Colombia of Ecuador? En met welke reisorganisatie?

15-02-2017 13:30 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben van plan dit najaar voor 3 tot 4 weken te vertrekken naar Colombia of Equador. Beide landen trekken mij aan, waarbij Colombia een lichte voorkeur heeft, maar ben toch benieuwd naar ervaringen van mensen die er geweest zijn.

Ik ben trouwens vooral op zoek naar mooie en afwisselende natuur, cultuur vind minder belangrijk dan natuur.



Zit ook nog even over veiligheid na te denken. Ik weet niet of het uitmaakt, maar ik ben van plan met een groepsreis mee te gaan. Iemand enig idee of ik dan nog naar de veiligheid/reisadvies per land moet kijken of mag ik er vanuit gaan dat reisorganisaties onveilige gebieden links zullen laten liggen en een reis waar nodig aanpassen op actuele omstandigheden?

Zit te bladeren in de gidsen van Djoser en Fox trouwens...op zich van plan met 1 van die twee organisaties mee te gaan, omdat ze toevallig goed bekend zijn. Ervaringen met reizen bij die organisaties zijn ook welkom! Ik heb wel wat gezondheidsklachten plus een slechte conditie, dus een al te actieve reis moet het niet zijn. Bij Fox staat per reis aan gegeven hoe actief de reis is op een schaal van1 tot 5, bij Djoser staat dit niet dus lastig in te schatten in hoeverre ik daar mee kan komen (dan wel de vrijheid heb om soms een dagje zelf iets te gaan doen als mijn lijf een flinke wandeling even niet trekt bijvoorbeeld).



Kortom: alle ervaringen met deze twee landen en reisorganisaties zijn welkom. Maar ook aanraders van wat ik echt moet zien in een land, dan wel aanraders van andere reisorganisaties zijn heel welkom!



Ik zit me al helemaal te verheugen:)
Ik spreek toch geen Chinees?!
Alle reacties Link kopieren
djoser zou mijn voorkeur hebben boven Fox. Djoser staat bekend om zijn goede rondreizen. Shoestring en Saswasdee is ook nog optie
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens bij Sawadee of Koning Aap.
Alle reacties Link kopieren
Djoser. Fox is heel erg volgepland, heel veel 'alles samen', meer gebaande paden en meestal ook grotere groepen. Enige voordeel: Vaak goedkoper.

Qua bestemming geen tips
.
Alle reacties Link kopieren
Normaal gesproken ga je bij Djoser nogal veel je eigen gang, in de zin van: We zijn nu in stad X op onze verblijfplaats hotel Y , Dit en dat is er te doen, daar kun je goed eten. en ik zie je morgen of overmorgen weer als er geen gekke dingen gebeuren. Of je moet mee willen op de stadswandeling vanmiddag. Dus tijd genoeg om op je eigen tempo even op adem te komen. Die landen waar jij heen wil ben ik niet geweest, dus je zou even moeten kijken een driedaagse trekking is misschien wat veel gevraagd en dan kun je moeilijk halfweg blijven zitten omdat je niet meer mee kunt. Maar ik herinner me nu dat ik op een reis ook gewoon in de bus ben gebleven naar onze volgende bestemming terwijl de rest van de groep dat deed via een of andere lastige route
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Bij Fox eet je in principe samen. Grote groep dus geen a la carte maar een buffet of groeps menu. Dat vind ik een heel groot nadeel. Je kan ook niet altijd zeggen dan ga ik zelf wel ergens heen, want he zit vaak in grotere hotels ergens ver van alles.
.
Alle reacties Link kopieren
De meeste van dit soort organisatie |(muv van Fox) werken zoals Djoser. De overnachtingen en vervoersmomenten staan vast, de rest ben je vrij om zelf in te vullen. Uiteraard ontvang je tips van de reisleider voor leuke ideeën.
Alle reacties Link kopieren
Hmm obv de ervaringen die tot nu toe genoemd zijn klinkt het alsof Djoser veel beter bij mij (en mijn gebrekkige lijf ) past. Vind het ook wel lekker om nog wat vrijheid te hebben. Het is de eerste keer dat ik met een groepsreis mee ga en zie wel een klein beetje op tegen wekenlang met een groep mensen optrekken. Maar ja je moet wat he, als vrijgezel



Ik hoop op nog meer ervaringen van jullie, met name ook over de genoemde landen!
Ik spreek toch geen Chinees?!
Alle reacties Link kopieren
Sawadee, koning Aap, Djoser, ze bieden vaak vergelijkbare reizen aan, dus daar ook even spieken voor de zwaarte van de reis. Punten die invloed hebben op de zwaarte: hoe lang en hoeveel reisdagen, wat is de zwaarte van de (optionele) excursies, vrije tijd (altijd met een groep optrekken kan een aanslag op je humeur zijn en sommigen willen graag zelf dingen beslissen enzo.).
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Net de brochure van koning aap besteld. Salade had ik al eens eerder gekeken geloof heb, maar hebben geen brochures. Ik vind het veel fijn om er op mijn gemak doorheen te kunnen bladeren (ouderwets he haha) dan dat ik via internet alle reizen moet bekijken, dus die organisatie viel af



Vrije tijd heb ik inderdaad wel nodig Dianaf. Ben heel graag op mezelf dus een groepsreis wordt al een flinke uitdaging. Helemaal volgepland van a tot z zoek ik dus niet.
Ik spreek toch geen Chinees?!
Alle reacties Link kopieren
Tinkerbell, Sawadee ipv salade denk ik? Hebben ook zeker een brochure, even gegoogled voor je:



https://www.sawadee.nl/brochure-aanvraag/
Alle reacties Link kopieren
verrekte autocorrect

Maar goh, laatst die hele website uitgeplozen en ook gegoogled en kon het echt niet vinden Maar thanks, meteen aangevraagd!
Ik spreek toch geen Chinees?!
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht dat sawadee tegenwoordig vooral wandelvakanties waren
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Goede ervaring met Shoestring, wat meee basic qua accomodatie dan Djoser, en daardoor goedkoper. Ze hebben ook Colombia volgens mij.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 5 weken in Colombia gereisd: 2 weken solo en 3 weken met een vriendin. Een heel mooi divers land. Wel zijn de afstanden gigantisch.



Zelf moet ik niet denken aan een groepsreis, lijkt me echt de hel. Ik vond het prima te doen, zo zelfstandig reizend. Lekker precies doen waar je zelf zin in hebt. Veel hotels in Latijns Amerika hebben gezellige gemeenschappelijke ruimtes waar je makkelijk andere reizigers ontmoet.



Maar ik weet niet hoe jouw reiservaring is, bijvoorbeeld al eens eerder alleen op vakantie geweest? Al eens buiten Europa geweest? Laat maar weten als je meer tips wilt over solo reizen.



Ik denk dat Ecuador wat compacter is en ook heel divers. Maar daar ben ik zelf nog niet geweest.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Patsy stone



Ik ben nog nooit buiten Europa geweest en nog nooit alleen gereisd. Dat eerste wil ik graag veranderen, maar hetlaatste wil ik ook graag zo houden haha, ik moet er niet aan denken. Ben een veel te grote angsthaas Tegelijkertijd ben ik ook geen groepsmens, ik zou heel graag samen met iemand gaan die ik goed ken. Helaas weinig vrijgezelle vriendinnen en degene die dat wel zijn, kunnen niet zo lang vrij krijgen. Stiekem altijd gehoopt dat ik dit soort reizen met een partner zou kunnen doen, maar aangezien die al jaren op zich laat wachten, heb ik nu besloten zelf toch echt iets van de wereld te willen zien. Dus dan toch maar met een groep...



Maar jij bent enthousiast over Colombia dus? Zijn er plekken die ik echt moet zien? Dan kan ik daar misschien een beetje op selecteren als ik een reis uit zoek.
Ik spreek toch geen Chinees?!
Alle reacties Link kopieren
quote:nlies schreef op 15 februari 2017 @ 16:57:

Ik dacht dat sawadee tegenwoordig vooral wandelvakanties warenOh dat weet ik eigenlijk niet eens, wel belangrijk detail
Ik spreek toch geen Chinees?!
Alle reacties Link kopieren
quote:himalaya schreef op 15 februari 2017 @ 18:08:

Goede ervaring met Shoestring, wat meee basic qua accomodatie dan Djoser, en daardoor goedkoper. Ze hebben ook Colombia volgens mij.Hmm goedkoop, daar hou ik van;) Alleen dus zo jammer dat ze geen brochure hebben voor zover ik kon vinden (maar ik schijn niet altijd even goed te kijken ben ik inmiddels achter )
Ik spreek toch geen Chinees?!
Alle reacties Link kopieren
Ik reis merendeels individueel, maar voor wat lastiger te bereizen landen vond ik groepsreizen een prima optie. Maar dan wel met vrijheid en eigen keuzes.

Maar dat 's ochtends de bus klaar staat en je van A naar B brengt met tussenstops op leuke plekken, vond ik gewoon fijn. Als je zelf moet zorgen dat je naar de bus komt die misschien wel/misschien niet/misschien veel te laat vertrekt, waar je opgepropt in zit en die op 28 plekken stopt om er nog meer mensen in te laten en hij vervolgens een lekke band krijgt waardoor je niet verder kunt, dan kost dat heel veel tijd. Tijd die ik liever op leuke plekken doorbreng.

Bovendien moet je je ook nog enigszins verstaanbaar kunnen maken.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
quote:-tinkerbell- schreef op 15 februari 2017 @ 22:32:

[...]

Hmm goedkoop, daar hou ik van;) Alleen dus zo jammer dat ze geen brochure hebben voor zover ik kon vinden (maar ik schijn niet altijd even goed te kijken ben ik inmiddels achter )



Dan print je de reis van Colombia en Ecuador en wat algemene info uit



Een brochure kost veel geld voor de organisatie en op de site kunnen ze makkelijk dingen aanpassen. Ik heb liever dat mijn reis goedkoper is dan dat je een compleet boekwerk thuis krijgt waarvan ik maar 5 bladzijden interessant vind.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
quote:himalaya schreef op 15 februari 2017 @ 22:39:

Ik reis merendeels individueel, maar voor wat lastiger te bereizen landen vond ik groepsreizen een prima optie. Maar dan wel met vrijheid en eigen keuzes.

Maar dat 's ochtends de bus klaar staat en je van A naar B brengt met tussenstops op leuke plekken, vond ik gewoon fijn. Als je zelf moet zorgen dat je naar de bus komt die misschien wel/misschien niet/misschien veel te laat vertrekt, waar je opgepropt in zit en die op 28 plekken stopt om er nog meer mensen in te laten en hij vervolgens een lekke band krijgt waardoor je niet verder kunt, dan kost dat heel veel tijd. Tijd die ik liever op leuke plekken doorbreng.

Bovendien moet je je ook nog enigszins verstaanbaar kunnen maken.



Ik snap dat groepsreizen voordelen hebben, maar dit vind ik daar geen voorbeeld van. Ook de bus van een groepsreis kan kapot gaan. En je zit daarmee net zo goed vast achter de slome trucks die maar met 40km/u de berg op kunnen en die ze door de bochten niet kunnen inhalen.

De openbare bussen in Colombia vertrekken wel op tijd en als je de juiste maatschappij kiest, worden er niet meer mensen meegenomen dan er stoelen zijn. En je spreekt nog eens wat mensen van het land zelf in plaats van alleen kaaskoppen.



Dus bij de vergelijking zou ik andere punten noemen, die wél echt een verschil maken.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
quote:-tinkerbell- schreef op 15 februari 2017 @ 22:29:

Patsy stone



Ik ben nog nooit buiten Europa geweest en nog nooit alleen gereisd. Dat eerste wil ik graag veranderen, maar hetlaatste wil ik ook graag zo houden haha, ik moet er niet aan denken. Ben een veel te grote angsthaas Tegelijkertijd ben ik ook geen groepsmens, ik zou heel graag samen met iemand gaan die ik goed ken. Helaas weinig vrijgezelle vriendinnen en degene die dat wel zijn, kunnen niet zo lang vrij krijgen. Stiekem altijd gehoopt dat ik dit soort reizen met een partner zou kunnen doen, maar aangezien die al jaren op zich laat wachten, heb ik nu besloten zelf toch echt iets van de wereld te willen zien. Dus dan toch maar met een groep...



Maar jij bent enthousiast over Colombia dus? Zijn er plekken die ik echt moet zien? Dan kan ik daar misschien een beetje op selecteren als ik een reis uit zoek.



Ja dat van geen partner herken ik wel, ik hou van solo reizen maar soms was het ook wel een oplossing vanwege gebrek aan partner. Nu heb ik die wel en dan is samen reizen leuk! Al heeft dat natuurlijk ook lastige kanten zoals veel onderling afstemmen, en minder open staan voor contact met andere mensen.



In Colombia vond ik eigenlijk alles wat ik heb gezien wel op z'n eigen manier interessant en tof... het was zo divers. Van cowboys met hoeden tot hippe ruige studenten, tot Caribische types, en van koude nachten in hoge bergen, tot 'eeuwige lente' en tot Caribische temperaturen en dan is er ook nog regenwoud en woestijn...



Bogotá vond ik verrassend leuk, vooral die Monserrate berg op. Maar ook de wijk Candelaria en het Botero-museum en het Casa de Moneda (museum over geld, slavernijverleden etc), beide gratis.



In Medellín vond ik het ook leuk om met de kabelbaan die berg op te gaan, naar de wijk die geloof ik Santo Domingo heet (?). En ook het plein vol Botero-standbeelden in het centrum vond ik tof. Vermijd Escobar-tours, de Colombianen vinden het echt NIET tof dat een stel eikels veel geld verdienen aan toeristen die willen kijken naar sporen van de ellende die die crimineel heeft aangericht (en wat hij met dat bloedgeld allemaal heeft gekocht). Overigens is het wel de moeite waard om Narcos te kijken voordat je gaat.



In de steden moet je wel goed op jezelf en je spullen passen, overdag maar vooral 's avonds. Er zijn veel zakkenrollers en overvallers actief, (dreiging met) geweld is daarbij ook niet uitgesloten. Ga nooit in verzet. Zorg eventueel dat je een tweede, nep portemonnee hebt die je aan een eventuele overvaller kan geven, met wat cash en verlopen pasjes erin.

Neem bij twijfel een taxi en zorg dat je de echt taxi's herkent.

Zorg dat je een goede reisverzekering hebt.

Pas op voor een gevoel van schijnveiligheid die groepsreizigers kunnen voelen. Ook die worden wel eens overvallen of gerold. Laat je in drukke of louche gebieden niet teveel afleiden door geleuter van een medereiziger, blijf alert op wat en wie er om je heen is.



De wijken buiten de koloniale centra van steden, kunnen erg lelijk zijn.



Het koffiegebied vond ik ook heel gaaf, o.a. Salento, de Valle de Cocora (Cocora vallei met bizarre hoge wax-palmen, voorbijdrijvende mistflarden en een supermooie wandeling), Termales de Santa Rosa hot springs/ kuuroord en waterval in de buitenlucht, en een soort country hotel bij Armenia.



Cartagena wordt door sommigen wel 'Disneyland' genoemd omdat het centrum zo perfect is gerenoveerd en er veel toeristen zijn. Toch vond ik het leuk. Wel eg duur, goed opletten welk cafe je kiest, sommige hebben Parijse prijzen.

Ik heb nog een boottrip gemaakt ook naar wat eilanden.



San Gil en daar paragliden, ook super.



En Villa de Leyva vond ik ook mooi, lekker relaxen, en ook hot springs in de buurt.



Guatapé vlakbij Medellín had wel mooie huizen en die rare rots Peñol ofzo, maar vond ik verder wat saai.



Verder zijn veel mensen weg van Tayrona national park, mij trok dat niet zo vanwege de dure accommodaties of juist kamperen, iets er tussenin leek er niet te zijn.



Ik weet niet of een groepsreis je wel op al die plekken brengt.



Zoals gezegd zijn de afstanden giga, Cartagena naar Bogotá is meer dan 20 uur met de bus. Dus kijk bij het vergelijken ook naar welk vervoer ze inzetten. Vliegen is flink comfortabeler op sommige stukken.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
quote:-tinkerbell- schreef op 15 februari 2017 @ 22:32:

[...]





Hmm goedkoop, daar hou ik van;) Alleen dus zo jammer dat ze geen brochure hebben voor zover ik kon vinden (maar ik schijn niet altijd even goed te kijken ben ik inmiddels achter )Even bellen of mailen, soms hebben ze wel een brochure landeninformatie
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
quote:patsy--stone schreef op 15 februari 2017 @ 23:19:

[...]

Ik snap dat groepsreizen voordelen hebben, maar dit vind ik daar geen voorbeeld van. Ook de bus van een groepsreis kan kapot gaan. En je zit daarmee net zo goed vast achter de slome trucks die maar met 40km/u de berg op kunnen en die ze door de bochten niet kunnen inhalen.

De openbare bussen in Colombia vertrekken wel op tijd en als je de juiste maatschappij kiest, worden er niet meer mensen meegenomen dan er stoelen zijn. En je spreekt nog eens wat mensen van het land zelf in plaats van alleen kaaskoppen.



Dus bij de vergelijking zou ik andere punten noemen, die wél echt een verschil maken.



Dat is jouw mening. Prima dat je tegen groepsreizen bent.



Maar de lokale bus doet geen detour onderweg van A naar B om iets leuks/bijzonders daar te bekijken.

En praten met mensen van het land in plaats van alleen met kaaskoppen (vind ik een beetje denigrerend staan, maar goed) gaat alleen als je zelf redelijk Spaans (in dit geval) spreekt of zij Engels.



En op de vrije dagen/dagdelen tijdens tojdens een groepsreis kun je ook praten met locals, dat is niet voorbehouden aan een busreis of een naast een bus met pech.



TO is nog nooit buiten Europa geweest en heeft nog nooit alleen gereisd. Jij als doorgewinterde reiziger draait je hand niet meer om voor een reis door weer-ik-waar. TO overweegt daarom een groepsreis, jij gruwelt er van. Allebei prima toch?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
quote:himalaya schreef op 16 februari 2017 @ 07:58:

[...]





Dat is jouw mening. Prima dat je tegen groepsreizen bent.



Maar de lokale bus doet geen detour onderweg van A naar B om iets leuks/bijzonders daar te bekijken.

En praten met mensen van het land in plaats van alleen met kaaskoppen (vind ik een beetje denigrerend staan, maar goed) gaat alleen als je zelf redelijk Spaans (in dit geval) spreekt of zij Engels.



En op de vrije dagen/dagdelen tijdens tojdens een groepsreis kun je ook praten met locals, dat is niet voorbehouden aan een busreis of een naast een bus met pech.



TO is nog nooit buiten Europa geweest en heeft nog nooit alleen gereisd. Jij als doorgewinterde reiziger draait je hand niet meer om voor een reis door weer-ik-waar. TO overweegt daarom een groepsreis, jij gruwelt er van. Allebei prima toch?



Ja allebei prima. En ik probeer TO toch ook niet te vertellen dat ze groepsreizen moet mijden?

Maar noem dan punten die echt een voordeel en groot verschil zijn van een groepsreis. Ik vond dat van die bus geen duidelijk verschil / voordeel. Eerder een nadeel.

En ja 'alleen met kaaskoppen' zeg ik wat bot omdat ik het ook leuker vind om met Engelsen, Amerikanen, Duitsers, Argentijnen of wat voor reizigers dan ook te kletsen. Die hebben vaak weer heel andere perspectieven ook op Colombia.

Niet alleen maar een vast gezelschap Nederlanders.



Als je zelfstandig rondreist kun je óók kiezen voor toeristischere opties zoals bussen die wel omrijden of onderweg stoppen bij highlights.



Noem dan dingen die écht anders zijn zoals dat je accommodatie al geregeld is en dat je altijd mensen hebt om je reis mee te 'delen' enzo. En misschien een gids mee hebt die al veel weet van het land (ik weet niet of er bij elke reis een gids mee reist).
You can never have too many hats, gloves and shoes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven