Uitvaart wensen op papier

26-11-2012 15:00 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb twee weken geleden 'The Bucket List' op TV gezien. Sindsdien houd mij dat toch wel bezig. Ik besef mij steeds vaker dat een ongeluk zo gebeurt is, of als ik mijn omgeving bekijk, zie ik dat er veel jonge mensen ernstig ziek worden. Dat kan mij ook gebeuren.



Ik weet dat sommigen er weinig om geven hoe hun uitvaart er uit ziet, maar zelf zou ik graag willen dat mijn uitvaart niet om verdriet draait, maar om een mooi afscheid. Een aantal jaren geleden zag ik de film 'PS: I love you' en zag in dat ik nooit voor zo'n standaard dienst hoef te kiezen, maar juist mijn uitvaart persoonlijk kan laten zijn.



Dus ben ik begonnen met wat op papier te zetten, met de bedoeling mijn ouders, broers en vriend ieder een kopie te geven in een envelop die ze open mogen maken als ik er niet meer ben. Ik ben pas 25 en een testament, tja, heb ik die al nodig? Ik heb wel wat spulletjes om weg te geven, maar niet veel geld bijvoorbeeld.



Ik ben dus eigenlijk benieuwd: heb jij je uitvaartwensen op papier, wat zou je graag willen?
Best goed om er eens over na te denken, inderdaad.

Je kunt er ook over praten met je naasten.

Om nou de hele familie een kopie van je laastste wens te geven, vind ik wel iets overdreven.....



Je kunt ook gewoon alles op papier zetten en het thuis bewaren in een map waar PRIVË op staat en die iedereen weet te staan.

Als je het zelf bewaart, kun je het ook makkelijk wijzigen en aanpassen. Stel je muzieksmaak wijzigt, of je wilt ineens toch een rietenmand in plaats van een kist....



Wat mij persoonlijk betreft : een testament heb ik nog niet. Dat maak ik pas op als mijn broer niet meer leeft en ik dus geen wettelijke erfgenamen meer heb.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er voor om het op papier te zetten maar heb het nog niet gedaan.

Samen met mijn opa en oma heb ik wel een plan voor hun uitvaart gemaakt, de tekst, de liederen, de spreker enz.

Dit was best mooi om samen te doen.

Toen opa stierf hoefden we er niet over na te denken, maar konden we het draaiboek zo in werking stellen.

Dat was heel prettig en gaf veel rust.

Eigenlijk moet ik dat voor mijzelf ook doen, maar het komt er niet van. Toch maar weer eens me bezig gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al jaren een envelop-voor-het-geval-dat in de kluis bij mijn broer liggen. Hij weet er van, dat die bestaat, en dat daar het e.e.a. in staat mocht mij wat overkomen.



Simpele dingen als 'geen blaascake op de crematie, maar lekkere gevulde koeken', maar ook muziekkeuze. Zeker bij onverwacht overlijden vind ik dat erg moeilijk om te beslissen, maar nu weten ze dat ze 'always look on the bright side of life' mogen kiezen.

Verder wat wachtwoorden, mijn familie weet bijvoorbeeld niet dat ik hier meeschrijf. Maar er zijn wel mensen die ik op de hoogte wil laten brengen hier. Zoiets.

Ook staat er in waar ze alle belangrijke papieren kunnen vinden.



En natuurlijk mogen ze het doen zoals ze zelf willen, het is geen 'moet' lijst. Bovendien ben ik er zelf niet meer om ze tot de orde te roepen, maar ik vind het zelf een handige leidraad.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Een jaar of 10 geleden was ik hier door omstandigheden erg mee bezig en heb toen alles opgeschreven. Compleet met foto's erbij en zo. Slaat eigenlijk nergens op, je merkt er zelf toch niks van, maar het is wel makkelijker voor de nabestaanden. En stel dat ik vanuit de hemel toch mee kan kijken, dan zou ik het echt tenenkrommend vinden als iedereen toch met een klef plakje cake staat na de crematie.
Alle reacties Link kopieren
ik ben ook 25 en al mijn wensen staan vast...

ben er ook zeer goed voor verzekerd..



ik wil een hoogglans zuurstokroze kist, een roze lijkauto (verschrikkelijk woord) roze en witte bloemen, ik wil gecremeerd worden en mijn urn mag NIET begraven worden ik wil meedere volg autos ook allemaal roze en de mensen moeten in het roze komen...

muziek is nog niet uit gezocht maar dat laat ik aan mijn naar bestaanden over..

ik heb dit vorig jaar allemaal vast laten leggen mijn man weet het allemaal wel maar heb het toch gedaan naar dat ik vorig jaar bijna ben overleden het kwam toen in eens allemaal veelste dicht bij en je gaat er dan toch heel anders over naar denken...

begraven wil ik absolut niet omdat ik niet mijn kinderen later (hoop over heel erg lang) niet met de kosten van grafrecht op wil zadelen



iedereen die mij kent of op dat moment heeft gekent weet dat ik de kleur roze ben het liefste heb ik alles roze je ziet ook veel roze in mijn huis terug zelfs mijn eigen auto is roze :D





bij de notaris hebben wij alles vast staan mocht ons bijden wat gebeuren voor de kinderen naar wie ze toe gaan en dat het geld dat vrij komt voor de kinderen als ze onder de 21 zijn onder bewindvoering komt te staan en dat er alleen in geval van nood geld gehaald mag worden maar dan wel met bewijs enzo...

ja wij hebben alles goed geregeld
Alle reacties Link kopieren
oja al mijn wensen liggen trouwens bij de uitvaart orginisatie en de notaris
En dan moet iedereen roze kleren kopen? Jeetje.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er ook wel eens over nagedacht.

Maar vastleggen (behalve donor zijn) nog niet gedaan.

Eigenlijk wil ik geen van beide; begraven of cremeren.

En prosecco met bitterballen. Geen koffie met cake.
Alle reacties Link kopieren
Precies wat Starshine zegt.
Ga in therapie!
quote:ankie87 schreef op 26 november 2012 @ 17:30:

ik wil een hoogglans zuurstokroze kist, een roze lijkauto (verschrikkelijk woord) roze en witte bloemen, ik wil gecremeerd worden en mijn urn mag NIET begraven worden ik wil meedere volg autos ook allemaal roze



Dat moet je helemaal zelf weten en dat kun je ook goed zelf vooraf regelen.



quote:en de mensen moeten in het roze komen...

Dat zou ik dan weer niet doen voor een begrafenis. Ik wil het anderen niet opleggen en zou zelf ook niet speciaal roze kleren kopen voor een begrafenis.



quote:de kinderen naar wie ze toe gaan en dat het geld dat vrij komt voor de kinderen als ze onder de 21 zijn onder bewindvoering komt te staan en dat er alleen in geval van nood geld gehaald mag worden maar dan wel met bewijs enzo...Even nieuwsgierig: waar wordt dan de opvoeding (huisvesting, hobbies, studie, sport) van de kinderen van betaald? Dat moeten de voogden zelf betalen terwijl het geld dat jullie achterlaten onaangeraakt moet blijven? Of krijgen die voogden een tegemoetkoming in de kosten?
Alle reacties Link kopieren
quote:ramiaatje schreef op 26 november 2012 @ 17:43:

Ik heb er ook wel eens over nagedacht.

Maar vastleggen (behalve donor zijn) nog niet gedaan.

Eigenlijk wil ik geen van beide; begraven of cremeren.

En prosecco met bitterballen. Geen koffie met cake.Je kan ook je lichaam achterlaten voor de wetenschap, kunnen medisch studenten op je oefenen.
Alle reacties Link kopieren
Maar wat ook een ding is vandaag: sociale media.



Wat wil je daarmee? Wil je voor altijd daar opstaan?

Zo niet laat je inlogcodes ergens achter.



En bedenk echt dat nabestaande het niet altijd fijn vinden om in het diepe gegooid te worden (zij weten ook niet 123 wat ze moeten doen en er is juist zo heel veel keuze) en een paar handvatten fijn is om de uitvaart omheen te regelen.
quote:Galadriel schreef op 26 november 2012 @ 19:10:

[...]



Je kan ook je lichaam achterlaten voor de wetenschap, kunnen medisch studenten op je oefenen.Je kunt je wel aanmelden, maar dat betekent niet dat je ook altijd 'gebruikt' wordt. Als er op het moment dat je overlijdt geen behoefte aan nieuwe lichamen is, dan moet de familie alsnog een begrafenis regelen. Althans, dat heb ik eens gelezen. Weet dus niet zeker of het klopt.

Link gevonden: http://www.amc.nl/web/Zor ... n-aan-de-wetenschap-1.htm
Toevallig afgelopen weekend online boekje bij de Dela in zitten vullen.

Daar kun je alles in aangegeven , ook eventuele mensen die je er bij wilt hebben en wie contactpersoon moet worden.



Ook handig vwt kistkeuze (ik heb zelf aangegeven dat ik graag wil dat de kist een bepaalde kleur krijgt, mits iemand dat wil doen) en aangegeven dat ik het fijn zou vinden als een nichtje een stuk op haar keyboard speelt, alleen als het mogelijk is natuurlijk, geen verplichting.

Ook wat je wilt qua drank/eten achteraqf en de kaarten .



Moet zeggen dat het wel rust geeft, ik heb pas 2 mensen vrij plotseling verloren en dan is het heel fijn als je een beetje richtlijn hebt wat diegene graag had gewild.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven