100 dagen zonder alcohol

07-12-2016 10:17 155 berichten
100 dagen zonder alcohol. Vandaag de zevende dag zonder alcohol.

Mijn problemen onder ogen zien en niet naar de fles grijpen. Ik dronk elke dag een fles wijn en geregeld meer dan dat. Geen katers meer nu, een fris hoofd.

Ik hoop dat er op het forum meer mensen komen mee schrijven die ook zo slecht met alcohol kunnen omgaan. Ik heb me redelijk vaak gewoon klem gedronken en me overal al voor schut gezet.

Na een naar voorval is de knop nu om. Dit moet anders!



Kritiek is ook welkom hoor. Ik sta open voor alle reacties!

Groetjes Seven
Hier ook een alcoholist, ik drink sinds 2008 niet meer en dat houden we maar zo
quote:Yasinaa schreef op 22 december 2016 @ 10:28:

[...]





Wow heftig! Maar knap van je dat je op tijd hebt ingegrepen en nog steeds geheel gestopt bent met alcohol!



Dank je!

Ik zal niet ontkennen dat het best lastig is geweest, vooral de eerste tijd.

Ontwennen niet hoor, sterker nog, lichamelijk ga je je steeds beter voelen.

De moeilijke momenten zijn er echt nog wel hoor al worden ze steeds minder gelukkig.

(en je gaat leren om ze anders op te vangen dan met alcohol)
quote:Alicemorgan82 schreef op 22 december 2016 @ 15:34:

[...]





Dank je!

Ik zal niet ontkennen dat het best lastig is geweest, vooral de eerste tijd.

Ontwennen niet hoor, sterker nog, lichamelijk ga je je steeds beter voelen.

De moeilijke momenten zijn er echt nog wel hoor al worden ze steeds minder gelukkig.

(en je gaat leren om ze anders op te vangen dan met alcohol)Ik merk dat ik nu m'n geluk uit andere dingen haal zoals muziek, lekker eten, film kijken op de bank, en nu de kerst. Volgens m'n vriend drink ik het leven, en zo voelt het ook, veel meer dan toen ik nog alcohol dronk terwijl ik destijds dacht dat er geen andere manieren waren om me zo lekker te voelen. Inmiddels weet ik wel beter.
zoals ik al zei, moeilijke momenten worden minder maar helemaal weg gaan ze helaas nooit... (vandaar dat ik ook nooit meer kan drinken)



Ik had een kerstborrel op mn werk, ik was ff heel erg onzeker/baalde van iets stoms, ik voelde me geïrriteerd en boos dat ik niet gewoon een wijntje mee kon doen (heb schijt aan wat mensen denken maar soms komt de ice tea mn oren uit...), maar ik had en heb vooral zin om te drinken omdat ik me ff vervelend voel.

Niet gedaan, en nu ben ik thuis en heb ik niks en je maintaindrai (serieus, ik heb een ijzeren discipline, als ik iets in mn kop heb...) maar bleeeeeeeeehhhh...

Stomme drinkgezeik...



Zo. Dat moest ik ff kwijt.



Tinpan: ja dat heb ik ook, alleen helaas ook met mindere gevoelens, die zijn ook sterker, het stuitertvwat meer dan bij niet alcoholisten denk ik..

Herken je dat?
Alice, ik kan me jouw gevoel op zo'n kerstborrel wel goed indenken. Zeker als je je dan niet helemaal op je gemak voelt. Fijn dat je je er over heen hebt kunnen zetten.

Kerstdagen staan nu ook wel echt voor de deur hé. Ik ga geen alcohol drinken, het wordt me vast aan alle kanten uitgereikt.

Er zitten zo veel voordelen aan geen alcohol drinken. Voor mij zijn dit;

Meer energie

Mooiere huid in het gezicht, geen rode vlekken

Minder puistjes

Heel veel meer energie

Geen katers

Geen schaamtegevoel over mijn dronken gedrag

Geen gaten in mijn geheugen

Alert

Zin om er mooi uit te zien

Zin om te sporten

Zin om gezonder te eten omdat ik meer zin heb om te koken want ja meer energie

Geen alcohol adem

Geen geheimzinnigheid rondom de hoeveelheid ik drink

Betere stoelgang

Vast ook beter voor mijn lever, maar dat kan ik niet zien

Gezelligere moeder, meer zin om wat te ondernemen

Meer geduld met de kinderen



Het helpt ook echt om dit soort dingen hier te schrijven om me aan vast te houden.
Alle reacties Link kopieren
ik kom meelezen als het mag

No Seven, hoe gaat het nu? ben je de kerstdagen goed doorgekomen ?
Hey koffiekopje, ik ben de kerst niet erg fijn doorgekomen. Genoeg reden om te drinken zeg maar.

Vervelend, en dat moet in het nieuwe jaar ook echt over zijn. Kom je ook meeschrijven?
Hey no seven, wat vervelend dat het niet goed gegaan is met kerst. Wil je er iets over kwijt?

Ik ben nog niet begonnen aan m'n 100 dagen, begin 1 januari maar wel met het voornemen rustig aan te doen met drank tijdens oud/nieuw. Ik blijf maar ervaren hoe slecht ik tegen drank kan en blijf ook denken dat 'ik er vanavond wel tegen kan'. Het wordt tijd dat ik die cirkel doorbreek.
quote:Alicemorgan82 schreef op 22 december 2016 @ 22:58:

zoals ik al zei, moeilijke momenten worden minder maar helemaal weg gaan ze helaas nooit... (vandaar dat ik ook nooit meer kan drinken)



Ik had een kerstborrel op mn werk, ik was ff heel erg onzeker/baalde van iets stoms, ik voelde me geïrriteerd en boos dat ik niet gewoon een wijntje mee kon doen (heb schijt aan wat mensen denken maar soms komt de ice tea mn oren uit...), maar ik had en heb vooral zin om te drinken omdat ik me ff vervelend voel.

Niet gedaan, en nu ben ik thuis en heb ik niks en je maintaindrai (serieus, ik heb een ijzeren discipline, als ik iets in mn kop heb...) maar bleeeeeeeeehhhh...

Stomme drinkgezeik...



Zo. Dat moest ik ff kwijt.



Tinpan: ja dat heb ik ook, alleen helaas ook met mindere gevoelens, die zijn ook sterker, het stuitertvwat meer dan bij niet alcoholisten denk ik..

Herken je dat?Ja. Mijn belevingen van vreugde zijn intenser maar helaas is dat ook zo bij minder mooie gevoelens. Ik heb geaccepteerd dat minder leuke dingen bij het leven horen, ze je sterker maken en dat het altijd weer over gaat. Ik heb een geweldige vriend die me hier enorm in steunt.
Mijn kerst: Einde van een vriendschap. Geforceerd eten bij familie, best vervelend. Problemen onder ogen komen. Mezelf teleurstellen.

Het klinkt allemaal vast heel zielig. Ik voel me ook zielig. D



Voor mij is het gewoon tijd om echt wat te gaan veranderen in mijn leven. Dat was ik al drie weken goed aan het doen maar sinds de terugval ook alleen ellende op mijn pad deze week. Dan is het moeilijk om niet blijven terug te vallen in mijn oude gewoontes en dus alcohol en kop in het zand.

Vanaf 1 januari ga ik mezelf weer aanpakken. Ik mag nu nog een paar dralen en zielig doen maar dan moet het echt eens klaar zijn.
Alle reacties Link kopieren
dat klinkt rot No Seven
no seven ik vind het echt kut voor je dat het zo rot verlopen is. en natuurlijk weet ik allemaal niet hoe het gegaan is en is het veel erger dan dat ik me kan voorstellen. Toch ben je bezig met uitstellen. Je mag nu weer een paar dagen dralen en zielig doen, wat dus betekend dat je weer een paar dagen mag drinken.

01-01-2017 dus. 10-04-2017 is 100 dagen. Ik spreek je weer op 01-01!
Ik heb klote dagen meegemaakt de afgelopen dagen met name door alcohol. En vanaaf zit ik aan een wijntje. Kan me zelf in houden om niet los te gaan maar drink wel. Zeg dit niet graag maar het is wat het is.

Maar 01-01 gaat wel in bij mij. Ik hoop je daar te ontmoeten TO.
Koffiekopje, ik denk dat jouw voornemen hier prima in past. Het gaat denk ik juist om het bewustzijn qua alcohol en de reden van drinken. Hier schrijven lijkt me dat het niet is omdat je lekker geniet van je drankje en er niks aan de hand is. Ergens is er een probleem. En de manier van omgaan weet je alleen zelf. Voor mij is dat echt een tijd stoppen. Ik kan nog niet zeggen volledig stoppen, want oud/nieuw, festivals, feestjes. Maar in ieder geval vanaf 01-01 tot aan 10-04, 100 dagen. En dat gaat een dingetje worden. Niet alleen emotioneel gezien want ik hou er van om problemen te verdrinken maar ook sociaal gezien. Niet drinken is raar.



En toch ga ik ervoor en wens ik mezelf succes ;)
Djengaz, bedankt voor je berichtjes. Ik ben zeker aan het uitstellen. Excuses zoeken noemen ze dat. Het is zwak van me.

Iedereen mag hier meeschrijven, ook als het mis gaat, gewoon door blijven schrijven.

Ik ben nu brak. Gister een liter wijn op. Nu een zwaar hoofd. Eigen schuld.

Het beste is voor mij niets te drinken. Ook niet soms. Na glas 3 krijg ik bodemdrift. Rem los.

Ik voelde me al rot. Nog rotter doordat ik brak ben. Dan is het nog moeilijker om alles te relativeren. Ben mezelf weer aan het verliezen deze dagen. Baal hier zo van.
No seven: niet schrikken maar ik denk dat het verstandig is om hulp te gaan overwegen.

Om laagdrempelig te beginnen: ga vanmiddag even naar de website van de Jellinek. Daar kun je chatten met een hulpverlener.

Niet eigenwijs zijn ajb!

Je doet niks fout maar je vindt het duidelijk erg lastig en ik weet zo goed hoe dat is... (en ik moet wel zeggen dat ik een ijzeren discipline heb... als ik iets in mn kop heb krijgt geen leger dat eruit)



Mijn 1e kerstdag was zwaar k*t, toen had ik zin om te drinken maar niet gedaan.

2e was fijn.



Moet wel zeggen, ik ga er niet om drinken maar af en toe komt de icetea, bubbelwater en cola light mij best wel de neus uit...
Alle reacties Link kopieren
Ze dronk vooral omdat het zo gezellig was op feestjes. Later werd alcohol steeds meer onderdeel van haar systeem. Het mislukken van haar huwelijk hielp ook niet.

De waarschuwingen de haar lichaam afgaf, en de ziekenhuisopnames die dan volgden hielpen ook maar tijdelijk. Ze kon blijkbaar niet zonder wat de alcohol haar gaf.



Uiteindelijk stierf ze veel te jong aan nier- en leverschade, mijn grote zus. Mijn ouders, haar kinderen en mij achterlatend met de brokstukken.



Ik hoop intens dat het jullie lukt een alternatief te vinden op momenten dat het leven zwaar voelt.
Alle reacties Link kopieren
Hey No-seven, rot om te lezen dat de kerst niet goed is gegaan! Het is ook lastig vooral als je vervelende dagen hebt gehad. Maar: iedere dag dat je niet of minder drinkt is er al weer 1 en dat is toch al beter toch. Ik hoop voor je dat het snel beter met je gaat! Ik vind het zelf ook erg lastig om me in te houden met alcohol. Afgelopen kerst was ik ook superlam (iets te en heb ook beschamend gedrag vertoond wel leuke mensen leren kennen gelukkig maar toch), vond ik ook fijn en lekker, maar daarna was ik erg brak. Als ik eenmaal meerdere drankjes op heb dan gaat het ineens erg hard en blijf ik maar doorgieten vind dat dan heerlijk op dat moment, zowel qua smaak als qua gevoel. Eergisteren helemaal niets gedronken en gisteren toch paar drankjes op (bijna weekend). Is lastig om er vanaf te blijven als het in huis is. Misschien helpt het om in ieder geval geen alcohol in huis te hebben, want als het er staat is het lastig om ervan af te blijven! Dat lukt mij dan ook bijna niet grr. Sterkte!



Alicemorgen: goed bezig! Wel minder dat het ff lastig was maar super dat je niet hebt gedronken!

Djengaz: goed bezig!

Alex: wat vreselijk voor je! Sterkte met dat grote verlies!
Alex, dat vind ik echt verschrikkelijk dat je op die manier je zus verliest.



Alice, ja heb je gelijk in. Nu het jaar fris beginnen. Ik heb je berichtje al eerder gelezen maar het is ook confronterend. Maar ik vind het fijn dat je reageert en dat waardeer ik! In het echte leven is het veel moeilijker om aan de omgeving kenbaar te maken dat ik een probleem heb. Dus is het voor mijn omgeving ook moeilijker om dit soort dingen tegen me te zeggen. Bedankt.



Yasinaa, hoe was jou oud en nieuw? Ik hoop dat je een leuke avond hebt gehad en dat het lukt wat vaker te minderen.



Iedereen, alle goeds voor een alcoholvrij(er) 2017!
Alle reacties Link kopieren
quote:NO-seven schreef op 01 januari 2017 @ 19:04:

Alex, dat vind ik echt verschrikkelijk dat je op die manier je zus verliest.



Dat was het. Voor mijn ouders nog meer dan voor mij, want al jaren was dat hun grote angst.



Anyhow, Ik acht haar zelf grotendeels verantwoordelijk voor hoe het is afgelopen.

Want je hebt niet altijd de keuze hoe je omstandigheden zijn of welke moeites het leven je geeft, maar je blijft in mijn ogen uiteindelijk zelf verantwoordelijk om de best mogelijke keuze's te maken. Zij koos voor de fles.
Alle reacties Link kopieren
Wat rot voor je No-seven dat de dagen zo verlopen zijn!!

Ik heb het helaas ook niet vol weten te houden met kerst en oud en nieuw. Waarom is het zo moeilijk gewoon helemaal niet te drinken?



Iedereen een heel fijn en gezond nieuw jaar, we beginnen gewoon weer met frisse moed!
Pivot! PIVOT!!!
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen allen



In het begin van 't topic vertelde ik al dat ik vorig zomer 3 maanden alcoholvrij door het leven ging. En dat beviel eigenlijk best goed. Helaas lukt me dat de laatste tijd niet meer en omdat mijn huid zo goed reageert (of leek te reageren) op alcoholvrij, wil ik nu tot 1 april niet drinken. Of ik dan wél ga drinken, weet ik niet, maar ik geef dan een feest en 1 of 2 wijntjes zijn dan toch wel lekker.



Het is niet zo dat ik heel veel drink; 1x per week 2 glaasjes, maar met de feestdagen en de borrels daarvoor werd het een stuk meer. Het is ongelooflijk hoe snel die gewoonte er weer inzit. En, zoals iemand anders ook al zegt, ik ben op den duur gewoon zat van koffie/thee/fris. Van mij hoef ik ook niet totaal alcoholvrij te leven, maar de gewoonte bij bepaalde gelegenheden vind ik best lastig.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:NO-seven schreef op 01 januari 2017 @ 19:04:

Alex, dat vind ik echt verschrikkelijk dat je op die manier je zus verliest.



Alice, ja heb je gelijk in. Nu het jaar fris beginnen. Ik heb je berichtje al eerder gelezen maar het is ook confronterend. Maar ik vind het fijn dat je reageert en dat waardeer ik! In het echte leven is het veel moeilijker om aan de omgeving kenbaar te maken dat ik een probleem heb. Dus is het voor mijn omgeving ook moeilijker om dit soort dingen tegen me te zeggen. Bedankt.



Yasinaa, hoe was jou oud en nieuw? Ik hoop dat je een leuke avond hebt gehad en dat het lukt wat vaker te minderen.



Iedereen, alle goeds voor een alcoholvrij(er) 2017!



Succes!

Ik vind het vervelend voor je dat het echt zo'n strijd is.
Later is nu
Hoe gaat het no-seven?! Ben je weer begonnen met je 100 dagen?



Ik ben begonnen aan m'n 100 dagen vanaf 01-01 tot 10-04. Ik sta er achter en heb er een goed gevoel bij maar merk dat de alcohol toch nog graag in m'n systeem wil zitten. Wanneer ik mensen een wijntje zie drinken op tv, denk ik gezellig, ik ook! Of bepaalde situaties die gaan komen, komt er zo'n golf door m'n lichaam heen dat ik echt zin heb in een wijntje of biertje.



Maar ik word een vervelend mens met teveel alcohol, ik haat de ochtenden waarin ik niet altijd weet of ik iets gedaan heb waarvoor ik me moet schamen en schaam me dus al bij voorbaat, wordt niet goed van het brakke gevoel wat ik heb als ik wakker wordt en merk dat het vreet aan m'n zelfvertrouwen en m'n welzijn. En ik gun mezelf een beter leven. En eigenlijk vind ik drinken helemaal niet leuk. Ik vind het plaatje van het drinken leuk. Maar de realiteit is anders.



Hoe na die 100 dagen, ik weet het nog niet eerst maar dit doorkomen.
Ik drink trouwens wel radler 0.0. Ik weet alleen nog niet wat ik ga drinken als ik een keer in de kroeg zit. Ik drink bijna geen frisdrank en spa rood vind ik ook niks voor in de kroeg. Misschien alcoholvrij bier? Hebben jullie dat wel eens geprobeerd?



En hebben jullie het verteld aan je omgeving? Mijn naasten weten het wel maar ik ben benieuwd hoe zij gaan reageren als we in een kroeg/feestje hebben en ik niet drink. Maar ik heb wel laten weten dat ik voor 100 dagen alcohol vrij ga.

Ik ga proberen om in die 100 dagen ook beter te eten, meer te bewegen. En het stoppen met roken vol te houden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven