gearrangeerd huwelijk.

27-02-2012 18:59 232 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders willen dat ik ga trouwen. Hij is 41, is getrouwd geweest en gescheiden, geen kinderen. Goede baan, eigen huis en auto en al die dingen. Ik ben 23 net klaar met mijn studie. Mijn ouders vinden het echt een goede kans. Ik ben immers al 23 en bijna overtijd, in mijn cultuur trouw je toch niet later dan 20. 25 is vaak te oud.



Ik zal ooit toch moeten trouwen, met iemand van dezelfde afkomst. En liefde daar zal geen sprake van zijn. waarom niet nu? Het leeftijdsverschil vind ik nog niet het ergste. Gewoon dat er geen gevoel is. Toen ik hem zag, we mochten een half uur alleen met elkaar praten, voelde ik niks. Geen klik, niet eens een vriendschappelijke. Moet ik met deze man mijn leven, het bed delen? Andere kant ik weet zeker dat mijn ouders zwaar teleurgesteld zullen zijn.



Ik heb met hem de volgende punten besproken.



Ik wil kunnen werken ook als er eventueel kinderen zijn.



Ik wil ook dingen kunnen doen met mijn vriendinnen, natuurlijk op gepaste tijden en gepaste locaties.



Daar ging hij mee akkoord.



Nu twijfel ik enorm. Zal ik het doen? Ga ik spijt krijgen? Als ik naar mijn ouders kijk die zijn echt gelukkig. Mijn moeder heeft mijn vader pas gezien op de dag van de bruiloft. Ik denk dat liefde kan groeien.



Wat denken jullie hierover. Ik weet dat het moeilijk is voor jullie om het te begrijpen maar zou toch een eerlijke mening willen.
Alle reacties Link kopieren
Pffff, wat moeilijk voor je Qalbi! Ik kan me er niets bij voorstellen.



Ik zou hem in elk geval zeer regelmatig willen zien de komende tijd, hem beter leren kennen als persoon.



En als er helemaal geen klik komt en je wilt niet met hem trouwen? Mag je weigeren en hoe gaat men dan reageren?
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonmoeder is uitgehuwelijkt, ze was iig een heel stuk jonger en het was heel erg moeilijk en heel erg zwaar, na jaren zijn ze pas echt van elkaar gaan houden en zijn hele goede maatjes geworden, helaas was dit maar korte duur want toen overleed schoonvader.



Het is zelfopoffering.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik mij afvraag, waarom is deze man eerder gescheiden? Misschien kan je zo er een beetje achter komen wat voor type het is? De reden van een scheiding zegt toch wel wat over iemand..



Daarnaast vind ik dat je gevoelens niet kan dwingen om op te komen.. Toch moet ik wel zeggen dat er altijd iets kan groeien natuurlijk, er is niet altijd sprake van liefde op het eerste gezicht:)



Je zegt dat je nog 4 maanden de tijd hebt tot het eventuele huwelijk, in die tijd moet je elkaar leren kennen (waarschijnlijk nog korter, want de bruiloft moet ook nog opgezet worden, daar gaat ook tijd in zitten neem ik aan:). Als deze man erg graag met jou wil trouwen zal hij zich natuurlijk van zijn beste kant laten zien in die maanden. Moeilijk om iemand in zo'n korte tijd echt te leren kennen dus.



Is er ook een mogelijkheid om de (eventuele) bruiloft wat langer uit te stellen zodat je wat meer tijd hebt om elkaar te leren kennen en om te besluiten? Als je ouders hier moeite mee hebben: het is in mijn ogen toch beter om elkaar goed te leren kennen, dat geeft een huwelijk toch een betere kans van slagen, dat is toch ook iets wat jouw ouders graag zien neem ik aan:)



Verder zou ik ook kijken naar het leeftijdsverschil (naja, meer het verschil in levensfases); hij is al getrouwd geweest, heeft een huis, goede baan etc, en jij bent net afgestudeerd. Gaat dit samen? Goed dat je sowieso hebt gezegd dat je wel een eigen leven wil behouden naast het huwelijk, werk en vriendinnen etc.



Als je over een paar maanden nog niets voor deze man voelt, zou ik het niet doen. (Vraag me alleen af wat er dan gebeurd? Hoe wordt er gereageerd als zoiets voorkomt?). Als je wel trouwt zonder dat er gevoelens aanwezig zijn, kunnen deze gevoelens misschien nog komen, maar dit is dan toch wel een groot risico; de kans is er dat de gevoelens nooit komen en denk niet dat dat een leuke situatie is voor jou en je man..



Heel veel sterkte in ieder geval met het maken van deze keuze!
Teleurgesteld en dat is alles?

Maar dan zou ik toch nee zeggen.

Er is geen klik...



Kun je niet meerdere keuzes hebben?

Jah, sorry maar ik heb hier niet super veel verstand van.
Alle reacties Link kopieren
Vanuit mijn achtergrond werd dit 15 jaar geleden voor 't laatst gedaan in mijn familie. Ik ben ongeveer van jouw leeftijd en moet er niet aan denken dat mijn ouders mij uithuwelijken. Gelukkig mag ik zelf mijn partner uitkiezen. Veel familie leden vinden mij ook oud en ongetrouwd. Ik trek me daar niets van aan! Mijn modernere kant van de familie denkt er gelukkig net zo over. Meid, het leeftijdverschil, het feit dat hij al getrouwd is geweest en dat er geen klik is zegt genoeg! Ben jij in staat om deze man te weigeren? Zal je familie dat accepteren? Ik denk dat, dat heel belangrijk is. Hij kan van te voren beloven dat je bepaalde dingen mag, heb vaak meegemaakt dat er niets van die valse beloftes terecht komt. Ik zie vaak ongelukkige vrouwen omdat scheiden 'not done' is, en ze toch niet gelukkig zijn in hun huwelijk.
Alle reacties Link kopieren
Zelfopoffering! Totaal mee eens zusenzo...
Alle reacties Link kopieren
@qalbi, ik heb in mijn werkomgeving een aantal maal zo;n soort huwelijk gezien. En er zijn wel een aantal zaken waar je naar zou moeten kijken.

- Het leeftijdsverschil, een verschil hoeft geen groot probleem te zijn maar in jullie geval is het heel erg veel! Hoe groter het verschil in leeftijd hoe groter de kans op problemen. Jullie zitten gewoon in totaal verschillende fases in je leven.

- Zijn achtergrond. Dus komt zijn geloof (stroming binnen het geloof), milieu en achtergrond overeen met die van jou of jouw familie?

- Waarom is zijn vorige huwelijk verkeerd gelopen? zorg dat je zoveel mogelijk weet over dit huwelijk (vraag hem maar ook anderen hier naar).

- Wat zijn jouw toekomstverwachtingen (kinderen, opleiding, omgang met jouw familie en vrienden) en die van hem. In deze situatie is steun uit je eigen omgeving heel belangrijk. Vraag jezelf af waar hij nu woont en wil blijven wonen (voorkom issolatie / eenzaamheid).



Wat ik mij in deze situatie wel afvraag is waarom dit zo'n goede partij is. Iemand die veel ouder EN gescheiden is (in veel culturen een schande). Als aan jou verder niets mankeert en jij jezelf niet ten schande hebt gemaakt (eer hebt geschonden, slecht gedrag etc) zou je een betere partij mogen verwachten. Zeker omdat het jou 1e huwelijk is.
Als je n9et van iemand houd kun je beter niet trouwen.

Ik begrijp van alles wel, en ik geloof ook dat je van iemand kunt leren houden, maar niet altijd snap je?

Je hebt niet eens een klein klikje... daarom.

Of je moet tijd met hem doorbrengen... en dan kijken of het gaat klikken.

Leeftijd maakt niks uit, maar ja,.. later misschien wel.
Alle reacties Link kopieren
quote:flowerxxx schreef op 27 februari 2012 @ 22:10:

@qalbi, ik heb in mijn werkomgeving een aantal maal zo;n soort huwelijk gezien. En er zijn wel een aantal zaken waar je naar zou moeten kijken.

- Het leeftijdsverschil, een verschil hoeft geen groot probleem te zijn maar in jullie geval is het heel erg veel! Hoe groter het verschil in leeftijd hoe groter de kans op problemen. Jullie zitten gewoon in totaal verschillende fases in je leven.

- Zijn achtergrond. Dus komt zijn geloof (stroming binnen het geloof), milieu en achtergrond overeen met die van jou of jouw familie?

- Waarom is zijn vorige huwelijk verkeerd gelopen? zorg dat je zoveel mogelijk weet over dit huwelijk (vraag hem maar ook anderen hier naar).

- Wat zijn jouw toekomstverwachtingen (kinderen, opleiding, omgang met jouw familie en vrienden) en die van hem. In deze situatie is steun uit je eigen omgeving heel belangrijk. Vraag jezelf af waar hij nu woont en wil blijven wonen (voorkom issolatie / eenzaamheid).



Wat ik mij in deze situatie wel afvraag is waarom dit zo'n goede partij is. Iemand die veel ouder EN gescheiden is (in veel culturen een schande). Als aan jou verder niets mankeert en jij jezelf niet ten schande hebt gemaakt (eer hebt geschonden, slecht gedrag etc) zou je een betere partij mogen verwachten. Zeker omdat het jou 1e huwelijk is.Goed gezegd! +1
Je ouders zouden lekker terug mogen naar het land van herkomst als ze zich niet aan wensen te passen aan de cultuur waarin ze leven en zelf ben je wellicht wel westers ingeburgerd dus dan kies je zélf je partner. Dikke vinger naar je ouders dus en tijd dat je je eigen plan gaat trekken ipv je oren naar die cultuur die hier niet past laat hangen.
wat lijkt me dit lastig. Hier wonen maar moeten leven volgens jullie cultuur.



wat hier al wordt gezegd: je moet een betere partij vragen. Je wilt je wel voegen begrijp ik, wat ik me ergens ook wel kan voorstellen ondanks het feit dat ik Nederlandse ben. Verstoten zijn uit je familie is erg eenzaam in jullie cultuur, het zal wel om meer mensen gaan dan alleen je naaste familie.



maar goed. Je wilt je voegen maar niet deze man toch?

18 jaar is bijna een generatie in jullie cultuur. Ik ga er even vanuit dat je Turks of Marokkaans bent. Ik zie hier bij de flat mannen van begin 40 lopen en dat zijn oude mannen die niet meer werken dat wil je toch niet?

Er zijn hier ook een paar leuke jonge stellen die het leuk lijken te hebben met elkaar, aan elkaar gewaagd lijken te zijn. Die je ook wel eens met elkaar buiten ziet.

Als jij 40 bent is hij bijna 60. Bbbrrrr. om dat te willen moet je wel verliefd zijn.



vraag jeouders om een andere kandidaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 27 februari 2012 @ 22:41:

Je ouders zouden lekker terug mogen naar het land van herkomst als ze zich niet aan wensen te passen aan de cultuur waarin ze leven en zelf ben je wellicht wel westers ingeburgerd dus dan kies je zélf je partner. Dikke vinger naar je ouders dus en tijd dat je je eigen plan gaat trekken ipv je oren naar die cultuur die hier niet past laat hangen.Pffff kun je nooit normaal ergens op reageren.
quote:ster89 schreef op 27 februari 2012 @ 19:43:

[...]





Dat zal best.. Maar ik vind uithuwelijken bekrompen. Je wil als ouder toch het beste voor je kind? Mij maak je niet wijs dat een 40+ man dat is in hun ogen.



Je kan je ouders in ieder geval meedelen dat je bang bent dat hij gezien zijn leeftijd jou ooit alleen achterlaat (omdat hij eerder sterft) en je dan misschien ook in geldnood komt ;)



Maar ik denk dat er in TO's kringen gewoon niet zoveel jonge kandidaten te vinden zijn...de kans is wellicht aanwezig dat een volgende kandidaat NOG ouder is of dat ze anders nog wat jaren moet wachten en daar doet ze haar ouders weer geen plezier mee en dan wordt je als 'oud' gezien.

Bovendien heb je op jonge leeftijd (zeker hier in Nederland) nog niet zoveel voor elkaar wat huis, auto etc. betreft en als je wat ouder bent wel...lijkt mij dat haar ouders daar ook wel naar kijken. Deze man heeft dat in ieder geval wel. Maarja jonge mensen kunnen ook wat bereiken (al wordt dat steeds moeilijker in deze maatschappij en dan kiezen je ouders denk ik eerder voor zekerheid van deze man).
Moeilijk, Qalbi.



Denk je dat je je ouders er blij mee maakt of weet je dat? Ik kan natuurlijk niet oordelen over jouw situatie, maar ik weet uit ervaring dat niet altijd alles is, wat je denkt dat het is. Je bent nog erg jong, en je mag ook best aan jezelf denken i.p.v. alleen aan je ouders en/of omgeving. En aan die laatste zou ik sowieso schijt hebben. Ik moet wel bekennen dat ik ergens achter in de 20 was toen ik tot dit, en andere inzichten kwam. Daarom wil ik je ook op het hart drukken om jezelf niet helemaal weg te cijferen! Als je erover kunt praten met je ma, vriendinnen, zussen, mensen die je vertrouwd, doen! Bespreek je vragen en twijfels, het lucht op en kunnen je helpen in je "gevecht" (weet er even geen ander woord voor).



Ik ben niet voor of tegen een gearrangeerd huwelijk. Als jij er 100% achter staat en gelooft dat je/jullie er iets van kunnen maken, dan kan het ook echt wel werken (genoeg praktijkvoorbeelden). Als je nu eigenlijk al overtuigd bent dat je het echt niet wilt of er niet in gelooft, tja dan gaat het ook echt niet werken (ook genoeg praktijkvoorbeelden).



Ik wens je veel wijsheid. Sterkte.
Ik denk dat haar ouders denken dat dit het beste is voor haar.

En dat begrijp ik.

Ik geloof ook dat ze denkt dat dit de oplossing kan zijn en geloofd in wat het beste is voor haar, naar haar ouders te luisteren.



Maar ik denk ook dat je wel houden van moet voelen voor iemand om dr gelukkig mee te worden.

En ik denk dat die opa hier... ergens gelijk heeft en een man van 70 heeft wel wat levenservaring dus...
quote:elninjoo schreef op 27 februari 2012 @ 22:41:

Je ouders zouden lekker terug mogen naar het land van herkomst als ze zich niet aan wensen te passen aan de cultuur waarin ze leven en zelf ben je wellicht wel westers ingeburgerd dus dan kies je zélf je partner. Dikke vinger naar je ouders dus en tijd dat je je eigen plan gaat trekken ipv je oren naar die cultuur die hier niet past laat hangen.Voel jij je altijd verheven boven alles en iedereen die er anders uitziet of denkt dan jij? Al meerdere van dit soort ongenuanceerde uitspraken van je gelezen en ik vind het behoorlijk naar.
Alle reacties Link kopieren
Eens met EN. Net als vrouwenbesnijdenis zouden culturele praktijken als gedwongen (want dat IS het!) huwelijken bij wet verboden moeten worden naar mijn mening.
quote:perpetual schreef op 27 februari 2012 @ 23:54:

[...]





Voel jij je altijd verheven boven alles en iedereen die er anders uitziet of denkt dan jij? Al meerdere van dit soort ongenuanceerde uitspraken van je gelezen en ik vind het behoorlijk naar.

Nee hoor, maar als mensen er middeleeuwse denkbeelden op na houden, moeten ze lekker daar gaan wonen waar dat nog gepraktiseerd wordt. Niet hier de westerse vruchten willen plukken maar het ondertussen vertikken in te burgeren en ook hun kinderen verbieden in te burgeren.



Echt hoor, zulke lui horen hiet niet, die profiteren alleen maar van de voorzieningen hier. Lekker terug naar waar ze vandaan komen en als dochterlief zich wel beter voelt in de westerse cultuur en gewoon 'n relatie wil met 'n westerse man (of in elk geval met 'n ingeburgerde man met westerse denkbeelden) dan wordt het tijd voor dochter om zich los te maken van de cultuur van haar ouders.



Het zal toch eens de eerste moeten zijn die dat patroon doorbreekt, stel dat TO trouwt met deze man en kinderen krijgt, dan zal die man zijn kinderen waarschijnlijk ook weer vanalles verplichten wat niet strookt met de westerse cultuur. Bedoel, voor 'n jonge meid zal het best intimiderend zijn met zulke ouders en zo'n cultuur, maar van 'n man van in de 40 die mee werkt aan uithuwelijken hoef je ook niets positiefs te verwachten.
Alle reacties Link kopieren
@qalbi: ik denk dat het viva forum de verkeerde plek is vor advies. Je zult hier vooral negatieve reacties te horen krijgen. Ga eens praten met iemand van jullie kerk (iman). En praat met andere mensen uit je cultuur, niet alleen je familie maar ook wat meer westerse mensen. Of ken je die niet. Als ik je to lees gaan bij mij alle alarmbellen rinkelen. Het idee dat je als jong (maagdelijk) meisje met zo'n oude man moet trouwen. Je deelt niks samen. Je hebt geen connectie. Het lijkt me afschuwelijk om direct een huis (en bed) met een vreemde kerel te moeten delen. Maar dat is natuurlik een westerse visie. Ik verwacht heel veel van de liefde. Verliefdheid vond ik 1 van de mooiste dingen die er is. Misschien denkt men er in jouw cultuur anders over.
quote:Fleuriefleur schreef op 28 februari 2012 @ 07:04:

@qalbi: ik denk dat het viva forum de verkeerde plek is vor advies. Je zult hier vooral negatieve reacties te horen krijgen. Ga eens praten met iemand van jullie kerk (iman). En praat met andere mensen uit je cultuur, niet alleen je familie maar ook wat meer westerse mensen. Of ken je die niet. Als ik je to lees gaan bij mij alle alarmbellen rinkelen. Het idee dat je als jong (maagdelijk) meisje met zo'n oude man moet trouwen. Je deelt niks samen. Je hebt geen connectie. Het lijkt me afschuwelijk om direct een huis (en bed) met een vreemde kerel te moeten delen. Maar dat is natuurlik een westerse visie. Ik verwacht heel veel van de liefde. Verliefdheid vond ik 1 van de mooiste dingen die er is. Misschien denkt men er in jouw cultuur anders over.Ze zoekt juist 'n goede plaats om over haar dilemma te praten. Dat toont inburgeringszin. Als je haar naar mensen van haar eigen bekrompen cultuur stuurt voor advies, is er nóg een generatie die verloren gaat.
Alle reacties Link kopieren
Heb je ook gevraagd wat de reden was van zijn scheiding?



Straks ontwaakt hij zich in een ware terror......

Of is tie niet vruchtbaar......



Brrrr. Ik zou er niet aan beginnen ook niet door het leeftijdsverschil.
Alle reacties Link kopieren
quote:flowerxxx schreef op 27 februari 2012 @ 22:10:

Wat ik mij in deze situatie wel afvraag is waarom dit zo'n goede partij is. Iemand die veel ouder EN gescheiden is (in veel culturen een schande). Als aan jou verder niets mankeert en jij jezelf niet ten schande hebt gemaakt (eer hebt geschonden, slecht gedrag etc) zou je een betere partij mogen verwachten. Zeker omdat het jou 1e huwelijk is.Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Alle reacties Link kopieren
Niet doen. Geen klik, dat is toch wel het minste wat je zou mogen voelen bij zo'n regeling.



Daarbij, eigenlijk vind ik het geen stijl van je ouders om met zo'n oude, gescheiden man aan te komen. Wat denken ze wel niet van jou, ben je niet meer waard dan dat?



Ik heb geen ervaring met gearrangeerde huwelijken hoor, maar ik zou me hierdoor beledigd voelen. Kom op zeg, je hebt gestudeerd, bent 23, en dan is deze man het beste wat je zou kunnen krijgen? Dacht het niet...
quote:esther55 schreef op 28 februari 2012 @ 07:37:

Heb je ook gevraagd wat de reden was van zijn scheiding?



Straks ontwaakt hij zich in een ware terror......

Of is tie niet vruchtbaar......

zit ze in elk geval niet aan 'n kind vast mocht ze zich toch aan 't huwelijk ontworstelen, het is zijn ex immers ook gelukt te scheiden
Alle reacties Link kopieren
Aangezien Elninjoo zelf nooit met haar ouders zou breken, kun je haar advies gewoon terzijde schuiven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven