Ik ben bang om te daten wegens nare verleden

29-07-2014 06:37 36 berichten
Ik ken al jaren een man. Ik heb nooit een relatie met deze man gehad.

Op dit moment vraagt deze man om met mij te daten. Alleen is het zo dat we in het verleden problemen hebben gehad met elkaar. En op een of andere manier kan ik dat niet echt loslaten. Ik zie wel de behoorlijke veranderingen bij hem. Maar het lukt mij gewoon niet om uit die oude situatie te stappen. Ik heb hem gevraagd om meer ruimte en meer tijd. En dat ik nu nog niet kan daten.



O ja, we zijn nooit gaan daten. We kennen elkaar wel maar een op een date hebben we nooit gehad. En als het dus aan hem ligt gebeurt dat wel. Maar ik kan het verleden gewoon niet loslaten.

Ergens snap ik ook wel dat meer ruimte en meer tijd teveel is gevraagd omdat hij ook in het verleden mij gevraagd heeft om te daten . Vaker gevraagd. En toen had ik genoeg "smoesjes" om dat niet te doen wegens zijn gedrag en mijn gedrag. Het was gewoon niet een leuke toestand in het verleden. We maakten veel ruzies.



Nu eindelijk na een poos is er rust. En om eerlijk te zijn ben ik erg trots op hem en op mezelf : we hebben echt gewerkt aan onszelf.

We zijn beiden erg veranderd. Alleen ik heb nog dit stomme probleem. Maar ik zit er wel mee. Want tuurlijk wil ik met hem daten maar ik ben bang.



En ik begrijp heus wel dat hij nu zoiets heeft van ok laten we nu daten en dat hij ergens denkt van waarom wilt ze dat niet? En die tijd en ruimte heeft hij ergens al gegeven. Maar ik blijf hangen in de oude situatie ..meer de pijn ...dat voel ik nog steeds...



Ik heb hem uitgelegd dat ik bang ben. En hij zei ook tegen mij dat ik bang ben. En dat is zo . Ik ben bang. Bang voor nare dingen.



Ik hoop dat ik duidelijk ben geweest in mijn topic. En ik hoor graag van jullie:)

Ik wil alles horen ...zelfs kritiek!!



Dank je wel
quote:rob_uit_zeist schreef op 29 juli 2014 @ 07:39:

Als ik het allemaal zo lees dan is hier 1 term wel van toepassing: 'draai-konten-gedrag'. En vooral het niet durven nemen van een beslissing of het doorhakken van een knoop.

Kijk, jullie willen eigenlijk allebei met elkaar daten. Maar jij bent een twijfelaar. Je durft niet. Bang voor het verleden, wat er dan ook is voorgevallen tussen jullie want dat blijft vaag.



Maar hoe je het ook bekijkt, je zal een beslissing moeten nemen. Het is een kwartje op zijn kant die toch naar 1 kant moet vallen.



Of je hakt de knoop door en gaat het proberen om samen te daten. En je kijkt hoe het gaat. Als blijkt dat het toch (teveel) problemen geeft kunnen jullie er samen altijd nog mee stoppen. Er is dan nog niets aan de hand.



Of je hakt de knoop door en durft het niet aan. Je gaan niet kijken of er een mogelijkheid tot meer in zit. Je zal dan nooit weten of het wat geworden had KUNNEN zijn. Omdat je het nooit geprobeerd heb om samen te zijn. Kan dit weer jaren als twijfel door je koppie schieten.



Kortom:

A: Je probeert het om te daten met kans op iets moois. Met uitstap-mogelijkheid als het toch niet werkt tussen jullie.



B: Of je durft het niet. Gewoon niet doen. Nadeel is dat je nog jaren twijfel zal hebben met het idee: 'wat nu als we het toen WEL hadden geprobeerd'.



Hoe je het ook bekijkt, er zal een beslissing genomen moeten worden.



Mijn advies? In jou twijfel situatie zou ik het proberen. Wat kan er gebeuren? In het ergste geval, als het niet gaat, stoppen jullie er mee.

Maar dan hebben jullie het in ieder geval geprobeerd. En weten jullie allebei zeker dat het niets gaat worden. Maar kan zomaar zijn dat het wel goed gaat lukken. Als jij je angst opzij kan zetten komt er misschien een hele andere volwassen vrouw naar voren.



Succes met je beslissing.

Rob



dit ga ik een paar keren doorlezen ...als je niet erg vindt ...dit wil ik wel bestuderen hahahah
quote:missy-81 schreef op 29 juli 2014 @ 07:47:

Inderdaad erg vaag allemaal. Je hebt nooit een relatie met hem gehad, nooit met hem gedate. Op wat voor manier hadden jullie dan contact met elkaar. Klinkt ook niet als iemand met wie je gewoon vrienden was. Want op die manier met elkaar als vrienden omgaan ? Zit hij bij je op school ?

Hai Missy,



nee ik heb nooit een relatie gehad met hem en ook nooit gedated. Maar ik ken hem wel ...en ja je ziet elkaar maar daar blijft het bij ..je ziet elkaar dus wel maar altijd met anderen of ja ..telefoongesprekken of toendertijd via msn of skype of ..maar echt een date saampjes nee dat niet ..

Nee klopt er was wel meer..maar dat werd al heel duidelijk al in het begin omdat we elkaar dat ook vertelden dat we elkaar leuk vonden...en het ergste is dat toen hij dat mij vertelde eigenlijk de problemen kwamen...ik kwam eerst met mijn gevoelens en na een paar maanden hij en toen begon het ..ruzies etc ....
Rob, jouw tekst heeft mij wel een boost gegeven . Dat ik net zijn voicemail heb ingesproken en heb gezegd ok we gaan daten...maar ik vertel je wel wanneer. Maar het is goed ...we gaan daten ....

Dat heb ik ingesproken....





Jouw laatste zinnetje



Als jij je angst opzij kan zetten komt er misschien een hele andere volwassen vrouw naar voren.





toen dacht ik eventjes van verdorie je hebt gelijk....
quote:Summerdance schreef op 29 juli 2014 @ 07:09:

Ik doe echt heel erg mijn best, maar ik kan met de beste wil van de wereld niet bij elkaar verzinnen waarom je zou moeten gaan daten voor een man waar je issues mee hebt, bang voor bent enz enz.



Raar verhaal.

Daten is leuk, voelt het niet als leuk, dan date je niet!

No Offence....maar ik moet op Summerdance reageren. Ik heb jou vaak gelezen, Summerdance. En jouw reacties spreken mij aan. Daarom dat ik op jou wil reageren

Summerdance, die issues heb ik niet meer met hem. Wel dus die angst. Maar ja ik heb nu zijn voicemail ingesproken.

Summerdance, het is ook geen angst voor hem. Ik ben niet bang dat hij mij wat aandoet ofzo. Het is ook niet dat ik bang ben om gekwetst te worden in de zin van afwijzing. Maar het lijkt net alsof ik niet veilig ben ...een soort van gevaar...zo ervaar ik het...nare dingen..bang dat er wat gebeurt waarover ik geen controle heb..zoiets....het is alsof ik mezelf niet kan geven en met het daten ben ik bang dat ik dat wel doe en ik verlies mezelf dan en o wee als er wat gebeurt ..dat is een beetje hoe ik het ervaar..misschien apart. Maar ik kan het niet anders uitdrukken...
En bedankt ik heb zijn voicemail ingesproken hahahah misschien had ik dit even nodig van kom op gewoon daten en zien wat er gebeurt . Ik heb mezelf wel ingedekt door te zeggen van dat ik wel zeg wanneer. Maar het begin is er.

En heel fijn dat er mensen hebben gereageerd. Zelfs degene die vroeg of ik dronken was. Nee ik heb een vader gehad die vaak dronken was. En zelfs dat heb ik meegenomen om nooit alcohol te drinken... wat ook nergens opslaat .... een wijntje kan superlekker zijn ...maar teveel gezien met alcohol ...dat ik zelfs champagne met oud en nieuw afsla...



maar bedankt voor alle reacties
Alle reacties Link kopieren
ok, ik geloof dat ik het een beetje begin te snappen. Je hebt in het verleden een bepaalde strategie ontwikkeld om je door moeilijke tijden heen te helpen en die strategie heb je in het verleden ook gebruikt tegen deze man. Nu heb je geleerd om dingen op een andere manier te doen, maar je bent bang dat je toch weer terugvalt als je deze man gaat daten of je bent bang dat hij te dichtbij kan komen en je nu niet meer weet hoe je je dan kunt beschermen. Zoiets?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang kun je aan de verkeerde persoon vasthouden?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Je lijkt voornamelijk aan jezelf te twijfelen , wil hij nog wel met jou daten?
Alle reacties Link kopieren
Gewoon gaan daten tiana_.

Je hebt niets te verliezen. Je zit nergens aan vast als het toch niet blijkt te werken. Wat dus overblijft is de mogelijkheid dat er voor jullie alle twee een win-win situatie ontstaat.



En gezien hetgeen je later vertelde betreffende de situatie waar je in gezeten heb mag ik wel stellen dat er een behoorlijke verantwoording op je schouders heeft gerust.



Ik kan mij heel goed voorstellen dat je daardoor wel voorzichtiger bent geworden. Maar aan de andere kant....... Je bent geen kind meer. Je moet nu ook van het leven (durven) gaan genieten. En daar behoren ook contacten met mannen zijn.



Dus dat daten is goed dat je jezelf over de angst heen zet. Goed van je om een stap te maken. En nogmaals, als het toch niet werkt..... er zijn meer jongens/mannen. De een zal misschien beter bij je passen dan de ander.

Maar gun jezelf de mogelijkheid om dat te onderzoeken.



Laat je niet tegen houden door een blokkade uit het verleden. Ook jij hebt, net als iedereen, het recht op een beetje geluk. Dat moet je wel zoeken. Zou zo jammer zijn als jij als jonge vrouw bij zichzelf steeds 'aan de noodrem trekt'.



Maar je bent op de goede weg. Kijk om je heen en ga genieten. Nu is JOU tijd aangekomen. En je laat je niet tegenhouden. En al helemaal niet door jezelf, snap je.



Succes meid, je komt er wel volgens mij.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon proberen meid, daten geeft altijd eerst een huiverig gevoel vooral als je iets in het verleden hebt ervaren. Kijk gewoon wat het wordt. Succes zou ik zeggen.
quote:tiana_ schreef op 29 juli 2014 @ 07:10:

[...]

t

Het spijt me dat het vaag is. We hadden ruzies ..geen mishandelingen.

Maar dat ligt echt achter ons . Het is niet van de ene dag op de andere dag gegaan. Het heeft echt een behoorlijke tijd geduurd dat het nu zo is zoals het nu is : rust .goed contact ..goede communicatie..meer openheid..etc etc

Het is gewoon leuk..

Ja en daar twijfel ik dus over ..want ik weet niet of die angst gegrond is ..en ik weet ook dat die angst wel te maken heeft met het verleden ..en het contact wat ik nu met hem heb verloopt goed. En we staan er allebei goed in en ja het is wederzijds. Maar ik laat het afweten met iets leuks te gaan doen. En ik begrijp mezelf niet zo waarom ik zo een angst heb. Want op dit moment laat hij mij zien dat het veilig is om met hem contact te hebben ...dat doet hij al een tijdje ...

Ik baal gewoon van mezelf en mijn stomme angst. Maar het zit er wel....mijn angst zit er wel...

En ja als het niet goed voelt niet doen..Maar is mijn angst wel gegrond? Is het niet gebaseerd op de oude situatie?

Daar zit ik heel erg mee. En misschien dat iemand mij kan uitleggen als het kan en mag waar die angst vandaan komt? Misschien kan iemand mij hier dat vertellen ...wat mijn angst precies betekent





dank je



dit moment..... hoe zit het dan met andere momenten?



want 'dit' moment is straks 'een ander' moment

hoe stel jij je toekomst voor?

zie je hem daar ook in? zo ja.... dan moet je over je angst heen stappen en lekker gaan daten..waarbij je overigens niet exclusief met hem hoeft te gaan daten... daten houdt in dat je nog even nadenkt en je opties openhoudt...



zie je hem niet in je toekomst .... tja... dan moet je natuurlijk niet met hem gaan daten.

misschien doe je er ook goed aan om eens bij jezelf na te gaan waarom daten met hem je precies tegenstaat. ruzies in het verleden horen in het verleden... die horen te zijn verwerkt...

als jij angstig bent of blijft lijkt het mij dat je de gevoelens die je had bij die ruzies nog niet verwerkt hebt.... waardoor het niet verstandig is om toch met die gast te gaan daten....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven