Geloof jij nog?

27-07-2016 22:25 91 berichten
Geloven jullie nog? En dan doel ik niet zozeer op een bepaald geloof. Zelf ben ik Rooms-Katholiek opgevoed, in de kerk getrouwd, onze kinderen zijn gedoopt maar ben niet op zondag bij de mis aanwezig.



Misschien is het niet van deze tijd, om op zondag bijvoorbeeld naar de kerk te gaan, maar dat is wellicht mijn gevoel. Ik kan me dus totaal niet verplaatsen in mensen die nu handelen onder het mom van 'het geloof'. Hoe staan jullie daarin?
quote:Gisselle schreef op 27 juli 2016 @ 22:38:

Ja ik geloof, zonder twijfel. Juist in deze tijd. Heb ook een wetenschappelijke achtergrond.



Hier ook. Kan niet nietgeloven. Ben niet van een bepaalde stroming, maar luister graag naar predikers die de genade prediken.



Ik heb niet al te beste ervaringen met gelovigen. Als in: denken dat ze zelf God zijn en oordelen over anderen. En je dus gerust afdanken als je niet in hun straatje meeloopt.
quote:mayou schreef op 28 juli 2016 @ 02:09:

Atheist in hart en nieren. Ik woon in een land waar dat dus eigenlijk niet kan. Bijv wanneer je naar het ziekenhuis moet, moet je aangeven welk geloof je hebt. None staat daar dus niet tussen. Ik vul dan maar Freethinking in.Serieus, een land waarin je moet aangeven wat voor geloof je hebt? Durf het niet te vragen...
quote:mayou schreef op 28 juli 2016 @ 02:09:

Atheist in hart en nieren. Ik woon in een land waar dat dus eigenlijk niet kan. Bijv wanneer je naar het ziekenhuis moet, moet je aangeven welk geloof je hebt. None staat daar dus niet tussen. Ik vul dan maar Freethinking in.Mag ik jou een pb sturen?
quote:Prins_Hassan schreef op 28 juli 2016 @ 01:59:

Yes. Zeker geloof ik de Heer der Werelden en daar ben ik God zeer dankbaar voor.

Het is wel jammer dat Europa haar christelijke achtergrond razendsnel aan het verliezen is.Wel en niet mee eens, inderdaad was Europa haar Christelijke achtergrond aan het verliezen. Maar ik geloof dat ze dat weer oppakken Noujuist nu.
Alle reacties Link kopieren
quote:wiesekee schreef op 28 juli 2016 @ 02:29:

[...]





Wel en niet mee eens, inderdaad was Europa haar Christelijke achtergrond aan het verliezen. Maar ik geloof dat ze dat weer oppakken Noujuist nu.Hoe bedoel je dat precies?
Alle reacties Link kopieren
quote:EHR schreef op 28 juli 2016 @ 02:19:

[...]





Hier ook. Kan niet nietgeloven. Ben niet van een bepaalde stroming, maar luister graag naar predikers die de genade prediken.



Ik heb niet al te beste ervaringen met gelovigen. Als in: denken dat ze zelf God zijn en oordelen over anderen. En je dus gerust afdanken als je niet in hun straatje meeloopt.Laat je niets aanpraten door plebs. Het zijn juist de plebs die meestal heidenen zijn omdat ze te dom zijn om te poepen.
quote:Prins_Hassan schreef op 28 juli 2016 @ 02:31:

[...]





Hoe bedoel je dat precies?Dat mensen een houvast nodig hebben, dat vinden ze vaak in het geloof.
Welke dat ook is trouwens he
Alle reacties Link kopieren
quote:wiesekee schreef op 28 juli 2016 @ 02:34:

[...]





Dat mensen een houvast nodig hebben, dat vinden ze vaak in het geloof.Waarom heb je het idee dat het nu op gang komt? Daar zijn geen cijfers of andere indicaties voor. Ik zie juist vooral destructie, verval en achteruitgang. Pokemon Go, GTST en de smartphone nemen een belangrijke rol in de leven van mensen dan hun Schepper.
quote:Prins_Hassan schreef op 28 juli 2016 @ 02:43:

[...]





Waarom heb je het idee dat het nu op gang komt? Daar zijn geen cijfers of andere indicaties voor. Ik zie juist vooral destructie, verval en achteruitgang. Pokemon Go, GTST en de smartphone nemen een belangrijke rol in de leven van mensen dan hun Schepper.Wow, jij ziet destructie en verval, achteruitgang. Waarin zie je dat? onderbouw dat eens
Ik geloof niet meer. Denk ik...?

Opgegroeid op de biblebelt, en alles was slecht. Oh, wat was ik bang. Als kind, als tiener, en soms, heel soms, nog steeds. Omdat ik zondig, omdat ik op vrouwen val, omdat ik 'slecht' ben. Ik zondig iedere dag weer. Enkeltje naar de hel dus, volgens de dominee. Ik moest maar bidden, en ik moest naar god gaan zoeken, want dan zou het wel goed komen.

En alle dingen die fout gingen? Verwaarlozing thuis, gepest worden op school, nu ernstige psychische problemen, sja...

"Er zijn altijd nog meer dingen die goed zijn in de wereld, dan dingen die slecht zijn. Je wordt er sterker van. Bla bla bla."

Alsjeblieft zeg.



En terwijl ik dit type ben ik bang. Bang, dat er toch wél een god is die nu denkt 'Kunai, nee, die wil ik niet in de hemel..."



Sorry, dit zit mij erg hoog.

Jezus mag ik trouwens wel. Als Jezus bestaat, mag hij altijd langskomen.
of is dat wat jij wil zien?
Alle reacties Link kopieren
quote:wiesekee schreef op 28 juli 2016 @ 02:49:

[...]





Wow, jij ziet destructie en verval, achteruitgang. Waarin zie je dat? onderbouw dat eensChristelijke waarden zie je alleen nog terug op een kastje in miniatuur.
quote:Kunai schreef op 28 juli 2016 @ 02:49:

Ik geloof niet meer. Denk ik...?

Opgegroeid op de biblebelt, en alles was slecht. Oh, wat was ik bang. Als kind, als tiener, en soms, heel soms, nog steeds. Omdat ik zondig, omdat ik op vrouwen val, omdat ik 'slecht' ben. Ik zondig iedere dag weer. Enkeltje naar de hel dus, volgens de dominee. Ik moest maar bidden, en ik moest naar god gaan zoeken, want dan zou het wel goed komen.

En alle dingen die fout gingen? Verwaarlozing thuis, gepest worden op school, nu ernstige psychische problemen, sja...

"Er zijn altijd nog meer dingen die goed zijn in de wereld, dan dingen die slecht zijn. Je wordt er sterker van. Bla bla bla."

Alsjeblieft zeg.



En terwijl ik dit type ben ik bang. Bang, dat er toch wél een god is die nu denkt 'Kunai, nee, die wil ik niet in de hemel..."



Sorry, dit zit mij erg hoog.

Jezus mag ik trouwens wel. Als Jezus bestaat, mag hij altijd langskomen.
[quote]Kunai schreef op 28 juli 2016 @ 02:49:

Ik geloof niet meer. Denk ik...?

Opgegroeid op de biblebelt, en alles was slecht. Oh, wat was ik bang. Als kind, als tiener, en soms, heel soms, nog steeds. Omdat ik zondig, omdat ik op vrouwen val, omdat ik 'slecht' ben. Ik zondig iedere dag weer. Enkeltje naar de hel dus, volgens de dominee. Ik moest maar bidden, en ik moest naar god gaan zoeken, want dan zou het wel goed komen.

En alle dingen die fout gingen? Verwaarlozing thuis, gepest worden op school, nu ernstige psychische problemen, sja...

"Er zijn altijd nog meer dingen die goed zijn in de wereld, dan dingen die slecht zijn. Je wordt er sterker van. Bla bla bla."

Alsjeblieft zeg.



En terwijl ik dit type ben ik bang. Bang, dat er toch wél een god is die nu denkt 'Kunai, nee, die wil ik niet in de hemel..."



Sorry, dit zit mij erg hoog.

Jezus mag ik trouwens wel. Als Jezus bestaat, mag hij altijd langskomen.[/quote



Mij zit het ook hoog! Laat je niets aanpraten, je gevoel is je gevoel daar kan niemand iets aan veranderen. Geloof in jezelf, begin daar. Niemand kan en mag je veroordelen!
quote:Prins_Hassan schreef op 28 juli 2016 @ 02:51:

[...]





Christelijke waarden zie je alleen nog terug op een kastje in miniatuur.Dat heeft totaal niets met verval of wat dan ook te maken he?
Alle reacties Link kopieren
quote:wiesekee schreef op 28 juli 2016 @ 02:55:

[...]





Dat heeft totaal niets met verval of wat dan ook te maken he?



Geen christelijke waarden = verval = op den duur vernietiging van beschaving.

Kwestie van tijd tot er een grote financiële crisis, globale natuurramp of een wereldoorlog van grootste proporties plaats zal vinden.
quote:Marquise schreef op 28 juli 2016 @ 02:53:

[...]



Dank je.
quote:Mij zit het ook hoog! Laat je niets aanpraten, je gevoel is je gevoel daar kan niemand iets aan veranderen. Geloof in jezelf, begin daar. Niemand kan en mag je veroordelen!Daar werk ik aan, mooi gezegd.
Alle reacties Link kopieren
quote:wiesekee schreef op 28 juli 2016 @ 02:23:

[...]





Serieus, een land waarin je moet aangeven wat voor geloof je hebt? Durf het niet te vragen...



word in ned ook gevraagd als je je kind gaat aangeven bij geboorte.



ik geloof ook ben christen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kunai schreef op 28 juli 2016 @ 02:49:

Ik geloof niet meer. Denk ik...?

Opgegroeid op de biblebelt, en alles was slecht. Oh, wat was ik bang. Als kind, als tiener, en soms, heel soms, nog steeds. Omdat ik zondig, omdat ik op vrouwen val, omdat ik 'slecht' ben. Ik zondig iedere dag weer. Enkeltje naar de hel dus, volgens de dominee. Ik moest maar bidden, en ik moest naar god gaan zoeken, want dan zou het wel goed komen.

En alle dingen die fout gingen? Verwaarlozing thuis, gepest worden op school, nu ernstige psychische problemen, sja...

"Er zijn altijd nog meer dingen die goed zijn in de wereld, dan dingen die slecht zijn. Je wordt er sterker van. Bla bla bla."

Alsjeblieft zeg.



En terwijl ik dit type ben ik bang. Bang, dat er toch wél een god is die nu denkt 'Kunai, nee, die wil ik niet in de hemel..."



Sorry, dit zit mij erg hoog.

Jezus mag ik trouwens wel. Als Jezus bestaat, mag hij altijd langskomen.

We leven in genade tijd Jezus heeft alles volbracht bij de kruisiging voor ons.



je hoeft niet bang te zijn.



God is liefde.



je hoeft alleen maar te geloven in hem.



ik snap wel je angsten die zijn je aangepraat in de kerk.

ik ben ook zo opgegroeid.



kijk groter in het geheel.
quote:Rue schreef op 27 juli 2016 @ 23:31:

[...]

Nou, bijvoorbeeld het probleem van het lijden, daar is gewoon geen antwoord op. En dan snap ik het niet meer, dus dan denk ik op een gegeven moment 'fuck it, het is vast gewoon allemaal onzin'. Ik zit nu weer een beetje op zo'n punt. Ik wil heel graag geloven, maar ik heb geen antwoorden op dat soort ingewikkelde vraagstukken en hoe kun je dan ooit standvastig blijven?



Maar geloof je dan (of zou je willen geloven) dat een God jou en andere mensen op aarde moet behoeden voor nare gebeurtenissen, ongeluk, lijden en dat soort zaken? Volgens mij gaat het geloof dieper dan dat en is God niet allesbepalend en alles oplossend.



Ik geloof zelf niet. Ik ben erg geïnteresseerd in hoe geloof uitziet voor gelovige mensen. Geloof je in de verhalen in de Bijbel? Geloof je meer in de normen en waarden van het geloof en/of geloof je ook echt dat er een God is? In welke vorm is die God? Waar bestaat het geloof uit voor jou? Zijn er ook onderdelen van je geloof waar je het niet mee eens bent? Hoe ga je daarmee om? Welke plaats neemt het geloof in in je dagelijkse leven? En ook, hoe denk je over de hemel en de hel? Zit God je op te wachten bij de poort naar de hemel bij overlijden en bepaalt hij dan of je 'goed genoeg' hebt geleefd om toegelaten te mogen worden? Zo ja, wat is 'de hemel'? Zo nee, wat gebeurt er dan met je? Ga je naar de hel? Wat is dat? Is er een duivel?



Het staat een ieder natuurlijk vrij om wel of niet te antwoorden. Ik vind het erg interessant. Niet om in discussie te gaan, maar om meer inzicht te hebben in hoe mensen vormgeven aan geloof of hoe het geloof vorm heeft in hun leven en, hoe het eruit ziet voor ze en wat het voor ze betekent.
Ik geloof dus in een God, maar volgens de Jehova-getuigen die ik weleens ontmoet heb kon het dan niet zo zijn dat je op hetzelfde geslacht valt. Dat is not done... Maar dat vind ik dus wel prima, heb zelf een vriendin gehad. En met meer dingen uit de bijbel ben ik het niet eens.



Ik geloof dat als het je tijd is, dan is het je tijd. Hoe jong ook. Dat dat van tevoren al vaststaat. En ik geloof dat anderen daar dan mee moeten leren leven. Zelfde geld voor ziektes en handicaps.



Ik geloof dat er meer is tussen hemel en aarde. Gewone geesten, maar ook nare entiteiten. En in beschermengelen. Ik geloof dus ook in een hemel waar we allemaal na onze dood samenzijn in vrede.



Ik geloof dat mijn vriend gestuurd is door Hem die ziet dat ik niet zo'n persoon ben als ik me soms gedraag en vindt dat ik een lieve vriend verdien. Die bij me blijft no matter what.
Alle reacties Link kopieren
quote:wiesekee schreef op 28 juli 2016 @ 02:23:

[...]





Serieus, een land waarin je moet aangeven wat voor geloof je hebt? Durf het niet te vragen...Ja die bestaan nog, meer dan je denkt.
Alle reacties Link kopieren
quote:EHR schreef op 28 juli 2016 @ 02:28:

[...]





Mag ik jou een pb sturen?Tuurlijk

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven