Kletsen over Geocaching?

21-02-2013 23:03 303 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er nog meer dames hier die aan Geocaching doen?



Geocaching is een spel waarbij 'schatten' worden verstopt die gevonden kunnen worden door het invoeren van de juiste coordinaten in een GPS apparaat of een Geocaching App op je smartphone. Soms krijg je de coordinaten cadeau, soms moet je eerst nog een puzzel oplossen of een wandeling maken en vragen beantwoorden voordat je de juiste coordinaten krijgt. De 'schat' is een box of koker waarin je een logrol vind waar je je naam en datum kunt achterlaten wanneer je de cache hebt gevonden.



Mijn vriend en ik vinden het een leuke hobby. Je vind de caches wereldwijd. En je komt zo op plekken waar je anders niet zo snel komt. Ook maak je zo ongemerkt veel wandel of fietskilometers.



Misschien leuk om hier in dit topic over deze hobby te kletsen?
Een voettocht van duizend kilometer begint met één stap (Lao Tse)
Alle reacties Link kopieren
gaaf himalaya lijkt me dat ook in Schotland. Wij hadden het dit jaar ook in Frankrijk een mooie cache met een prachtig uitzicht anders waren we daar nooit gekomen zonder die cache.



Blackadder, zijn inderdaad in het begin veel termen en afkortingen maar al doende leert men. Er zijn caches op geocaching.com die groen gemarkeerd zijn en dat zijn beginnerscaches. Wat ik je aanraad is in ieder geval te starten met de caches met de groene doosjes, dat zijn caches waar je direct de coordinaten van krijgt zonder dat je eerst een puzzel moet oplossen of een wandeling met meerdere locaties moet afleggen. Je gaat er heen en vind (als het goed is) rond het nulpunt de cache. TB = travelbug dit zijn reizende sleutelhangers met een code die van cache tot cache reizen. maar die zitten alleen in de wat grotere caches.

mocht je meer willen weten stel gerust je vragen. Maar pas op Geocaching is zeer verslavend
Een voettocht van duizend kilometer begint met één stap (Lao Tse)
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk dat je enthousiast bent blackadder!

Ja, je laat de cache liggen, je schrijft alleen je naam in een logboekje wat in de cache verstopt zit, en daarna verstop je de cache weer goed: op die manier blijft hij ook beschikbaar voor iemand anders. Als jij hem mee zou nemen, kan iemand anders hem niet meer vonden en zoekt diegene voor joker.



Een TB is een travel bug. Zie het als een sleutelhanger met daaraan een soort 'hondenpenning' met een uniek nummer. Deze stop ik in een cache, en registreer op de site (met dat unieke nummer) waar ik hem heb verstopt.

Wandelaartje vindt deze, neemt deze mee naar huis, registreert op de site dat zij hem heeft meegenomen. Het weekend er na gaat ze naar Limburg op vakantie (ik noem maar iets) en laat ze hem achter in een cache. Ook dit registreert ze. En dan heeft mijn TB opeens 200 km 'gereisd' van cache naar cache. Enzovoort. Dat kan ik terug vinden op de pagina van het unieke nummer, en is leuk om te volgen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
En het leukste is om eerst een keer met een andere, wat ervaren, cacher op pad te gaan. Die kan je dan uitleg geven, de manier van zoeken, de manier van puzzels oplossen, de manier van verstoppen.



Welke regio woon je (ongeveer)? Misschien woont er hier wel iemand in de buurt?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
51.42364, 5.46428
Alle reacties Link kopieren
Oh, dan woon ik helaas niet in de buurt, ik had je graag op weg geholpen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Heb je je al (gratis) aangemeld bij geocaching.com? Je kunt dan al kijken waar bij jou in de buurt caches liggen, en zoals wandelaartje al aangeeft, er groene (beginners) caches zijn.



Ook zou je kunnen kijken naar de namen van de mensen die de cache hebben neergelegd (cache owner). Die zou je bijvoorbeeld een mailtje kunnen sturen (op de betreffende naam klikken) en vragen of ze je wat uitleg kunnen geven.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik heb me nog niet aangemeld, maar dat zal ik zometeen eens doen dan kan ik even kijken wat voor caches er allemaal bij mij in de buurt zijn.. Bedankt voor de tips in ieder geval !
Alle reacties Link kopieren
Leuk Blackadder alvast veel cache-plezier!

Wij vinden de travelbugs echt wat toevoegen aan het geocachen. maar in het begin is het misschien wel wat veel wat je allemaal moet onthouden enzo dus kun je het ook houden bij alleen het vinden van de caches.
Een voettocht van duizend kilometer begint met één stap (Lao Tse)
Alle reacties Link kopieren
ok, heb me ingeschreven bij geocaching.com, de filmpjes bekeken en op de plattegrond gezocht en blijken er binnen 2 km van mijn huis een stuk of 10 caches te liggen... Frapant he.. ..



Heb de c:geo app geinstalleerd op mijn foon.. is dat iets?.. Anyway, ik ga binnenkort op pad.. .. eh.. wat is TFTC ? zie dat in de logjes veel voorbij komen..
Alle reacties Link kopieren
Tftc: thanks for the cache

Leuk om dat er (ook) bij te zetten, maar voor degene die de cache heeft neergelegd is een wat langer verhaaltje leuker.



Ik ken die app niet, heb de officiële van groundspeak op mijn iPhone. Maar probeer het gewoon, 2 km van je huis.

Zijn het wel groene doosjes? Dat zijn de op-dit-coördinaat-ligt-de-cache-cache, prima om mee te beginnen.



Let ook op de grootte: micro is vaak een fotokokertje (waar vroeger rolletjes in zaten) en nano zijn heel klein, denk aan een ventieldopje, kokertje voor aan de halsband van een kat.

Nano's zijn niet zo leuk om mee te beginnen.



En niet te opzichtig te werk gaan als er dreuzels (mensen in de omgeving) rondlopen, dan gaan ze misschien ook zoeken en hem weghalen omdat ze het spel niet kennen.



Succes!!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Over die App hoor ik goede verhalen (vriendin van me vind al haar geocaches daarmee) lijkt me prima dus!

Maar gauw op pad gaan dan, als er zoveel caches bij jou in de buurt zijn. Leuk hoor! Kijk wel even of ze recentelijk nog gevonden zijn, dan weet je dat ze er nog liggen en niet weg zijn. En kijk naar de hint, ook wel makkelijk soms!



Wij hebben vandaag weer 2 caches gevonden uit een serie, erg leuk
Een voettocht van duizend kilometer begint met één stap (Lao Tse)
Alle reacties Link kopieren
Even een up

Wij zijn vorige week aangestoken met 'het virus' en tijdens deze kerstdagen enthousiast aan het wandelen gegaan. Wat fijn om nu een doel te hebben voor het wandelen/fietsen in plaats van zomaar dezelfde standaardroute te lopen. En wat wonderlijk dat er zoveel van die dingen in je buurt liggen, de omgeving ligt er vol mee! Vriend en ik snappen ineens waarom we regelmatig mensen zagen over steken op een nogal vreemde plek :D

Leuk om hier te lezen van mensen die het al jááren doen, wat dat betreft zijn we met onze 12 finds maar beginners. Nog mensen die ook actief zijn in de winter, of toch vooral een lente/zomer aangelegenheid?
Alle reacties Link kopieren
Wij gaanmorgen voor een paar dagen weg en gaan dan wel cachen tijdens een wandeling. Maar in de zomer pak ik veel vaker de fiets om een stuk te fietsen en dan wat caches te doen, of om een langere wandeling te maken.



En wat maakt het nou uit dat jullie nog 'maar' 12 finds hebben? We zijn daar allemaal geweest hoor

Het is inderdaad grappig hoeveel 'schatten' er bij je om de hoek liggen. Heb je ook op veel plekken waar je nu komt het 'Zou er hier een cache liggen?!' Gevoel? Ik ben wel eens in het wilde weg gaan zoeken omdat ik het een ultieme verstopplek vond. Doppen van hekken gehaald, stenen opgepakt, stronken proberen op te tillen..
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
De winter is geweldig voor nachtcaches! Ben je nl niet zo laat op pad
Alle reacties Link kopieren
Gisteren een paar caches gedaan. Slim dacht ik: eentje midden op een anders drukke winkelstraat. Kan ik hem niet vinden! Zeer frustrerend! Helemaal als je leest dat andere cachers hem snel tot zelfs zeer snel hebben gevonden!! Morgen ga ik terug!!



1,5 week terug in Engeland een paar caches gedaan. Paar gewone en 1 multi, helaas door tijdgebrek niet af kunnen maken. Vriend is later terug gegaan om de laatste 3 WP van de multi te vinden en stuurde een foto van de uiteindelijke cache: wow, dat was echt een van de mooiste die ik ooit gezien had qua inhoud! Dus mochten jullie ooit in Dorset zijn: daar ligt een hele leuke!!
Alle reacties Link kopieren
@Himalaya: ik had vandaag voor het eerst dat ik een steen zag en dat ik dacht: "Zou daar wat onder liggen?" :-D

Wij gaan morgen ook een paar daagjes weg, dus leuk om een andere omgeving zo te gaan verkennen.



@koekkie: zonde! Dat vind ik op sommige plekken nog het lastigst, andere mensen ontwijken. Zo hadden we gisteren een cache bij een bowlingcentrum. In onze optiek was het uitgestorven overal en konden we dus makkelijk die cache gaan bemachtigen. Komen we daar, is er juist een massa aan volk op weg naar hun kerst-arrangement. Oh ja... dus later maar een keer terug om te zoeken.



Ik vind het wel lastig trouwens dat de smartphones niet zo accuraat zijn. Maar voorlopig wil ik eerst ontdekken of het een blijvende hobby is, voor ik een GPS-ding van ruim 100 euro aanschaf.
Het lijkt mij al jaren leuk om dit eens te doen! Ik ken alleen niemand die ook daadwerkelijk aan Geocaching doet zodat ik een keer mee kan gaan om te kijken hoe het is...

Iemand hier die net als ik in Almere woont?
Tijdens de kerstvakantie tijdens het skiën een aantal caches gedaan. Erg leuk, halverwege de piste ski's uit en zoeken in het bos.
Is er gisteren iemand nog naar een bijeenkomst geweest waar alles om thee draaide?
Alle reacties Link kopieren
Bij mij hangt er een op de hoek van mijn tuin. Hoog. Ik heb mijn krukje maar buiten gezet. ik heb hem niet geplaatst. Ik kwam er afgelopen zomer achter omdat ik mij afvroeg wat mensen op dat doodstille plekje toch aan het waren rondlopen. Leuk hoor.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Ik doe ook aan geocaching, sinds een jaar nu ongeveer maar nog niet zo heel veel gevonden. De meeste bij mij in de buurt al wel, maar heb geen auto dus ga niet zo makkelijk ergens heen om te kunnen zoeken.. Nu het wat beter weer wordt is het weer wat makkelijker om op de fiets naar locaties te gaan.. Erg leuke hobby en je ziet de stad of de natuur toch eens op een andere manier.. Plaatsen waar je al wel 100x langs gelopen bent blijkt dus gewoon iets verstopt te liggen..

Mijn vriend vind er niets aan, dus moet vaak alleen gaan en dan heb ik sommige plekken toch zoiets van wat zullen de mensen wel denken.. Hoop dat er iemand in de omgeving van Vlissingen is die eens met me mee wil gaan...
Yolo!!
Alle reacties Link kopieren
Misschien moet je op het geocaching forum rondkijken of een oproepje plaatsen. Of ga een keer naar wen event, daar ontmoet je ook veel mensen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Grappig Fame, en aardig van dat krukje. Ik heb ook wel gehad dat ik er zonder hulp niet bij kon
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Vriend en ik gebruiken beide de c:geo app en die werkt altijd goed, geen klachten!

Wij doen het nu een jaar ongeveer. Ik vind series het leukste, zo hebben we hier een Harry Potter serie (compleet met bijbehorende props, zoals een spin bij de wortels van een boom) gelopen en een Disney figuren serie. Eigenlijk bedoeld voor kinderen natuurlijk maar ik vind ze zelf minstens net zo leuk!
Hee dit lijkt me leuk! Ik wil ook gaan beginnen maar als ik die site zo lees zakt de moed me in de schoenen... Wat een hoop verschillende dingen, opties etc! Lastig te bepalen welke ik nu wel of niet kan doen, of wil doen, om mee te beginnen... Heb een app gedownload en ook een cache gezocht hier in de buurt die niet te moeilijk zou moeten zijn, als eerste cache...



Nu jog de stoute schoenen aan trekken en GAAN! Lekker wandelen met kleine baby op mijn rug :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven