Ik haat het land van mijn schoonouders

21-01-2013 10:28 449 berichten
anoniem_64c36d4e3b8a5 wijzigde dit bericht op 30-10-2013 09:54
Reden: privacy
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hoi Harissa,



Ik heb niet alles gelezen (eerste 5 pagina,en laatste 2 ofzo), dus vergeef me als ik iets gemist heb.



Je situatie is heel herkenbaar. Ik heb ook een multi culti relatie (heel ander land) en zit ook aan regelmatige vakanties in mans land vast. Ik kan niet zeggen dat ik het land haat, maar ik herken wel een aantal van jouw dilemma's. En ook je teleurstelling dat je niet of nauwelijks "gewoon" met je man op vakantie kunt.



Onderstaande staat wel even los van de politieke situatie in Algerije. Dat is echt iets wat ik mee zou nemen in je overweging.



Een aantal tips vanuit mijn ervaring:



- Man gaat altijd eerst, zonder mij. Bij hem bestaat familiebezoek namlijk uit een groot aantal verplichte bezoekjes, dus die probeert hij af te handelen, voordat ik er ben. Overigens zijn mannen en vrouwen in zijn geboortplaats wel gemengd, dus ik kan gewoon mee op bezoekjes. Er is alleen weinig aan.



- Onze kinderen gaan mee nadat ze 1 jaar zijn. Dan hebben ze namelijk alle inentingen gehad en vind ik hun weerstand voldoende. (ze krijgen/kregen allebei een jaar bv).



- Alles wat je belangrijk vindt mbt omgang met je kind door schoonfamilie: speel het via je man. Mijn man vindt hygiëne etc. ook belangrijk, dus ik liet hem aan schoonmoeder en dergelijke uitleggen wat kind wel en niet mocht. Overigens is mijn schoonfamilie heel begripvol: in hun ogen zijn Europeanen een soort breekbaar ras, waar je heel voorzichtig mee om moet gaan . Mijn man heeft ook autoriteit over de vrouwen in het huis, dus ze doen redelijk makkelijk wat hij zegt.



- Alle overige zaken: laat gaan. Maak een soort mantra voor jezelf: "als we thuis zijn doen we het weer op mijn manier." Mijn 2-jarige leefde bijvoorbeeld op een gegeven moment op lolly's, omdat hij weigerde met de pot mee te eten en schoonfamilie had ontdekt, dat hij wel een lolly luste. Ga uit van beste bedoelingen of laat je man bemiddelen als je iets echt anders wil.



- Regel een vriendin voor jezelf. Een schoonzus of vrouw van vriend van je man die Frans of Engels spreekt. Ik ben zelf bijvoorbeeld mijn Frans gaan bijspijkeren. Moedertaal van mijn man spreek ik mondjesmaat. (en is bron van grote hilariteit). Met een vriendin kun je wellicht ook de deur uit (naar de markt?) Of blijven alle vrouwen de hele dag binnen?



- Verdiep je in huishoudelijke taken. Nee, dat is niet de manier waarop ik normaal mijn vakantie in wil vullen, maar biedt wel afleiding en brengt me in contact met de vrouwen van het huis. Nu zijn er bij mijn schoonfamilie maar weinig huishoudelijk taken die ik succesvol uitvoer (met de hand wassen bijvoorbeeld), maar ik kan wel groente snijden, was ophangen ed.



- En last but not least: ga niet te lang! Ik ben niet langer dan een week bij mijn schoonfamilie geweest. Mijn man is er meestal eerst een paar weken zonder mij en soms gaan we na mijn komst nog samen elders in zijn geboorteland vakantie vieren. (dat kan daar gelukkig)



Ik ben benieuwd waar jullie op uit komen.
Alle reacties Link kopieren
O ja: babybedje? Wij hebben een Deryan tentje (google maar even). Prima om ondernemende dreumesen mee te begrenzen en veilig tegen de muggen. Thuis al beginnen met wennen en dan kan het heel goed gaan.
quote:foxytoxy schreef op 23 januari 2013 @ 11:15:

[...]





Zijn we het in ieder geval over eens dat het geluid vanuit de onderbuik luid en duidelijk in dit topic te horen is.En vergeet daarbij je eigen onderbuik vooral niet.!
O ja, regel de inentingen. Hepatitis B!!
quote:liubi schreef op 23 januari 2013 @ 11:28:

O ja, regel de inentingen. Hepatitis B!!Idd ik zou iig contact opnemen met de GGD welke inentingen absoluut noodzakelijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hepatitis B wordt tegenwoordig standaard ingeënd geloof ik, in elk geval bij baby's van wie één van de ouders uit een hepatitis B land komt.
Alle reacties Link kopieren
Draai de situatie eens om en probeer je in te denken of je man dat dan ook zou accepteren. Dus stel: jullie brengen de vakantie bij jouw familie in huis door. Jij gaat lekker elke dag op stap met je oude vriendinnen, terwijl je man verplicht binnen moet blijven en moet helpen met klusjes in het huis. Gesteld dat je man jouw familie dan ook nog eens niet zou verstaan en dat hij zich wekenlang moet schikken in zeer primitieve omstandigheden - zou hij dat dan doen? En als het antwoord daarop in alle eerlijkheid "nee" is, waarom zou jij het dan wél moeten?



Dat hij zijn familie wil bezoeken, is logisch. Maar kijk dan of er in de nabije omgeving een redelijk hotel is waar jullie kunnen logeren. Is dat er niet, dan wil het nog wel eens mogelijk bijv. in een nabijgelegen plaatsje een appartementje te huren. Het voordeel is dan dat je meer vrijheid hebt (je hoeft je niet heel de dag te schikken naar de familie en hun opvattingen en regels), dat je zelf je maaltijden kunt samenstellen (ik neem aan dat op de markt o.i.d toch wel wat verse producten te krijgen zijn) en ook al kun je dan misschien wat moeilijker de straat op, je kunt wel heerlijk met een boek in de zon gaan zitten of iets anders leuks doen in plaats van verplicht huishoudelijke klussen te moeten doen.



Met je man gewoon afspreken dat hij bijv. 2 dagen in de week uittrekt om zijn vrienden en kennissen te bezoeken zonder jou, en dat hij de rest van de tijd samen met jou/het gezin vakantie viert. Uiteraard kunnen jullie dan altijd nog af en toe samen bij zijn ouders langsgaan, maar na een uurtje theedrinken kun je dan gewoon weer heerlijk naar je eigen hotel/appartement.



Succes ermee!
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Heerlijk eten kan ook zonder groenten en fruit dus hoezo een tegenstelling wat to in haar op schrijft.
Alle reacties Link kopieren
Niet flauw gaan doen kwallebal.



Maar inderdaad, To is n de verdediging geschoten en volgens mij heeft het nut gehad; zo te lezen is het allemaal zo slecht nog niet. Iig niet zo slecht dat ze het land nog kan haten. Misschien geen ideaal vakantieland maar men laat haar daar erg op haar gemak voelen, zijn zeer gastvrij en het eten is blijkbaar toch top. Probleem is opgelost. Behalve dan dat er een negatief reisadvies is.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, zo zie je maar weer dat ieder probleem zo groot is als je het zelf maakt



TO zit nu heppie de peppie op het beschuit-met-harissa-forum oid te schrijven over de verrijkjingen van de Algerijnse cultuur.

Even het WC probleem oplossen en ze schijnen nog humor te hebben ook daar dus gezelligheid kent geen tijd.

En ach... een negatief reisadvies geldt al jaren voor Algerije heb ik in dit topic kunnen lezen.
Alle reacties Link kopieren
quote:liubi schreef op 22 januari 2013 @ 23:52:

[...]





Om iemand uit een visumplichtig land te halen, moet de hoofdverdiener 3 loonstrookjes inleveren. Wij kunnen op het loon van mijn man 1 persoon halen (en mijn man verdient goed!). Als we een tweede persoon willen halen dan moeten wij 5000 euro op een speciaal account van de vreemdelingendienst dokken. Mijn loon speelt in dit geval geen rol omdat het familie van mijn man is. Je kunt niet bij dit geld en je krijgt het geld pas terug als de persoon weer terug naar het land van herkomst is met een bewijs en een stempel van de douane. Heeft deze persoon niet zo'n bewijs, krijg je het geld niet terug en houdt de vreemdelingendienst het vast.



Een visum houdt in: alle papieren op orde (ziektekostenverzekering, loonstrookjes, een brief van de onderwijsinstelling of het werk dat de persoon weer terugkomt, reisgegevens), een afspraak maken bij de ambassade, naar de afspraak komen voor een interview (waarom wil je naar Schengen, wat ga je daar doen, bij wie verblijf je, wanneer ga je weer weg) en daarna moet je wachten totdat je een visum krijgt of niet. Je kunt ook afgewezen worden.



Zo is het voor Aziaten. Waarschijnlijk is het zo ook voor de rest.

Wat gecompliceerd zeg allemaal! Ik vraag me af vanwaar die regels zijn: komen die voort uit land van herkomst, of vanuit europa? Die mensen lijken wel gevangen in eigen land!



Het gevolg is dat ze nu nooit een benul zullen hebben hoe het huidige leven van hun eigen zoon er uit ziet. Ik vraag me af hoe ze dat zullen ervaren.



In ieder geval bedankt voor de uitleg.
quote:Kwallenbal schreef op 23 januari 2013 @ 12:37:

Heerlijk eten kan ook zonder groenten en fruit dus hoezo een tegenstelling wat to in haar op schrijft.Bij een gezonde en lekkere maaltijd horen verse groenten. Zonder wordt het al snel crisisvoer.
Alle reacties Link kopieren
quote:gember999 schreef op 23 januari 2013 @ 05:11:

[...]



Ik kijk op tegen je capaciteit om ongehinderd door enige kennis je mening klaar te hebben.

Jij noemt een vraag een mening.

Ik vroeg me af waarom het zo gecompliceerd was om een visum te krijgen. Dat heeft niets met mening te maken.



Ik kijk op tegen jouw capaciteit om een vraag met een mening te verwarren.

quote:nottonightjosephine schreef op 23 januari 2013 @ 04:30:

Nou TO, ik vind je laatste bericht niet bepaald vriendelijk. Het topic is een beetje ontaard ja, maar er zijn ook een hele hoop nuttige goede bijdragen gedaan. Ik ben ook getrouwd met een man uit een andere cultuur en daar hebben mensen nu eenmaal een mening of (voor)oordeel over. Daar kan je je wel over gaan zitten opwinden maar je kan je ook realisieren dat die meningen ergens op gebaseerd zijn, gezien de achtergrond van je man is dat toch niet zo raar? Je bent toch zelf ook niet te spreken over hoe vrouwen behandeld worden in zijn land? Ja en dan zal jouw man anders zijn maar dat weten de forummers hier niet.



OT: ik vind dat je voor 3 weken per twee jaar (althans dat dacht ik te begrijpen uit je OP dat dat de frequentie is van reizen naar Algerije) je aanstelt. Wat zijn nou 3 weken per twee jaar? Dat is de consequentie van een man uit een andere cultuur en had je van te voren kunnen bedenken. Aangezien je in NL wel vrij bent in partnerkeuze had je destijds ook kunnen beslissen er niet aan te beginnen. Geen hand vol maar een land vol.Eens! Dit is precies wat ik bedoelde!
Alle reacties Link kopieren
Vind het maar raar dat ze geen groente en fruit eten daar. Of bedoel je dat je die niet eet omdat je bang bent dat je ziek wordt?

Of eten ze wel linzen, erwten, bonen dat soort dingen?



Helemaal geen beschikking hebben tot groente en fruit, dat kan toch niet?
quote:Beauke schreef op 23 januari 2013 @ 17:15:

Vind het maar raar dat ze geen groente en fruit eten daar. Of bedoel je dat je die niet eet omdat je bang bent dat je ziek wordt?

Of eten ze wel linzen, erwten, bonen dat soort dingen?



Helemaal geen beschikking hebben tot groente en fruit, dat kan toch niet?



Ze schreef ergens dat groente en fruit te duur was..

Maar goed dat kan opgelost worden door geld mee te nemen en dat zelf daar te (laten) kopen..
De regels komen voort vanuit Europa. Iemand uit Centraal Azie kan bijv wel heel makkelijk naar Rusland, China, India etc. Als wij daar heen gaan hebben we ook visum nodig, maar dat is zo gepiept.
Alle reacties Link kopieren
quote:harissa schreef op 21 januari 2013 @ 12:07:

[...]





Nee, hij is geen vluchteling. Ik heb hem hierheen gehaald, hij woonde nog in Algerije toen ik hem leerde kennen. .

Hoe en waar heb je hem dan leren kennen? Dus voor je je man kende ben je al naar Algerije gegaan. Je hebt hem dus in Algerije leren kennen? Klinkt me gezien je problematiek nu wel heel onlogisch. Met zo een praktijken stel ik dan weer vragen....

Ik bedoel dit niet beoordelend....maar dan weet je toch dat je zulke problemen op je nek haalt....
quote:trixy67 schreef op 24 januari 2013 @ 01:42:

[...]



Hoe en waar heb je hem dan leren kennen? Dus voor je je man kende ben je al naar Algerije gegaan. Je hebt hem dus in Algerije leren kennen? Klinkt me gezien je problematiek nu wel heel onlogisch. Met zo een praktijken stel ik dan weer vragen....

Ik bedoel dit niet beoordelend....maar dan weet je toch dat je zulke problemen op je nek haalt....Of ze heeft hem via internet leren kennen en is hem toen gaan opzoeken trixy dat kan ook nog.
Alle reacties Link kopieren
Wat een misselijkmakend topic is dit geworden zeg.

Harissa, ik hoop dat jullie er samen, met de nodige concessies en maatregelen mbt veiligheid en hygiëne, goed uitkomen.

En veel geluk verder met je man en jullie kind. Komt vast goed!
Alle reacties Link kopieren
quote:nottonightjosephine schreef op 23 januari 2013 @ 15:50:

Inderdaad, zo zie je maar weer dat ieder probleem zo groot is als je het zelf maakt



TO zit nu heppie de peppie op het beschuit-met-harissa-forum oid te schrijven over de verrijkjingen van de Algerijnse cultuur.

Even het WC probleem oplossen en ze schijnen nog humor te hebben ook daar dus gezelligheid kent geen tijd.

En ach... een negatief reisadvies geldt al jaren voor Algerije heb ik in dit topic kunnen lezen.Zit je je nu te verkneukelen dat TO op dit topic vakkundig is weggetreiterd?
Alle reacties Link kopieren
Nee, helemaal niet maar TO is zeer dramatisch over hoe erg ze het land van haar schoonouders haat en geeft daar vele voorbeelden bij. Dan gaat het topic ineens inderdaad een minder leuke kant op. Ben ik met je eens maar TO schiet daarbij dan zo in de verdediging dat ze allerlei voorbeelden aanhaalt van hoe prachtig het land en de gebruiken van datzelfde land en de bewoners zijn.Zeg nou zelf; heeft ze haar OP dan ook niet zwaar overdreven of de verkeerde voorbeelden aangehaald?
Poep, wie heeft jou gescheten?
---
Het cultuurverschil ís ook gewoon megagroot maar dat moet je toch in het begin met je man óók gehad hebben?

Misschien kan je man zijn familie ook wat meer over dat verschil uitleggen zodat het over en weer wat makkelijker word?

En wat betreft groente en fruit,dat kun je natuurlijk zelf daar ook (laten) kopen en bereiden.

Gezien het taalprobleem is dat ook iets wat je man zijn familie zou kunnen uitleggen.

Dat jij nu familie bent en geen gast en dat je het geen probleem vind om zelf daar zo nu en dan te koken.

Misschien ook wel een mooie uitdaging en tijdverdrijf om voor het hele gezin te koken.!
Alle reacties Link kopieren
quote:harissa schreef op 24 januari 2013 @ 10:57:

Hoewel het me op dit forum goed meevalt, ik heb veel mooie reacties gehad waar ik zeker wat aan heb en het heeft er voor gezorgd dat ik een goed gesprek met mijn man heb gehad en het voor mij nu een stuk duidelijker is allemaal.



Nou ben ik toch benieuwd wat er uit dat gesprek is gekomen en wat er voor dat gesprek onduidelijk was..



Heeft je man beloofd je niet alleen te laten? In een hotel te gaan zitten? Niet de hele vakantie met zn vrienden op te trekken? Jullie kind thuis te laten? Gezond eten te kopen daar? Alleen te gaan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven