Hoe tegenstrijdig ben jij?

27-03-2024 23:41 59 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kom weleens grapjes tegen over hoe tegenstrijdig mensen kunnen zijn.

Ikzelf heb aan de ene kant veel prikkels nodig maak kan ook overprikkeld raken,
dat laatste vooral sinds een jaar of 10. Toen ik jong was, had ik daar nog geen last van.
Maar misschien werkt dit voor iedereen zo?

Hoe dan ook, in welk opzicht ben jij tegenstrijdig?
Bedoeld als luchtig topic..
Alle reacties Link kopieren Quote
m-april schreef:
28-03-2024 01:01
Ik heb ADHD, dus tegenstrijdigheid is mijn tweede naam.
-Ik heb heel veel prikkels nodig om me goed te voelen maar tegelijkertijd zorgen die prikkels er ook voor dat ik overprikkeld raak en me juist slechter ga voelen.
-Ik heb een opgeruimde omgeving nodig om goed te functioneren, maar ik heb ondertussen enorm veel moeite om mijn omgeving opgeruimd te houden
-Ik ben ontzettend impulsief en spontaan, maar ik kan er ontzettend slecht tegen als dingen ineens anders lopen dan ik gepland had.
-Ik kan urenlang, totaal gefocust, alles opzoeken over een onderwerp waar ik toevallig iets over gelezen heb op een forum(en daarna weet ik ook echt alles wat er te vinden is over dat onderwerp). Maar ik kan geen boodschappenlijstje maken zonder 1000x afgeleid te raken en minstens de helft te vergeten.
Dit klinkt als mij, ik heb dan weer ass diagnose.

Ook herkenbaar, niet van drukte houden maar klein in grote stad wonen.
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind mijzelf superlogisch. 8-)

Maar ik merk dat mensen (de maatschappij?) graag zien dat je makkelijk in een hokje past. Je bent of het één of het ander.

Ik ben vrij sociaal en niet bang om mijn mening te zeggen, waardoor iemand steeds beweerde dat ik super extravert ben. Wat ik niet ben, maar dit kreeg ik niet aan haar verstand gepeuterd. Ik ben ook geen introvert trouwens. Ik houd van leuke mensen en van rust.

Ik houd van een rommelige omgeving, maar ik ben georganiseerd op de belangrijke vlakken.

Ik ga prima op bepaalde prikkels, denk aan een kantooromgeving. Maar ik ga slecht op andere prikkels zoals feestjes. En een rustige omgeving is prima als ik iets voor mijzelf doe, maar ik word gek als ik moet werken in stilte.

Ik heb geen winnaarsmentaliteit, maar ik vind het wel leuk om beter te zijn. Het moet alleen niet te ingewikkeld zijn of teveel moeite kosten.

Dit klinkt tegenstrijdig, maar ik vind het allemaal logisch. Het is mijn omgeving die het soms lastig vindt. 🤷‍♀️
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
dianaf schreef:
28-03-2024 22:22
Ik vind mijzelf superlogisch. 8-)

Maar ik merk dat mensen (de maatschappij?) graag zien dat je makkelijk in een hokje past. Je bent of het één of het ander.

Ik ben vrij sociaal en niet bang om mijn mening te zeggen, waardoor iemand steeds beweerde dat ik super extravert ben. Wat ik niet ben, maar dit kreeg ik niet aan haar verstand gepeuterd. Ik ben ook geen introvert trouwens. Ik houd van leuke mensen en van rust.

Ik houd van een rommelige omgeving, maar ik ben georganiseerd op de belangrijke vlakken.

Ik ga prima op bepaalde prikkels, denk aan een kantooromgeving. Maar ik ga slecht op andere prikkels zoals feestjes. En een rustige omgeving is prima als ik iets voor mijzelf doe, maar ik word gek als ik moet werken in stilte.

Ik heb geen winnaarsmentaliteit, maar ik vind het wel leuk om beter te zijn. Het moet alleen niet te ingewikkeld zijn of teveel moeite kosten.

Dit klinkt tegenstrijdig, maar ik vind het allemaal logisch. Het is mijn omgeving die het soms lastig vindt. 🤷‍♀️
Ik denk eerder dat men dan iets in je houding/gedrag/communicatie irritant vindt. We vinden mensen doorgaans niet lastig vanwege hun karakter maar vanwege het gedrag dat we waarnemen.
Alle reacties Link kopieren Quote
bijtie schreef:
29-03-2024 08:07
Ik denk eerder dat men dan iets in je houding/gedrag/communicatie irritant vindt. We vinden mensen doorgaans niet lastig vanwege hun karakter maar vanwege het gedrag dat we waarnemen.
Dat sowieso. :hyper:
Maar ook omdat het niet strookte met de verwachtingen/wensen.

Bijvoorbeeld: mijn collega's konden precies precies vertellen hoeveel een klant aan winst of verlies had gedraaid in het afgelopen jaar en de jaren ervoor. Ik wist meestal wel hoe het ongeveer ging en wat de gekke/opvallende punten in een bedrijf waren.
Of als ze naar de status van een rapport vroegen, dat al lang niet meer bij mij lag, dan moest ik dit opzoeken in het systeem waarin we dit vastlegde. In plaats van dat ik dit uit mijn hoofd wist.
Maar ik wist wel een heleboel andere niet-werkgerelateerde zaken uit mijn hoofd.

Zij vonden het raar dat ik wel deze nutteloze kennis onthield, maar niet de kennis die zij belangrijk vonden.
Dus een goed geheugen voor nutteloze dingen en een slecht geheugen voor relevante zaken.

En dat ik hier niet mee zat, want a) het is geen noodzakelijke kennis, b) waarom onthouden als je het op kunt schrijven, c) ik functioneerde prima, d) het was geen moedwil, dat vonden ze inderdaad irritant gedrag.

Dus inderdaad ze vonden mijn gedrag irritant/onwenselijk, vandaar dat ze over de tegenstrijdigheid klaagden.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb graag mensen om mij heen en drukte maar ben ook snel overprikkelt en zit graag helemaal thuis.
Ik hou van verandering maar ook van structuur.
Ik hou van kleding make up nagellak enz maar ga veel liever om met mannen.

Zo zijn er vast nog meer dingen.
Vandaag is wat gisteren nog toekomst was
Alle reacties Link kopieren Quote
Eidde schreef:
28-03-2024 10:25
Ik hoor wel eens dat 'ADHD mensen' voor het ontbijt al meer gedachten hebben gehad dan 'andere mensen'. Maar hoe meet je dat? Voor mij is het 'normaal' dat ik van de hak op de tak denk. Als ik 100 meter door onze kantoorgang loop heb ik al 20 verschillende gedachten gehad inclusief levendige beelden daarbij. Maar ik ervaar dat als 'normaal'.
ik heb voortdurend veel gedachten en ideeën in mijn hoofd. Altijd. Meestal veel te veel.
Het is voor mij normaal maar ik zou zo graag eens "aan niets denken".... Kan dat eigenlijk?
Tegenstrijdig is dat ik ondanks dat drukke hoofd alles opmerk in mijn omgeving en me kan concentreren op wat ik doe.
geen motto. Na knolselder en pastinaak: Lucy!
Alle reacties Link kopieren Quote
m-april schreef:
28-03-2024 01:01
Ik heb ADHD, dus tegenstrijdigheid is mijn tweede naam.
-Ik heb heel veel prikkels nodig om me goed te voelen maar tegelijkertijd zorgen die prikkels er ook voor dat ik overprikkeld raak en me juist slechter ga voelen.
-Ik heb een opgeruimde omgeving nodig om goed te functioneren, maar ik heb ondertussen enorm veel moeite om mijn omgeving opgeruimd te houden
-Ik ben ontzettend impulsief en spontaan, maar ik kan er ontzettend slecht tegen als dingen ineens anders lopen dan ik gepland had.
-Ik kan urenlang, totaal gefocust, alles opzoeken over een onderwerp waar ik toevallig iets over gelezen heb op een forum(en daarna weet ik ook echt alles wat er te vinden is over dat onderwerp). Maar ik kan geen boodschappenlijstje maken zonder 1000x afgeleid te raken en minstens de helft te vergeten.

ben jij een clone van mij ?
Alle reacties Link kopieren Quote
Aan de buitenkant zien mensen mij gezond eten maar als ik alleen thuis ben heb ik vaak stiekem eetbuien. Dan komt de chocola, chips, koek etc naar buiten vanuit de verstopplekken
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben behoorlijk risico-avers en heb hoogtevrees. Maar ik heb wel door het oerwoud gezipt, ge-parasaild en ben over een glazen brug een kloof overgelopen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven