dreigende eenzaamheid

06-05-2016 07:27 63 berichten
Ik lees al enige tijd mee op dit forum, post zelf ook wel eens wat. Ik merk dat hier oprecht wordt meegedacht maar dat er ook ongezouten meningen worden gegeven. Mooi, dat is wat ik ook hoop op mijn verhaal te krijgen.



Het komt er in het kort op neer dat het me niet lukt om contacten te leggen met nieuwe mensen. Mijn situatie is dat ik sinds enige jaren single ben. Ik heb door omstandigheden geen contact meer met familie, en de paar weliswaar hele goede vriendinnen die ik heb wonen te ver weg om een keer spontaan langs te gaan. Een vrij smal bestaan dus.

In het begin maakte ik me niet zo'n zorgen, ik heb vaker periodes gekend in mijn leven dat ik wat meer alleen was dan anders, maar die gingen altijd weer vanzelf voorbij.

Op dit moment begin ik echter te vrezen dat dit niet meer zomaar overgaat, en dat ik in een soort negatieve spiraal van eenzaamheid terecht dreig te komen.



Mijn grote handicap is dat ik zeer onregelmatig werk, en dan ook nog voornamelijk in de avonduren. Lid worden van een sportvereniging o.i.d. is dus geen optie, omdat ik de helft van de tijd verstek moet laten gaan. Collega's spreek ik maar sporadisch, ik werk in de zorg en draai mijn diensten grotendeels alleen. Ik heb het geprobeerd met oproepjes, contactadvertenties, maar hierop wordt simpelweg niet gereageerd. Zelf heb ik hier op het forum ook gereageerd op oproepen, maar ook daar hoor ik niks op terug. Stappen komt er ook niet van, de vriendinnen die ik heb zijn allemaal gezegend met partner en kind dus zitten wat dat betreft in een heel andere situatie. Kortom, ik zit vast in een soort cirkeltje.



Op dit moment weet ik even niet meer wat ik zou kunnen ondernemen om onder de mensen te komen. Ik heb altijd heel goed alleen kunnen zijn, heb die ruimte vaak ook wel nodig, maar nu begin ik gewoon echt eenzaamheid te ervaren. Het begint op sommige momenten (nu dus) ook aan mijn zelfvertrouwen te knagen. Ik ben spontaan, vlot gebekt, geinteresseerd in mensen, makkelijk in de omgang. Maar waarom ben ik dan zo alleen? Wat doe ik fout, waar liggen nog mogelijkheden?



Ik hoop op veel (ongezouten) reacties.
Alle reacties Link kopieren
Sorry ik was misschien iets te bot... En ik bedoelde niet dat jij energie zuigt. Die laatste regels zijn mijn eigen ervaring mbt eenzaamheid.. Ik begrijp dat je baalt.

Ik vind het sneu voor je dat het niet lukt ondanks dat je het wel probeert. Ik heb zelf namelijk ook hele leuke vriendschappen via dit forum opgedaan.

En kijk anders ook even op www.vriendinnenonline.nl

Op die site kun je zoeken naar mensen in jouw buurt, tot hoever kun je zelf instellen. Hoop dat het wat is voor je!

En ik weet niet uit welke omgeving je komt maar ik heb zelf een eigen facebookgroep opgericht voor meiden uit de omgeving Adam/het Gooi/Utrecht waarin iedereen leuke activiteiten kan voorstellen. Misschien is het wat voor jou?
Alle reacties Link kopieren
Hoi nmlk zou ik iets kunnen zijn voor je. Regelmatig activiteiten in Den haag en best wel wat veertigers. Je kunt dan zelf kijken wanneer een activiteit bij je past. Misschien zou je ook nog kunnen overwegen een baan overdag te zoeken, zodat je makkelijker kan afspreken. Naast je werk een leuk sociaal leven hebben is erg belangrijk vind ik.
Carpe Diem
Alle reacties Link kopieren
Lid worden van de personeelsvereniging

Of een koor!

Op vrijwilligersvakantie met de zonnebloem

Buddy worden ( dat hoeft geen vaste dag )



Bij die vrijwilligersdingen heb je ook contact met andere vrijwilligers. Daar gaat het ook om
Oke, ff een andere insteek, misschien zit ik ernaast misschien niet. In een van de andere topics waar ik je lees kwam er een schuurtje voorbij. Bouwpakketje. Jij gaf aan dat er wel mensen waren die hadden aangeboden om het ding samen met jou in elkaarvte zetten maar dat je misschien wel alleen aan de slag ging omdat je dat nou min of meer zo doet. Stoere tante die zich wel red achtige move.

Ik denk dat dit soort dingen juist een moment is waarop en waardoor je anderen in je leven kan betrekken.

Nou dan staat dat schuurtje daar nog maar even te wachten maar je hebt misschien wel de afspraak om dit in de komende weken met een leuk iemand samen te gaan doen. Das toch ook wat waard? Misschien in jouw geval zelfs wel meer als het schuurtje an sich.

Ik herken deze tough cookie act overigens niet alleen uit jouw verhaal hoor, ik heb er ook een handje van maar probeer het tegenwoordig iets minder strak te hanteren.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees ongeveer mijn verhaal - ik ben toevallig ook 46, dus misschien is het ook een leeftijdsdingetje dat we het toen we jonger waren allemaal niet zo misten en drukker waren met "eigen" dingen en nu vooruit kijken naar een dreigende eenzame oude dag ?



Wat ik recent heb gedaan is me aangemeld bij NMLK (maar ben er achter dat die niet zoveel doen in mijn regio) en ben lid geworden van een bordspellen club. Daarnaast heb ik me opgegeven als taalmaatje en sta ik op de wachtlijst voor een leesclub. Ik ga ook als ik kan naar tai chi . Nu komen van al die dingen niet meteen diepe vriendschappen (met die verwachting moet je ook niet gaan), maar je staat wel in verbinding met anderen. Je zult die dingen moeten uitzoeken waarbij het niet erg is als je de ene keer wel de andere keer niet kunt. Bijvoorbeeld een fotografie club zou ook prima kunnen denk ik.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Lees je nog mee?
@Nicotientje: jawel, maar ik sta ook buiten mijn schuurtje te beitsen, hahaha. Het in mijn eentje opzetten had ook te maken met de overdadige luxe dat ik zomaar drie dagen achter elkaar vrij ben EN het goed weer is. Dan wil ik niet nog op iemand moeten gaan zitten wachten... Morgen moet-ie klaar zijn!



Maar je hebt inderdaad gelijk vwb je post over zelfstandigheid. Bij mij is het misschien de spagaat tussen enerzijds heel zelfstandig moeten/ willen zijn (en hier ook eigenwaarde uit halen hoor!) en anderzijds het niet afhankelijk willen zijn (die zielige eenzame vrijgezel!).



@ algemeen: ik zie ineens allerlei dingen voorbij komen waar ik wat mee kan. Die Nieuwe Mensen Leren Kennen heb ik drie jaar geleden al eens geprobeerd, maar mijn ervaring was toentertijd dat de "leuke" dingen op momenten dat ik kon, al drie maanden van tevoren waren volgeboekt. Maar misschien moet ik het nog eens proberen?



Dat bordspellengebeuren ken ik niet. Ga ik googelen!



@Vivagooi: ok, tnx. No hard feelings. Laatste post vond ik fijn, ik heb alleen geen FB meer
@belgadi: inderdaad. Dingen leken vroeger als vanzelf op je pad te komen. Af en toe denk ik: waar heb ik de afslag gemist? Wat is er nu ineens zo anders, behalve mijn leeftijd?
Alle reacties Link kopieren
Genoeg ideeën al van andere forummers. Thuis zitten en denken goh wat ben ik eenzaam en wat zal ik er nou aan doen gaat ook niet helpen. Hup de deur uit!
Ik sta in mijn tuin. Is dat ook goed?
@omuwala: welk vinkje?



Edit: reeds gevonden...
quote:Dymphnatam schreef op 06 mei 2016 @ 10:32:

@Nicotientje: jawel, maar ik sta ook buiten mijn schuurtje te beitsen, hahaha. Het in mijn eentje opzetten had ook te maken met de overdadige luxe dat ik zomaar drie dagen achter elkaar vrij ben EN het goed weer is. Dan wil ik niet nog op iemand moeten gaan zitten wachten... Morgen moet-ie klaar zijn!



Maar je hebt inderdaad gelijk vwb je post over zelfstandigheid. Bij mij is het misschien de spagaat tussen enerzijds heel zelfstandig moeten/ willen zijn (en hier ook eigenwaarde uit halen hoor!) en anderzijds het niet afhankelijk willen zijn (die zielige eenzame vrijgezel!).r



Ja, nou behalve als je verzorgpony morgen komt zie ik geen reden waarom dat ding perse af moet zijn. Misschien begint het daar al. En daar bij ben je niet de enige persoon die langer achter elkaar vrij is dus het eerste excuus hoor ik alweer.

Ik vind het allemaal prima de hele tough cookie act, heb het er jarenlang zelf ook heel prima op gedaan en toch zit daar volgens mij echt de kern van je probleem. Ik red me wel, komt wel goed, bikkel he enz enz. En uiteindelijk red je je helemaal niet echt. Ja praktisch gezien wel ja. Maar je voelt je niet oke op deze manier.
Alle reacties Link kopieren
is lastig als je juist ook overdag door de week graag met mensen af wilt spreken is ook mijn ervaring.

probeer zoals gezegd vriendinnenonline, of een kookclubje.Maar makkelijk is het niet hoor, als je contacten zoekt voor van 9-5 doordeweeks
Ik kwam niet meer bij van die verzorgpony. Moet dan wel via mijn keuken naar de tuin, want ik heb geen achterom.



Die hut had inderdaad kunnen wachten, maar de situatie is nu dat mijn racefiets en mountainbike al een half jaar naast mijn bed staan bij gebrek aan bergruimte. Op zich praktisch, ik hang mijn kleding voor de volgende dag er over heen, maar ik ben die zooi inmiddels zat en wil nu eindelijk wel eens op gaan ruimen.

r

Ik denk na over de harde koekjes
Alle reacties Link kopieren
Nmlk al geprobeerd?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is een vereniging waarbij je aan een activiteit kunt meedoen als je je daarvoor opgeeft iets voor je. Zelf ben ik bijvoorbeeld een tijd lid geweest van een vereniging die wandelingen organiseert.

Je kunt dan meegaan wanneer je wilt/kunt, maar zit niet vast aan een bepaald moment in de week.



Ik zie hierboven ook NMLK genoemd staan; dat is ook zoiets, maar dan met gevarieerde activiteiten. Ik heb daar zelf geen ervaring mee, maar ik ken het wel van horen zeggen.

Aktivo is iets soortgelijks.



En er zijn ook mensen die regelmatig met een groepje afspreken om te koken/eten of bordspelletjes te doen. Misschien is zoiets een idee.

Kan natuurlijk ook een andere bezigheid zijn.



En verder kun je eens meedoen met activiteiten die in je woonplaats georganiseerd worden. Rondleidingen/natuur-, stadswandelingen, workshops, tentoonstellingen, optredens etc... Die staan vaak wel in van die gratis regionale krantjes.
Alle reacties Link kopieren
Focus op wat WEL KAN..en ga ervoor..
Alle reacties Link kopieren
Je kunt zelf ook mensen uitnodigen, iets organiseren..actief zinn
Alle reacties Link kopieren
quote:Sweety2015 schreef op 06 mei 2016 @ 13:50:

Je kunt zelf ook mensen uitnodigen, iets organiseren..actief zinnDat kan inderdaad via NMLK40UP. Je ziet een activiteit in je buurt ,wat je leuk lijkt om te doen maar niet alleen, en stelt voor aan andere mensen om mee te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf hele slechte ervaringen met nmlk

Vreselijk onsympathieke lui!!!



Je hebt ook fellas of "samen" op fb
Ik hoor veel excuses en volgens mij komt dat door angst. Denk er eens overna wat hier allemaal geschreven is en mss dat je over een paar dagen iets probeert wat bij je past.



Eens met de post nicotientje.
wat voor angst bedoel je dan, elfje 12 ?



(off topic: mijn eerste leesboekje@elfje12je, met Martine Bijl!)
@Sweety2015: mensen uitnodigen. Goed plan. Maar ehhh... wie dan precies?
quote:Dymphnatam schreef op 06 mei 2016 @ 15:01:

wat voor angst bedoel je dan, elfje 12 ?



(off topic: mijn eerste leesboekje@elfje12je, met Martine Bijl!)

Angst om echt iets te ondernemen.

Ikzelf heb weinig vriendinnen, echt heel weinig. Ouders hebben geprobeerd mij te stimuleren om meer vrienden te zoeken, maar ik had en heb er niet zoveel behoefte aan. Soms mis het, maar veelal ook niet. Ik vind het eigenlijk wel goed zo. Maar jij wilt heel graag, maar lijkt niet echt stappen te willen/kunnen ondernemen. Echt niet hatelijk bedoelt!
Leuk van dat leesboekje!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven