Meditatie eng en ervaringen?

22-05-2017 13:19 13 berichten
Heb ooit een keer gemediteerd omdat het mij goed leek om te doen.
Nu een paar jaar later wil ik het wel weer proberen maar de ervaring die ik heb was best raar, onwerkelijk en beetje eng.
Ook was het in eerste instantie best prettig maar op een gegeven moment werd het wat mij betreft nogal freaky.

Ik begon gewoon thuis op de bank in een relaxte houding aan niks te denken ( moeilijk) maar eenmaal ontspannen ging mijn lichaam wat heen en weer alsof ik van binnenuit duwde en terug duwde zeg maar, ik wiegde met zogenaamde ' armen'.
Daarna voelde mijn toestand best prettig.
Echter in een soort van moment leek ik tot aan het plafond te zitten.
Vond dit heel raar en eng en toen ik dat dus besefte was ik weer gewoon ' wakker'.

Ik weet dat ik een meditatie boek had en de leesstof eihenlijk gewoon uitvoerde.
Kan me niet herinneren of dit erbij hoorde.

Graag hoor ik van anderen hun ervaringen of soortgelijke.
anoniem_290325 wijzigde dit bericht op 22-05-2017 13:27
0.33% gewijzigd
Klinkt alsof je een uittreding hebt gehad.
Taralina schreef:
22-05-2017 13:21
Klinkt alsof je een uittreding hebt gehad.
Hoe kan dat en waarom,?
Onzin. Uittreden bestaat niet. Klinkt eerder alsof je in een ondiepe slaap was.
Meditatie is niet eng. Wat jij beschrijft klinkt mij ook in de oren als licht slapen. Ik ken het niet van meditatie, dan ben je juist heel alert en aanwezig. Soms tenminste, soms blijven je gedachten maar komen of je neus gaat kriebelen of je been slaapt, enzovoort.

Je kunt het best een groep opzoeken om regelmatig te mediteren, dat is makkelijker.
Ik zou verder onder begeleiding gaan mediteren.
Ik heb weleens een lach meditatie gedaan, ik vond het op een gegeven moment heel eng en werd er verdrietig van.
Er zijn verschillende vormen van meditatie. Ik zou een goede professional zoeken en dan samen een manier zoeken die bij jou past.
Tijdens de meditatie kunnen allerlei gedachten en gevoelens langskomen. Sommige van die gevoelens zijn eng. Het kan ook voelen alsof je uit elkaar valt. Dat betekent niet dat dat echt zo is.
Ik zou het voortaan in professionele kringen mediteren.
Alle reacties Link kopieren
Mediteren moet je leren. En het liefst van een leraar.
Zie je dat niet zitten kun je kiezen voor begeleide meditatie middels een app of geluidsopnames. Maar wat je dan mist ja het napraten erover.
sandra1905 schreef:
22-05-2017 13:35
Onzin. Uittreden is door psychologen empirisch bewezen. Kon zelfs in klinische testen opgeroepen worden. 't Is niet iets om bang voor te zijn. Ons bewustzijn is niet hetzelfde als onze hersenpan, dat is nog een oude opvatting. Ik heb zoiets als kind ervaren, toen ik het gevoel had een heel eind boven mijn tafeltje te zweven.
Je kunt gewoon doorademen en volhouden. Meditatie is niet veel anders dan zitten (of bewegen) en aandacht hebben voor het moment. Uiteraard zal het voorkomen dat je in je gedachten terecht komt. Ook daar is niets mis mee. Gewoon je aandacht weer terugbrengen naar je ademhaling, lichaam, beweging of wat dan ook.
Doe je dat een aantal jaar achtereen, zul je merken dat je rustiger wordt. Meer in balans. Dat is het prettige van meditatie en ook de reden waarom het zulke positieve effecten heeft. Ook die zijn in vele testen vastgesteld. Lekker doen, dus. En dit soort ervaringen koesteren. Je had even contact met een andere werkelijkheid. Nieuw, maar niet eng.
sandra1905 schreef:
22-05-2017 13:35
Slapen deed ik niet het had niks weg van slapen, dromen.
Wandelen_afvallen schreef:
22-05-2017 14:19
Onzin. Uittreden is door psychologen empirisch bewezen. Kon zelfs in klinische testen opgeroepen worden. 't Is niet iets om bang voor te zijn. Ons bewustzijn is niet hetzelfde als onze hersenpan, dat is nog een oude opvatting. Ik heb zoiets als kind ervaren, toen ik het gevoel had een heel eind boven mijn tafeltje te zweven.
Je kunt gewoon doorademen en volhouden. Meditatie is niet veel anders dan zitten (of bewegen) en aandacht hebben voor het moment. Uiteraard zal het voorkomen dat je in je gedachten terecht komt. Ook daar is niets mis mee. Gewoon je aandacht weer terugbrengen naar je ademhaling, lichaam, beweging of wat dan ook.
Doe je dat een aantal jaar achtereen, zul je merken dat je rustiger wordt. Meer in balans. Dat is het prettige van meditatie en ook de reden waarom het zulke positieve effecten heeft. Ook die zijn in vele testen vastgesteld. Lekker doen, dus. En dit soort ervaringen koesteren. Je had even contact met een andere werkelijkheid. Nieuw, maar niet eng.
Empirisch bewezen door psychologen? Weet je dat wel heel zeker?
Bossanova schreef:
22-05-2017 15:12
Empirisch bewezen door psychologen? Weet je dat wel heel zeker?
Inderdaad. Door stimulatie van een bepaald deel van de hersenen, kregen de proefpersonen een vergelijkbare ervaring als TO had. Hiermee werd - volgens sommigen - bewezen dat een bijna-dood-ervaring niets te maken hoeft te hebben met leven na de dood.
Blijft natuurlijk bizar dat ons bewustzijn blijkbaar los kan komen van ons lijf. Vandaar mijn opmerking over 'de andere werkelijkheid'.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven