Ik wil zo graag meer kinderen

14-02-2016 10:09 99 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees weleens mee hier op het viva forum en heb besloten om mijn verhaal hier neer te zetten omdat ik het verder aan niemand kwijt kan. Ik ben 31 jaar, en sinds 8 jaar moeder van een dochter. Sinds vijf jaar heb ik geen relatie meer met de vader. Mijn grootste wens is altijd geweest om een groot gezin te hebben, waarschijnlijk omdat ik zelf enig kind ben en me altijd alleen heb gevoeld. Na mijn ex heb ik geen nieuwe partner meer gehad. Ik baal hier heel erg van omdat ik zo ontzettend graag verlang naar een groot gezin. Samen op vakantie, de feestdagen samen doorbrengen, uitstapjes. Ik doe dit nu ook met mijn dochter maar ik gun haar ook zo graag broertjes/zusjes om dit allemaal mee te delen. Ik wil niet dat mijn dochter enig kind blijft maar ik ben bang dat ik de rest van mijn leven alleen blijf en dus ook geen groot gezin kan stichten. Ik ben 31 en vraag me af hoe ik hier mee om moet gaan. Wat ik wil bereiken met dit topic? Ik weet het niet. Misschien tips of verhalen. ik ben blij dat ik het van me af heb geschreven.
Alle reacties Link kopieren
quote:redbuIIetje schreef op 14 februari 2016 @ 10:16:

Wellicht vindt jouw dochter haar leven uiteindelijk juist veel beter als enig kind. Ik had er niet aan moeten denken om siblings te hebben bijv. Dat jij dat wel wilde zegt niets over je dochter. Bovendien wordt 'n eerste leg uiteindelijk meestal achtergesteld op de 2e leg mits je met de 2e verwekker wel samen blijft. Bedenk 'ns wat je je dochter allemaal voor moois kunt bieden als je geen geldverslindende en aandachtvretende extra kinderen neemt!



Dat.

En ik denk dat het voor een 8jarige (mss zelfs 9 of 10 als het zou gebeuren) helemaal niet leuk is dat ze nog broertjes/zusjes krijgt. Leeftijdsverschil is te groot. M'n zus is 4 jaar jonger, vond ik al veel. Laat staan dat ze 8 tot 10 jaar schelen.

Mag ze zeker ook nog oppassen als ze 15 is.
Alle reacties Link kopieren
En dat is dan als er nog een kind van jezelf bij zou komen. Maar wat als de man van je dromen zelf ook al een paar kinderen heeft? Die kans is aanwezig in jouw leeftijdscategorie.



Echt, je kan een ideaalplaatje in je hoofd hebben, maar de werkelijkheid zal daar waarschijnlijk totaal niet mee overeenkomen.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
quote:sabbaticalmeds schreef op 14 februari 2016 @ 10:29:

Het leven loopt vrijwel nooit zoals je dat wenst. De uitdaging is tevreden te zijn met wat er is. Ik gun je dochter een moeder die tevreden is met jullie gezin. En niet een moeder die ongelukkig is omdat ze denkt dat ze dochter te kort doet door geen broers of zussen te leveren.Wauw. +1
Een 'gezin' hoeft niet alleen uit directe familie te bestaan. Je kunt vakanties en feestdagen toch ook met vrienden en hun kinderen vieren? Wij vierden bijvoorbeeld kerst altijd met de beste vriendin van m'n moeder. Zij woonde vlakbij ons en ik noemde haar tante en beschouwde haar kinderen ook als een soort familie.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je wel. Ik ben ook enig kind en vind dat niet l euk. Daarom heb ik altijd gezegd als ik ooit kinderen krijg dan wil ik er minstens twee.



Helaas is het bij 1 gebleven en ben ik nu echt te oud.



Wat ik ook erg jammer vind voor mijnkind is dat hij ook geen ooms en tantes en geen neefjes en nichtjes heeft. Die had ik tenminste wel.



Voelt niet goed voor mij dat kind eigenlijk allern mij en zijn vader heeft en geen verdere familie.

Opa's en oma' s zijn er ook niet meer.



Als mijn kind een broertje of zusje had gehad, had mijn kind tenminste nog iets van familie gehad.
Alle reacties Link kopieren
quote:123454321 schreef op 14 februari 2016 @ 10:58:

[...]





Dat.

En ik denk dat het voor een 8jarige (mss zelfs 9 of 10 als het zou gebeuren) helemaal niet leuk is dat ze nog broertjes/zusjes krijgt. Leeftijdsverschil is te groot. M'n zus is 4 jaar jonger, vond ik al veel. Laat staan dat ze 8 tot 10 jaar schelen.

Mag ze zeker ook nog oppassen als ze 15 is.



Mijn (half)zusje is twintig jaar jonger dan ik. Heb het altijd alleen maar heel erg leuk gevonden. Vond het superirritant dat andere mensen voor mij gingen bepalen 'dat het leeftijdsverschil te groot was' en 'dat ik er nu toch niks meer aan had'. Ook over 'de tweede leg' van mijn vader. Zo oordelend op niks af en respectloos.



En natuurlijk mag ze oppassen als ze 15 is. Wat is er mis met een beetje zorgen voor elkaar en verantwoordelijkheid dragen voor elkaar?



Mijn eigen kinderen schelen ruim vijf jaar. Praten over een 'te groot leeftijdsverschil' is zinloos, het is nou eenmaal zo en er is niets aan te veranderen. Ze zijn overigens stapeldol op elkaar, komen voor elkaar op en maken nooit ruzie.
Alle reacties Link kopieren
quote:redbuIIetje schreef op 14 februari 2016 @ 10:16:

Wellicht vindt jouw dochter haar leven uiteindelijk juist veel beter als enig kind. Ik had er niet aan moeten denken om siblings te hebben bijv. Dat jij dat wel wilde zegt niets over je dochter. Bovendien wordt 'n eerste leg uiteindelijk meestal achtergesteld op de 2e leg mits je met de 2e verwekker wel samen blijft. Bedenk 'ns wat je je dochter allemaal voor moois kunt bieden als je geen geldverslindende en aandachtvretende extra kinderen neemt!Sluit me hier helemaal bij aan
Im a free bitch- I was born this way
Redbulletje, ik vind dat je een beetje negatief overkomt richting TO door door te drukken dat jouw gezinssituatie het beste is terwijl dat niet voor iedereen zo hoeft te zijn. Ik scheel bijna 12 jaar met mijn jongste broertje en we zijn 2 handen op 1 buik. Ja we hebben een andere relatie dan broers en zussen die een kort leeftijdsverschil hebben want ik ben heel beschermend over hem MAAR nu we ouder zijn gaan we ook af en toe samen poolen, of wat eten bestellen bij mij thuis en komt hij lekker hier film kijken ofzo daarnaast is hij een super leuke oom voor mijn dochter. Met mijn oudere sibling ga ik ook shoppen of op pad maar ik was iets minder hecht met hem dan met de jongste dus wat ik wil zeggen is.. Je weet het nóóit van te voren. Ik zou echt absoluut niet zonder mn siblings willen en ben zo blij dat ik ze heb en nu we aanhang hebben is het nog gezelliger met kerst.. Ja het kan zo zijn dat je elkaar niet kunt luchten of zien maar sorry als je daar van te voren al van uit gaat vind ik niet echt positief. TO ik kan heel goed begrijpen dat je graag een groter gezin wilt en ik zou ook lekker gaan date of met zo een single-ouders reis mee gaan.. je weet maar nooit wat je tegenkomt.. dat je deze wens hebt wilt niet direct zeggen dat je constant "niet tevreden" overkomt richting je dochter, want ik denk dat je juist heel erg van haar geniet anders zou je niet nog een antal "van haar" willen hihi
Alle reacties Link kopieren
Verlang je specifiek naar meer kinderen, of verlang je naar de gezelligheid die een groter gezin met zich mee kan brengen? Want als het dat laatste is, zou je dat dan ook al niet kunnen bereiken met bijvoorbeeld een lieve partner erbij en/of samen met goede vrienden/familie op vakantie gaan en leuke dingen doen?



Want, in aansluiting op wat al meer gezegd is, ik vraag me af of een baby erbij je daadwerkelijk gaat geven wat je verlangt - of dat het juist 'nadelig' zal werken. Ik denk dat je dochter veel blijer is met een moeder die tevreden is over het leven dat ze heeft, dan weliswaar een broertje/zusje erbij maar een moeder die veel minder beschikbaar is/aandacht moeten delen/verhoudingen in het gezin die ineens veranderen etc.
quote:redbuIIetje schreef op 14 februari 2016 @ 10:16:

Wellicht vindt jouw dochter haar leven uiteindelijk juist veel beter als enig kind. Ik had er niet aan moeten denken om siblings te hebben bijv. Dat jij dat wel wilde zegt niets over je dochter. Bovendien wordt 'n eerste leg uiteindelijk meestal achtergesteld op de 2e leg mits je met de 2e verwekker wel samen blijft. Bedenk 'ns wat je je dochter allemaal voor moois kunt bieden als je geen geldverslindende en aandachtvretende extra kinderen neemt!Uhm sorry maar volgens mij word niemand in de maatschappij er veel slechter op als ze leren aandacht en spullen te delen. Als ik het zo lees lijk jij mij een gierig veeleisend persoon waarbij de wereld om haar moet draaien. Als je alleen al zo denkt bij het woord broertje of zusje.. sorry maar.. Tis geen gezonde gedachte..
Alle reacties Link kopieren
quote:Nelladella1 schreef op 14 februari 2016 @ 11:33:

[...]





Mijn (half)zusje is twintig jaar jonger dan ik. Heb het altijd alleen maar heel erg leuk gevonden. Vond het superirritant dat andere mensen voor mij gingen bepalen 'dat het leeftijdsverschil te groot was' en 'dat ik er nu toch niks meer aan had'. Ook over 'de tweede leg' van mijn vader. Zo oordelend op niks af en respectloos.



En natuurlijk mag ze oppassen als ze 15 is. Wat is er mis met een beetje zorgen voor elkaar en verantwoordelijkheid dragen voor elkaar?



Mijn eigen kinderen schelen ruim vijf jaar. Praten over een 'te groot leeftijdsverschil' is zinloos, het is nou eenmaal zo en er is niets aan te veranderen. Ze zijn overigens stapeldol op elkaar, komen voor elkaar op en maken nooit ruzie.Ik vind het altijd zo leuk om over jouw kinderen te lezen! Heb zelf ook twee jongens die (ruim) vijf jaar schelen en vind dat echt heerlijk. Dat gedoe altijd over dat leeftijdsverschil dat te groot zou zijn.
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren
quote:stress-kipje schreef op 14 februari 2016 @ 11:45:

Redbulletje, ik vind dat je een beetje negatief overkomt richting TO door door te drukken dat jouw gezinssituatie het beste is terwijl dat niet voor iedereen zo hoeft te zijn. Ik scheel bijna 12 jaar met mijn jongste broertje en we zijn 2 handen op 1 buik. Ja we hebben een andere relatie dan broers en zussen die een kort leeftijdsverschil hebben want ik ben heel beschermend over hem MAAR nu we ouder zijn gaan we ook af en toe samen poolen, of wat eten bestellen bij mij thuis en komt hij lekker hier film kijken ofzo daarnaast is hij een super leuke oom voor mijn dochter. Met mijn oudere sibling ga ik ook shoppen of op pad maar ik was iets minder hecht met hem dan met de jongste dus wat ik wil zeggen is.. Je weet het nóóit van te voren. Ik zou echt absoluut niet zonder mn siblings willen en ben zo blij dat ik ze heb en nu we aanhang hebben is het nog gezelliger met kerst.. Ja het kan zo zijn dat je elkaar niet kunt luchten of zien maar sorry als je daar van te voren al van uit gaat vind ik niet echt positief. TO ik kan heel goed begrijpen dat je graag een groter gezin wilt en ik zou ook lekker gaan date of met zo een single-ouders reis mee gaan.. je weet maar nooit wat je tegenkomt.. dat je deze wens hebt wilt niet direct zeggen dat je constant "niet tevreden" overkomt richting je dochter, want ik denk dat je juist heel erg van haar geniet anders zou je niet nog een antal "van haar" willen hihi

Als ze bij 'n single ouder reis 'n date oppikt houdt dat automatisch in dat ze haar dochter ook nog met stiefkinderen opzadelt.

Wellicht kan ze beter vriendschap sluiten met de moeder/ouders van het beste vriendinnetje van haar dochter.



Natuurlijk projecteer ik mijn persoonlijke ervaring net zoals TO dat doet. Zij droomde van een grote familie en zij werd enig kind. Ik mocht gelukkig enig kind zijn en daar gedij ik het best onder. Had het ook niet leuk gevonden als ik nu als volwassene bij alle familiedingen ipv lekker rustig en kleinschalig zoals nu, met drukke siblings hun aanhang en hun kinderen opgescheept had moeten zitten.



Laat dochter het merken dat ze liever continu drukte om zich heen heeft, of zoekt ze na 'n vriendinnenbezoekje ook graag de rust weer op? En doet ze graag dingen samen met moeder, of wil ze altijd 'n vriendinnetje mee? En daarnaast zal 'n nog te verwekken sibling nooit 'n vriend(innetje) voor haar dochter worden door het grote levensverschil en het verschil in levensfase. Je moet dan nog maar afwachten of ze als volwassenen naar elkaar toegroeien.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
TO: als je echt nog een baby wil kan het nu nog. Dan zou ik me snel gaan oriënteren. Anders kun je nog nadenken over (weekend)pleegzorg misschien.
Het is zoals het is
Weet je ook wat je dochter wil?
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, leeftijdsverschil tussen de kinderen zegt helemaal niks. Mijn broertje en ik schelen ook 8 jaar en wij zijn heel close met elkaar.



En dat samengestelde gezinnen met een nieuwe baby niet leuk is voor het kind dat er al was hoeft ook niet altijd zo te zijn. Dat ligt echt wel aan meer factoren hoor.
anoniem_203081 wijzigde dit bericht op 14-02-2016 11:58
Reden: Typvoutje
% gewijzigd
quote:ramy72 schreef op 14 februari 2016 @ 10:34:

In je OP lees ik allemaal leuke dingen die je samen had willen doen. Helaas is de werkelijkheid niet altijd wat je ervan hoopte. Blijf wel realistisch met wat je wenst. Jouw dochter is al 8 en zal weinig contact hebben met een broer of zusje dat nu nog geboren moet worden. Dat contact hoeft ook helemaal niet gezellig te zijn. Veel broers en zussen kunnen het helemaal niet goed met elkaar vinden. Je verlangt naar een situatie die je zelf hebt bedacht, misschien is het tijd om je beeld bij te stellen?Dat hoeft natuurlijk helemaal niet.
Dus het is helemaal niet zeker of het kind van TO wel zoveel plezier heeft van een broer/zus nieuwe stiefvader. Het kan, maar zeker is het allerminst.



Jammer dus dat TO er zo mee in haar maag zit want TO denk dat het wel zeker is dat haar kind nooit gelukkig kan zijn als enig kind en dat is zeker niet waar.
quote:Youk79 schreef op 14 februari 2016 @ 11:53:

TO: als je echt nog een baby wil kan het nu nog. Dan zou ik me snel gaan oriënteren. Anders kun je nog nadenken over (weekend)pleegzorg misschien.Dit. Als het uiteindelijk echt bij 1 kind blijft, moet je daar natuurlijk mee leren leven, en dat zal je ook best lukken. Sterker nog, het verdient aanbeveling om altijd blij te zijn met wat je hebt. Maar het is niet verboden om dingen te willen in dit leven, en te kijken of/hoe je die wensen kunt realiseren. Dat staat daar m.i. helemaal niet haaks op.
quote:hebjehaarookweer schreef op 14 februari 2016 @ 12:00:

[...]





Dit. Als het uiteindelijk echt bij 1 kind blijft, moet je daar natuurlijk mee leren leven, en dat zal je ook best lukken. Sterker nog, het verdient aanbeveling om altijd blij te zijn met wat je hebt. Maar het is niet verboden om dingen te willen in dit leven, en te kijken of/hoe je die wensen kunt realiseren. Dat staat daar m.i. helemaal niet haaks op.maar ongelukkig zijn met de huidige situatie is oneerlijk voor het kind dat er al is
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het wel, ik wilde zelf eigenlijk niet per se nog kinderen, maar ik vond het wel heel jammer voor mijn kind dat hij enig kind was. En in tegenstelling tot wat hier gezegd wordt, gaf de mijne wel degelijk regelmatig aan dat hij heel graag een broertje of een zusje wou.

Nu ben ik zwanger (heb inmiddels een aantal jaar een relatie na jaren alleen met mijn kind geweest te zijn) en gaan mijn kinderen precies 12 jaar schelen, mijn oudste wordt 12 rond mijn uitgerekende datum en gaat dus ook dit jaar naar de brugklas. En ja, dat is nu even hectisch en onrustig omdat we en in een spannende fase voor de oudste zitten, maar ook na jaren weer helemaal moeten omschakelen naar baby-toestanden. Mijn kind is echter gelukkiger dan ooit, die bloeit zichtbaar op en durft nu ook pas echt aan te geven dat ie het soms best moeilijk heeft gevonden om altijd maar alleen te zijn geweest met mij. Niet omdat we geen goede band met elkaar hebben of hadden, we zijn juist echt Jut & Jul samen, maar vooral omdat ie gewoon "net als iedereen" wilde zijn en omdat het ook best eenzaam kan zijn, af en toe. Dat laatste herken ik wel, zelf vind ik het ook gezelliger dat we nu met meer zijn.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is enig kind en haar vriendinnen hebben allemaal broertjes. Toen wij vroegen of ze nog interesse had in een broertje of zusje was het antwoord; doe maar een zusje. Maar wat zij eigenlijk wilde was een meisje van haar eigen leeftijd en dat kunnen we helaas niet regelen. Sterker nog, het zou ook een broertje kunnen worden. Ze keek me aan en zei; ´Doe me dat niet aan alsjeblieft´.



We zijn wel altijd heel soepel geweest met logeerpartijtjes en ze heeft jarenlang een vriendinnetje twee tuinen verderop gehad, die twee gedroegen zich ook echt als zusjes. En tegenwoordig is ze groot zat om te gaan en te staan waar ze wil, dus als ze behoefte heeft aan gezelschap regelt ze dat zelf wel.



Mijn zus en ik schelen zes jaar. In onze kindertijd was dat niet praktisch en nu we volwassen zijn zijn we zo ontzettend verschillend dat we elkaar hooguit vier keer per jaar zien, waarvan drie kinder-verjaardagen. Het klikt niet heel erg en was ze mijn zus niet geweest dan had ze me helemaal niet aantrokken. Meer kinderen hebben is geen garantie voor leuke vakanties, gezellige theepartijtjes of geslaagde familie-uitstapjes.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken ook een alleenstaande moeder met 2 kinderen met 8 jaar leeftijdsverschil. Idealiseer dat niet teveel, dat is behoorlijk zwaar. Ze zitten in totaal andere levensfasen, je kunt bijna nooit iets met beide kinderen tegelijk doen. De oudste ging op zijn 16e al niet meer mee op vakantie omdat hij er gewoon niks aan vond met zijn moeder en zusje. Wil je iets met je oudste doen, dan moet je altijd oppas regelen voor de jongste. Zelfs als er wel een vader in beeld zou komen voor een tweede kind, wordt het nooit zoals jij het ideaalbeeld in je hoofd hebt, het idee van 1 happy family, dan zit de oudste misschien al op de middelbare school als er een tweede komt en dan beginnen ze een eigen leven op te bouwen. Ik denk dat je er meer aan hebt om dat beeld los te laten en te focussen op wat je wel hebt.
Alle reacties Link kopieren
quote:sugarmiss schreef op 14 februari 2016 @ 11:13:

Als mijn kind een broertje of zusje had gehad, had mijn kind tenminste nog iets van familie gehad.En dat broertje of zusje gaat later misschien aan de andere kant van de wereld wonen, of het klikt helemaal niet. Dan heb je wel familie, maar misschien helemaal geen familieband?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 14 februari 2016 @ 12:08:

Ik herken het wel, ik wilde zelf eigenlijk niet per se nog kinderen, maar ik vond het wel heel jammer voor mijn kind dat hij enig kind was. En in tegenstelling tot wat hier gezegd wordt, gaf de mijne wel degelijk regelmatig aan dat hij heel graag een broertje of een zusje wou.

Nu ben ik zwanger (heb inmiddels een aantal jaar een relatie na jaren alleen met mijn kind geweest te zijn) en gaan mijn kinderen precies 12 jaar schelen, mijn oudste wordt 12 rond mijn uitgerekende datum en gaat dus ook dit jaar naar de brugklas. En ja, dat is nu even hectisch en onrustig omdat we en in een spannende fase voor de oudste zitten, maar ook na jaren weer helemaal moeten omschakelen naar baby-toestanden. Mijn kind is echter gelukkiger dan ooit, die bloeit zichtbaar op en durft nu ook pas echt aan te geven dat ie het soms best moeilijk heeft gevonden om altijd maar alleen te zijn geweest met mij. Niet omdat we geen goede band met elkaar hebben of hadden, we zijn juist echt Jut & Jul samen, maar vooral omdat ie gewoon "net als iedereen" wilde zijn en omdat het ook best eenzaam kan zijn, af en toe. Dat laatste herken ik wel, zelf vind ik het ook gezelliger dat we nu met meer zijn.Totaal off-topic: hoe is het met jouw zwangerschap? Leuk dat je zoon het zo leuk vindt.
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren
Je projecteert je eigen wens op je kind, maar alle zinnen in de OP staan in de IK-vorm en gaan over "mijn" wens.



Dat kan allemaal prima, maar realiseer je heel goed dat je aanholt achter wat je zelf mist, niet achter wat je kind mist. Dit gaat niet over wat je haar zou willen gunnen, dit gaat over wat jijzelf zo graag zou willen zien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven