Lange relatie loopt niet lekker

24-03-2015 16:45 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees al een hele tijd mee. Nu heb ik zelf een probleem waar ik niet uitkom. Mijn vraag of jullie dit herkennen en advies hebben.



Mijn man en ik zijn beiden midden 40. We zijn ongeveer 20 jaar getrouwd. We houden zielsveel van elkaar en toch loopt de relatie niet lekker.



Het lijkt alsof we de sleur niet kunnen doorbreken. We verschillen erg in karakter. Dat vond ik vroeger juist zo leuk, nu irriteert het mij. Ik wil plannen maken, erop uit, ben onlangs van baan gewisseld. Mijn man daarentegen houdt niet van veranderingen. Het lijkt wel of de afgelopen jaren onze karakters steeds meer gaan botsen. De intimiteit is er nog wel, maar in de slaapkamer spatten de vonken er helaas ook niet echt meer af.



Mijn man wil geen relatietherapie. Daar hebben we het al eens over gehad.



Hoe kunnen we de sleur doorbreken en onze relatie weer nieuw leven inblazen?
Alle reacties Link kopieren
Mijn stomme hoofd (ratio en criticus) zit mij in de weg. Overigens ook wat schuldgevoelens naar mijn man toe. Het slaat natuurlijk nergens op, het idee dat ik verantwoording aan mijn man zou moeten afleggen. Mijn man weet hier niets van. Eigenlijk weten alleen mijn vriendinnen er van. Dat wil ik ook zo houden.



Ik wil ook niet verliefd zijn, want waar eindigt het dan. Maar mijn gevoel is wel sterk. Echt, zo'n dag als vandaag is zo onwijs genieten! Wat dat betreft mag hij nog heel lang met mijn badkamer bezig zijn!
Alle reacties Link kopieren
Is het een soort schaamte naar je man toe? Dat je langer 'niets met iemand anders mag hebben' omdat je wilt 'laten zien' (ook al ziet hij niets, weet hij niets) dat jij heel erg ongelukkig bent over zijn vreemdgaan? En als je al zo snel iemand anders lekker en nu 'zelfs' leuk vindt, dat dat bijna is alsof je niet ernstig genoeg in de war bent?



Volgens mij zei iemand anders dat ook tegen je, al eerder: er zullen nog een poos in je leven (minimaal) twee stromen zijn denk ik: de ongelukkige over het verloop van je huwelijk en ook het vreemdgaan van je man, en daarnaast, en daar geniet je van, nieuwe energie, aandacht, sex (in jouw geval), (nog intensere) vriendschappen, analyses met en zonder therapeut, verwerken van oud zeer en misschien wel (een) nieuwe liefde, of dat nu je aannemer is, of iemand anders.



Alles kan naast elkaar bestaan als je het mij vraagt. Het is wél goed om steeds te begrijpen waar bijvoorbeeld je gedrag en gedachten vandaan komen. Vooral als je eigen gedachten en gedrag 'zich tegen jezelf keren'. Begrip krijgen voor jezelf, en, groot woord, mededogen. Dat levert míj in ieder geval heel vaak een vredig gevoel op. En het besef dat ik de mooie dingen in het leven nog altijd even mooi vind, er van kan genieten. Dat kan jij volgens mij ook heel goed! Koester dat, dat vind ik een groot cadeau. Jij niet?
Alle reacties Link kopieren
quote:wiebeltje schreef op 25 augustus 2015 @ 20:31:

Raider, toe! Ik denk dat je verliefd bent. Dat kan hoor. Niets mis mee. Geeft het misschien in je eigen ogen, puur voor jezelf, wel een betere 'status', dan 'alleen voor de sex'? Grijp dat excuus dan maar aan hoor, voor jezelf. Dan ben je toch gewoon verliefd? Dat is toch wel te accepteren? Dat kan gewoon gebeuren na fijne sex en veel begrip en lol. Je hoeft niet meteen met hem te trouwen hoor (mag je ook nog niet eens :-)). Kom op meid, je zet criticus na criticus "op aan" in je hoofd. Laat ze liefdevol door de achterdeur vertrekken, al die stemmetjes. Zet er voor in de plaats: ik ben verliefd. Ik hoef de toekomst nog niet te kennen, maar het is geen pure sex meer. En laat die man je huis doen en jou een goed gevoel geven over jezelf (zodat jij dat over hem hebt). Helpt dat? Officieel een nieuwe status. Hoef je nog niet eens met hem te delen. Als je het maar met jezelf eens bent. Weg met de verwarring. Tot die weer komt over iets nieuws. En dan pak je dat weer aan.lief!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb jaren van mijn man gehouden. Soms denk ik dat ik nog steeds van hem hou (of verlang naar de persoon van wie ik zoveel gehouden heb?). Ik vond ons huwelijk een sleur geworden en wilde er aan werken. Toen bleek mijn man vreemd te gaan (wat zijn invloed gehad zou kunnen hebben op de sleur, maar dat weet ik niet). Ik begrijp mijn man niet: hoe kon hij? Hoe durfde hij? Hij is al veel verder in zijn relatie met dat stomme wijf en is een en al kilheid naar mij toe. Goh wat ben ik boos op hem en wat neem ik hem dat vreemdgaan kwalijk.



En daar zit nu net het moeilijke voor mij: binnen de kortste keren lig ik met een ander in bed. Na al die jaren huwelijk. Ben ik dan geen haar beter dan mijn man? Zou ik ook met mijn aannemer in bed zijn beland als mijn man en ik nog bij elkaar waren? Dat zou me zo tegenvallen van mijzelf. Ik denk ook dat het antwoord nee is op mijn laatste vraag, maar het vreet toch aan me.
Het feit dat je onnodig wroeging hebt over je avontuurtje lijkt me al een hoop zeggen. Bovendien ben jij pas met de aannemer gegaan NADAT jullie uit elkaar gegaan zijn. Zonder de breuk had je hem ook niet ontmoet.



Je kwelt jezelf Raider, niet doen. Wat wel goed is dat je analyseert waar je gevoelens vandaan komen. Dan kun je ze begrijpen en een plekje geven.
Alle reacties Link kopieren
Zie je, dat bedoel ik met schaamte. Nee, dat had je niet gedaan. Geloof me. Maar dat het makkelijk 'te ontsluiten is', dit genieten, van aandacht, sex en nieuwe dingen, dat is logisch. Kijk nog maar eens naar je openingspost. Je noemt het al: sleur. Je gevoel weet dat die schaamte niet nodig is, daarom kun je ook genieten. Laat je gevoel ditmaal spreken met je verstand: ik ben altijd verantwoord bezig, ook nu, dus houd op met dat moralistische ge... . Ik weet hoe de vork in de steel zit en dat ik trouw ben. Mij is het trouw zijn niet ontnomen, ik doe niets beschamends. Mij is ontrouw aangedaan. En nu word ik blij van iemand die ik anders misschien niet eens gezien had. Zo'n soort preek, die kan jouw verstand nu wel gebruiken. Ik herken alles zo!
Alle reacties Link kopieren
Mijn hersenspinsels zitten diep Wiebeltje. Ik begrijp wel wat je zegt, maar tussen begrijpen en doen/toestaan ligt nog een hobbelige weg.



Het is wel fijn om jullie woorden te lezen: dan hoor ik toch weer even hoe ik het kan bekijken.



Dus, net als vandaag, ga ik komende dagen gewoon genieten van mijn aannemer! Ik heb nu al zenuwachtig voor morgen.
Alle reacties Link kopieren
Hoe kan je verdrietig en kwaad zijn op je man als je zelf al binnen no time in bed ligt in een ander en mag dat dan ook wel? En hield je wel zo veel van hem als je dit kan doen en mag je dan wel treuren om het verlies van je huwelijk en partner?Ja, dat mag want er is een enorm verschil tussen wat jij nu voelt en meemaakt en je huwelijk met je man. Jij maakt nu het beste van het slechtste en hij maakte het slechtste nog slechter. Je vecht nu voor je voortbestaan en bent daar bijna hyper in. Als je gevoel mee valt ben je bijna euforisch en als het tegenvalt zink je in een depressie. Je bent eigenlijk een wandelende flipperkast en dat zal je ook even moeten zijn om alles op zijn plek te krijgen. Uiteindelijk valt alles op zijn plek maar als er in zo'n korte tijd zo veel in je leven gebeurd kan het niet anders. Misschien is het inherent aan doorpakkers, je mag van je zelf niet wegzinken in een jaren durende depressie en dus dwing je je zelf naar het zoeken van mooie momenten, plezier voelen en seksuele opwinding. Dit kost extra veel energie en als je die geforceerd op moet wekken wil je adrenalinepeil wel eens behoorlijk doorschieten. Zo word je ook blij van intens sporten, verliefdheid en als je het leuk vindt om keihard in de auto te racen met de muziek hard aan. Er is een dun lijntje tussen biologische reacties en geluk. Dat maakt voor het resultaat niet uit want ons goed voelen is heerlijk.



Wanneer het wel uitmaakt is als je er conclusies aan gaat verbinden als je euforisch bent. Geniet, pak die 2e douche op 1 dag, heb het gevoel van verliefdheid en de lust naar onbeperkte vrije seks, dit zijn jouw strategieën om op de achtergrond te dealen met het verraad, het gemis en het verdriet wat je hebt van je huwelijk. Het is jouw overlevingsmechanisme en wees blij dat jij dit in deze vorm kan opwekken en ervaren. Voel je niet schuldig naar je man of verraad naar wie je bent of dacht te zijn, je bent niet ontrouw naar je gevoelens of principes, je bent Twix die de andere kant van het leven wil leren kennen en zo goed mogelijk wil omgaan met één van de grootste tegenslagen in je leven. Je doet het zo goed en je eigen strijd volgen tussen ratio en emotie maakt je hooguit tot een enorme mazzelaar omdat je die kunst beheerst.
Alle reacties Link kopieren
Dank je, Geronimo12, ik heb veel aan jouw wijze post! Veel herkenbaars wordt mooi door jou verklaard voor mij.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rubber_Ducky schreef op 25 augustus 2015 @ 21:53:

Het feit dat je onnodig wroeging hebt over je avontuurtje lijkt me al een hoop zeggen. Bovendien ben jij pas met de aannemer gegaan NADAT jullie uit elkaar gegaan zijn. Zonder de breuk had je hem ook niet ontmoet.



Je kwelt jezelf Raider, niet doen. Wat wel goed is dat je analyseert waar je gevoelens vandaan komen. Dan kun je ze begrijpen en een plekje geven.



Dit dus.

Het is in reactie op wat je al hebt meegemaakt van jouw ex.

Jij wou het nog met hem proberen en weer nieuw leven inblazen.

En jouw behoeftes waar je al een tijd mee rondliep en geen gehoor voor vond.

Om erachter te komen dat hij die al met een ander fijn liep in te vullen en jij je nog schuldig voelde dat je aan hem trok, meer wilde dan hij.



Echt hoor, voel je nergens schuldig over.

En schamen al helemaal niet.



Dat je zo snel na die shock en teleurstelling met je ex iemand tegen komt met wie het klikt en je lust hebt en wat gevoelens ontwikkelt, zegt niks over hoeveel je nog van je man hield.

Luister svp niet naar mensen die dat niet kennen: als iets onmogelijk is (doordat jouw exman een ander heeft) is dat de realiteit waar jij plots mee te maken had en waar je vrij in bent vanaf dat moment om dan zelf ook naar anderen te kijken.

Als alleen nog maar stuk mogen zitten in een hoekje zegt hoeveel je van je man gehouden hebt, is dat onzin.

Het liep tenslotte al langer niet lekker en ik weet uit ervaring hoe bevrijdend het dan óók is als je jezelf dan ook leuks gunt, ipv je alleen maar slachtoffer te voelen van bedrogen te zijn door je man.



Laat je dat svp niet aanpraten!

Je bent pas met aannemer gegaan nadát die liefde zo stukgemaakt was, en bent niet bij de pakken gaan neerzitten.

Dat het soms verwarrend is en snel is gegaan doet niets af aan de eerdere liefde die je ooit voelde.

En je mag nog steeds boos zijn ook over dat bedrog, het slaat nergens op dat dat niet zou mogen omdat jij (NA die breuk en bedrog en jouw pogingen er MET hem iets van te willen maken) het nu ook vrij snel daarna fijn hebt met een ander.



Er is NIETS om je voor te schamen of schuldig over te voelen!

Jij bént vrij en mag genieten van alles waar jij daadwerkelijk van geniet!

Alle reden toe.

Laat je niks anders wijsmaken, er is niets verkeerds aan.
suzy65 wijzigde dit bericht op 25-08-2015 23:18
Reden: Ik was weer eens te snel..
% gewijzigd
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Alle reacties Link kopieren
Wat een mooie woorden van jullie! Ik heb alle posten wel een paar keer gelezen! Wat mooi dat jullie je gedachtes, zienswijze en ervaringen delen.



Als ik alleen ben ga ik analyseren. Als ik met mijn aannemer ben, heb ik dat niet. Dan neemt het gevoel het over. Dan vind ik het alleen maar fijn om bij hem te zijn. Puber dat ik ben...
Zonde dat je met een grapje je gevoelens probeert te diskwalificeren. Je bent een vrouw van vlees en bloed en je aannemer maakt gevoelens in je los die je man niet kon of wilde beantwoorden. Ze zijn echt en ze zijn van jou. Geniet zonder er over te oordelen. Dat mag .
Alle reacties Link kopieren
je bent een topper, twijfel daar nooit aan.
Alle reacties Link kopieren
quote:zimi schreef op 26 augustus 2015 @ 11:39:

Zonde dat je met een grapje je gevoelens probeert te diskwalificeren. Je bent een vrouw van vlees en bloed en je aannemer maakt gevoelens in je los die je man niet kon of wilde beantwoorden. Ze zijn echt en ze zijn van jou. Geniet zonder er over te oordelen. Dat mag .



Dit dus.

Mensen voelen zich haast schuldig als ze zich lekker voelen, zo van: "waar heb ik dat opeens aan te danken?"

Sommige mensen zijn zo gewend geraakt aan een "mwah"-leventje dat ze haast bang zijn voor plezier en zich super (op hun toppen) voelen. Want misschien komt er later weer een dalletje.



Gun jezelf zo'n cadeautje, Raider, als dat op je pad komt.

Dingen gebeuren imo niet voor niks, je neemt die kansen die worden aangereikt aan, of niet.

Dat soort kansen en ervaringen hoef je niet eerst te "verdienen": je hoeft ze alleen maar te zien en de uitdaging aan te nemen.

Soms moet je niet eens proberen om te begrijpen (analyseren), relax en ervaar het maar gewoon eens.



En ja, dan voel je je maar een puber, so what?

Ik heb soortgelijks meegemaakt als jij en ik voel me jaren later nog steeds een puber.

Niks mis mee als je net als een puber voelt dat de wereld nog voor je open ligt, er nog meer in het leven is dan je kende, en dat volwassen zijn niet betekent dat je je niet meer verwondert of mag verlangen en speels genieten.

Het is juist dat overmatige verantwoordelijkheidsgevoel wat jij onder volwassenheid verstaat, wat het speelse in de weg zat.

En juist dat speelse, onbezorgde draagt bij aan je licht en gelukkig voelen, in het moment te leven, het leven volop te leven (ipv overleven).
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Alle reacties Link kopieren
Vandaag al de hele dag samen met mijn aannemer (die nu even materialen aan het halen is) in mijn nieuwe huis. Het is leuk, een goede sfeer en spannend (soms broeierig). Hij raakt mij af en toe expres aan. Vanavond eet hij mee.
Alle reacties Link kopieren
Oooo ik hoor het al, dat wordt een lekker zwoel avondje, Raider..

Bliksem en onstuimig en niet alleen buiten, haha!

Heerlijk hoor, dat zou ik ook niet afslaan!

(ik ga ook maar ff verder klussen in huis, maar mij wacht die beloning vanavond (vooralsnog) niet

dat heb jij beter geregeld )

Enjoy!
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Alle reacties Link kopieren
Ik word gewoon knettergek van mezelf. Dat komt gewoon doordat wede hele dag samen zijn. Vorige week had ik dit toch echt niet zo heftig. Als je eens wist hoe ik me nu voel! Zenuwachtig, stuntelig en het gevoel dat ik vanalles en nog wat van de daken wil schreeuwen. De hele dag hou ik (en ik denk mijn aannemer ook) al in, terwijl je het gevoel hebt te ontploffen. Liefst zoen ik hem nu plat.
Alle reacties Link kopieren
Hahaha, heerlijk toch!

Al die ingehouden verlangens komen straks dubbel en dwars tot leven

Vuurwerk!
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Alle reacties Link kopieren
quote:RaiderTwix schreef op 26 augustus 2015 @ 16:32:

Ik word gewoon knettergek van mezelf. Dat komt gewoon doordat wede hele dag samen zijn. Vorige week had ik dit toch echt niet zo heftig. Als je eens wist hoe ik me nu voel! Zenuwachtig, stuntelig en het gevoel dat ik vanalles en nog wat van de daken wil schreeuwen. De hele dag hou ik (en ik denk mijn aannemer ook) al in, terwijl je het gevoel hebt te ontploffen. Liefst zoen ik hem nu plat.Zoen... Yeah right !!
Alle reacties Link kopieren
You go girl
Alle reacties Link kopieren
RT, je vorige posts komen op mij over alsof je jezelf aan het straffen bent en schaamte en schuldgevoel zich daarvoor inzetten. Alsof je bepaalde de normen en waarden die voor jouw belangrijk zijn of zijn geweest, overtreden hebt. Ik vraag me af wat het je oplevert om jezelf te straffen, alsof je van jezelf gevoelsmatig nog niet door mag gaan. Dat je nog vast moet blijven houden aan de waarde loyaliteit en vertrouwen en dat als je doorgaat (met of zonder aannemer) je deze belangrijke principes overboord gooit. Het is gewoon een indruk die bij mij gewekt wordt, waar ik volkomen naast kan zitten. Mocht er iets van waarheid inzitten, bedenk dan dat loyaliteit en vertrouwen in allerlei vormen en maten komen. Loyaliteit ten aanzien van je exman, je huwelijk, maar ook ten aanzien van jezelf. Dat je loyaal aan jezelf bent, is niets om jezelf voor te straffen, maar iets om te verwelkomen want moet je eens kijken wat van goudklompjes het je gebracht heeft. Ik ben erg nieuwsgierig welke belangrijke principes geraakt worden en of hier het straffen voor ingezet wordt om deze principes niet te verloochenen of kwijt te raken.
Alle reacties Link kopieren
quote:RaiderTwix schreef op 26 augustus 2015 @ 16:32:

Ik word gewoon knettergek van mezelf. Dat komt gewoon doordat wede hele dag samen zijn. Vorige week had ik dit toch echt niet zo heftig. Als je eens wist hoe ik me nu voel! Zenuwachtig, stuntelig en het gevoel dat ik vanalles en nog wat van de daken wil schreeuwen. De hele dag hou ik (en ik denk mijn aannemer ook) al in, terwijl je het gevoel hebt te ontploffen. Liefst zoen ik hem nu plat.Doe dat dan!
Until you have stood in another woman’s stilettos, you will never begin to know the year of pain she felt breaking them in. (S. L. Alder)
Alle reacties Link kopieren
Wat een heerlijke avond. Bij mij eten (gezellig in de stof en de rommel), naar zijn huis gegaan. Daar het nuttige met het aangename verenigd en gedoucht. Eindeloos van elkaar genoten. Ik heb het gevoel een beetje te zweven!



We hebben het niet over 'ons' gehad. Zou hij mij net zo leuk vinden als andersom?
Alle reacties Link kopieren
Miszlady je hebt het best goed gezien. Het is alleen niet zozeer mijzelf bewust straffen, maar gewoon dat ik het eigenlijk niet zo vind kunnen. Mijn ratio, en inderdaad ook mijn normen en waarden, zitten me in de weg. Ik wil fatsoenlijk zijn en dat ben ik nu niet. Zoets....



Ik probeer het wel los te laten hoor en dat lukt ook best aardig. Totdat ik ga nadenken. Maar na zo'n avond als deze, voel ik me zo goed, zoveel vrouw!
Alle reacties Link kopieren
haha, hoog tijd t m te vragen . Of in ieder geval te vertellen hoe je over hem denkt.

Had je niet zoiets in de planning deze week?
Until you have stood in another woman’s stilettos, you will never begin to know the year of pain she felt breaking them in. (S. L. Alder)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven