Wanneer vertellen dat je AD slikt?

27-01-2014 21:05 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg mij af, wanneer vertel je een nieuwe man dat je medicatie slikt? Ik zie mezelf als vrij stabiel, alleen kan weleens heel down worden als dingen me echt tegen zitten. Ik ben een piekeraar en heb soms angstklachten. Ik heb daarvoor therapie gehad en slik nu antidepressiva, maar ben aan het afbouwen.



Ik ben bang dat een nieuwe man denkt dat ik een soort basketcase ben die heel labiel is en hem gaat controleren als ik vertel dat ik medicatie slik...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het er eigenlijk nooit over met anderen dat ik ad slik
Frankly my dear, I don"t give a damn
Voor mij als ik heel eerlijk ben zou het toch iets zijn waar ik heel goed over na zou moeten denken of ik verder zou willen gaan in het leren kennen proces.



Het zal er ook aan liggen hoe ik iemand heb leren kennen en hoe goed ik die persoon al ken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ladida schreef op 27 januari 2014 @ 23:22:

Voor mij als ik heel eerlijk ben zou het toch iets zijn waar ik heel goed over na zou moeten denken of ik verder zou willen gaan in het leren kennen proces.



Het zal er ook aan liggen hoe ik iemand heb leren kennen en hoe goed ik die persoon al ken.Dat kan ik me best voorstellen, hoe pijnlijk ook.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Vanuit mijn werk in de hulpverlening, maar ook van veel vrienden om mij heen, weet ik dat er heel veel mensen AD slikken, om vele verschillende redenen. En dit zijn echt geen gekke persoonlijkheden, of relatieloze mensen. Wel schamen zij zich er regelmatig voor...omdat het een taboe is. Maar wat een onzin! Psychische of psychiatrische klachten kan een ieder overkomen.



Om op je vraag te reageren broesss: Juist de reden/het verhaal erachter lijkt mij belangrijker om te bespreken, dan het feit dat je AD slikt zelf. Zeker als je een serieuze, langdurige relatie met elkaar aangaat. Dat je aan het afbouwen bent, betekent dat je juist stabiel bent/veel geleerd hebt: dat is toch juist iets om trots op te zijn ipv je voor te schamen?



Ik snap dat men hier een aantal keer aangeeft blij te zijn sommige relaties te hebben beëindigd. Klopt dat het hebben van een relatie met iemand met chronische heftige klachten intensief kan zijn. Het slikken van AD hoeft hier zeker niet altijd op te wijzen. Dus zijn we opnieuw bij het verhaal erachter.. Succes!
Mijn huidige partner wist het al voor onze eerste date. Tijdens mailcontact kwam mijn gezondheid ter sprake, of beter gezegd, het gebrek daaraan. Zo heb ik ook verteld dat ik AD slik en dat ik niet zonder kan. Hij nam het voor kennisgeving aan en dat was het.
Alle reacties Link kopieren
quote:flora_26 schreef op 27 januari 2014 @ 23:54:

Vanuit mijn werk in de hulpverlening, maar ook van veel vrienden om mij heen, weet ik dat er heel veel mensen AD slikken, om vele verschillende redenen. En dit zijn echt geen gekke persoonlijkheden, of relatieloze mensen. Wel schamen zij zich er regelmatig voor...omdat het een taboe is. Maar wat een onzin! Psychische of psychiatrische klachten kan een ieder overkomen.



Om op je vraag te reageren broesss: Juist de reden/het verhaal erachter lijkt mij belangrijker om te bespreken, dan het feit dat je AD slikt zelf. Zeker als je een serieuze, langdurige relatie met elkaar aangaat. Dat je aan het afbouwen bent, betekent dat je juist stabiel bent/veel geleerd hebt: dat is toch juist iets om trots op te zijn ipv je voor te schamen?



Ik snap dat men hier een aantal keer aangeeft blij te zijn sommige relaties te hebben beëindigd. Klopt dat het hebben van een relatie met iemand met chronische heftige klachten intensief kan zijn. Het slikken van AD hoeft hier zeker niet altijd op te wijzen. Dus zijn we opnieuw bij het verhaal erachter.. Succes!



Precies, als je problemen hebt of een aandoening lijkt me het juist om dat te vertellen.

Het slikken van AD hoeft helemaal nergens op te wijzen.
Alle reacties Link kopieren
Las hierboven zoiets: als iemand antidepressiva gebruikt zegt dat iets over iemand zijn persoonlijkheid.



Het zal misschien anders bedoeld zijn, maar ik vind zoals het er staat, net zulke kul als ik zeg maar wat:

Als een man een roze trui draagt zegt dat iets over zijn geaardheid.



Het zou iets kunnen zeggen over...



Ik slik zelf veel antidepressiva, maar ik ben nu weer hoe ik vroeger als kind was. Gezellig, grappig, vrolijk.

Vanaf m'n pubertijd ben ik heel erg veranderd, ik werd agressief naar mensen, negatief denken over alles. Ik was super ongelukkig en voelde me ook helemaal mezelf niet. Dàt was juist zoo wie ik niet ben. M'n lichaam is gewoon te weinig hormonen gaan maken.

Ben echt super dag blij dat ik nu weer mezelf ben.



En ik geloof ook niet mensen die depressief zijn, dat dat hun persoonlijkheid is...

Of waar je het dan ook voor gebruikt antidepressiva, omdat het idd ook niet altijd tegen depressie is.



Je bent al aan het afbouwen... waarom zou je het überhaupt vertellen als het niet ter sprake komt. Mensen nemen dingen aan zoals jij het vertelt, wat flora zegt, het is zo groot als je het zelf maakt.

Ik heb het mijn vriend zo verteld, hij vroeg op een dag: "waarvoor zijn eigenlijk die pilletjes die jij 'smorgens neemt?"

"Omdat mijn lichaam het stofje niet maakt waar je je happy door voelt :)"

"Oww okee "

Het klinkt wel heel simpel, hahaha maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan
Alle reacties Link kopieren
Ik typte: wat Flora zei, maar ik bedoelde Bootje_....
Alle reacties Link kopieren
Tja ligt denk ik ook aan hoe de man over AD denkt. De een vindt het normaal en de ander vindt het een gebrek aan ruggengraat. Heb je al zo terloops met hem daarover gesproken?
Alle reacties Link kopieren
Wat een onbegrip hier. Alsof het iets over de persoonlijkheid van de gebruikers zegt. Hoe bedoel je dat eigenlijk Calvijn? Heb je dan een zwakke persoonlijkheid ofzo?
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
quote:nomennescio schreef op 27 januari 2014 @ 23:05:

[...]



Ik slik AD omdat mijn lichaam een bepaalde stof onvoldoende aanmaakt. Daar is een oorzaak voor. En die is meestal niet aangeboren zoals een flinke bos haar kan ontbreken.
Bah
Alle reacties Link kopieren
o
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het hangt van het hele plaatje af.als je iemand bent die (parttime) werkt en verder redelijk normaal"" kan doen, dan maken die AD ook niet uit.

Misschien slikt die nieuwe man ook wel AD

Je hebt inderdaad wel een heel raar idee van AD-slikkers , TO.

Ik ken genoeg mensen die geen AD slikken, maar alsnog heel vreemd gedrag vertonen
Alle reacties Link kopieren
quote:noa schreef op 28 januari 2014 @ 12:46:

Wat een onbegrip hier. Alsof het iets over de persoonlijkheid van de gebruikers zegt. Hoe bedoel je dat eigenlijk Calvijn? Heb je dan een zwakke persoonlijkheid ofzo?



Nee, dat zeg ik helemaal niet



Ik slik nu 5 jaar ciralopram en ik ben anders met dan zonder. Mijn persoonlijkheid is anders/veranderd.

Zou geen ander woord weten om te beschrijven wat ik bedoel
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
quote:vandale schreef op 28 januari 2014 @ 13:06:

[...]





Persoonlijkheid is misschien niet de goede uitdrukking maar ik begrijp wil wat Calvijn en TO bedoelen.

Zolang je (nieuwe) partner niet weet dat jij AD slikt, kent hij je niet helemaal.



Ik heb lang geleden voor hetzelfde dilemma gestaan, wij spraken al snel over de toekomst en hij had een sterke kinderwens.

Ik vond het vreselijk moeilijk dat ik zonder dat dagelijkse pilletje een ander persoon was, die hij wellicht zou leren kennen als ik zou stoppen/afbouwen als ik zwanger zou worden en de stoornis aan onze kinderen door kon geven.



Uiteindelijk heb ik het op een hele gewone ochtend voordat we naar ons werk gingen verteld; "oh, trouwens er is wel iets dat je moet weten, ik slik nl. AD - nou doei, tot vanavond".



Hij reageerde er overigens bijzonder nonchalant op.



Jij beschrijft wat ik bedoel

Ik ben gaan slikken na mijn eerste zwangerschap en al vele malen geprobeerd te stoppen, maar helaas

Mijn partner vindt het lastig: met ben ik een 'zombie', zonder een emotioneel wrak. Enorm dilemma



Zie overigens helemaal geen onbegrip in dit topic
Frankly my dear, I don"t give a damn
quote:573g8b schreef op 28 januari 2014 @ 13:01:

[...]



Daar is een oorzaak voor. En die is meestal niet aangeboren zoals een flinke bos haar kan ontbreken.Of wel, genen kunnen daar een belangrijke rol in spelen. In mijn familie komen meerdere psychische zieken voor, in verschillende mate.. dat wel.
quote:calvijn1 schreef op 28 januari 2014 @ 13:32:

[...]





Nee, dat zeg ik helemaal niet



Ik slik nu 5 jaar ciralopram en ik ben anders met dan zonder. Mijn persoonlijkheid is anders/veranderd.

Zou geen ander woord weten om te beschrijven wat ik bedoel



Voor sommige mensen is dat misschien ook wel zo, ligt aan de reden waarom ze het slikken en of het een chronische aandoening is.

Dan ben je de ziekte misschien wel een beetje, dat hoort dan bij je en vormt je.



Maar voor veel slikkers van AD geldt dat dan weer niet. Ik denk dat ik wel weet wat je bedoelt eigenlijk, ik kan ook niet zonder AD.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp wat je bedoelt Calvijn. Maar dat is niet bij iedereen het geval, vandaar.

Ik denk dat ik tot een heel ruimdenkende kring behoor, ik zie het dan ook anders.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Wat voor mij meer van belang is, is of iemand zijn/haar eigen gebruiksaanwijzing een beetje kent.



Een stoornis die bekend is en waarvan iemand weet hoe er mee om te gaan, is een heel ander verhaal dan iemand die de kop in het zand steekt.



En die pillen.... tja dat is een beetje bijzaak denk ik dan.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
quote:noa schreef op 28 januari 2014 @ 15:01:

Ik begrijp wat je bedoelt Calvijn. Maar dat is niet bij iedereen het geval, vandaar.

Ik denk dat ik tot een heel ruimdenkende kring behoor, ik zie het dan ook anders.In mijn directe omgeving is het helaas meer van 'geef jezelf een schop onder je kont'
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Als je ziek ben gebruik je medicijnen. Voor het gebrek aan serotonine gebruik men AD.
Ik slik niet, maar heb wel laatst na de 2e date een ander voor mij belangrijk punt aangegeven. Kwam zo uit, had het geschreven voor ik het wist.

(en als hij dat te-raar vindt, dan heb ik in m`n leven toch niks aan hem)
quote:calvijn1 schreef op 28 januari 2014 @ 19:30:

[...]





In mijn directe omgeving is het helaas meer van 'geef jezelf een schop onder je kont'Dat zegt ook niemand en ik zeker zal dat zeker niet zeggen.
TO: heb je het al gezegd?
Alle reacties Link kopieren
quote:573g8b schreef op 28 januari 2014 @ 13:01:

[...]



Daar is een oorzaak voor. En die is meestal niet aangeboren zoals een flinke bos haar kan ontbreken.



Klopt. Door een stoornis in mijn hormoonhuishouding (door groot bloedverlies na bevalling) maakt mijn lichaam bepaalde hormonen tekort aan. Waaronder serotonine.

Voor elk van die hormonen slik ik pilletjes. Voor mijn schildklierhormoon, hormonen die mijn bijnieren zouden moeten aanmaken en AD.



Men maakt er geen probleem van dat iemand schildklierhormoon slikt, maar wel van het slikken van AD? Terwijl dat gewoon vergelijkbaar is. Je mist een hormoon, slikt pil daarvoor, klaar.



Ik snap er weinig van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven