Belangrijk nieuws over de psychiatrie

04-07-2007 12:59 785 berichten
Alle reacties Link kopieren
ADHD:

www.fonteine.com/adhd.html



Nieuws over psychiatrie en farmaceutische bedrijven:

www.ncrm.nl/nieuws.htm



Kan Ritalin psychotisch maken?

www.haesbrouck.be



Laaste nieuws:

www.psychiatrie.nu
Alle reacties Link kopieren
Astrid,



Je zegt een discussie te willen en zegt vervolgens dat bijna alles wat je schrijft zo IS. Wat valt er te discussieren dan? Ik vind je stukje een aanschakeling van van alles en nog wat, zonder goede structuur (behalve dat alles onzin is).



Het is ook niet zo heel moeilijk: als een stof iets kan doenkrimpen, is er vast een stof die iets kan doen toenemen. Dat is ook in de praktijk zo. Phenytoin en Tianeptine beschemren de hippocampus (die zonder enige medicatie KRIMPT in depressieve- stress en angststoornissen.

Zonder enige medicatie veranderen er in de puberteit en daarna op tal van punten zaken in mensen met borderline, schizofrenie.

Er zijn natuurlijke stoffen die dit deels kunnen verhelpen in sommige patienten. Zoals een uitgebalanceerd multi vitaminen en mineralen preparaat als EMpower+ (maar is dit ook 100% bewezen??) of visolie.

En lithium......is een mineraal. Daarnaast vrengt chromium(picolinaat), foliumzuur, vitamine B1, B12 vaak verlichting bij depressie.

Het sterkste bwij sis er voor EPA (EPA uit visolie).



Maar dit ontkracht helemaal niet het bewijs dat er is voor bepaalde therapieen, die zeker wel helpen! Bepaalde medicatie die zeker helpt.



En als ik alle info bij elkaar neem die er nu is, dan is het zo dat mensen met een psychische stoornissen vrijwel zonder uitzondering afwijkende hersenen hebben. In hun werking (vetzuur en gulcose metabolisme), in hun vorm (kleinere hippocampus, afwijkende grootte amygdala, afwijkende functie HPA-as etcetcetc) en dat het onder controle brengen hiervan (VEEL) verlichting geeft.

Ook goede therapie heeft effect en dat effect is te zien in herenscans, waarbij de hersenen van structuur veranderen. Bepaalde therapie verhoogt de bloedtoevoer naar de hersenen. Dat is bewezen.



Er is medicatie die niet oke is voor sommigen, er is hterpaie die je van de regen in de drup helpt en er zijn stellingen in de medische wetenschap die onaangetoond zijn. Dat betekent niet dat de medische wetenschap en wat er uit voortkomt in zijn geheel niet deugt. Ik kan zelf vertellen uit ervaring dat ik het effect van medicatie (met name) heb gezien en heb gezien dat het, vaak zonder ook maar 1 bijwerkingen, de boel enorm verbeterde.

Ik ken er niet een, ik kan je honderden verhalen en onderzoeken melden waarin de verbetering door medicatie (en soms in combinatie met therapie) zeer groot was.



Iemand met een geamputeerd been zal ook tegenwoordig geen nieuw been van vlees en bloed krijgen met de hulp van artsen. Maar hij zal, met hulp en revalidatie technieken weer wel kunnen lopen. Soms zo dat niemand het opvalt dat hij/zij een geamputeerd been heeft.

Wat jij zegt is dat men het been weer moet laten groeien en anders is het niks....lijkt me niet terecht.
Alle reacties Link kopieren


maar je haalt je eigen theorie al onder uit als je een link met titel 'ritalin kan psychoses veroorzaken'  neerzet want als psychiatrische ziekten niet bestaan kun je van medicijnen toch ook geen symptoom krijgen van een dergelijke ziekte?



Jammer.
Dat Ritalin psychoses kan veroorzaken heeft niets met ADHD te maken.

Als niet ADHD-ers(ik gebruik dit woord ff voor de duidelijkheid) Ritalin gaan slikken zouden ze ook een psychose kunnen krijgen.

Er zijn een aantal jaren geleden medicijnen verboden die 2.5 keer lichter waren dan het opium en amfetamine-achtige Ritalin!
Alle reacties Link kopieren
Als er iets duidelijk is, is dat tijd de schade die depressie aan hersenen toebrengt NIET heelt. Men kan wel weer een normaal leven leiden na een eerste depressie, maar het aantal mensen dat soms tien jaar later weer terugvalt is groot. De schade aan de hippocampus is niet te herstellen, maar wel als men goede antidepressiva gebruikt! Dat is aangetoond.

Je leidt uit het herstel van de geestelijke functie hersenherstel af. Dat is onjuist, blijkens onderzoek.

Weet je hoe wetenschappelijk onderzoek werkt? Heb je wel eens wetenschappelijk onderzoek gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Uit het combineren van"lichter dan" en "verboden" suggereer je een dubbele agenda. Of een onbegrijpelijke actie. Die komen best voor, ik ontken het niet, zeker in de farmaceutische industrie. Maar ook lichtere medicaite voor een probleemkan zelzame, maar enstige bijwerkingen geven! Neem nefazodone: een prima middel in borderline. Weinig bijwerkingen, multifunctioneel...maar 1 op de 250000 mensen krijgt acuut leverfalen. In Europa dus niet meer te krijgen, in de VS een blackbox warning (a la sigarettenpakjes). Dus krtisch is men wel....Nefazodone is veel lichter dan antipsychotica, met wie het veel gemeen heeft behalve de bijwerkingen. Maar een bijwerking is te ernstig.
Alle reacties Link kopieren


Astrid,



Je zegt een discussie te willen en zegt vervolgens dat bijna alles wat je schrijft zo IS. Wat valt er te discussieren dan? Ik vind je stukje een aanschakeling van van alles en nog wat, zonder goede structuur (behalve dat alles onzin is).



Het is ook niet zo heel moeilijk: als een stof iets kan doenkrimpen, is er vast een stof die iets kan doen toenemen. Dat is ook in de praktijk zo. Phenytoin en Tianeptine beschemren de hippocampus (die zonder enige medicatie KRIMPT in depressieve- stress en angststoornissen.

Zonder enige medicatie veranderen er in de puberteit en daarna op tal van punten zaken in mensen met borderline, schizofrenie.

Er zijn natuurlijke stoffen die dit deels kunnen verhelpen in sommige patienten. Zoals een uitgebalanceerd multi vitaminen en mineralen preparaat als EMpower+ (maar is dit ook 100% bewezen??) of visolie.

En lithium......is een mineraal. Daarnaast vrengt chromium(picolinaat), foliumzuur, vitamine B1, B12 vaak verlichting bij depressie.

Het sterkste bwij sis er voor EPA (EPA uit visolie).



Maar dit ontkracht helemaal niet het bewijs dat er is voor bepaalde therapieen, die zeker wel helpen! Bepaalde medicatie die zeker helpt.



En als ik alle info bij elkaar neem die er nu is, dan is het zo dat mensen met een psychische stoornissen vrijwel zonder uitzondering afwijkende hersenen hebben. In hun werking (vetzuur en gulcose metabolisme), in hun vorm (kleinere hippocampus, afwijkende grootte amygdala, afwijkende functie HPA-as etcetcetc) en dat het onder controle brengen hiervan (VEEL) verlichting geeft.

Ook goede therapie heeft effect en dat effect is te zien in herenscans, waarbij de hersenen van structuur veranderen. Bepaalde therapie verhoogt de bloedtoevoer naar de hersenen. Dat is bewezen.



Er is medicatie die niet oke is voor sommigen, er is hterpaie die je van de regen in de drup helpt en er zijn stellingen in de medische wetenschap die onaangetoond zijn. Dat betekent niet dat de medische wetenschap en wat er uit voortkomt in zijn geheel niet deugt. Ik kan zelf vertellen uit ervaring dat ik het effect van medicatie (met name) heb gezien en heb gezien dat het, vaak zonder ook maar 1 bijwerkingen, de boel enorm verbeterde.

Ik ken er niet een, ik kan je honderden verhalen en onderzoeken melden waarin de verbetering door medicatie (en soms in combinatie met therapie) zeer groot was.



Iemand met een geamputeerd been zal ook tegenwoordig geen nieuw been van vlees en bloed krijgen met de hulp van artsen. Maar hij zal, met hulp en revalidatie technieken weer wel kunnen lopen. Soms zo dat niemand het opvalt dat hij/zij een geamputeerd been heeft.

Wat jij zegt is dat men het been weer moet laten groeien en anders is het niks....lijkt me niet terecht.




Wat me opvalt DeMichaelis is dat je voornamelijk twee zaken belicht in je verhaal.



Namelijk dat therapiën en medicatie zouden helpen/verlichten en dat voeding en geest invloed zouden hebben op de structuur en de omvang van de hersenen.



Het tweede beweer ik ook.



Het probleem is echter dat bepaalde wetenschappelijke bureau's(in dienst van), farmaceuten, regeringen en de psychiatrie de juiste info hierover ontkennen en ontkrachten zover ze dit kunnen doen zowel naar de burger als naar deskundigen toe.



De feiten over GLA, EPA, ALA, DHA, LA, B- en C vitamine, bewegen, sporten, drinken enz enz zijn in sommige gevallen al zeker zo'n 70 jaar bekend.



Sinds een jaar of veertig is het vooral op het gebied van voeding in rap tempo bergafwaarts gegaan zowel qua anti-oxidantenvolume bij "vers" fruit als bij de hoeveel vis op het dagelijks menu(vroeger kreeg je nog 8 capsules visolie per dag, oftewel levertraan...).

I.P.V. krijgen we nu een overdosis linolzuur(waardoor het beetje EPA en DHA helemaal geen kans meer krijgt zich om te kunnen zetten via het overbelaste D6D-enzym), een overdosis transvetzuren, bestrijdingsmiddelen, conserveringsmiddelen, smaakversterkers enz enz..

Multivitaminen zouden kunnen helpen maar wel in de juiste doseringen, verhoudingen en met de juiste biologische omzettings(verwerkings)mogelijkheden, dit kan moeilijk zijn.



Een tip je hierin eens verder te gaan verdiepen De Michaelis, misschien wel buiten jouw gangbare en reguliere leerstofwegen om.



Over het eerste wat je zei ben ik het absoluut oneens.



Therapiën helpen je leren leven met "een ziekte" wat primair helemaal niet nodig is en het in de meeste gevallen zelfs doet verergeren!



De symptomen worden belicht, financieel uitgebuit door "deskundigen" en "leefbaar" gemaakt voor de patiënt en zijn omgeving.

Terwijl er oorzakelijk helemaal niets gedaan word!



Een hele kunstmatig in stand gehouden miljarden-industrie is hierdoor onstaan.



Het zelfde geld voor medicijnen maar dan spreken we over verdoving van de symptomen.



Het ergste van alles vind ik dat de patiënt er na indoctrinatie in gaat geloven en er zich zelfs naar gaat gedragen, de symptomen onbewust versterkt...
ik ken 5 mensen die naar het ggz zijn geweest / gestuurd.. (waaronder ondergetekende) om verschillende redenen (oa machinist die zelfdodingen heeft meegemaakt.. paniekstoornis.. burn out)

en NIEMAND heeft de behandeling afgemaakt.. (en dat zegt volgens mij wel iets.. of niet?)



je word er niet serieus genomen,

ze maken het erger dan het is.

ze doen alsof je compleet achterlijk bent,, (tegen mijn vader over mij praten terwijl ik erbij zat..  )

doen alles om je aan de medicijnen te krijgen, desnoods verklaren ze je depressief.. ..

als je net weer een beetje vooruitgang boekt kraken ze je zo af dat je weer in een dip komt..

het gemak waarmee ze medicijnen voorschrijven is ook schokkend..



want ja.. als je medicijnen gebruikt moet je de behandeling blijven volgen = geld.. t zijn geen liefdadigheidsinstellingen



tsja.. t zijn niet mijn soort mensen.. die bij het GGZ werken iig niet



dit is puur persoonlijke ervaring, en de ervaring van de mensen om mij heen..




ze zullen heus wel iets goed doen hoor.. I guess..



maar in het verhaal over eten./ vitamines zit ook wel iets..  hoe zat het met die test in de gevangenis?  beter eten = beter gedrag (minder ruzie) ?  hmm dat zou te googlen moeten zijn..
Alle reacties Link kopieren




quote: suuz83 reageerde



maar je haalt je eigen theorie al onder uit als je een link met titel 'ritalin kan psychoses veroorzaken'  neerzet want als psychiatrische ziekten niet bestaan kun je van medicijnen toch ook geen symptoom krijgen van een dergelijke ziekte?



Jammer. Dat Ritalin psychoses kan veroorzaken heeft niets met ADHD te maken.

Als niet ADHD-ers(ik gebruik dit woord ff voor de duidelijkheid) Ritalin gaan slikken zouden ze ook een psychose kunnen krijgen.

Er zijn een aantal jaren geleden medicijnen verboden die 2.5 keer lichter waren dan het opium en amfetamine-achtige Ritalin!











Je begrijpt duidelijk niet wat ik bedoel.

Jij stelt dat psychiatrische aandoeningen onzin zijn en eigenlijk niet bestaat. Vervolgens stel je dat Ritalin psychoses zou kunnen veroorzaken. Ik vind het raar dat jij dus stelt dat iemand een psychose kan krijgen van een medicament terwijl eerder zei dat psychoses niet bestaan. (want psychoses worden geschaard onder de psychiatrische aandoeningen)

Kortom: jij ontkracht je eigen argument.



Begrijpend lezen is wellicht niet je sterkste punt?
Alle reacties Link kopieren


ik ken 5 mensen die naar het ggz zijn geweest / gestuurd.. (waaronder ondergetekende) om verschillende redenen (oa machinist die zelfdodingen heeft meegemaakt.. paniekstoornis.. burn out)

en NIEMAND heeft de behandeling afgemaakt.. (en dat zegt volgens mij wel iets.. of niet?)



je word er niet serieus genomen,

ze maken het erger dan het is.

ze doen alsof je compleet achterlijk bent,, (tegen mijn vader over mij praten terwijl ik erbij zat..  )

doen alles om je aan de medicijnen te krijgen, desnoods verklaren ze je depressief.. ..

als je net weer een beetje vooruitgang boekt kraken ze je zo af dat je weer in een dip komt..

het gemak waarmee ze medicijnen voorschrijven is ook schokkend..



want ja.. als je medicijnen gebruikt moet je de behandeling blijven volgen = geld.. t zijn geen liefdadigheidsinstellingen



tsja.. t zijn niet mijn soort mensen.. die bij het GGZ werken iig niet



dit is puur persoonlijke ervaring, en de ervaring van de mensen om mij heen..




ze zullen heus wel iets goed doen hoor.. I guess..



maar in het verhaal over eten./ vitamines zit ook wel iets..  hoe zat het met die test in de gevangenis?  beter eten = beter gedrag (minder ruzie) ?  hmm dat zou te googlen moeten zijn..



Er zijn meerdere onderzoeken gedaan op scholen en in gevangenissen(vooral Amerika en Engeland) m.b.t. leerprestaties en agressie onderling.

Voor zover ik weet hadden de meesten een verbluffend positief resultaat.



De drank en snoepautomaten worden dan weggehaald en de kantine(snacks) omgetoverd tot oma's keuken met biologische sap, fruit, vlees en groenten...



En tja,



De meeste GGZ-medewerkers zullen het wel goed bedoelen of bedoelden het ooit wel goed(toen ze voor deze studie kozen).

Maar ja, nu zitten ze vast in een maatschappelijk maar zeer commerciëel en onderdrukkend systeem!

En de hypotheek en andere vaste lasten moeten natuurlijk betaald blijven worden, probeer er dan maar eens eerlijk voor uit te komen naar cliënten en jezelf toe dat je statistisch gezien slecht werk levert!

Je ethiek of je geld inleveren?
Alle reacties Link kopieren




quote: astrada01 reageerde





quote: suuz83 reageerde



maar je haalt je eigen theorie al onder uit als je een link met titel 'ritalin kan psychoses veroorzaken'  neerzet want als psychiatrische ziekten niet bestaan kun je van medicijnen toch ook geen symptoom krijgen van een dergelijke ziekte?



Jammer. Dat Ritalin psychoses kan veroorzaken heeft niets met ADHD te maken.

Als niet ADHD-ers(ik gebruik dit woord ff voor de duidelijkheid) Ritalin gaan slikken zouden ze ook een psychose kunnen krijgen.

Er zijn een aantal jaren geleden medicijnen verboden die 2.5 keer lichter waren dan het opium en amfetamine-achtige Ritalin!





Je begrijpt duidelijk niet wat ik bedoel.

Jij stelt dat psychiatrische aandoeningen onzin zijn en eigenlijk niet bestaat. Vervolgens stel je dat Ritalin psychoses zou kunnen veroorzaken. Ik vind het raar dat jij dus stelt dat iemand een psychose kan krijgen van een medicament terwijl eerder zei dat psychoses niet bestaan. (want psychoses worden geschaard onder de psychiatrische aandoeningen)

Kortom: jij ontkracht je eigen argument.



Begrijpend lezen is wellicht niet je sterkste punt?




Beste Suuz, als je je eigen tekst zelf niet inhoudelijk begrijpt hoe wil je dan een antwoord kunnen begrijpen?



Ritalin zou medisch gezien een psychose kunnen veroorzaken.



Maar ook zonder medicatie kan iemand een psychose krijgen...

Begrijp je?



Een psychose is geen patent-woord van de psychiatrie.

Iedereen mag het gebruiken.

Daarom doe ik het ook.

Een psychose hoeft geen aangepraat iets te zijn en kan objectief waar genomen worden.

Het is ook geen blijvertje, dus normaal gesproken een slechte melkkoe voor de psychiatrie.



Met Ritalin werd dat anders, nu zijn er duizenden kinderen die constant psychotisch zijn en anti-psychotica erbij moeten gebruiken...
Alle reacties Link kopieren


Beste Astrid/Astrada,



Over psychiatrie en psychotherapie is best een interessante discussie te voeren, maar in jouw post zitten zoveel vaagheden, onjuiste beweringen, niet onderbouwde uitspraken en verwarrende zinsconstructies, dat er geen beginnen aan is.



Als je nou om te beginnen eens onderscheid maakt tussen psychiaters, psychologen en psychotherapeuten. Ze hebben immers een andere opleiding en een andere benadering. En als je ze toch over een kam wilt scheren, leg dan eens uit waarom.



Dat agressie en zelfmoord bijwerkingen kunnen zijn van medicatie, dat is algemeen bekend. Maar zedendelicten? Welke medicatie gaat het dan over, en als behandeling tegen welke aandoening?



Je hebt het erover dat er voor bepaalde theorieen geen wetenschappelijk bewijs is, dat het alleen om hypothesen gaat. Maar zo werkt wetenschap: met hypothesen, die slechts geldig zijn totdat het tegendeel bewezen is.



Hoe kom je erbij dat psychiaters en psychologen zeggen dat gedrag een gevolg is van een afwijking in de genen of chromosomen? Dat is gewoon niet waar. Bij veel stoornissen wordt als oorzaak genoemd: een combinatie van aanleg en opvoeding. Soms zijn er duidelijke triggers in de buitenwereld.



Nou ja, zo kan ik nog wel even doorgaan...



Chemische onevenwichtigheid of een serotoninetekort waren jarenlang toppers binnen de psychiatrie.
En Astrada, hoe zit het dan met kanker?




quote: korenwolf reageerde



Beste Astrid/Astrada,



Over psychiatrie en psychotherapie is best een interessante discussie te voeren, maar in jouw post zitten zoveel vaagheden, onjuiste beweringen, niet onderbouwde uitspraken en verwarrende zinsconstructies, dat er geen beginnen aan is.



Als je nou om te beginnen eens onderscheid maakt tussen psychiaters, psychologen en psychotherapeuten. Ze hebben immers een andere opleiding en een andere benadering. En als je ze toch over een kam wilt scheren, leg dan eens uit waarom.



Dat agressie en zelfmoord bijwerkingen kunnen zijn van medicatie, dat is algemeen bekend. Maar zedendelicten? Welke medicatie gaat het dan over, en als behandeling tegen welke aandoening?



Je hebt het erover dat er voor bepaalde theorieen geen wetenschappelijk bewijs is, dat het alleen om hypothesen gaat. Maar zo werkt wetenschap: met hypothesen, die slechts geldig zijn totdat het tegendeel bewezen is.



Hoe kom je erbij dat psychiaters en psychologen zeggen dat gedrag een gevolg is van een afwijking in de genen of chromosomen? Dat is gewoon niet waar. Bij veel stoornissen wordt als oorzaak genoemd: een combinatie van aanleg en opvoeding. Soms zijn er duidelijke triggers in de buitenwereld.



Nou ja, zo kan ik nog wel even doorgaan...





Chemische onevenwichtigheid of een serotoninetekort waren jarenlang toppers binnen de psychiatrie.









serotonine tekort is nog steeds een populaire hier



Hij (= psychiater) kon aan me zien dat ik een serotoine tekort had.. dat hoeft niet onderzocht te worden.. nee dat ZIET men gewoon..



hmmkay?



kweenie wat voor studie ze hier volgen..  maar t moet een hele goede zijn..
kip ei kwestie..



Bij iig twee schietpartijen op scholen in Amerika was de schutter onder invloed van anti depresiva..



(aggresief worden staat trouwens wel als 1 van de bijwerkingen vermeld.. hmm..)
Alle reacties Link kopieren
strid,



Voordat je mij aanraad wat te lezen kun je je afvragen wat ik weet. In dat deel, bijvoorbeeld orthomoleculaire geneeskunde (Abraham Hoffer en co)en co heb ik me in ruime mate verdiept. Kun je een klein beetje hier lezen (op dit forum dus):



EPA en co, links



Interessant is het middel Empower+, waar wel watonderzoek naar is. Een mulitvitaminen en mineralen preparaat voor mensen met bipolaire stoornis, onderzocht door de universiteit van Calgary (Bonnie Kaplan en co.).



Het lijkt wel dat je iets hebt met complottheorieen. Een hele industrie smeedt schijnbaar een complot waar velen het slachtoffer van worden, terwijl er een andere oplossing is. Er zijn best complotten, maar dit zou toch de eerste zijn waaraan bewust ook geleerde mensen meedoen.



Wat je wel zal boein is een onderzoek dat ik hier heb liggen, waar het voedsel uit de jaren dertig, zeventig en negentig uit de vorige eeuw met elkaar worden vergeleken qua inhoud op het punt va mineralen, vitaminen enz. Dit werd gedaan op basis van het onttreken van mineralen uit de bodemlaag door intensieve landbouw. Groente en fruit zouden zo, op basis van extrapolatie, veel minder zink (belangrijk) en co. bevatten.



Je gooit EPA op de hoop met GLA (omega-6 vetzuur, uit borage olie) en andere stoffen. Voor EPA is veel meer bewijs dan voor de andere stoffen qua werking op de psyche. Er is voor zover mij bekend een ondrzoek waarin capsules werden gebruikt met daarin naast EPA ook DHA en GLA. (Eye Q). de goede werking kan hier heel goed door EPA worden zijn behaald. GLA verdient meer onderzoek, ook voor de werking reumatische aandoeningen. Zuivere DHa heeft een verslechtering van psychische vershcijnselen tot gevolg. Dus zeker niet alles uit de natuur is goed.



Hoffer en de orthomoleculairen hebben veel gespeculeerd, maar het enige onderzoek dat enigszins wat opleverde en deugdelijk was, was dat van Kaplan et al. 9Empowerplus dus). De rest is speculatie, gaat over individuele gevallen. Hoffer vond 3 gram vitamine C geen probleem. Ik geloof ik ook niet zo, maar er is geen bewijs gevonden dat dit schizofreni ehielp. Hij heeft het in een jongen geprobeerd meen ik.



De werking van Tianeptine en Phenytoine is wel degelijk bewezen. Tianeptine is buitengewoon zachtaardig en effectief in depressie gepaard gaande met spanning. Jammer dat het in NL niet te krijgen is (voor zover ik weet).



Je zou ook eens moeten gaan praten met vietnam veteranen of andere met PTSD (waaraan borderline verwant is, zo'n 25% van de borderliners voldoet aan het criterium voor PTSD). Sommige leden al veertig jaar aan flashbbacks en voerden elke nacht weer opnieuw de oorlog waarin ze eens vochten. Na toedining van een simpel middel als Prazosine (waaraan je als farmareus niks meer verdienen kan, daar het al 40 jaar voor anderen doeleinden wordt gebruikt) hield bij een heel groot percentage de nachtmerries en flashbakcs op. Ook de spanningen en flashbakcs overdag stopten. Dat is allemaal vrij recent. De werking kan ik je wel uitleggen, doe ik niet. Maar ook hier is inderdaad een overmatige reactie van een bepaald hersengebied verantwoordelijk voor veel leed. Prazosine lost dat vrijwel volledig op.

Als men de mensen er vanaf haalt is het probleem in twee dagen terug.

De schade die aan de hersenen is toegebracht door het geestelijke trauma herstelt niet van nature, ook hier weer niet. Sterker: de aanhoudende stress verkleind de hersengebieden die ik eerder genoemd heb.



Hoe meer hersenscans er worden gemaakt van mensen met psychische stoornissen, hoe meer we bewijs zien voor afwijkingen.

Psychische stoornissen zijn biochemisch van aard, net als epilepsie en suikerziekte. Er zijn geen natuurlijke middelen of oplossingen die dit volledig oplossen. Het bewijs voor EPA in diverse stoornissen is er wel, maar niet ijzersterk. Maar de moeite meer dan waard.



Maar goed: ik geloof niet in een groot complot, ik geloof wel in beinvloeding door farma reuzen door artsen, farma reuzen op de politiek (wat dacht je van Novel food wet in Europa). maar ik ken teveel artsen/psychiaters die goed werk doen, oprecht zijn en niet anders concluderen dan dat medicatie nu de beste optie is voor het behandelen van geestelijek ziekten, naast therapie. Als natuurlijke oplossingen hierbij aan bijdragen of in de toekomst veel beter blijken te zijn, dan is dat alleen maar fijn.
Ik word een beetje verdrietig van wat je hier schrijft. Je postings komen op mij namelijk over als die van iemand die tijdens een manie 'het licht heeft gezien'. Maar ik ben geen gezondheidsprofessional en misschien heb ik het wel fout en ben jij juist diegene die zichzelf door gezonde gewoonten heeft genezen???



Hoe dan ook wens ik je een tevreden leven.
Alle reacties Link kopieren
Serotonine en co....dat is/was een theorie ja. Maar die is niet geheel ontkracht. Mensen met borderline lijken (hoewel onbewezen) inderdaad een serotonine tekort te hebben. Tal van verschijnselen die zij heben wijzen er bijvoorbeeld op. prozac doet het om die reden vaak ook zo goed. Daarnaast is er een vermoeden (zwak bewijs..) dat Prozac ook wat met cellen doen die van belang zijn voor de verwerking van emotie (Glial cellen). Ik heb hier niet teveel over gelezen, maar het schijnt zo te zijn.....

Voor de rest beaseertmen de werking ook op de mogelijkheid (bewijs?) dat veel AD's de hersenen beschermen en hergroei laten optreden. Dat zou kunnen verklaren waarom het enige tijd duurt voor het ze aanslaan.



Nog een punt: het feit dat de wetenschap fouten maakt, dat zaken ontkracht worden en soms fout blijken te zijn houd niet in dat een hele tak en 10000 middelen daarom maar verdacht zijn.

In 1955 was je een sukkel als je platentectoniek voorstelde. KON NIET! In 1968 was je een sukkel als je acht dat platentectoniek niet bestond.

Zo zijn er meer zaken binnen een wetenschap, soms fundamentele, die totaal kunnen veranderen. Maar dat betekent niet dat die hele wetenschap niet klopt. Het meeste is er onafhankelijk van.



Als je kijkt naar hoe geweldig het gaat met mensen die schizofrenie hebben zonder medicatie.....dan schrik je je lam. Ik weet niet of je enige ervaring hebt, er wat van weet. Ik wel!! Het is een gigantische ramp voor de ouders/naasten die een enorm verschil zien tussen dezelfde persoon met en zonder antipsychotica....De nieuwere antipsychotica hebben stees minder bijwerkingen....



Mijn stelling: zoals in elke wetenschap is er in de psychiatrie nog een groot aantal onbekenden. Er zijn fouten gemaakt, aannames die niet correct waren. Maar dat neemt niet weg dat er zaken zijn evrbeterd, medicatie is verbeterd ondanks foutieve aannames en dat het beter gaat.

Het feit dat standaard psychiaters en artsen zich wel degelijk verdiepen in natuurlijke stoffen als St Janskruid, omega-3 vetzuren en andere zakne geeft ook aan dat de wetenshcap flexibel is. ZO hoort het ook. Aan een complot denken, gestuur door de industrie, is nonsens.
Alle reacties Link kopieren


Hoi Angel3,



Mijn bedoeling is om een discussie te openen tussen voorstanders, neutralen en tegenstanders van de psychiatrie.

Misschien kunnen we op die manier wel constructieve alternatieven vinden!



Mijn huidige mening;

Psychiaters en psychologen zijn naar mijn mening pseudo-wetenschappers die meer kwaad dan goed omdat ze zowel op het geestelijk- als het biologische vlak geen kennis(willen) beheren.

Preventief (be)handelen(o.a. agressie, zelfmoord en zedendelicten) is niet mogelijk in de psychiatrie en word in sommige gevallen zelfs in de hand gewerkt door de bijwerkingen van hun medicatie!

Een psychiater is een dokter van de geest, maar wat hij beweert over chronische gedragsaandoenigen in de genen is geen enkel wetenschappelijk bewijs voor.

Een afwijkend chromosoom is hun hypothese met gedrag. Het is een theorie. Het is geen geheel. Hun "wetenschappelijke" bewering klopt niet.

Gedrag komt of op de eerste of op de tweede plaats.

Als je lichaam is vergiftigt met straatdrugs, psychiatrische drugs, alcohol, omega 3(essentieel vetzuur)tekorten(of een slechte omzetting tot EPA en DHA), Vitaminetekorten, mineralentekorten enz dan kan dat leiden tot gedragsveranderingen per mens verschillend.

Gedrag is hier een gevolg en geen chronische oorzaak!

De één reageert er nauwelijks op, een ander krijgt Schizofrenie-achtige uitingen(psychoses) of een depressie.

Of je raakt erg van slag door een gebeurtenis in je leven zoals het verliezen van je baan/relatie of het overlijden van je partner/kind/ouder.

Dit is een geestelijke tijdelijke verandering.

Normaal gesproken zou de deskundige hier een psychiater of psycholoog moeten zijn.

Helaas blijkt dus in de praktijk dat ze niet meer of minder kennis over de geest hebben dan jij of ik.

Nadat je door de huisarts bent doorverwezen naar de psychiatrie is enige antwoord wat men daar op je heeft NIET DE OORZAAK OPSPOREN EN WEGNEMEN/LEEFBAAR MAKEN maar je oplichten en je dossier besmeuren met bedrijfseconomisch zeer winstgevende verzonnen namen als Borderline en Manische depressiviteit.

Dit zijn dus geen medische ziektes, hoewel ze wel zo gedeclareerd worden bij je verzekering.

Het behandelen begint;

De symptomen/uitingen/gevolgen worden weggebrand(electroshok), weggesneden(lobotomie), verdoofd(medicatie met mogelijk verschrikkelijke en dodelijke bijwerkingen) en (gedwongen)opsluitingen(de omgeving word aangepast aan jou, omgekeerde wereld).

Ook in het lichtste geval, jezelf leren leven met "je ziekte"

is vaak een bewuste onthouding van het toepassen van echte OPLOSSINGEN en net als de andere psychiatrische behandelingen een onderdrukking van de psyche en aanvulling van leugens. Vaak ben je jaren afhankelijk, werkt het niet(of erger) en kost je ons een rib uit het lijf.

Zelf ken ik mensen die meer dan twintig verschillende medicijnen op een dag krijgen, zichzelf onder plassen, op een driewieler rijden, er uit zien als zombies, apatisch en dik zijn. Dit zijn geen uitzonderingen, dit is een structureel plaatje in een psychiatrisch ziekenhuis. Ik kan iedereen aanraden om een ziekenhuis te bezoeken en daar de eerste de beste cliënt te interviewen.

374 verzonnen ziekten, meer dan dan 3 miljard subsidie voor de psychiatrie, meer dan 3 miljoen nederlanders aan de psycho-medicatie gezet, een omzet van miljarden door de farmacie, meer dan 700 (zelf)doden jaarlijks in de psychiatrie, valse en frauduleuze beïnvloedingen van rechtszaken/scholen/overheid/kerken en ga zo maar door...

En het word alleen maar meer en erger!

Psychiaters en psychologen trekt u zich a.u.b. terug uit deze maatschappij en geef de geestelijke problematiek van de burger in

handen van de echte deskundigen;

Voedingsdeskundigen, sportleraren, gedragsdeskundigen(die de kennis hebben om de oorzaak op te sporen en leefbaar te maken),

allergiespecialisten, neurologen, ontgiftigingspecialisten(sommigen cliënten zitten van top tot teen onder de drugsrestanten die bij elke verbranding/inspanning voor een psychose zouden kunnen zorgen),homeopaten, vrijwilligers(die een begripvol luisterend oor hebben zonder bijbedoelingen), mensen die rustgevende locaties kunnen aanbieden zonder medicatie en zonder andere cliënten en psychiaters die psychiatrische stoornissen zijn aangepraat en of verkopen.

Een psychiater kan altijd nog (huis)arts worden waar hij meer mogelijkheden heeft en op zoek kan gaan naar de onderliggende lichamelijke aandoening die het geestelijk probleem in veel gevallen veroorzaakt.

Instrumenten(voor verdere analyse in het lab) is wat hij tot zijn beschikking zal gaan krijgen en in samenwerking met diëtisten en allergologen zal dit zeker tot constructieve resultaten gaan lijden.

Op het mentale vlak is er al genoeg verergerd/aangericht bij de burgers/hulpzoekenden enkel en alleen doordat psychiaters en psychologen zich onterecht als deskundigen hebben gepresenteerd aan het publiek en de overheid.

O ja,

de grote truc van de psychiatrie is door iemand die zich zeer slecht is gaan voelen tijdens jarenlange contacten en behandelingen in de psychiatrie(één van hun Zelfgecreëerde grootste slachtoffers) er uit te pikken en aan de media te tonen als een goed resultaat nadat hij eerst helemaal is weggeshockt en geïndoctrineerd dat het beter met hem zal gaan na deze behandeling!

Natuurlijk gaat het dan even beter met hem!

Hij weet vaak niet eens meer waarom hij een probleem had maar ook de rest van zijn geheugen is "even weg"! Wat een rust.

Het volgende komt op hetzelfde neer;

Even een fles whiskey op drinken, een klap met een knuppel op je hoofd of een strip psychofarmaceutische medicatie,

we zouden ons allemaal eventjes beter voelen....

Mensen vergelijk het moment voordat iemand ooit een stap heeft binnengezet in de kamer van de psychiater en het moment met vandaag, trek uw eigen conclusie.

En vergeet niet dat de psychiatrie ver daarvoor ook al in uw leven was.

Met uitzondering van wiet hebben ze vele bekende harddrugsen in ons leven gebracht, scholen negatief beïnvloed, normen en waarden aangetast en ga zo maar door.

Enkele van mijn vele bronnen;

www.medicijnkosten.nl

www.bijwerkingenpsychiatrischemedicijnen.nl

-o.a. 64 internationale waarschuwen tegen medicatie-

www.keac.nl

-schizofrenie en HPU o.a. door tekorten in het lichaam-

www.pelsser.nl

-o.a. ADHD en verkeerde voeding-

www.cbs.nl

-kosten Psychiatrie, zelfdodingen-

www.sfk.nl

-hoeveelheden pillenverstrekkingen-

www.antipsychiatrie.pagina.nl

-nog 200 links meer, velen door tot stand gekomen door de bijdragen van onafhankelijke wetenschappers-

www.ncrm.nl

-meer dan 40 verschillende gratis brochures en folders te downloaden over misstanden in de psychiatrie-

www.psychiatrie-fraude.nl

-Hier is de documentaire “psychiatrie een industrie des doods” te bestellen. Deze dvd is alles omvattend en volledig onderbouwd. omvat meer dan 150 interviews met gezondheidsdeskundigen, advocaten, opvoeddeskundigen e.a. en is bedoeld voor iedereen. Daarnaast is deze dvd een uitstekende leidraad voor verzekeraars, politici, welzijnwerkers, artsen enz… vanwege haar vele onderzoeksgegevens.



www.elektroshock.nl

-echte feiten-

Uiteraard heb ik ook de verhalen van GGZafdelingmedewerkers en GGZbestuurders meegenomen in mijn rapport, net als de interviews die ik op eigen initatief heb afgenomen met honderden cliënten.

In enkele gevallen hebben mensen uitsluitend een

luisterend ?begripvol? oor gekregen van een psycholoog, zonder medicatie, opnames en behandelingen.

Dit scheen in enkele gevallen te helpen.

Zelf kan ik deze zeer uitzonderlijke positieve voorbeelden op tien vingers tellen(minder dan 3%).

Toch waren de kosten naar mening veel te hoog voor de belasting- en ziektekostenpremie betaler.



Als er anderen zijn met een andere mening, hoor ik het graag...



groetjes Astrid
Een kenmerk van borderline:

zwart /wit denken. Of iets is goed of heel slecht,daar tussenin zit niets.



Yep! jij hebt het. Balen meid zo'n "verzonnen ziekte"onder de leden te hebben.



Je complot theorie neigt ook wel een beetje naar een psychotische toestand,misschien schizofrenie???



oja,enne.....pssst niet doorvertellen hoor,maar niet alles wat op internet gekwakt wordt is waar,je moet je bronnen wel veriffiëren natuurlijk.Of neem je altijd alles klakkeloos aan?
Alle reacties Link kopieren


Zou het nooit van me leven iemand toewensen, maar vandaag maak ik een uitzondering. 

Zou willen dat TO borderline krijgt, dat ze maar een week mee hoeft te maken hoe een leven met borderline is. Dat wijf is echt gek, verzonnen, jaja. Voor me lol iedere dag weer die strijd met mezelf. Tuurlijk, doen we omdat we dat leuk vinden. Eet een appeltje meer en dan is het over????

Ja, ze is zelf rijp voor de psychiater, of zullen we haar meteen in een dwangbuis afvoeren, want gek is ze zeker!!!!!





Alle reacties Link kopieren
Nou, je moet volgens de DSM-IV aan 5 van de 9 eigenschappen voldoen. Zwart wit denken is er maar een van.

Ik snap ook best dat ze schrijft wat ze schrijft, maar ze lijkt nogal aan te nemenwat sommigen zeggen en daar dan bevestiging voor de te zoeken. Zo is van homeopathie (de klassieke) nog niks bewezen en ook wat andere zakenzijn echt pseudowetenschap (=geen wetenschap in mijn ogen).

Sommige sites weten iemand zo voor hun karretje te spannen metheel logisch klinkende zaken, dat men hierin een flink eind meegaat. Misschien is dat Astrid ook overkomen, ik weet het niet.

Het vetzuren verhaal is beter onderzocht. EPA in visolie heelwat onderzoeken aangetoond te werken in diverse psychische stoornissen en ook op dezelfde symptomen. Vitaminen en mineralen kennen een veel zwakker bewijs. Geen van beiden geneest (en masse) mensen. geen van beide bezorgd een verbetering op alle symptomen (borderline, bipolair, schizofrenie).

Het is waar dat de farmaceutische industrie regelmatig spelletjes heeft gespeeld (weglaten negatieve uitkomst in onderzoeken komt voor, gesponsord onderzoek levert regelmatig een veel rooskleuriger beeld van een stof dan niet gesponsord onderzoek naar dezelfde stof).

De farmaceutische industrie probeert (dat vermoed ik aan de hand van teveel akties van die kant) om natuurlijke middelen buiten spel te zetten. Zo was er in 2004/2005 de Codex Alimentarius wetgeving in Europa. De Codex Alimentarius moet oa bekijken wat wel of niet vrij verkrijgbaar moiet zijn in de schappen van Kruidvat en co. Wat is veilig en wqarvoor heb je een dokter nodig. Ivm met vrije handel wereldwijd zou implementatie uiteindelijk wereldwijde gevolgen hebben. Wat de invoering van zo'n wat kan betekenen, zagen we in Austalie: van het ene op het andere moment verdwenen alle vitaminen en mineralen preparaten van de schappen. Het wetsvoorstel in Europa kwam hie rop neer: vitaminen mochten verkocht worden in niet werkende hoeveelheden (2 mg vitamine C bijvoorbeeld....).

Wel werkende hoeveelheden? Naar je arts. In Canada betekende eenzelfde soort wetgeving dat je voor Tryptofaan plotsklaps het 6 voudige moest betalen!

Consumenten organisaties zijn voor zover ik weet (en de consument in het algemeen) door de beoordelende commissie volledig op het verkeerde been gezet: men deed voorkomen alsof er serieus en met afweging van beide belangen naar gekeken zou worden. Ook de EU commissie die het onderzoeksteam samenstelde deed voorkomen alsof de beoordelende commissie de belangen van de mineralen fabrikanten serieus nam.

Ook dat men een heel gematigd voorstel zou worden. Toen in Engeland er nader door een belangorganisatie (van leveranciers van mineralen etc) naar werd gekeken en doorgevraagd, bleek men in werkelijkheid een heel ander verhaal: de beoordelende commissie wilde alle praparaten de markt af hebben. men was eigenlijk nog te laat om te reageren!

Wat me verder TOTAAL niet zint is (maar da's meer een EU verhaal) dat er twee groepen inspraak hadden: de farmaceutische bedrijven (meen ik) en wetenschappers. Maar consumentenorganisaties en andere belanghebbende mochten aanwezig zijn bij de sessies, ze hadden geen enkele inspraak.

Let even op: het voorstel was dus om praraten, die men al honderden jaren veilig gebruikt omdat ze bijv. geen dodelijke dosis kennen, van het schap te halen. De argumenten waren oa dat alternatieve geneeswijzen goed medische hulp in de weg stonden etcetcetc...Door een oplettende voorzitter van de EU is dit van tafel geveegd en dat isons geluk geweest. Die zei dat de CODEX zich moest richten op het BELANG van de burgers in plaats van op basis van angstwekken zaken proberen weg te nemen bij de burgers.

Oke, lang verhaal...maar wie o wie leidde de CODEX commissie. Wie o wie zette diverse organisaties (volgens mij moedwillig) op het verkeerde been: dat was de onderzoeksleider en die had een heel verleden bij....een farmareus. Nu ben ik niet van de onzinnige complotten, maar dit is mij wat te toevallig. Het is een van de vele manieren waarop de farma industrie beinvloed.

Ander putn is om zaken die er inderdaad niet zo toe doen (voetschimmel) via een reclame tot ziekte te verheffen....etcetc. Dat is zeer kwalijk.



Maar psychiasche ziekten zijn geen voetschimmel en de effecten van diverse medicatie is ook in onafhankelijk onderzoek bewezen. De DSM-IV zal ech tnog wel eens veranderen en ik hoop voor borderliners dat men borderline zal gaan zien als epilepsie, die zich niet uit in aanval waarbij men op de grond ligt, maar waarbij men een stemmingsschommeling krijgt. Want ik denk dat dit veel meer begrip kweekt. Als dat voor andere stoonissen ook geldt (wat goed kan), dan is dat een pre voor de acceptatie (zie epilepsie). Misschien is een goede term voor borderline. a-typische epilepsie of emotionele epilepsie. Alles blijft hetzelfde, maar ik denk dat mensen dit veel beter kunnen en zullen accepteren. Er is nog een reden: borderline heeft in de hersenen heel wat overeenkomsten met epilepsie en de waterval aan emoties die plots voordoet is vergelijkbaar met de stortvloed aan signalen in epilepsie...Tenslotte helpen anti-epileptica in borderline als stemmingsstabilisator...Laatste is een beetje of topci...





Alle kwalijke zaken die voorvallen en zijn voorgeva





Er moest bekeken worden welke vitaminen en mineralen er wle of niet in het schap moest komen te liggen. dat zou door een orgaan worden bekeken. Mijn reden om nee te stemmen richting de EU. Want wat wilde men:
Alle reacties Link kopieren
Astrada, het spijt me wel, ik heb voor vanmiddag een afspraak gemaakt met mijn psychiater. Vanmiddag gaat hij bij mij een lobectomie uitvoeren, ik krijg een shock en ik word voor 3 weken platgespoten en in de isoleer vastgebonden om daarna als een zombie op een driewieler door de rest van mijn leven te gaan. Hééééérrrrrluk!
Alle reacties Link kopieren
Hallo Demichaelis,



Je (actuele) kennis op bepaalde vlakken kan ik zeer goed waarderen, en een goede zaak dat je je standpunten probeert te onderbouwen.

Sommige punten zal ik zeker nader gaan bestuderen.



Een aantal zaken blijf ik het echter resoluut mee oneens.



Ik zou natuurlijk overal tegen in kunnen gaan met mijn onderbouwde bronnen bijv over SSRI's, maar wellicht is het beter om het volgende patroon te omschrijven wat mij is opgevallen;



Voordat we allerlei "ziektes" uit de DSMIV en de bijbehorende medicatie ter sprake gaan brengen is het misschien verstandiger om te bekijken wat nu echt de primairste oplossingen zouden kunnen zijn zonder jarenlange stigma's en verdovingen...



Voor een geestelijk opgelopen trauma bestaat wel degelijk een werkzame therapie, een soort regressie maar dan veilig en doeltreffend.



Binnen de psychiatrie is deze therapie niet voorhanden.

Daar halen ze voornamelijk onverwerkte, vaak niet relevante informatie naar boven en kunnen het vervolgens dan niet verwerken/leefbaar maken voor de cliënt omdat de deskundigheid er niet is.



Zowel de cliënt als de psychiater heeft dus op zo'n moment geen idee hoe het bewustzijn werkt, welke info relevant is en wat er nu precies verwerkt moet worden...



Over GLA;

Om de juiste onstekingsremmende stof te verkrijgen via een omzettingsprocedure is nodig B3, B6, magnesium, zink en C.

Dan is het fysiek mogelijk deze juiste twee stappen te doorlopen via het enzym D6D.

Goede uitleg hierover staat o.a. op het forum van haarweb.nl



Verder denk ik dat het verstandig is mijn bronnen eerst eens goed te gaan verifiëren, je zult denk ik veel overeenkomsten treffen met wat je nu al weet.

Om de aanvullende info te kunnen verwerken vergt gewoon veel tijd...



Pas dan is het mogelijk te beseffen dat er wel degelijk een soort van complot gaande is/was, die nu door de fraudeurs verloren gaat worden.

Het duurt echter nog wel een paar decennia vermoed ik voordat de farmaceutische en psychiatrische industriën opgedoekt of geminimaliseerd zijn tot het niveau wat gerechtvaardigd is.



Zolang je psychiatrische stoornissen, medicatie en (psycho)farmaceuten een grote relevante waarde geeft in jouw kennis ben je er nog lang niet Demichaelis!



Met alle respect, je hebt denk ik nog wat jaartjes nodig, maar je zit zeker op het goede spoor...
Alle reacties Link kopieren


Astrada, je bent echt gek he?????? O nee, kan niet, volgens jou bestaat dat helemaal niet. Zou willen dat jij ook niet bestond.....

Alle reacties Link kopieren
quote: iry reageerde

oja,enne.....pssst niet doorvertellen hoor,maar niet alles wat op internet gekwakt wordt is waar,je moet je bronnen wel veriffiëren natuurlijk.Of neem je altijd alles klakkeloos aan?



Ik doe niet anders.

Honderden bronnen heb ik het dan over, de boodschappers zijn irrelevant in de meeste gevallen.
Alle reacties Link kopieren
Je mag zelf de bronnen ook wel gaan verifiëren als je dat wilt...



Ze zijn bij elk rapport of brochure netjes onderaan op een rijtje gezet.



Kijk zelf maar op de volgende brochures en rapporten die allen kosteloos te downloaden zijn op www.ncrm.nl



-De gevaren van psychiatrische drugs



-63 internationale waarschuwingen tegen psychiatrische medicatie



of op één van de veertig volgende:

http://www.ncrm.nl/producten.htm
Alle reacties Link kopieren
GLA: omslachtig. Als iemand het enzym niet heeft, wat dan? geen omzetting?

Ik heb als ik zou willen nog een hoop te leren, dat klopt. Maar dit is voor mij niet meer dan een hobby. Ik heb wel andere zaken die me meer interesseren en geen tijd hiervoor.

Je kunt, net als ik links sturen. SVP niet van haarweb en co, tenzij daar links vermeld staan naar relevante, statistische onderbouwde studies. Ik ben mans genoeg om die te beoordelen daar ik zelf onderzoek heb gedaan en dus zelf statistisch heb moeten aantonen dat een gevonden resultaat al dan niet significant is.

Dat is een kleine moeite, als je honderden bronnen kent.



Regressie therapie verondersteld dat alle schade die door een situatie is aangericht in de hersenen te herstellen is door middel van een vorm van herbeleving. Graag onderzoek. Gecontroleerd, peer reviewed, met controls erbij etcetc. Of ga je beweren dat ook diverse "journals" beinvloed zijn...kan ook. Zo kun je uiteindelijk all einfo die je wel of niet zint filteren op basis van een onbewezen complottheorie. En die is niet bewezen, het gaat immers nog tientallenjaren duren.

Ik heb me behoorlijk verdiept in de materie kan ik je zeggen en er is chronische schaarste aan dit soort studies, dus ik laat me graag door je verrassen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven