Moeite met autoriteit- hierarchie.

17-05-2012 23:15 405 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gedurende mijn jeugd ben ik niet bepaald goed behandeld. Mijn ouders waren altijd erg autoritair en agressief. Hierdoor was ik een erg verlegen kind, dat niet voor zichzelf op durfde komen. Veel mensen hebben toen misbruik van mij gemaakt. Van fysiek geweld tot aanranding, heb het allemaal meegemaakt.



Toen ik een jaar of 18 was, ging de knop om. Niemand zou mij ooit nog behandelen alsof ik minderwaardig was en over mijn grenzen heen gaan. Hoewel ik iedereen met respect behandelde, kon ik enorm van mij afbijten als iemand ook maar probeerde mij de grond in te praten. Dit werkte erg goed, al gauw beseften mensen dat er bij mij niks te halen viel.



Een jaar terug was ik klaar met mijn theoretische opleiding en moest ik stage lopen. Daar ging het mis. Waar ik verwachtte als volwassene behandeld te worden met respect en beleefdheid, werd ik afgesnauwd, toegeschreeuwd en moest ik allerlei rotklusjes doen die niet in mijn takenpakket behoorden. Ik ben er toen weggegaan, van dit gedrag was ik niet gediend.



Ik heb toen een tijdje met een psycholoog gepraat en die vertelde mij dat hoewel deze stageplek te ver ging, het normaal is om als "groentje" de laagste in de rang te zijn. Je komt nergens mee weg, je moet alle rotklusjes doen, etc etc. Dit gebeurt overal zei ze, en het beste is dus om er aan te wennen.



Ik vind dit verschrikkelijk moeilijk. Ik begrijp dat ik als stagair niet alles weet en kan, maar ik ben als persoon gewoon gelijk aan ieder ander! Uitleg vind ik prima, maar moet het echt op zo'n denigrerende manier? Hoe kan ik hier goed mee om gaan? Hoe bijt ik een jaar lang door tot ik klaar ben met mijn stage en een baan kan vinden?
Alle reacties Link kopieren
Tsja Nlies ervaring schmervaring, je bent om je werk ervaring niet meer waard dan iemand zonder werk ervaring. Ja, je bent waardevoller voor je baas, maar je hebt het recht niet om iemand af te snauwen.



Ik begin inderdaad wel meer en meer op mijn ouders te lijken ja, hoewel ik met kinderen wel geduld heb.
quote:rosecupcake schreef op 17 mei 2012 @ 23:36:

[...]



Veel mensen in middelmatige positie ontpoppen zich tot Ilse Koch's wanneer ze macht krijgen.Stanford experiment enz.Zo, overdrijven is ook een vak zeg!
Alle reacties Link kopieren
quote:nellaaa schreef op 17 mei 2012 @ 23:41:

Ik zie het misschien anders dan jij Celavie, maar dat is heel iets anders dan het verkeerd zien. Ik vind dat je als stagiaire meedraait in het bedrijf en ja in een bedrijf komen nou eenmaal ook weleens vervelende klussen voorbij. Die klussen ploppen heus niet opeens op als paddestoelen uit de grond zodra er een stagiaire rondloopt, die zijn er altijd. Dan dien je die ook gewoon te doen.Kauwgum krabben (neem aan dat het op een school was, kan me geen andere plek bedenken waar dat is) wordt door de concierge gedaan en niet door een LIO.
Alle reacties Link kopieren
quote:nellaaa schreef op 17 mei 2012 @ 23:42:

[...]





Zo, overdrijven is ook een vak zeg!Ik heb het vaak zat meegemaakt, prijs je maar gelukkig dat jij dat niet hebt.
quote:rosecupcake schreef op 17 mei 2012 @ 23:36:

Ik ben een volwassen persoon met een MA opleiding, geen VMBO-er die een stage loopt. Vandaar.Waarom is dit relevant volgens jou?
quote:rosecupcake schreef op 17 mei 2012 @ 23:42:

[...]



Kauwgum krabben (neem aan dat het op een school was, kan me geen andere plek bedenken waar dat is) wordt door de concierge gedaan en niet door een LIO.Waar reageer je nu precies op? Ik heb volgens mij niks over kauwgumkrabben gezegd.
Alle reacties Link kopieren
quote:rosecupcake schreef op 17 mei 2012 @ 23:41:

Ik begin inderdaad wel meer en meer op mijn ouders te lijken ja, hoewel ik met kinderen wel geduld heb.Dat is dan toch de basis? Je wilde dit zelf niet, het ging veel te ver. Nu verwacht je dat een ander het wel van jou accepteerd, dat kan dan toch ook niet?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:rosecupcake schreef op 17 mei 2012 @ 23:43:

[...]



Ik heb het vaak zat meegemaakt, prijs je maar gelukkig dat jij dat niet hebt.Dat ben ik ook en jij kan net zo gelukkig zijn.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Rosecupcake, je vraagt hier om advies. Het enige wat je tot nu toe aan het doen bent is verdedigen waarom jouw mening de enige juiste is en waarom jij gelijkt hebt.



Enig idee waarom je dat doet?
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 17 mei 2012 @ 23:44:

[...]





Dat is dan toch de basis? Je wilde dit zelf niet, het ging veel te ver. Nu verwacht je dat een ander het wel van jou accepteerd, dat kan dan toch ook niet?

Nee want ik schreeuw niet en word niet fysiek gewelddadig, maar ik ben wel iemand die meteen kenbaar maakt als iemand over mijn grenzen gaat.



Kauwgumkrabben gijng over een andere poster.



En het is relevant omdat een VMBO-er pas 16 is en dus als een kind behandeld wordt omdat hij een kind is. Ik ben jaren ouder en hoor dus als volwassene behandeld te worden. Hoe hoger het opleidingsniveau, hoe ouder de student meestal:)
quote:rosecupcake schreef op 17 mei 2012 @ 23:40:

[...]



Mijn begeleider had ook "weinig tijd" maar ging gewoon lekker weekendjes weg buiten de vakanties om. ...



Tsja, daar heb jij als stagiair helemaal niks van te vinden!



Wees blij dat je een stage hebt, dat je dingen mag leren en dat ze tijd en energie in je steken!
Alle reacties Link kopieren
quote:rosecupcake schreef op 17 mei 2012 @ 23:42:

[...]



Kauwgum krabben (neem aan dat het op een school was, kan me geen andere plek bedenken waar dat is) wordt door de concierge gedaan en niet door een LIO.Nee hoor, recent nog een rondje gekrabd samen met de concierge en ik ben zeker geen LIO.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Schelden is nooit ok en het gedrag van deze begeleider was om die reden onacceptabel. Maar ook ik vraag me idd af hoe jouw houding was. Net zomin als werkervaring iemand 'meer' maakt, geldt dat ook voor opleiding. Een werknemer is waardevol om dat wat hij aan waarde toevoegt voor de organisatie, en dat zit hem niet alleen in kennis en ervaring, maar vooral ook in gedrag. En vooral dat laatste is wat veel stagiairs moeten leren!
Alle reacties Link kopieren
quote:SeptemberGirl schreef op 17 mei 2012 @ 23:46:

[...]





Tsja, daar heb jij als stagiair helemaal niks van te vinden!



Wees blij dat je een stage hebt, dat je dingen mag leren en dat ze tijd en energie in je steken!

Ik walg van je elitaire houding. "Heb jij niks van te vinden' wie denk je wel niet dat JIJ bent? Dat je even kan bepalen wat ik wel en niet mag vinden? Typisch gedrag wat me boos maakt.



En dankbaar? Zij werken samen met de opleiding en krijgen genoeg geld betaald om mij te onderhouden.
quote:rosecupcake schreef op 17 mei 2012 @ 23:46:

[...]



Nee want ik schreeuw niet en word niet fysiek gewelddadig, maar ik ben wel iemand die meteen kenbaar maakt als iemand over mijn grenzen gaat.



Kauwgumkrabben gijng over een andere poster.



En het is relevant omdat een VMBO-er pas 16 is en dus als een kind behandeld wordt omdat hij een kind is. Ik ben jaren ouder en hoor dus als volwassene behandeld te worden. Hoe hoger het opleidingsniveau, hoe ouder de student meestal:)Volgens mij haal jij wat dingen door de war. Het gaat hier niet om leeftijd of opleidingsniveau maar je positie in een organisatie/bedrijf. Jij staat in het bedrijf niet gelijk aan je begeleider. Hij hoort respectvol met je om te gaan, maar hij heeft ook het recht jou gezien zijn positie te vertellen wat hij van je verwacht en welke dingen jij qua stage daar moet doen (binnen bepaalde grenzen).
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 17 mei 2012 @ 23:48:

[...]





Nee hoor, recent nog een rondje gekrabd samen met de concierge en ik ben zeker geen LIO. Ik heb nog nooit gehoord dat mijn vriendin die op een middelbare school werkt kauwgum moest krabben.
Alle reacties Link kopieren
quote:rosecupcake schreef op 17 mei 2012 @ 23:49:

[...]



Ik walg van je elitaire houding. "Heb jij niks van te vinden' wie denk je wel niet dat JIJ bent? Dat je even kan bepalen wat ik wel en niet mag vinden? Typisch gedrag wat me boos maakt.



En dankbaar? Zij werken samen met de opleiding en krijgen genoeg geld betaald om mij te onderhouden.Gaat dit gedrag je nu verder brengen en ooit goed samen doen werken met collega's ?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:nellaaa schreef op 17 mei 2012 @ 23:49:

[...]





Volgens mij haal jij wat dingen door de war. Het gaat hier niet om leeftijd of opleidingsniveau maar je positie in een organisatie/bedrijf. Jij staat in het bedrijf niet gelijk aan je begeleider. Hij hoort respectvol met je om te gaan, maar hij heeft ook het recht jou gezien zijn positie te vertellen wat hij van je verwacht en welke dingen jij qua stage daar moet doen (binnen bepaalde grenzen).Dat vind ik ook helemaal niet erg, als iemand mij zegt "dit moet je doen, zo moet het"dan doe ik dat. Als iemand tegen mij gaat schreeuwen, mij vals beschuldigt en mij behandelt als een kind, dan word ik boos.
Alle reacties Link kopieren
quote:rosecupcake schreef op 17 mei 2012 @ 23:50:

[...]

Ik heb nog nooit gehoord dat mijn vriendin die op een middelbare school werkt kauwgum moest krabben.Dat kan alleen wanneer je er nooit van gehoord hebt zegt dit nog niet dat het niet gebeurt.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ik heb echt nog nooit gehoord van een bedrijf dat geld ontving van een opleiding voor het plaatsen van stagiairs! En ik loop al flink wat jaren mee...
quote:rosecupcake schreef op 17 mei 2012 @ 23:49:

[...]



Ik walg van je elitaire houding. "Heb jij niks van te vinden' wie denk je wel niet dat JIJ bent? Dat je even kan bepalen wat ik wel en niet mag vinden? Typisch gedrag wat me boos maakt.



En dankbaar? Zij werken samen met de opleiding en krijgen genoeg geld betaald om mij te onderhouden.Ik begin je stagebegeleider steeds meer te snappen, eigenlijk.... Succes nog met je stage.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 5 jaar lang op een universiteit gezeten waar ik werd aangesproken en behandeld als een volwassene, en nu ben ik opeens minder dan een kleuter?
quote:rosecupcake schreef op 17 mei 2012 @ 23:51:

[...]

Dat vind ik ook helemaal niet erg, als iemand mij zegt "dit moet je doen, zo moet het"dan doe ik dat. Als iemand tegen mij gaat schreeuwen, mij vals beschuldigt en mij behandelt als een kind, dan word ik boos.



Hoe vaak wil je nog horen dat er inderdaad niet tegen je geschreeuwd hoort te worden??



Uit je posts blijkt trouwens niet dat je het niet erg vindt als iemand jou zegt wat jij moet doen. Je gaat nog net niet als een klein kind staan stampvoeten bij de posts waar dat wordt aangegeven.
Alle reacties Link kopieren
quote:SeptemberGirl schreef op 17 mei 2012 @ 23:52:

[...]





Ik begin je stagebegeleider steeds meer te snappen, eigenlijk.... Succes nog met je stage.Zoiets heb ik nooit tegen mijn begeleider gezegd hoor, ben ook niet op mijn achterhoofd gevallen,
quote:rosecupcake schreef op 17 mei 2012 @ 23:52:

Ik heb 5 jaar lang op een universiteit gezeten waar ik werd aangesproken en behandeld als een volwassene, en nu ben ik opeens minder dan een kleuter?Je bent niet minder dan een kleuter, maar het wordt wel tijd dat je realiseert wat jouw positie op de stage/arbeidsmarkt is op dit moment.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven