Familie wil sleutel

22-08-2016 15:23 112 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen, ik zit met een probleem.

Ik zal proberen het zo goed mogelijk uit te leggen.



Ik heb lange tijd geleden een breuk gehad met mijn familie. De reden was dat ze zich constant bemoeiden met mij. Nu is alles gelukkig weer goed en zie ik hen weer regelmatig en we komen goed overeen. Tijdens die breuk had ik wel het slot van mijn app veranderd omdat mijn familie te pas en te onpas binnen kwam en ik dus geen privacy meer had. Er iets van zeggen hielp niet. Nu vroeg mijn grootmoeder of ik niet beter een reservesleutel bij hen zou leggen voor het geval er met mij wat is. En ik was zo overdonderd dat ik met mijn stomme kop ja heb gezegd. Maar ik zie het écht niet zitten om mijn sleutel te geven. Dan is het over met mijn privacy, en dan komen ze weer binnen wanneer zij willen. Sorry dat het zo'n lang verhaal is geworden, maar ik zit hier echt mee. Ik wil hun ook niet kwetsen of ondankbaar overkomen. Ze helpen mij altijd als ik hulp nodig heb. Maar het is moeilijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet nog dat ik vroeger assertief probeerde te zijn. Maar dan ging de hele familie rond mij zitten en bleven ze net zolang op me inpraten tot ik wel móest toegeven. Ik vrees dat ze er niet over zullen ophouden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bellydancer26 schreef op 22 augustus 2016 @ 19:02:

Ik weet nog dat ik vroeger assertief probeerde te zijn. Maar dan ging de hele familie rond mij zitten en bleven ze net zolang op me inpraten tot ik wel móest toegeven. Ik vrees dat ze er niet over zullen ophouden. Dan is het goed om dit vooraf te gaan oefenen met iemand die je vertrouwd. Die stelt dan vragen waarmee ze je onder druk zetten en jij blijft standvastig zeggen "nee is niet nodig". Ik begrijp het best dat dit moeilijk is. Maar als het lukt, dan is dat ook weer een hele stap voor jou waar je mega trots op mag zijn. Oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Misschien met kleine dingen beginnen, maar wel leren nee zeggen hoor. Je leven wordt er zo veel leuker op als je niet naar andermans verwachtingen leeft.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bellydancer26 schreef op 22 augustus 2016 @ 19:02:

Ik weet nog dat ik vroeger assertief probeerde te zijn. Maar dan ging de hele familie rond mij zitten en bleven ze net zolang op me inpraten tot ik wel móest toegeven. Ik vrees dat ze er niet over zullen ophouden.



Leuke familie



Je hebt al eens met ze gebroken wegens moeiallerij zeg je.

Als je nu toegeeft gaat het weer die kant op, en komt er mss weer een breuk.



Het is zoveel beter voor jou én je familie dat je nu gewoon nee zegt.



Maak een plan wat je gaat doen als ze aandringen: ga je ferm doorspreken of van onderwerp veranderen of weggaan?



Doe een visualisatie: beeld je in dat je "nee" zegt, en nogmaals nee en dat ze stoppen met zeuren. Kortom, beeld je het succesvolle nee-gesprek in en geniet hoe dat voelt: opgelucht, fier, blij.



(En herhaal)
Alle reacties Link kopieren
Geef ze een oude sleutel die niet op je nieuwe slot past
Ik heb ook zo'n ouders, blijven inpraten... heel vermoeiend. Mijn ervaring is, dat ze het de eerste paar keer dat je nee zegt het zien als een soort bevlieging van assertiviteit. Ze namen me toen helemaal niet serieus. Toen ik bleef volhouden, kwam er verzet. Werden ze boos op mij. Ik bleef er doorheen prikken en gewoon nee zeggen. En ineens: acceptatie. Niet altijd van harte, maar je ouders moeten eens beseffen dat je 26 bent, een volwassen vrouw, met eigen keuzes en beslissingen.



Dus mijn advies is: zet het door. Zeg gewoon nee. Na een tijd zien ze in dat je het meent en dat er niets over te halen valt. Geef je ouders die kans niet. Volhouden, geen sleutel.



En leg die sleutel bij je buurvrouw neer. Succes!
quote:Pil0u schreef op 22 augustus 2016 @ 19:31:

Geef ze een oude sleutel die niet op je nieuwe slot past Dit is een goeie! Kun je meteen checken of ze zich aan hun afspraak houden (dat ze het niet gaan gebruiken). En anders zou ik alle contact met deze familie voor goed verbreken. Want wat jij beschrijft klinkt érg ongezond. Maar dat is hoe ik het zou doen, jij moet zelf kijken wat het beste voelt voor jou.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bellydancer26 schreef op 22 augustus 2016 @ 16:49:

[...] En mijn vader had indertijd zo iets van: Ik ben haar vader en als ik binnen wil komen dan kom ik binnen.

Lastig, zn ouder die meent dat ze recht hebben op dingen omdát ze jouw ouder zijn. Maar jij hebt ook recht op privacy omdát jij hun dochter bent. Tenzij jouw vader de huur betaald en op het huurcontract staat heeft hij daar niets te zoeken.

Juist met dit soort ouders moet je helder en eenduidig zijn. "Nee dat wil ik niet" zou genoeg moeten zijn als antwoord. Zn vader zou ik iig niet vertrouwen en zeker niet een sleutel geven.
quote:Bellydancer26 schreef op 22 augustus 2016 @ 19:02:

Ik weet nog dat ik vroeger assertief probeerde te zijn. Maar dan ging de hele familie rond mij zitten en bleven ze net zolang op me inpraten tot ik wel móest toegeven. Ik vrees dat ze er niet over zullen ophouden.



Best ziek als ik het zo lees

Jij kan je familie niet veranderen maar wel jezelf

Blijf standvastig en blijf die plaat maar herhalen

Nee nee nee nee, zolang als nodig is



En laat je niet verleiden tot een discussie gewoon een kort en krachtige nee

Je bent 26 en oud genoeg om geen verantwoording af te leggen aan bemoeizuchtige types
quote:Fleet schreef op 22 augustus 2016 @ 19:43:

En leg die sleutel bij je buurvrouw neer. Succes!Zelfs dat lijkt me bij de ouders/familie van TO riskant. Misschien weten ze de buurvrouw wel TO's sleutel te ontfutselen met een smoesje.
quote:deja schreef op 22 augustus 2016 @ 17:42:

[...]





Dit is waar de meeste minder assertieve mensen de mist mee ingaan. Ze leggen uit waarom iets wel of niet nodig/gewenst is. En uitleg lokt discussie uit. Discussie in dit geval als "en wat dan als de buurvrouw op vakantie is?". De kern van een volwassen relatie is dat je je eigen beslissingen neemt en die mede deelt. En dat doe je bij voorkeur zonder uitleg waarom. Er is namelijk geen reden om te discussiëren, het is jouw beslissing.



Zeker in dit geval is er namelijk iets anders vreemds aan de hand. Wanneer jij aan je familie vraagt of ze een sleutel voor je willen bewaren, dan is dat een normale vraag. Wanneer jij aan je familie een sleutel geeft en zegt "loop maar binnen" dan is dat een normale (want jouw) beslissing. Wanneer jij, omdat je op afstand woont, je familie een sleutel geeft zodat ze, wanneer ze in de buurt zijn, in jouw huis mogen slapen wanneer jij er niet bent. Ook prima, want wederom jouw beslissing.



Het vragen om een sleutel van iemand anders huis is best wel vreemd. Waarom zou iemand, zelfs familie, de wens hebben in jouw huis te kunnen wanneer jij er niet bent? Of erger nog, de wens te hebben zelf binnen te komen wanneer jij er wel bent? Ik zie geen enkele toegevoegde waarde. Niet voor jou, niet voor hen.



Dus, heel eenvoudig. Wanneer mensen jouw iets vragen wat bij jou niet goed voelt, dan zeg je nee en je legt verder niets uit. De enige uitzondering hierop is helaas je eventuele werkgever. Nee zeggen, zeker zonder uitleg is dan meestal niet heel goed voor je carrière



Je kan prima nee zeggen en aangeven dat iemand de sleutel al heeft. Juist nee zeggen en niets uitleggen als er op je ingepraat word is heel moeilijk voor de minder assertieve mens.



Als je de enige valide reden wegneemt ( handig een reserve sleutel ergens) en dan verder gaat over iets anders werkt vaak gewoon beter.
quote:nephthys schreef op 22 augustus 2016 @ 18:42:

[...]





Van mij moet ze niet hoor, zoveel te beter voor haar als ze nee durft zeggen. Maar als ze die stap nog niet kan/wil maken, kan dit een goede weg daarnaartoe zijn.Vind ik niet. Ze schiet er echt niks mee op.
Bellyancer, is je familie eigenlijk al teruggekomen op de sleutel?
Wat afschuwelijk dat je familie zo doet! Maar idd. TO, alleen jij kunt het veranderen, nl. door jouw houding te veranderen...
quote:Fleet schreef op 22 augustus 2016 @ 19:43:

Ik heb ook zo'n ouders, blijven inpraten... heel vermoeiend. Mijn ervaring is, dat ze het de eerste paar keer dat je nee zegt het zien als een soort bevlieging van assertiviteit. Ze namen me toen helemaal niet serieus. Toen ik bleef volhouden, kwam er verzet. Werden ze boos op mij. Ik bleef er doorheen prikken en gewoon nee zeggen. En ineens: acceptatie.



Precies! Ze nemen je in eerste instantie niet serieus, gaan alles weerleggen (wees daar dus op voorbereid en geef gewoon geen argumenten), maar uiteindelijk houden ze er mee op.

Als je toegeeft, kom je nooit van dit gedrag af. Ze blijven je dan als klein kind behandelen.



Hoe de sleutel en reservesleutel lekker in je zak als ze er zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:elske1975 schreef op 23 augustus 2016 @ 16:40:

Bellyancer, is je familie eigenlijk al teruggekomen op de sleutel?Ik ga iedere zondag bij mijn grootouders langs. Als er naar vragen zal ik zeggen dat ik van gedacht ben veranderd. Ben best wel zenuwachtig.
Succes! Je kunt het! Als je nu een moment sterk bent garandeer je levenslang je privacy!
Alle reacties Link kopieren
Danku voor de steun allemaal. Zodra ik geweest ben, zal ik laten weten hoe het ging
Alle reacties Link kopieren
quote:Erizon schreef op 22 augustus 2016 @ 15:26:

Zeg dat je sleutel al ergens bij buren ligt voor het geval er iets met jou is. Dus niet nodig.Leugentje om bestwil. Lijkt mij in dit geval wel geoorloofd
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
quote:Bellydancer26 schreef op 22 augustus 2016 @ 17:56:

Zou dat zo graag willen he. Gewoon nee zeggen. Maar ze kunnen mij echt een schuldgevoel aan praten, zo van: Ja maar wij doen zoveel voor u. Vertrouw je ons dan niet? Wij zullen echt niet zomaar binnen komen.



Dan pas je de techniek van de "kapotte grammofoonplaat" toe. Je antwoordt op elke vraag "nee, dat heb ik liever niet".

En stug volhouden hé
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
Dus ze helpen je altijd weer als je hulp nodig hebt, trekken je uit de narigheid, ondersteunen je, maar je vertrouwt hen niet met je sleutel voor noodgevallen... apart.



Dan zou ik gewoon zeggen: jullie steun en hulp heb ik ook niet meer nodig, en die sleutel leg ik gewoon bij mijn buurvrouw.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
TO, zondag maar 1 ding blijven herhalen als ze naar de sleutel vragen, namelijk "Nee, dat vind ik niet nodig". Maakt niet uit met welke argumenten ze komen, die ene zin blijven herhalen. Niet toegeven! Niet in discussie gaan.



Het is heel lastig, maar dit is de kans om je los te maken van de bemoeienis van je familie. Zo lang jij iedere keer toch weer toegeeft, blijven zij zeuren tot ze hun zin krijgen. Het is tijd voor jouw familie om te leren dat jij je eigen leven leidt en dat zij niet altijd alles krijgen zoals ze willen.



Succes bellydancer!

Laat je zondag nog weten hoe het gegaan is?
quote:pejeka schreef op 26 augustus 2016 @ 23:47:

Dus ze helpen je altijd weer als je hulp nodig hebt, trekken je uit de narigheid, ondersteunen je, maar je vertrouwt hen niet met je sleutel voor noodgevallen... apart.



Dan zou ik gewoon zeggen: jullie steun en hulp heb ik ook niet meer nodig, en die sleutel leg ik gewoon bij mijn buurvrouw.



Onzin

Haar familie helpt haar en claimen nu de sleutel

to wil dat niet want ze is op haar privacy gesteld maar durft niet rechtuit nee te zeggen, wat ze dus wel gewoon zou moeten doen en als ik het goed heb gelezen gaat ze dat ook doen bij de eerstvolgende ontmoeting
Tenzij zij zich aan de strikte afspraak kunnen houden, dat ze niet zo maar te pas en te onpas, zonder aankondiging binnenkomen lopen, dan kan je het proberen. De eerste beste keer, dat ze wel, zonder vooraankondiging plotseling voor je neus staan, sleutel terug EISEN...

Afspraak is afspraak. Als zij zich als volwassen mensen niet aan kunnen houden, verdienen ze ook geen sleutel.
Alle reacties Link kopieren
quote:OmeHenk schreef op 22 augustus 2016 @ 17:29:

Schuifslot erop kan ook nog.



Maar de oude sleutel met de afspraak dat deze niet maar zo gebruikt mag worden, alleen bij jouw toestemming vind ik ook een goede. Kun je ook oefenen met assertief zijn.



(...) Een schuifslot werkt alleen als je thuis bent. Je wil ze ook niet in je huis hebben rondsnuffelen als je naar je werkt bent.



Geen sleutel geven, ook niet met afspraak en ook geen oude/foute sleutel geven. Je geeft de sleutel of je geeft hem niet. Met per ongeluk de verkeerde geven, geef je aan dat je bezwijkt onder de druk. Dus drukken ze door tot ze hem weer hebben. Als je goede redenen hebt om het niet te willen, dan moet je het niet doen. Aangezien al bewezen is, dat ze grenzen overschrijden, heb je dus goede argumenten. En nogmaals de tip: niet doen.





quote:Bellydancer26 schreef op 22 augustus 2016 @ 17:56: Zou dat zo graag willen he. Gewoon nee zeggen. Maar ze kunnen mij echt een schuldgevoel aan praten, zo van: Ja maar wij doen zoveel voor u. Vertrouw je ons dan niet? Wij zullen echt niet zomaar binnen komen. Je hebt ervaren dat ze het niet aankunnen zich te beheersen als ze je sleutel hebben., daarom geen sleutel. Als zij dat als een vertrouwenskwestie beschouwen, dan hebben ze zich inderdaad onbetrouwbaar opgesteld. Veel voor je doen betekent niet dat je hun eigendom, gehorige of wat ook voor onderkruipsel bent. Dus gewoon zeggen: gezien de ervaringen, wordt er niet meer aan sleutel geven gedaan en het heeft geen zin om op de vertrouwenstoer te gaan.



En doe wat aan "ja, maar". Dat is ook de opmaat tot vloermat.





quote:Bellydancer26 schreef op 22 augustus 2016 @ 19:02:

Ik weet nog dat ik vroeger assertief probeerde te zijn. Maar dan ging de hele familie rond mij zitten en bleven ze net zolang op me inpraten tot ik wel móest toegeven. Ik vrees dat ze er niet over zullen ophouden. Je moet dus afstand inbouwen. Het is een vorm van mishandeling om met een groep rond iemand te gaan staan/zitten en dan ergens toe te dwingen. Overigens is het vandaag al lang niet meer vroeger.

Een bekende methode is die van het halve oor. Je luistert met slechts een half oor en dat alleen om het op te vangen als er iets gezegd wordt wat je echt had moeten weten. En de rest is blabla waar je geen aandacht aan besteedt. Mocht je als een klein kind behandeld worden, met correcties als "luister je wel!", "hoor je wel wat we zeggen", dan is het antwoord lip-smack: tja, och, wel, hm of gewoon: ik stop hiermee, ajuu.





quote:Moonchild82 schreef op 27 augustus 2016 @ 00:46:

Tenzij zij zich aan de strikte afspraak kunnen houden, dat ze niet zo maar te pas en te onpas, zonder aankondiging binnenkomen lopen, dan kan je het proberen. De eerste beste keer, dat ze wel, zonder vooraankondiging plotseling voor je neus staan, sleutel terug EISEN...

Afspraak is afspraak. Als zij zich als volwassen mensen niet aan kunnen houden, verdienen ze ook geen sleutel.Helemaal niet. Wie zijn sleutel niet wil afgeven wegens onder de voet gelopen worden, heeft ook niets aan sleutel geven onder voorwaarden, want die voorwaarden worden gewoon opij geschoven. Volwassen worden en "nee, dank je" zeggen, zonder verdere discussies en zonder toegeven aan chantage als "we doen zo veel voor je".
quote:Moonchild82 schreef op 27 augustus 2016 @ 00:46:

Tenzij zij zich aan de strikte afspraak kunnen houden, dat ze niet zo maar te pas en te onpas, zonder aankondiging binnenkomen lopen, dan kan je het proberen. De eerste beste keer, dat ze wel, zonder vooraankondiging plotseling voor je neus staan, sleutel terug EISEN...

Afspraak is afspraak. Als zij zich als volwassen mensen niet aan kunnen houden, verdienen ze ook geen sleutel.



Alsof ze die dan zo terug geven of geen kopie hebben.

Gewoon nee blijven zeggen TO.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven