Assertief

30-07-2016 12:54 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik merk dat ik sneller van me afbijt. Mensen schrikken hier van een kunnen me dan bijvoorbeeld gaan buiten sluiten. Heeft iemand daar ervaring dat wanneer je meer van je afbijt met meer mensen in de clinch komt?



Groet,
Alle reacties Link kopieren
quote:Nielz29 schreef op 30 juli 2016 @ 12:59:

Ja, bij m'n vrienden. Afbijten bedoel ik meer dat ik laat weten niet op een bepaalde manier behandeld wil worden. En zeg dat bijvoorbeeld dat eerst naar hun zelf moeten kijken. Ik klaar ben met een bepaalde houding..

Klinkt alsof je eerder bot/agressief reageert dan assertief.

En volgens mij noem jij mensen vrienden die dat helemaal niet zijn. Ze sloten je jarenlang buiten, zetten je in de zeik en pestten je ... dat heb je allemaal gepikt. En nog noem je dit je vrienden?



Ga op zoek naar nieuwe vrienden.
Het kan ook zijn doordat jij je assertief gedraagt, dat mensen daar ineens van schrikken. Ze moeten nog wennen aan jouw nieuwe gedrag.



Het tweede punt wat kan zijn, is dat je van de ene kant(subassertief) naar agressief bent gegaan. Dan zou ik je aanraden om het grijze vlak te zoeken. Of een assertiviteitstraining te gaan volgen bij jou in de buurt.
Alle reacties Link kopieren
Fientje, ik denk wat jij zegt dat het meest overeenkomt met m'n situatie. Het is zo als ik mij anders opstel inderdaad relatie verhoudingen zich wijzigen. Positief zowel negatief. En als ik me lange tijd heb onder laten sneuvelen dan zullen velen van gen even hun neus stoten.
Ik versta onder assertief tijdig aan geven wat je niet leuk vind.

'Fijn dat je vanavond zin hebt om langs te komen, maar ik ben nogal moe. Als je eerste naar vriend X gaat en pas later tijd hebt om langs te komen dan liever n andere x'

Niet iemand de wind van voren geven als die persoon laat in de avond voor je deur staat, zonder dat je hebt aangegeven dat je moe bent; dan ben je gewoon aan t snauwen

Het klinkt alsof jij de tweede optie hanteert. Voelt vast als n opluchting vergeleken met altijd alles slikken maar de eerste optie vind ik prettiger. Dan weet iedereen tijdig waar die aan toe is en waarom.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven