Leestips over Japan

29-06-2016 19:23 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames,



Ergens in de komende jaren (geen haast) wil ik een keer naar Japan, voor minstens drie weken. Behalve steden wil ik juist ook kleinere plaatsen en natuur zien. De contrasten lijken me bizar en mooi.



Ik ben op zoek naar tips voor mooie / leuke boeken over Japan om helemaal in the mood te komen en de cultuur wat beter te leren begrijpen, en wat meer te weten te komen over de geschiedenis.



Een Lonely Planet zal ik sowieso aanschaffen maar ik zoek eigenlijk tips voor mooie non-fictie boeken maar ook romans. Of bijzondere websites die ik niet zo makkelijk zelf zou vinden.



Ik heb vrijwel alles van Haruki Murakami al gelezen, en ook het boek van David Mitchell over Jacob de Zoet.



Alvast bedankt voor andere aanraders!
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
quote:patsy--stone schreef op 04 juli 2016 @ 23:22:

De Lonely Planet is in the pocket :-)



Nu nog wat van die andere boeken opzoeken en de filmpjes kijken.

Ik ga pas in 2017 of 2018 dus ik heb nog wel even. Ik heb het idee dat het een land is waar je niet effe op de bonnefooi heen gaat en ter plaatse pas bedenken wat je eigenlijk wilt zien.



Welnee, dat kan prima. Ik heb het nooit anders gedaan eigenlijk.



Het enige dat je van tevoren moet bedenken is of je wil gaan treinreizen. Want als je ook maar een beetje met de trein wil loont het om een Japan Rail Pass te kopen - die dingen zijn idioot duur, maar een tweeweekse pas kost nauwelijks meer dan een retourtje Tokyo - Kyoto (ofzo, pin me niet op de bedragen vast, maar het kan echt altijd uit).



De rest kun je prima ter plekke regelen.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren
@May_ka, ah, goed om te weten. Ik vind het wel fijn om nog flexibel te zijn in aantal dagen dat ik ergens blijf.

Ik moet nog helemaal beginnen met inlezen over highlights, vervoer etc. En heb ook diverse vrienden die al in Japan zijn geweest.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Ik gooi deze even omhoog want ik heb net vliegtickets naar Japan geboekt voor mei! Vandaag al bij de reisboekhandel geweest en me staan verlekkeren en hier ook al veel goede tips gevonden maar meer is altijd welkom.

Ik zoek eigenlijk nog een boek over de geschiedenis van Japan want ik vind het altijd leuk om meer van landen te weten waar ik heen ga. Iemand daar nog aanraders voor?
wij schapen hebben doorgaans een gans ander soort esprit
Alle reacties Link kopieren
Ik struin hiervoor het internet af, en met name Facebook en YouTube.



Hajimemashite! (Op dit forum gebruik ik roomaji, vanwege een bug)
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Schaap Veronica,

Boek weet ik zo gauw niet, maar je kan wel eens naar het Sieboldt-huis in

Leiden gaan als je wat over de historie van Japan wilt weten. In de museumshop verkopen ze allerlei boeken over allerlei Japanse thema's.
Joanna Lumley in Japan! Toevallig vandaag het eerste deel gezien en ik ben enthousiast.
Alle reacties Link kopieren
Absolute aanrader: Japan (de onzichtbare drijfveren...) van Karel van Wolferen. Leest niet makkelijk weg, is niet romantisch, maar je leert Japan wel echt kennen.
Alle reacties Link kopieren
De wegen naar Sata, door Alan Booth. Een voettocht van 3000 kilometer door Japan.
Alle reacties Link kopieren
Oh, en Shogun van James Clavell, over het 17e eeuwse Japan. Het boek, niet de film.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de Japanse mythen en volkssprookjes gelezen om in de stemming te komen toen ik naar Japan ging
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Josie Dew heeft 2 boeken geschreven over reizen in Japan:

- A RIDE IN THE NEON SUN: A Gaijin in Japan

- THE SUN IN MY EYES: Two-Wheeling East
Alle reacties Link kopieren
Ano hon-o yomimasou.

Ik zou deze boeken moeten lezen.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle tips!
wij schapen hebben doorgaans een gans ander soort esprit
En weer up. Vorige week hebben we tamelijk verrassend een reis naar Japan geboekt, vandaar dat ik nog wat leestips heb.



A geek in Japan - Hector García, een kleurrijk boek over Japanse cultuur, animatie, thee ceremonies, manga, zen, kunst, dagelijks leven, muziek etc.



Tokyo clash Japanese pop culture - Ralf Bahren, voornamelijk een fotoboek over alledaags Japans design.
Museum voor de Volkenkunde in Leiden start volgende maand met een expositie over Japanse popcultuur. Ik ga zeker een bezoekje brengen! Vorig jaar hadden ze een geisha tentoonstelling en die was echt fantastisch en uniek.
Alle reacties Link kopieren
Ja, toevallig had ik het gisteren nog over die Geisha tentoonstelling! Die was inderdaad erg mooi!
Alle reacties Link kopieren
Goede tips allemaal weer! Voor mij wordt Japan toch wat later waarschijnlijk, maar leuk om te zien dat ook andere meelezers er wat aan hebben. En die tentoonstelling klinkt ook interessant.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
quote:koekkie schreef op 23 januari 2017 @ 22:04:

Ja, toevallig had ik het gisteren nog over die Geisha tentoonstelling! Die was inderdaad erg mooi!

Kyouto de, takusan geisha-o mimasu.

In Kyoto zal ik veel geisha zien.
World of Warcraft: Legion
Ik zie dat je avatar foto hebt van Joanna Lumley. Dan heb je zeker ook haar documentaire gevolgd over Japan?? Vond ik een erg leuke en interessante serie.
Alle reacties Link kopieren
Kijktip:



http://www.omroepmax.nl/joanna-lumleys-japan/





Wij zijn in 2015 24 dagen door dit magnifieke land getrokken. Mooiste reis die we ooit hebben gemaakt! Ik kan het iedereen aanraden. Deze cultuur vind je nergens anders op deze wereld.
quote:wriemeltje schreef op 24 januari 2017 @ 12:33:

Ik zie dat je avatar foto hebt van Joanna Lumley. Dan heb je zeker ook haar documentaire gevolgd over Japan?? Vond ik een erg leuke en interessante serie.Inderdaad, deze serie is leuk met erg mooie beelden.
Alle reacties Link kopieren
Memoirs of a Geisha zou ik afraden, dat geeft een flink vertekend beeld van de geisha-cultuur. Beter is Geisha of Gion. Mineko Iwasaki schreef het laatste (samen met Rande Brown). Ze was niet zo blij met Memoirs of a Geisha, omdat volgens haar (het is op haar leven gebaseerd) haar naam door het slijk gehaald werd, en dat de schrijver Geisha en prostituee hetzelfde liet lijken (door de mizuage voor te stellen als het verkopen van haar maagdelijkheid aan de hoogste bieder, wat een geisha/maiko níet doet.). De rechtzaak die ze aanspande tegen de schrijver is overigens geschikt voor een onbekend bedrag.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Alle reacties Link kopieren
quote:wriemeltje schreef op 24 januari 2017 @ 12:33:

Ik zie dat je avatar foto hebt van Joanna Lumley. Dan heb je zeker ook haar documentaire gevolgd over Japan?? Vond ik een erg leuke en interessante serie.

Ik heb de drie afleveringen gezien. Ontzettend interessant. Ik hoop dat ook dadelijk te zien.

Kanojo no puroguramu wa omoshirokatta desu.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
quote:Hasse88 schreef op 24 januari 2017 @ 15:56:

Memoirs of a Geisha zou ik afraden, dat geeft een flink vertekend beeld van de geisha-cultuur. Beter is Geisha of Gion. Mineko Iwasaki schreef het laatste (samen met Rande Brown). Ze was niet zo blij met Memoirs of a Geisha, omdat volgens haar (het is op haar leven gebaseerd) haar naam door het slijk gehaald werd, en dat de schrijver Geisha en prostituee hetzelfde liet lijken (door de mizuage voor te stellen als het verkopen van haar maagdelijkheid aan de hoogste bieder, wat een geisha/maiko níet doet.). De rechtzaak die ze aanspande tegen de schrijver is overigens geschikt voor een onbekend bedrag.In de Wikipedia staat dat geisha sekswerkers zijn. Niets is minder waar. Het is wat de westerlingen hebben verzonnen. Prostituees hebben een andere naam, zoals oiran of baishunpu.
World of Warcraft: Legion
Ja zeker een hele leuke serie! Ik zag ook een aantal bekende plekjes in Tokio waar ik ben geweest. Leuk om terug te zien! Heeft iemand van jullie trouwens ervaring met een onsen? Een Japanse sauna?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven