Waarom angst voor herkenning in forum?

26-09-2016 13:34 349 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oké @Onipaa en anderen...



Heel vaak zie ik in het "Reizen" forum dingen zoals "ik kan niet antwoorden want dan word ik herkend" of andere angstige uitspraken over 'herkenning'.



Ik begrijp hier helemaal niks van en wil het graag snappen! Wie legt mij uit welke vreselijke dingen er kunnen gebeuren en wat precies die 'herkenning' inhoudt??
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
en los van de wel of niet vriendschappen.



Veel mensen schrijven hier al 15 jaar ofzo. Ik heb hele dierbare vriendschappen ( irl) hier opgebouwd. Ik zie een aantal forummers met enige regelmaat en spreek een groter aantal dagelijks.

We kennen elkaars leven. Soms heb je een wereld nodig die groter is dan je eigen innercircle. en het is harstikke fijn dat jij met al je sores bij je vrienden terecht kan, sommige dingen zijn gewoon prive en die wil je juist niet bij je vrienden neerleggen.



Daarnaast is het hele prive stukje hier maar een heel klein deel. Er zijn meer topics over hoe doe ik dit? Waarmee maak ik dat? etc
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Op het Fok! forum eens een topic gelezen van een knul die heel stoer omschreef hoe hij een vrouwelijke collega zijn bed in had gekregen. Smeuïg was het al vanwege het hoge fout-gehalte (hij schreef erg lullig en denigrerend over haar en poste zelfs een sneaky gemaakte foto van haar lichaam.. koekoek) maar het werd pas heel erg interessant (karma!) toen een andere collega hem op Fok! herkende aan zijn omschrijvingen en locaties enzo. Die liet het er niet bij en stoere knul werd op staande voet ontslagen.



Dus, zo gaat dat - de wereld is klein, hoor.
Schrok je toen, Biol? Lijkt me ook gek.



Zelfs heb ik 3 forummers herkend hier.

Met 1 zat ik in de klas op de basisschool ( foto die gepost was), de 2e was een kennis (schrijfstijl, karakter, omgeving, achtergrond) en de 3e zelfs een familielid. En bij mij duurt het sowieso al een poosje voordat er een lampje gaat branden of dat ik iets herken aan iemands verhaal ofzo dus kun je nagaan hoe snel je herkenbaar kunt zijn voor anderen die daar wel sneller in zijn.



Ik heb overigens alleen de oud-klasgenoot een PB gestuurd om dit te vertellen, voelde anders erg raar om dat voor me te houden.

En het was erg leuk om even bij te kletsen via PB. Meer niet. Zie diegene af en toe nog voorbij komen in topics maar is een gewoon normale, leuke forummer en heb geen interesse om dan te loepen.
Alle reacties Link kopieren
Zelf ben ik onder een andere nick herkend door een familielid. Zij was niet eens bewust aan het forummen, maar kwam al google-end op mijn topic terecht. Topic ging over een familielid met psychische klachten, waar we ons allebei nogal druk over maakten. Ik zocht info en steun op het forum en zij via google. Maar dan is een topic "tante met borderline" (maar dan anders ) snel gevonden en herkend via google.

Dus nickverandering en nog voorzichtiger met info die herkenbaar kan zijn. Niet omdat ik hier zulke grote geheimen deel, maar het forumt voor mij niet lekker als ik weet dat een bekende of familielid (misschien) meeleest.

Ik was wel heel blij dat ze vrijwel direct aangaf dat ze me herkend had, verder hebben we een hele goede band en weet ze vrij veel over mij en mijn gezien. Maar wel pas ndat ik er voor kies het met haar te bespreken.
Iemand een blokje kaas bij de mosterd?
Alle reacties Link kopieren
En TO, ben je inmiddels al overtuigd? Of geloof je Biol en Bambi ook niet?
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Via Google kom je heel vaak met zoekopdrachten op dit forum uit ja!



En ik kwam er trouwens ook een tijd geleden achter dat een forummer een dorpsgenote is! Was ik nog vergeten, ik ken haar verder niet, geen idee hoe ze heet of hoe ze eruit ziet maar dat was ook wel grappig. En dat was puur n.a.v. 1 klein herkenbaar dingetje van ons dorp wat ik schreef ergens in een topic. Heb ik ook nog even mee ge-PB't, meer in de strekking van 'wat is de wereld toch klein!'

en ik kon wat tips geven over iets uit ons dorp. Dat zijn wel leuke dingen dan. Maar echt no way dat ik uit ga pluizen wie dat dan is.

Waarom zou ik.



Ander verhaal als het een enorme gekkie zou zijn, hoor.

Dat dan weer wel.



Ben ook wel benieuwd of ik ooit herkend ben en iemand iets mee leest ofzo.

Zou ik ook wel grappig vinden, ergens. Heb ook niks waar ik me voor schaam of iets en let erg goed op wat ik schrijf.

Zeker met pubers in huis die ook weten dat ik hier forum. Zal daarom nooit iets posten over intieme, privé-gevoelige dingen.
Alle reacties Link kopieren
Ja klopt. Mijn vriend komt mij ook geregeld tegen hier als hij iets zoekt. (Hij weet wie ik ben hier.)



Ik heb ook wel eens een forummer uit haar dak zien gaan hier over de plaatselijke super. Ze woont hier dus ook. En ik ben er via een andere forummer achter gekomen dat mijn collega hier ook forumt. Grappig is dat.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Alle reacties Link kopieren
quote:patsy--stone schreef op 28 september 2016 @ 10:10:

[...]





Nee, ik reageerde perplex op jouw valse rotopmerking die uit het niets komt en nergens op slaat. (En die terecht weggehaald is door moderators.)Ik vind het prima hoor dat die opmerking is weggehaald maar een valse rotopmerking was het niet.
Alle reacties Link kopieren
welke vraagstuk je ook googlet, de kans is groot dat je in de eerste linkjes het Vivaforum tegenkomt. Dus ook mensen die hier normaal niet zouden komen, kunnen op die manier hier terecht komen. Sjors geeft dat voorbeeld al met haar vriend, Ibi met haar oom en tante
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
quote:Starshine-2 schreef op 28 september 2016 @ 08:26:

[...]



Precies ja, dat totaal wereldvreemde 'huhhhh??????', 'je werd herkend???? Wauwwwww!!!????' ' daar praat je toch met vrienden??!!! over'. (En passant implicerend dat je dus geen vrienden hebt als je dingen op een forum bespreekt).

En dan doen dat ze zich totaal niet kan voorstellen dat je dat niet altijd kan of wil.



En ook al heb je niks gevoeligs te bespreken. Als ik hier onder mijn echte naam ga kletsen over mijn aanstaande reis naar Schiermonnikoog en mijn schoonmoeder zegt ineens:' ik las op het vivaforum ditendit' dat voelt voor mij als controle en een inbreuk op mijn privacy. Net zoals ik het vervelend zou vinden als ze een gesprek daarover had afgeluisterd.

Ik hecht erg aan mijn privacy vandaar. Dat anderen dat minder hebben is mogelijk maar geen reden om te doen alsof mijn zienswjze enorm bijzonder is.Eens.
Alle reacties Link kopieren
quote:GeorgetteDansLeTabak schreef op 28 september 2016 @ 15:57:

En TO, ben je inmiddels al overtuigd? Of geloof je Biol en Bambi ook niet?



Ja :-)



Misschien moet ik me wel gewoon achtergesteld voelen dat niemand mij in al die 20 jaar herkend heeft



Duizenden, misschien wel een miljoen mensen (incl veel Nederlanders) op weg geholpen met wereldreis of andere grote reis plannen, Amsterdamtrip plannen etc, wel mailtjes en pb's maar nooit eens iemand die me op straat of op een feestje heeft herkend



You can never have too many hats, gloves and shoes
Je komt hier al 20 jaar?
Ik vind dat wel bizar trouwens, dat je iemand aan gaat spreken omdat je ze denkt te herkennen van een forum. Dat zou ik dus nooit doen. Mensen praten over intieme zaken, of persoonlijke zaken, op een forum. Beetje suf als je dat niet weet. Het is net zoiets als zeggen, hee, ik heb een stukje in je dagboek gelezen. Kan toch niet? Dan kom je over als een roddelzuchtig, sensatiebelust persoon. Nou leuke indruk maak je dan.



Ik zou denk ik gewoon glashard ontkennen. Forum? Viva? Ik? Neuh. Is dat zoiets waar je iets kunt vragen als je een storing hebt ofzo? Nooit van gehoord. Apart zeg, ha ha.
Alle reacties Link kopieren
Roos, het leukste was de eerste keer toen ik zelf het antwoord gaf op de vraag van vriend. Die hij van mij eerst niet wilde aannemen maar van mijn alter ego dus wel.



TO, ik zal naar je uitkijken als ik toevallig binnenkort naar Berlijn ga. (Gok van niet, maar wie weet!)
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Alle reacties Link kopieren
Het ligt er toch aan wat je post Ameliaa? Ik post redelijk 'niks aan de hand' berichten. Van mij mag iedereen me aanspreken hoor.



Kom je op de sekspijler of psyche, dan kan het waarschijnlijk best awkward worden als je herkent wordt. Maar daar post ik zelf amper, en bijna niks persoonlijks.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Met het verschil dat dat dagboek openbaar is.
Alle reacties Link kopieren
quote:GeorgetteDansLeTabak schreef op 28 september 2016 @ 17:37:

Roos, het leukste was de eerste keer toen ik zelf het antwoord gaf op de vraag van vriend. Die hij van mij eerst niet wilde aannemen maar van mijn alter ego dus wel.



TO, ik zal naar je uitkijken als ik toevallig binnenkort naar Berlijn ga. (Gok van niet, maar wie weet!)
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
quote:Bambi schreef op 28 september 2016 @ 17:34:

Je komt hier al 20 jaar?



Nee. Maar dan val ik in herhaling.



Al 20 jaar actief op diverse reisfora met echte naam en echte foto en toch nooit herkend. En ik ben ook nooit andere veelposters tegengekomen in het wild, die daar met hun voornaam en (overduidelijk eigen) foto posten, terwijl die wel in Amsterdam wonen en ook vaak op dezelfde plekken schijnen te komen.



En ik loop/fiets zelf ook wel vaak in / rond toeristische trekpleisters zoals Rijksmuseum, Van Gogh Museum, Damstraat, Foam, parken, Eye, Jordaan, etc etc maar nog nooit dat iemand die ik reisadvies had gegeven (of die meelas, of die ook actief vragen beantwoordde), me daar herkende en aansprak.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Ik heb mijn broertje herkent toen hij hier om advies vroeg. Hij ontkende het toen ik hem er naar vroeg, maar het was zó overduidelijk hem! Toen het advies luidde dat hij zijn oudere zus eens moest vragen om advies heb ik wel een beetje moeten lachen en me echt moeten inhouden.
Alle reacties Link kopieren
Patsy, Viva heeft een van de grootste fora van Nederland. Ik denk dat er echt stukken minder mensen op de fora zitten waar jij schreef. Dat scheelt natuurlijk al een hoop.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Ja da's waar. Maar sommige mensen vertellen wel veel, maar verdeeld over allerlei topics, hoe onthoudt een mensch dat?! Ik vind het al knap van mezelf als ik weet wie wie is op het forum qua nicks enzo, met al die nickchanges, hou ik het niet meer bij hoor. Ik loep ook nooit, veel te lui voor. Dus dan heb je wel bijzondere interesse in bepaalde mensen, of er zijn mensen, die letterlijk overal veel over zichzelf vertellen? Of je hebt een bijzonder geheugen, vind ik dan he. Ik kan best veel onthouden maar al die eigenschappen bij 1 mens onthouden, die ik nauwelijks ken, neen. Knap hoor.
Misschien hebben we allemaal stiekem wel groupies hier.
Niks knaps aan, gewoon heel veel jaren heel vaak forummen. Kun jij ook.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ameliaaa schreef op 28 september 2016 @ 18:45:

Ja da's waar. Maar sommige mensen vertellen wel veel, maar verdeeld over allerlei topics, hoe onthoudt een mensch dat?! Ik vind het al knap van mezelf als ik weet wie wie is op het forum qua nicks enzo, met al die nickchanges, hou ik het niet meer bij hoor. Ik loep ook nooit, veel te lui voor. Dus dan heb je wel bijzondere interesse in bepaalde mensen, of er zijn mensen, die letterlijk overal veel over zichzelf vertellen? Of je hebt een bijzonder geheugen, vind ik dan he. Ik kan best veel onthouden maar al die eigenschappen bij 1 mens onthouden, die ik nauwelijks ken, neen. Knap hoor. vaak kom je dezelfde mensen tegen op verschillende topics. Van al die zwangerclubjes ken ik geen enkele forummer, tenzij ze ook actief zijn op trashtopics. Op reizen kom ik hoogst zelden, dus ook daar ken ik net veel. Maar er is een groep forummers die over het hele forum rondzwerven en die kom je overal tegen. Sjors "ken" ik inmiddels al ruim 8 jaar onder verschillende nicks, ik herken haar meestal ook wel na een nickwissel. Zo zijn er zeker nog 20/30 forummers waar dat ook voor geldt. Ik heb in verschillende kletsgroepjes gezeten waar je dag in, dag uit samen lief en leed deelt.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
quote:Ameliaaa schreef op 28 september 2016 @ 18:46:

Misschien hebben we allemaal stiekem wel groupies hier. vergis je niet in hoeveel meelezers er zijn
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven