Naar Saoedi Arabie

18-08-2013 21:28 500 berichten
In navolging van het andere topic: binnenkort verhuis ik met man en twee kinderen maar Saoedi Arabië. En alhoewel ik nu midden in de stress van het verhuizen zit, heb ik er toch best zin in. Het is weer wat anders. De nieuwe woonplaats is vlakbij Jeddah.

Ik ben benieuwd hoe fundamenteel anders het leven gaat zijn voor mij en voor de kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Leuk en interessant om je updates te lezen! Lijkt me voor je kinderen ook een enorme rijkdom om dit mee te maken en met zo'n internationale blik op de wereld op te groeien.



Bizar van die drugs in Jeddah, wist ik helemaal niet.



Heb je geen moeite met het leven in die compound, geen al te sterke sociale controle ofzo?
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
@Cecilia, ik woon niet op een compound maar op een beveiligde universiteitscampus. Er zijn hier hier vrij veel mensen, maar het is idd net een klein dorp. Een kort bezoekje aan de supermarkt loopt altijd uit omdat er altijd wel iemand is die ik ken en waarmee je een praatje houdt. Sociale controle is hier niet. Daarvoor is het hier te groot.



Ik zie echt elke dag wel bekenden. Tot nu toe vind ik dat wel leuk. Zo anders dan toen nog in Europa. We zitten ook allemaal in hetzelfde schuitje dus je hebt eigenlijk al een soort band met elkaar.
Alle reacties Link kopieren
Superleuk om je updates te lezen.

Het is dus allemaal behoorlijk meegevallen!

Erg fijn voor jullie!
@Gardening angel, bedankt. Het bevalt hier tot nu toe echt heel goed.
@Annelee, zit je inmiddels al in SA? Hoe is alles gegaan? Hoe vind je het??



Ik was afgelopen vrijdagmorgen met mijn kinderen op het strand en die morgen was het 'women only'. Dus toen kwamen er wat Arabische vrouwen/Saudi vrouwen met abaya. De abaya's gingen massaal uit en toen kwamen de badpakken en bikini's te voorschijn.

Vreemd maar toch ook weer fascinerend om te zien hoe ze helemaal 'los' gingen in het water.



En even voor de goede orde: bij ons op het terrein is een abaya niet verplicht. Het is een abaya-free zone maar veel Arabische vrouwen dragen hier toch een abaya. En uiteraard zijn er ook Saudi vrouwen die de abaya open dragen of helemaal geen abaya. Het ligt er net aan hoe streng ze zijn opgevoed. Deze vrouwen gaan ook niet naar women only dag op het strand maar tijdens de gewone uren.
En up...



Mijn man zit tot as vrijdag aan de andere kant van het land. Dit is voor het eerst dat ik enkele dagen helemaal alleen hier in het grote huis zit. Nou ja, met de kinderen dan. We wonen in een goed beveiligd gebied hoor, maar het geeft toch even een goed gevoel. Zal blij zijn als hij vrijdag weer thuis is.
Alle reacties Link kopieren
Mag je zelf autorijden?
Alle reacties Link kopieren
Komt wel goed Liubi!
quote:iones schreef op 17 maart 2014 @ 19:57:

Mag je zelf autorijden?



Ja, hier op het terrein wel. Ik scheur overal heen in ons autootje



Buiten het terrein, dus op de openbare weg, in de steden etc niet.
quote:Phoolan schreef op 17 maart 2014 @ 19:57:

Komt wel goed Liubi!Thanks Phoolan. Ik kom gewoon elke avond forummen
Alle reacties Link kopieren
quote:liubi schreef op 17 maart 2014 @ 19:59:

[...]





Ja, hier op het terrein wel. Ik scheur overal heen in ons autootje



Buiten het terrein, dus op de openbare weg, in de steden etc niet.Kom je daar wel eens?
In de stad? Soms. Niet zo vaak. Omdat ik vooralsnog niks nodig heb uit de stad. Het is vrij ver, zo'n 80km.
Alle reacties Link kopieren
quote:liubi schreef op 17 maart 2014 @ 20:35:

In de stad? Soms. Niet zo vaak. Omdat ik vooralsnog niks nodig heb uit de stad. Het is vrij ver, zo'n 80km.

Nou ja, ik zou er ook maar weg blijven.

Het is daar toch een vrouwenhatende cultuur.
quote:liubi schreef op 17 maart 2014 @ 19:53:

En up...



Mijn man zit tot as vrijdag aan de andere kant van het land. Dit is voor het eerst dat ik enkele dagen helemaal alleen hier in het grote huis zit. Nou ja, met de kinderen dan. We wonen in een goed beveiligd gebied hoor, maar het geeft toch even een goed gevoel. Zal blij zijn als hij vrijdag weer thuis is.

Andere kant van het land... "Bij ons" stap je dan in de auto en je bent na hoogstens een paar uurtjes thuis. Bij jou is het heeuul ver, Liub!

Ik kan me best voorstellen dat je je een beetje ongemakkelijk voelt.

Ik kan me niet al je posts herinneren, heb je daar bewaking?

Dat vond ik zo heerlijk toen wij bij vrienden in Indonesië logeerden: zij hadden hun eigen bewaking. Die kwamen 's avonds rond een uur of elf altijd nog even kloppen op onze deur: "is all OK mister!".

Fijn dat je man er vrijdag weer is, dat is te overzien.

Voel je je nog steeds goed, trouwens?
quote:iones schreef op 17 maart 2014 @ 20:53:

[...]



Nou ja, ik zou er ook maar weg blijven.

Het is daar toch een vrouwenhatende cultuur.



Ja, dat is hier in dit topic al tot ten treure uitgekauwd. Jouw opmerking.



Ik was erg positief verrast over Jeddah. Mooi oud centrum. Heb er een geweldige rondleiding gehad en heb me geen moment bedreigd gevoeld en ik heb me ook geen moment verveeld. De mensen waren erg aardig en gastvrij.



Ik ga er over pakweg 8 weken bevallen in het ziekenhuis en dan moet ik er vaker heen. Het is jammer dat het zo ver weg is en het zo heet in de auto is



De Saudi's die ik heb leren kennen hier zijn ook stuk voor stuk leuke mensen. Zowel de mannen als de vrouwen. Ja, ze zijn gereserveerd, niet zo open als Arabieren uit andere delen van de Arabische wereld, maar ze zijn altijd vriendelijk. Mijn zoontje heeft een Saudisch vriendje en komt daar regelmatig over de vloer. Leuk toch?
@Sri, nee geen bewaking, maar het terrein is bewaakt zeg maar. Het is ongeveer 45 bij 45 km groot, waarvan dan een strook van 10km open terrein en dan komt de poort om naar ons gebied te gaan. Er zijn drie toegangspoorten (waar je ook elke keer je pas moet laten zien enzo). Maar het gaat meer om het idee.

Ach ik weet het eigenlijk niet. Het is gewoon saai zonder mijn man. Dat is het



Verder voel ik me gelukkig nog prima. Sri, ik vind je post altijd leuk om te lezen.

Wat grappig dat ze in Indonesie aan de deur kwamen. Was dat ook in een afgesloten gebied? Moest je wennen aan mister/madam etc? Ik moest er in het begin echt aan wennen haha. Al dat ge 'madam' etc.
quote:liubi schreef op 17 maart 2014 @ 21:13:

Verder voel ik me gelukkig nog prima. Sri, ik vind je post altijd leuk om te lezen.

Wat grappig dat ze in Indonesie aan de deur kwamen. Was dat ook in een afgesloten gebied? Moest je wennen aan mister/madam etc? Ik moest er in het begin echt aan wennen haha. Al dat ge 'madam' etc.

Nee hoor, totaal geen afgesloten gebied, bij wijze van spreken midden in de kampung. Wel een mooi groot huis. Als expat kom je daar vrijwel niet om de bewaking heen: zij nemen zichzelf in jouw dienst, zeg maar. Daar heb je niets over te zeggen.

En mister en madam is daar erg makkelijk: iedereen is mister. Dat "is all OK mister" werd ook eigenlijk tegen mij gezegd.



Dat heb ik vaker gehoord: dat Saudi's wat gereserveerder zijn. Dat kan ook zijn voordelen hebben, je hebt wat meer tijd en gelegenheid om te bepalen met wie je wat drukker wilt omgaan en met wie niet. Kan handig zijn. Fransen zijn ook vaak zo: afstand, afstand. Maar dat is ook niet erg, je hoeft niet met iedereen een innige band te hebben.

Wat leuk dat je zoon een Saudi's vriendje heeft. Goed kans dat hij de taal snel gaat oppikken, met alle andere talen die hij op de campus tegenkomt. Zulke kinderen, daar kan ik intens jaloers op worden
Hij krijgt Arabische les op school en kan al zijn naam van rechts naar links in het Arabisch schrijven lol. Verder kan hij al de kleuren, de lichaamsdelen etc. Hij krijgt elke week een blad papier mee naar huis dus zo kan ik het ook leren. Heb alleen geen idee of ik de uitspraak wel goed doe lol.

Naast het Engels natuurlijk. Maar hij vindt Arabisch vooralsnog veeeel leuker dan Engels.
Alle reacties Link kopieren
quote:liubi schreef op 17 maart 2014 @ 21:10:

[...]





Ja, dat is hier in dit topic al tot ten treure uitgekauwd. Jouw opmerking.



Ik was erg positief verrast over Jeddah. Mooi oud centrum. Heb er een geweldige rondleiding gehad en heb me geen moment bedreigd gevoeld en ik heb me ook geen moment verveeld. De mensen waren erg aardig en gastvrij.



Ik ga er over pakweg 8 weken bevallen in het ziekenhuis en dan moet ik er vaker heen. Het is jammer dat het zo ver weg is en het zo heet in de auto is



De Saudi's die ik heb leren kennen hier zijn ook stuk voor stuk leuke mensen. Zowel de mannen als de vrouwen. Ja, ze zijn gereserveerd, niet zo open als Arabieren uit andere delen van de Arabische wereld, maar ze zijn altijd vriendelijk. Mijn zoontje heeft een Saudisch vriendje en komt daar regelmatig over de vloer. Leuk toch?



Kom nu eigenlijk pas aankakken in dit topic.

Het lijkt me wel interessant om mensen uit een totaal andere cultuur te leren kennen. Hoewel je ze nooit écht zult leren kennen natuurlijk.
quote:iones schreef op 17 maart 2014 @ 21:57:

[...]





Kom nu eigenlijk pas aankakken in dit topic.

Het lijkt me wel interessant om mensen uit een totaal andere cultuur te leren kennen. Hoewel je ze nooit écht zult leren kennen natuurlijk.Dan stel ik voor dat je dat eerst eens gaat doen, en je dan pas gaat uitlaten over een cultuur. Deal?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het erg interessant, je verhalen!



Kun je zelf geen Arabische les nemen? Dat is ook altijd een leuke manier om de mensen in een land te leren kennen. En het helpt natuurlijk tegen de verveling!



En verder: ik begrijp uit je verhalen dat er ook Saudi's op die compound wonen. Waarom is dat, waarom wonen die daar?



Laatste vraag (voor nu dan ): als jullie kind daar straks geboren wordt, kan het dan (tevens) de Saudische nationaliteit krijgen? (Geen idee trouwens of dat voor- of nadelen heeft.)
@Athan, helaas wordt Arabische les voor beginners op een heel vervelend tijdstip gehouden, namelijk van 13.00 tot 14.00 uur. En om 13.15 komt mijn oudste uit school. Zeczijn nu bezig om Arabische les in de avond te organiseren dus dan kan ik zeker gaan.



Er wonen hier ook Saudi's omdat die hier ook werken of studeren. Ik woon op een campus.



De baby krijgt niet de Saudische nationaliteit maar de Nederlandse of die van papa. Even kijken welke ambassade het efficienste werkt.
Alle reacties Link kopieren
Jee, wat een stom tijdstip! Jij bent vast niet de enige daar met kinderen op school. Het lijkt me trouwens wel echt heel moeilijk, Arabisch (en dan heb ik een ver verleden nog wel Russisch en zelfs Litouws gedaan). Vooral die keelklanken.

Spreken de Saudi's over het algemeen wel redelijk Engels?
@Athan, grappig. Heb je Russisch gestudeerd? Mijn man is Rus. Mijn oudste heeft nu vier talen waarmee hij communiceert. De Saudi's hier spreken over het algemeen goed Engels. Ok de ouderen in de stad niet altijd maar de jongeren wel.
Alle reacties Link kopieren
Wow, 45x45 km. Dat is zo'n beetje even groot als de provincie Zeeland of Limburg, ik had het echt veel kleiner verwacht, grappig zeg. Ik dacht echt aan huizen, een winkeltje en thats it.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven