Mijn vriend zit in een manie, wat nu?

21-10-2014 21:04 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

ik ben nieuw op dit forum maar heb al menigtal van onderwerpen en berichten met grote interesse, maar ook met plezier, gevolgd en gelezen.



Ik had eigenlijk gehoopt om een plezierige bijdrage te kunnen leveren aan dit forum, maar helaas zit ik momenteel zelf in een zeer vervelende situatie en zou ook graag de mening en eventueel advies van onafhankelijke partijen willen horen. Alvast Dank vooraf!



Ik zit nl. met het volgende;

Mijn vriend en ik zijn momenteel al meer dan een jaar samen waarvan wij nu ongeveer 3 maanden samenwonen. Helaas heb ik in allerijl zondagavond al mijn spullen bij elkaar moeten rapen (uit zelfbescherming) om vervolgens te vertrekken. Het ging gewoon echt niet meer..



Toen ik hem leerde kennen heeft hij mij in alle open en eerlijkheid verteld dat hij manisch depressief was en op dat moment alszijnde herstellende van een depressie thuis zat. Dit heb ik nooit als een "probleem" beschouwd, en we konden hier altijd openlijk over praten. Ook heb ik mijzelf rondom het onderwerp md ingelezen en hem gevraagd om open en eerlijk te zijn tegen mij wanneer hij zich niet goed voelde, zonder benodigde uitleg of wat dan ook. Gewoon, zodat ook ik op de hoogte zou zijn en hier rekening mee kon houden en in het extreemste geval eventueel hulptroepen kon inschakelen, ook samen! Nu heb ik in de tussentijd al wat grollen en kuren van hem meegemaakt, waarvan zelf 1 pauze van 2 weken tussendoor nodig was omdat hij door de nodige drank-en drugs misbruik(ik gebruik zelf niet) totaal onredelijk en verbaal agressief was geworden. Daarna heeft hij zijn excuses aangeboden en is het eigenlijk heel erg goed gegaan.. Maar nu...



Nu is het anders; sinds de afgelopen maand is hij echt aan het wegglijden; zijn gedrag gaat structureel de verkeerde kant op en de uitwassen worden steeds extremer en volgen steeds dichter op elkaar. Ik kan niks, maar dan ook niks meer goed doen, of zeggen..En dan hebben we het alleen maar over onbenulligheden zoals mijn wc papier verbruik, hoe lang ik douche, hoe ik de gordijnen open doe, het bed open sla, in hoeverre ik de lamellen open doe en in welke richting, mijn benen scheer/epileer, de duur van het eten klaarmaken etc. Om de meest knullige dingen wordt hij kwaad en blijft hij herhaaldelijk op terugkomen..En als ik vraag waarom, ontploft hij...Ik ben uitgemaakt voor narcist, autist, ik ben gemeen, vals, een leugenaar, betweterig, raar, voel mij altijd aangevallen en interpreteer alles negatief etc. en ikzelf heb psychiatrische hulp nodig want het is "helemaal" mis met mij, aldus hij..



Zijn drank en drugs gebruik zijn ook extremer geworden en hij is de afgelopen tijd ieder weekend dronken geworden met het nodige resultaat; schreeuwen op straat, mensen lastig vallen, naakt op het balkon trommelen en gitaar spelen, aan een klein fortuin whiskey besteld, keihard muziek draaien, dronken filmpjes van zichzelf opnemen en via de whatsapp versturen naar vrienden, zich agressief opstellen tegen mij en in het openbaar afmaken en belachelijk maken.

In dronken toestand spreek ik hem niet aan, want dan wordt hij nog agressiever, maar als het de volgende dag ten sprake komt en ik leg uit dat ik dat helemaal niet leuk vond en van mening ben dat hij een grens heeft overschreden, ontploft hij weer..Want hij vind alles "normaal" en heel gewoon en ik spoor niet...



Afgelopen weekend was de welbekende druppel die de emmer deed overlopen; nadat hij donderdag weer dronken was geworden(en ook nog eens een bericht had gestuurd naar een vriend waarin hij hem helemaal heeft afgemaakt) en ik hem vrijdag uit zijn bed moest halen (hij moest werken) was hij bij terugkomst van zijn werk helemaal kapot en ging dus naar bed, want wij moesten diezelfde avond naar mijn ouders toe aan de andere kant van het land ivb met de verjaardag van mijn vader.

Aan het einde van die avond is het helemaal misgegaan; Op de heenweg richting mijn ouder had ik telefonisch een afspraak gemaakt met iemand(werk gerelateerd), om bij ons langs te komen vrijdag a.s. Tijdens dit gesprek heb ik ook nog met hem gecommuniceerd of wij die dag nog iets hadden, dit was volgens hem niet het geval en dus prima. Aan het einde van de avond(onder invloed) zegt hij vanuit het niets tegen mij dat die datum onmogelijk is, omdat hij met vrienden al iets had afgesproken(om een fles cognak buit te maken) en ik maar moet afzeggen. Ik wist hier niks vanaf, waarop hij antwoordde dat hij daar niks mee te maken had, maar dat zijn afspraak al veel langer stond en ik dus maar moest afzeggen. Ik heb toen nog geprobeerd om een compromis te sluiten, dat hij ook gewoon later kon komen en helemaal niet aanwezig hoefde te zijn(het is tenslotte mijn werk) en hij de persoon in kwestie de week daarop kon ontmoeten omdat we voor de opeenvolgende week ook een afspraak hadden staan(dat wist hij ook). En toen ging het mis..Hij werd ontzettend kwaad en verweet mij ervan altijd mijn wil er door heen te willen drukken, niet bereid ben om te wijken en dus een autist ben etc… etc.. Het ging maar door. Waarop ik tegen hem heb verklaard dat dit echt niet zo langer kon en wij echt met zijn tweeën en zijn psychiater rond de tafel moeten gaan zitten(dit heb ik hem al vaker recent voorgesteld) Hij werd uiteraard nog kwader en uiteindelijk wilde hij met zijn dronken kop de auto instappen om alleen 1,5 uur terug naar huis te rijden. Ik ben toen voor de deur gaan zitten en heb geprobeerd om een goede vriend te bellen, nadat hij gedreigd had de deur te slopen, omdat ik hem niet meer kon “bereiken”, maar die nam helaas niet op.. Op gegeven moment wist hij een sleutel weg te grissen, vond er een kleine worsteling plaats omdat ik hem probeerde tegen te houden, en is hij de auto ingestapt..



Ik heb toen meteen zijn ouders gebeld en de situatie uitgelegd. Na een kwartier kwam hij weer terug “omdat hij te moe en boos was om te rijden” Hij is toen in bed gekropen, ik en mijn ouders hebben de deuren afgesloten en de sleutels verstopt. De volgende ochtend, moest en zou hij naar huis en wel meteen, ik heb toen geëist dat ik mee wou(dit gezien zijn toestand en vanwege mijn poes en spullen die daar nog waren) Ik ben volledig doodgezwegen, bij thuiskomst is hij vrijwel meteen zijn bed in gekropen en ben ik naar een vriendin gegaan. In de tussentijd heb ik over weer contact gehad met zijn ouders en met die vriend die ik s’nacht gebeld had en hun echt op het hart gedrukt dat het niet goed ging met hem. Zijn ouders hebben hem gebeld, zowel s’ochtends en diezelfde avond maar hij verklaard doodleuk dat er niks aan de hand is en alles prima gaat en dat we alleen maar een ruzie hebben gehad en ik diegene ben met alle problemen. Voorstellen door zowel zijn ouders en zijn vriend om samen, met zijn allen te praten slaat hij af, of alleen wanneer ik er niet bij ben..Diezelfde avond is hij nog vrolijk naar een verjaardag gegaan, weer dronken geworden, s’nachts rare dingen op facebook gezet en weer in slaap gevallen op de bank. De volgende dag, nadat ik zijn ouders had ingelicht dat hij weer dronken was geworden, heeft een vriend nog getracht met hem te praten(waar hij ook weer verklaarde dat alles goed ging en alles aan mij ligt)Heb ik in die tussentijd voor mijzelf maar contact opgenomen met de vmdb (vereniging manisch depressieven en betrokkenen) om advies in te winnen wat te doen. Zij verklaarde duidelijk dat hij momenteel een manie heeft en dat hij dringend medicatie nodig heeft en ik voor mijzelf moest kiezen en het beter was om weg te gaan. Zijn ouders hadden hem nog overgehaald om toch samen te praten maar hij werd zo onredelijk, kwaad, begon te schreeuwen, dat ik toen besloten heb om rustig mijn spullen te pakken en weg te gaan.



Ik heb alles meegenomen omdat ik van hem de sleutel moest inleveren en ik hem geen mogelijkheid wil geven om mij op wat voor manier te kunnen dwingen of manipuleren, gezien de toestand waarin hij zich momenteel bevindt. Dit besluit vind ik ontzettend moeilijk omdat ik weet waar hij toe in staat is; de vorige keer na mijn vertrek is hij onder invloed van speed en een fles wodka gaan rondrijden…Ontzettend gevaarlijk voor iedereen..

Bovendien heb ik het idee dat zijn ouders(en die vriend) de situatie niet serieus nemen, omdat hij zelf verklaard dat alles goed gaat.. Maar dit is juist ook een van de kenmerken van ziekte…



Ik realiseer mij heel goed, dat dit alles met zijn md te maken heeft en neem het hem niet kwalijk, maar toch moet er iets gebeuren om hem voor zichzelf te beschermen. Zijn ouders zouden gisteravond met hem gaan praten maar ik heb tot op heden nog niks gehoord, dus ik vrees dat ze het erbij laten zitten… Hij is echt binnen korte tijd enorm veranderd en ik ken hem niet meer terug. Ik vind het verschrikkelijk en maak mij enorme zorgen, want ik weet hoe goed en lief hij kan zijn wanneer de md niet prominent aanwezig is..Toch heb ik ontzettend veel twijfels, ook wat de relatie betreft en wat ik nog voor hem kan doen, of dat het misschien toch een keer heel erg goed mis moet gaan en er daadwerkelijk wordt ingegrepen..Maar ja, dat kan weer hele nare gevolgen met zich meebrengen voor zowel hemzelf, als zijn omgeving….



In een woord; “Moeilijk”

Excuses voor het lange verhaal, maar het zit mij heel erg hoog…
Alle reacties Link kopieren
Imf: doe maar... dan heb je gedaan wat je kon doen en dan is het daarna uit jouw handen. Jouw vriend is nu als het ware in de ban van zijn stoornis, jij kunt hem niet helpen, zijn ouders ook niet - hij heeft echt professionele hulp nodig (en vooral medicatie).

Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
@lmf, goed dat je de stap hebt gezet om weg te gaan meid, dat hou je echt niet vol. Het lastige bij MD is dat zodra de manische episode er aan komt ze ook daadwerkelijk geloven dat er niks aan de hand is en dat het heel goed met ze gaat vaak wordt er dan geen medicatie meer ingenomen met alle gevolgen van dien. Ik denk dat juist het enige nog de crisisdienst is hij gaat hier sowieso steeds verder in en hoe eerder hij weer opgenomen wordt hoe beter lijkt me.

Als je met hem verder wilt is het heel belangrijk dat jullie de eerste signalen leren herkennen van een manische episode zodat er nog ingegrepen kan worden voordat het helemaal mis gaat. Daar kan dan een soort van crisisplan van geschreven worden zodat ook de hulpverleners om hem heen weten dat als jij bijv. opbelt het echt nodig is dat er wat gebeurd.

Heel veel sterkte!
quote:lmf schreef op 21 oktober 2014 @ 21:43:

Ik twijfel om de huisarts in te schakelen, want dan wordt meteen het crisisteam in gezet( En dat vind ik eerlijk gezegd een taak van zijn ouders) Misschien idd zijn psychiater, al is het maar voor mijzelf..

Overleg dan met zijn ouders want hij heeft hoe dan ook hulp nodig.

Verder zou ik mijn handen er vanaf trekken voor je eigen geluk en toekomst..

Sterkte meid.
Manisch depressief is één ding. Daar kun je weinig aan doen en het is vervelend genoeg, al moet ik eerlijk zeggen dat ik er niet mee zou kunnen leven.



Drank en drugs zijn een ander verhaal.



Is dit het leven dat je voor jezelf bedacht had?? Meid, stop ermee, want dit is iets dat je geen 60 jaar gaat volhouden.
Alle reacties Link kopieren
Dit is vrij bizar; ik heb zojuist een bericht van zijn ouders gekregen dat zij dus idd gisteravond met hem gesproken hebben en dat hij volgens hun niet de indruk maakt dat hij in een manische fase zit en dat het probleem tussen ons ligt....En ze zijn op de hoogte van alles wat ik hierboven heb verteld....



Ik denk dat vanaf hier maar volledig los moet laten, want anders sta ik er dus alleen voor, als zijn ouders niet willen inzien dat hun zoon dringend hulp nodig heeft...
Alle reacties Link kopieren
Als

ik jou was, zou ik zijn psychiater bellen en om zijn/haar hulp vragen.

Mijn vriend heeft ook een bipolaire stoornis maar die heeft zichzelf

veel beter onder controle dan jouw vriend. Het is wel zo, de manie zakt

altijd weer weg. Maar het is nu wel heel erg, daar zal ook vast een

reden voor zijn.



Is een medicijndepot niks voor hem? Ik weet niet of hij zijn medicatie

inneemt maar dat is wel vaker een probleem.



Ik ben naast zijn vriendin, ook wel eens mijn vriend zijn begeleider.

Dat moet nu eenmaal, ik heb ptss dus het moet ook wel eens andersom. We

zijn al 22 jaar samen dus voor mij geen moeilijke keuze.



Het is wel herkenbaar gedrag wat je beschrijft maar je vriend is nu echt

heel erg manisch, tegen psychotisch aan. Dat je hem niet op zijn gedrag

aan kunt spreken zonder dat hij ontploft, is een teken dat het heel

slecht gaat.

Je hebt echt hulp nodig nu, dit gedrag is heel gevaarlijk. Zorg dat je

zelf altijd veilig bent en schakel desnoods de politie in, Ik voel met

je mee!
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
quote:lmf schreef op 21 oktober 2014 @ 21:57:

Dit is vrij bizar; ik heb zojuist een bericht van zijn ouders gekregen dat zij dus idd gisteravond met hem gesproken hebben en dat hij volgens hun niet de indruk maakt dat hij in een manische fase zit en dat het probleem tussen ons ligt....En ze zijn op de hoogte van alles wat ik hierboven heb verteld....



Ik denk dat vanaf hier maar volledig los moet laten, want anders sta ik er dus alleen voor, als zijn ouders niet willen inzien dat hun zoon dringend hulp nodig heeft...



Ik denk dat het wel fijn voor ze is (was). Hun zoon op zichzelf met iemand anders, zijn zij er vanaf. Je hebt een relatie van een jaar en je woont al samen, terwijl je weet dat hij problemen heeft. Waarom eigenlijk???



Laat hem los en kies voor jezelf nu het nog kan. Je krijgt in je leven vaak te maken met dingen die niet leuk zijn, en je hebt niet altijd een keuze. Je bent nog jong en je hebt nu die keuze wel. Maak er gebruik van zolang het kan.
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig ben ik al weg @gladoortje, maar nu ben ik echt even met stomheid geslagen (zie voorgaande bericht).
Alle reacties Link kopieren
Sterkte meid.
Alle reacties Link kopieren
Arme meid, weet precies hoe je je voelt. Ik ben 8 jaar samen geweest met een man met een bipolaire stoornis. Ik heb 3 manieën met hem meegemaakt (die van het begin tot het einde zo'n 6 maanden duurde). Ik heb veel contact gehad met zijn psychiater en verpleegkundige, zelfs een zelfbeschikkingscontract met hem opgesteld, dat hij in een eerder stadium kon worden opgenomen, voordat hij zichzelf, zijn omgeving e.d. enorme schade had aangedaan.



Omdat het zo'n nieuw instrument was, durfde de rechter geen uitspraak te doen, en is hij maanden later wederom met een IBS opgenomen (gedwongen) maar toen was het tussen ons voorbij. In de aanloop van de ontregeling (manie) moet hij mij wel vertrouwen.... anders gaat het niet werken en dat bleek hij niet te kunnen. Ik ben gekleineerd, weggezet, uitgescholden enz.



Zijn moeder kon het niet aan en noemde het een 'overspannenheid" voortkomend uit relatieproblemen. Het lag aan mij. Dat hij voor mij 2 manieën en ondertussen ook na mij 2 manieën heeft doorgemaakt, weigert ze te zien... ligt dan aan al die vrouwen..



Om de 2 a 3 jaar is het raak. En het eindigt altijd in een IBS. De laatste keer heb ik aangifte gedaan omdat hij mij (seksueel via FB) heel erg lastig viel. Daardoor (mede) werd hij opgenomen en gelukkig geholpen.



Naar de huisarts gaan heeft weinig zin, die kan ook niet zoveel. Pas als hij een gevaar is voor zijn omgeving of zichzelf kan er ingegrepen worden. En daarvoor moet hij heel wat uitvreten.





Heeft hij een vaste psychiater? Ben je weleens mee geweest? Is er een psychiatrische verpleegkundige? Zo ja, dan kon je hun bellen. Zo nee, dan is het wachten tot hij de wet overtreed of tot hij een gevaar voor zichzelf wordt (en dan moet hij praktisch al van de brug afspringen.... maar dat doet iemand in een manie niet)



Mijn ex was niet zo'n druggebruiker, maar in zijn manieën was de drank en wiet niet aan te slepen want dat was dan zijn 'medicijn'.
I have my fears but they do not have me
Alle reacties Link kopieren
waar je voor kiest
it's a big club and you ain't in it
Alle reacties Link kopieren
Mijn

vriend heeft geen contact meer met zijn ouders, Die snappen er helemaal

niks van dus dat is maar goed ook.



De ouders van jouw vriend snappen het ook niet, daar heb je idd dus niks

aan. Als je hem nog wilt helpen, zou ik die hulp elders zoeken zoals

bij zijn psychiater. En anders de politie of maatschappelijk werk. Dit

kun je niet alleen.



Ik moest het wel alleen doen toen mijn vriend psychotisch was en dat was

geen fijn avontuur. Ik ben wel begeleider van beroep (geweest) en heb

de sph gedaan. Dat helpt wel natuurlijk. Hij kreeg pas klachten die al

mijn energie opslokten toen we 15 jaar samen waren. Dat kan ook nog.



Zomaar loslaten is heel moeilijk. Ik kon dat zeker niet toen het heel

slecht ging. Maar echt toekomst heeft jullie relatie niet op dit moment,

daarvoor zou er eerst veel moeten veranderen. Zoals je vriend nu is,

heeft ie een relatie met niemand. Maar het gaat weer veranderen. Bedenk

dus wat je wilt doen als het weer beter met hem gaat. Veel sterkte iig.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Alle reacties Link kopieren
Ach meid heel erg veel sterkte. Jij bent een slimme vrouw, dat lees ik aan de manier waarop jij schrijft. Dat is verder niet OT maar wilde het even vermelden.



Ik denk dat jij helemaal gelijk hebt dat zijn ouders hier ook wat aan (hadden) moeten doen. Mijn ervaring is dat zulke mensen altijd van die ouders hebben die liever hun kop in het zand steken waardoor de problemen, als ze volwassen zijn geworden, helemaal groot zijn. Ik begrijp jou echter ook dat jij van hem houdt en daarom wil dat het goed met hem gaat. Ik zou daarom nog één melding doen of nog één keer proberen te zorgen dat hij hulp krijgt of neemt. Daarna mijn handen, hoe moeilijk dan ook, er van trekken en jezelf dezelfde zorg geven als wat jij hem al die jaren hebt gegeven. Maar moeilijk zeg! Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
[quote]aponi schreef op 21 oktober 2014 @ 22:13:



Zijn moeder kon het niet aan en noemde het een 'overspannenheid" voortkomend uit relatieproblemen. Het lag aan mij. Dat hij voor mij 2 manieën en ondertussen ook na mij 2 manieën heeft doorgemaakt, weigert ze te zien... ligt dan aan al die vrouwen..



Dit, exact dit is heel herkenbaar! Hij heeft een half jaar thuisgezeten ivb met zijn laatste depressie en zijn moeder verklaarde idd, dat hij zeer waarschijnlijk "overspannen" was, terwijl hij al 7(!) jaar bij een psychiater loopt.!!



Ik heb notabene de naam en contactgegevens van zijn behandeld psychiater aan hun moeten geven omdat zij dit zelf niet eens wisten..!!!!



Ik ben 1x mee geweest naar zijn psychiater en heb aangegeven vaker mee te willen, maar hij schuift dit opzij, negeert het of maakt afspraken en verteld mij de datum niet...



Ik vrees idd, hoe hard het ook moet klinken, maar echt goed de fout in moet gaan...
Alle reacties Link kopieren
Heel goed dat je afstand neemt. Ik zou zeker contact opnemen met huisarts en psychiater. De kans, dat hij in een psychose terecht komt, in moeilijkheden komt en met de politie in aanraking komt is niet denkbeeldig. Als men op de hoogte is van de situatie kan hij in de crisisopvang dan tot rust komen. Het moet dan wel eerst héél erg misgaan, dat wel... Wat Aponi zegt.



Heeft je vriend nu Depakine of Lithium? Heeft hij een signaleringsplan of is hij in de ontkenning? Vindt hij ook in een stabiele periode dat hij geen medicijnen nodig heeft?

Zolang hij en zijn ouders allerlei excuses zoeken voor zijn gedrag en niet onder ogen durven zien dat het hebben van een bipolaire stoornis iets is wat nooit overgaat, maar wél in de hand gehouden kan worden dan denk ik dat het heel moeilijk voor je gaat worden om door te gaan met de relatie. Jij bent dan de kwade genius, zoals je al schrijft..



want het is ongelofelijk zwaar dit!!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou vooral niet aan jezelf twijfelen - mocht je dat al doen. Zijn ouders zijn erg voor het probleem aan het weglopen, wat het niet oplost. Mds is iets anders dan relatieproblemen en is ook niet iets wat over gaat...maar goed, daar komen zo nog wel achter....



Wat hiervoor ook al is gesuggereerd - leg het neer bij de psychiater (of huisarts) - laat hen oordelen. En voel je ook niet schuldig als er dus een crisisteam aan te pas moet komen. Dit is een onveilige situatie voor hem, alleen is hij niet bij machte om die situatie te veranderen. Jij ook niet. Zijn ouders ook niet. Er is echt hulp bij nodig.
Alle reacties Link kopieren
quote:lmf schreef op 21 oktober 2014 @ 21:43:

Ik twijfel om de huisarts in te schakelen, want dan wordt meteen het crisisteam in gezet( En dat vind ik eerlijk gezegd een taak van zijn ouders) Misschien idd zijn psychiater, al is het maar voor mijzelf..





Ja doen absoluut!

Waarschijnlijk willen zijn ouders het probleem niet onder ogen zien.

Maar als je vriend geen hulp wil is het heel lastig om hem te helpen.

Maar het helpt zeer zeker als jij zijn psychiater belt.

Het is nu crisis dus het enige wathelpt is de crises dienst. Zij hebben ervaring en zullen echt werk zien hoe het met hem gesteld is. Hoe minder mensen bvellen hoe beter.
Don't worry be happy
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht ook ff dat het mijn vriend was maar een aantal belangrijke feiten klopten niet.



Bedenk goed dat het een ziekte is en dat een groot aspect van deze ziekte is dat hij geen ziekte inzicht heeft. Het heeft dus totaal geen zin om er tegenin te gaan. Doe die moeite ook niet meer, laat het van je afglijden (mocht hij je bellen)



Mijn ex had al een narcistische inslag, maar in een manie vierde het narcisme en de grootheidswaan hoogtij. Hij heeft mij zelfs eens met een mes bedreigd (toen bij ik ook echt weggegaan) en vernederd tot op het bot.



De enige manier waarop zo'n relatie kan werken is als er vertrouwen is. Een diepgewortelde vertrouwen dat je heus niet zomaar hem gaat laten opnemen. Als hij niet eens wilt dat je mee gaat naar zijn psychiater... is er niet eens een klein beetje vertrouwen.
I have my fears but they do not have me
Ik zou zeker zijn psychiater bellen. Als hij zijn been had gebroken had je toch ook een dokter gebeld?

Het drank- en drugsmisbruik is een gevolg van zijn manie.



Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Lmf, je bent een lieve schat. Ik denk dat je nu heel helder ziet hoe de situatie is. Hou dat vast, ook als de manie voorbij is.



Doe een melding bij huisarts, psychiater en evt politie en laat het dan aan hen over. Anders ga je er vroeg of laat aan kapot.
Alle reacties Link kopieren
Een crisisopvang neemt hem niet op. Je kunt proberen zijn huisarts te bellen, maar of die wat doet (jullie zijn niet getrouwd toch?) weet ik niet, in mijn geval niet.



Als het uit de hand loopt en de politie eraan te pas komt, wordt er hopelijk een crisisdienstarts ingeschakeld. Mits het kundige agenten zijn. Want hij kan ook gewoon als 'lastig' gezien worden. Of hij kan zich even wat beter voordoen dan het met hem gaat..... zelfs in een psychose (echt waar, ik kan je ongelooflijke verhalen vertellen wat dat betreft).



Het punt is (in dit land, hoewel er dus een zelfbeschikkingscontract opgesteld kan worden) dat je of vrijwillig of gedwongen opgenomen wordt.



Vrijwillig gaat niet gebeuren, want hij is niet ziek, vindt hij.

Gedwongen kan alleen maar als hij een gevaar is voor zichzelf of een ander. Zelfs de psychiater kan hem niet zomaar laten opnemen. Het is echt lastig........
I have my fears but they do not have me
Alle reacties Link kopieren
Ik bedoel natuurlijk hoe MEER mensen bellen hoe beter.

Politie bellen is ook een idee.



En bedenk idd , deze bui gaat weer over en dan is hij weer de lieve en fijne vriend die je kende, maar bedenk ook dat je dit gedrag waarschijnlijk veel vaker gaat meemaken en ik kan je vertellen dat wil je niet...
Don't worry be happy
Zeer waarschijnlijk gaat hij eerst een diepe depressie in en is hij ook niet zo leuk.



Heeft hij hulp van een spv'er? Psycho-educatie? Signaleringsplan?
Alle reacties Link kopieren
quote:lmf schreef op 21 oktober 2014 @ 22:25:

[quote]aponi schreef op 21 oktober 2014 @ 22:13:



Zijn moeder kon het niet aan en noemde het een 'overspannenheid" voortkomend uit relatieproblemen. Het lag aan mij. Dat hij voor mij 2 manieën en ondertussen ook na mij 2 manieën heeft doorgemaakt, weigert ze te zien... ligt dan aan al die vrouwen..



Dit, exact dit is heel herkenbaar! Hij heeft een half jaar thuisgezeten ivb met zijn laatste depressie en zijn moeder verklaarde idd, dat hij zeer waarschijnlijk "overspannen" was, terwijl hij al 7(!) jaar bij een psychiater loopt.!!



Ik heb notabene de naam en contactgegevens van zijn behandeld psychiater aan hun moeten geven omdat zij dit zelf niet eens wisten..!!!!



Ik ben 1x mee geweest naar zijn psychiater en heb aangegeven vaker mee te willen, maar hij schuift dit opzij, negeert het of maakt afspraken en verteld mij de datum niet...



Ik vrees idd, hoe hard het ook moet klinken, maar echt goed de fout in moet gaan...Dat betekent dus dat hij ook in de perioden dat hij wel stabiel is niet alles op alles zet om te voorkomen dat het weer mis gaat. En dat hij er willens en wetens voor kiest zijn ouders niet bij zijn stoornis te betrekken. Waarom zou hij dat dan NU, in een manie, wel willen? Jij voelt je veel verantwoordelijker voor hem dan hij voor zichzelf, ook in goede tijden. Laat hem los.
Alle reacties Link kopieren
Wat Karima zegt is zo waar, het is ongelooflijk zwaar. Je moet onderhand Boeddha zijn om te kunnen verdragen wat je over je heen krijgt.



Als ook zijn familie niet wil erkennen wat er aan de hand is (je wilt niet weten hoe mijn ex mij en zijn moeder tegen elkaar heeft uitgespeeld in een manier), wordt het zo kansloos.....



In goede tijd moet er ziekte inzicht zijn. En ten alle tijden bereidwilligheid om AP (antipsychotica zoals Lithium, Depakine of Risperidon) te slikken.
I have my fears but they do not have me

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven