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
het een sluit het ander toch niet uit?
Alle reacties Link kopieren
quote:nlies schreef op 21 september 2014 @ 11:19:

[...]





Waarom zou je geen bloemen sturen? De familie heeft wel andere problemen dan zich bezighouden met vragen "of dat mag" Die bloemen worden gewoon op de plaats van bijeenkomst kerk/crematorium weggelegd en die liggen heus niet in de weg of op de plaats van bloemen van de naastenIk dacht dus dat dat ongepast was. Maar door hier te lezen weet ik nu dat dat niet zo is. Ik dacht trouwens ook aan van die stukken op de kist, vanuit die gedachte heb ik mijn reactie geschreven. Ik heb diverse opa's en oma's begraven, maar nooit meegekregen dat anderen dan familie en goede vrienden bloemstukken deden. Op begrafenissen waar ik zelf ben geweest stond het op de kaart: welke kleur bloemen, donatie aan dat en dat doel. Maar goed, weer wat geleerd dus!
~ I want to be shaken to my core, like the wild winds disrobe the trees ~

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven