Cuba rondreis

26-04-2017 18:24 38 berichten
Dit jaar ga ik met mijn vriend een rondreis maken in Cuba. Wie zijn er al geweest? Wat zijn do's and dont's? Welke kleding is wel slim en welke niet.

Wat was de ervaring met de reis erna toe? Waarschijnlijk hebben we een tussenstop.ik ben benieuwd naar leuke ervaringen.
Alle reacties Link kopieren
Tanks dames,

nog een vraagje, kan je makkelijk een prepaid simkaartje kopen?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen prepaid kaart gekocht. Dus ik zou het niet weten. Misschien kun je op de site van etecsa kijken voor informatie hierover.
Alle reacties Link kopieren
Zo'n internet kaart werkt niet bij de samsung s6 of was het s4?

Ik heb gewoon veel contact geld meegenomen. Vond het teveel gedoe om daar te pinnen etc.

Ik stopte het geld in een kluisje van het hotel.

Maar als je gaat rondreizen dan zou ik niet al het geld in 1 tas steken. Stel er wordt wat gestolen dan ben je alles kwijt.
Hoe kan pinnen nou gedoe zijn? Je zoekt een automaat en je pint. Weinig gedoe, weinig risico. Wat contant geld meenemen kan altijd.
Alle reacties Link kopieren
quote:eva-luna schreef op 03 mei 2017 @ 11:23:

Hoe kan pinnen nou gedoe zijn? Je zoekt een automaat en je pint. Weinig gedoe, weinig risico. Wat contant geld meenemen kan altijd.Drie jaar geleden kon je niet pinnen op Cuba, alleen op 3 plaatsen met een Visacard.
Maar ze gaat nu

Wat contanten mee, nog een mastercard als ze die heeft en het komt allemaal goed.
Alle reacties Link kopieren
Ben er vorig jaar geweest. Dit is een mailtje dat ik naar mijn nichtje gestuurd heb met wat tips en tricks waarvan ik ze graag van te voren had willen weten (maar niet wist haha).



Geldzaken:

- In Cuba zijn twee soorten valuta in omloop, de CUP voor de cubanen zelf en de CUC voor alle luxeproducten en toeristische zaken. Deze zijn niet verkrijgbaar buiten Cuba. Je kan het beste enkele honderden euro's (denk aan 400 euro per week) van te voren pinnen in NL en dan meenemen naar Cuba. Op het vliegveld zelf zit een wisselkantoor ("Cadeca") waar je het om kan wisselen. Deze wisselkantoren zitten ook in de grotere steden.

- Vrijwel alle betalingen in Cuba gaan contant. Alleen in de grotere steden zijn pinautomaten (vaak maar een handjevol) waar je met een creditcard extra geld op kan nemen. Aan een gewone pinpas heb je niks.

- Let goed op dat je het juiste wisselgeld krijgt, want dat is een bekende truc van Cubanen (CUPs teruggeven terwijl je CUCs hoort te krijgen).



Onderdak:

- De hotels in Cuba zijn duur en matig. Als je het echte Cuba wil ervaren, dan kan je het beste slapen in casas particulares. Dit zijn gasthuisjes van de lokale bevolking. Je kan een aantal gasthuisjes van te voren online boeken op http://www.hostelsclub.com/. Je kan er ook voor kiezen om alleen voor de eerste paar nachten een casa particular te boeken en je gastvrouw / heer vragen om verder te kijken. Over het algemeen hebben alle casa particular -houders contacten in alle steden, zij kunnen je dus goed verder helpen.

- Je krijgt voor 4-5 CUC een uitgebreid ontbijt. Voor 10-12 CUC krijg je een avondmaaltijd, vaak naar keuze. Zeker het proberen waard, veel restaurants in Cuba serveren geen traditionele Cubaanse keuken.

- Het is veilig om in je casa particular waardevolle zaken achter te laten terwijl je zelf wegbent. Ze zijn erg afhankelijk van toerisme en goede reputatie, en vaak kunnen de slaapkamers op slot.



Vervoer

- Er is een redelijk goed opererend bussysteem in Cuba, de Viazul. Maar wat vaak voordeliger (en fijner) is, is een collectieve taxi. Ook dit kan geregeld worden via ja casa particular-houder. Dit kost vaak net iets meer dan de Viazul-bus, maar dan wordt je wel van deur tot deur gebracht. Hou er wel rekening mee dat je vaak opgepropt zit met meerdere andere toeristen.

- Een auto huren is Cuba is duur en onverstanding. De wegen zijn slecht en de huurauto's ook. Met de bus en de taxi kom je eigenlijk overal.



Overige zaken:

- Nergens in Cuba is wifi (ook niet bij hotels en restaurants). Zoek alle dingen die je wil weten dus van te voren op. Je kan wel eventueel bij een wifi-hotspot gaan zitten (te herkennen aan de grote aantallen Cubaanse jeugd die op hun telefoon aan het turen zijn), hiervoor moet je een ETECSA kaartje kopen. De kwaliteit van het internet is matig.

- Leer basaal Spaans en neem een taalgids mee. Cubanen spreken nauwelijks Engels. Het is erg vermoeiend om alles met handen en voeten duidelijk te moeten maken.
Alle reacties Link kopieren
quote:eva-luna schreef op 03 mei 2017 @ 11:43:

Maar ze gaat nu

Wat contanten mee, nog een mastercard als ze die heeft en het komt allemaal goed.Vorig jaar was het ook een gedoe met pinnen.
Alle reacties Link kopieren
Wij konden ook alleen geld opnemen bij banken en niet pinnen (wel 6 jaar geleden). Eten was toen bedroevend en ongevarieerd. Met name wat betreft vers fruit en groenten. Even reagerend op eerder bericht over antibiotica; gewoon niet van hier meenemen. Voor een voedselvergiftiging heb je het niet nodig; werkt enkel averechts aangezien dit vaak diarree veroorzaakt. Is er iets aan de hand; gewoon arts daar bezoeken. Zij hebben ook meer kennis van lokale ziektes.

nodig
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gister thuis gekomen en het was geweldig!
Wat een land! Wat een ervaring! Ben ervan aan het bijkomen.

Pinnen gaat erg goed daar, zag overal pin automaten. Dus je hoeft niet persee veel contanten mee te nemen. Dan wel met de creditcard.
Alle reacties Link kopieren
Cuba is een heel mooi land en zeker veel veiliger dan veel andere landen in de buurt (bv Dominicaanse Republiek). Hoewel overvallen en berovingen zeldzaam zijn, heb je net als bv in Barcelona of Madrid wel vrij veel zakkenrollers.

De aangenaamste tijd om te gaan is waarschijnlijk in de winter, omdat het klimaat dan het aangenaamst is.

De hotels zijn redelijk, al krijg je waarschijnlijk meer waar voor je geld in een hostel. Voor de keuze van een goed hotel of een goede hostel kun je TripAdvisor gebruiken.

Het openbaar vervoer is best in orde en waarschijnlijk het beste alternatief qua vervoer.
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 10-06-2017 13:49
Reden: spam
96.61% gewijzigd
Doetje89 schreef:
27-04-2017 20:14
Wat een leuke ervaringen

- Havana

- Vinales

- Cienfuegos

- Trinidad

Staan sowieso op onze planning. We wilde liefst 3 weken en dan zoveel mogelijk zien echte rondreis. Ik heb al een reisboek van Cuba en daar lees ik idd dat het eten niet heel culinair is haha. Al ga ik daarom ook niet naar Cuba. Sultanas ect. Staan al wel op mijn inpak lijst haha. Fijn dat kleding niet strikt is dit kon ik niet duidelijk vinden. Je weet maar nooit.

Ons plan is in oktober te gaan ivm het regenseizoen/orkaanseizoen. Hebben jullie hier hinder van gehad?
Ik hoop maar dat dat van die Sultana's een grapje is?

Je vindt overal kleine zaakjes (denk loket) met broodjes ei, ham, kaas voor 30-40 cent. Je hebt stalletjes met peso pizza's voor 25 cent. Fruit. Je kunt altijd wel ergens iets simpels als spaghetti of een salade of soep eten tussen de middag. Ze verkopen goed ijs en aan de straat de lekkerste fruitsapjes voor 10 cent.
In Baracao uiteraard chocola en op weg ernaartoe absoluut de overheerlijke cucurucho proberen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven