Meerijden auto

09-12-2016 08:19 72 berichten
Ben er niet zeker van of dit op de relatiepijler thuishoort maar vooruit:



Situatie:

Ik samen met partner. Partner heeft nog een broer. Broer heeft geen rijbewijs. Schoonouders wonen op 2 uur afstand rijden met de auto. Broer woont in naburige stad bij ons en doet er met OV 3,5 uur over naar (schoon)ouders.



Kwestie:

Zon 10 tot 8 keer per jaar rijd broer met ons of partner mee naar zijn ouders. Ik vind ergens diep in mijn hart dat broer weleens de vraag kan stellen of hij mee moet betalen aan benzine. Mijn partner vindt dat onzin want "we rijden toch al" & "het is familie, daar vraag je geen geld aan". In beide argumenten kan ik me grotendeels ook wel weer vinden.



Nu gaan we met de kerst naar schoontante in Noord Frankrijk en zwager rijdt dus mee.

Aan de ene kant denk ik: je mag wel iets meebetalen want ik gooi die tank ook 2 keer vol en ben meer dan 100 euro kwijt

Aan de andere kant denk ik: nee dat vraag je niet aan familie.



Hebben jullie een verhelderende kijk op de zaak?
Alle reacties Link kopieren
Ik snap de irritatie wel. Hier ook een zwager en schoonmoeder zonder rijbewijs. De vanzelfsprekendheid wordt vervelend, dat ervaar ik wel zo. Met alle controles in het ziekenhuis, begrafenissen van vriendinnen van schoonmoeder, naar de HAP met hypochondrische zwager etc. Eerlijk gezegd ben ik er wel eens zat van.

Met dingen waar wij toch al naartoe gaan betalen ze niet mee. Maar voor alle dingen waar we speciaal voor moeten rijden, betalen ze wel en daar hebben we ook nooit om hoeven vragen.
Iemand een blokje kaas bij de mosterd?
quote:Zebra123 schreef op 09 december 2016 @ 08:41:

Heeft hij wel geld?Ja
Ik snap niet dat broer zelf niet aanbiedt mee te betalen.
Alle reacties Link kopieren
quote:gizzmo-returns schreef op 09 december 2016 @ 08:49:

Ik snap niet dat broer zelf niet aanbiedt mee te betalen.Ik wel, zou niet in me opkomen. Simpelweg omdat dat in mijn familie niet normaal gevonden wordt.
Oh dear, how sad, never mind.
quote:Bittergarnituur schreef op 09 december 2016 @ 08:42:

[...]





Voor de duidelijkheid:



Ik zou er nooit om vragen, maar onderhand vind ik aan de ene kant wel dat hij mee mag betalen;

Ik ga ook geen opmerking maken tegen zwager dat hij wel wat lekkers voor onderweg mag meenemen, dat moet ie zelf snappen.



Waarom me het zo bezighoudt:

heel lang nadenken:



- ik ben opgevoed met voor wat hoort wat, das nou niet echt een goed uitgangsprincipe maar ik voel het wel zo, ik worstel ermee.

- ik heb dus een akkefietje met zwager gehad (zwager heeft mij vorig jaar tov mijn partner helemaal de tering gescholden en dat is min of meer uitgepraat maar ik heb er nog wel n tikje last van. Misschien dat ik daardoor op elke slak zout ga leggen?

Als iemand mij helemaal de tering heeft gescholden en het is dus niet volledig uitgepraat en zo, dan zit het dus niet goed.

Dan zou ik er ook geen zin in hebben om hem gezellig te laten meerijden.

Het zou me niet om het geld gaan, maar ik zou er gewoon tegenop zien om met hem op reis te zijn.
quote:shisha schreef op 09 december 2016 @ 08:50:

[...]



Als iemand mij helemaal de tering heeft gescholden en het is dus niet volledig uitgepraat en zo, dan zit het dus niet goed.

Dan zou ik er ook geen zin in hebben om hem gezellig te laten meerijden.

Het zou me niet om het geld gaan, maar ik zou er gewoon tegenop zien om met hem op reis te zijn.



Dit.

Beetje mooi weer gaan zitten spelen 2 uur heen en 2 uur terug, elke maand. Dat zou ik ook niet hoeven.
quote:shisha schreef op 09 december 2016 @ 08:50:

[...]



Als iemand mij helemaal de tering heeft gescholden en het is dus niet volledig uitgepraat en zo, dan zit het dus niet goed.

Dan zou ik er ook geen zin in hebben om hem gezellig te laten meerijden.

Het zou me niet om het geld gaan, maar ik zou er gewoon tegenop zien om met hem op reis te zijn.Eens, dat sprak alleen niet duidelijk uit de OP.
quote:shisha schreef op 09 december 2016 @ 08:50:

[...]



Als iemand mij helemaal de tering heeft gescholden en het is dus niet volledig uitgepraat en zo, dan zit het dus niet goed.

Dan zou ik er ook geen zin in hebben om hem gezellig te laten meerijden.

Het zou me niet om het geld gaan, maar ik zou er gewoon tegenop zien om met hem op reis te zijn.Eens. Ik zou er dan echt tegenop zien.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bittergarnituur schreef op 09 december 2016 @ 08:42:

[...]

- ik heb dus een akkefietje met zwager gehad (zwager heeft mij vorig jaar tov mijn partner helemaal de tering gescholden en dat is min of meer uitgepraat maar ik heb er nog wel n tikje last van. Misschien dat ik daardoor op elke slak zout ga leggen?dan heb jij dus een akkefietje met je partner
Ik vind dat je wel een vergoeding kan vragen omdat je helemaal naar Frankrijk gaat. Zo is iedereen er mee geholpen toch? Jullie minder kosten, maar ook hij. Als hij zelf vervoer moest regelen was hij ook geld kwijt.
Ik vraag me dan af hoe dat gaat als volwassenen elkaars partner de tering schelden. En in hoeverre degene die dat doet ze allemaal op een rijtje heeft.
Alle reacties Link kopieren
Als iemand mij helemaal de tering zou schelden dan was het over met de meerijritjes. Ook als het uitgepraat zou zijn. Ik zou dan echt geen zin hebben met diegene in de auto te moeten zitten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Stormkraft schreef op 09 december 2016 @ 08:58:

Ik vraag me dan af hoe dat gaat als volwassenen elkaars partner de tering schelden. En in hoeverre degene die dat doet ze allemaal op een rijtje heeft.

of wat er in hemelsnaam gebeurd is, om dat te triggeren

Spannend!
quote:Bittergarnituur schreef op 09 december 2016 @ 08:42:

[...]





Voor de duidelijkheid:



Ik zou er nooit om vragen, maar onderhand vind ik aan de ene kant wel dat hij mee mag betalen;

Ik ga ook geen opmerking maken tegen zwager dat hij wel wat lekkers voor onderweg mag meenemen, dat moet ie zelf snappen.

Ik snel wel dat je vindt dat hij het uit zichzelf zou mogen aanbieden, over dat meerijden, maar ook in mijn familie is het niet gebruikelijk om dit met elkaar af te rekenen. Al rijden we nooit met elkaar mee naar Frankrijk.

Dat hij zelf moet snappen dat hij wat lekkers voor onderweg mag meenemen, zo werkt het bij veel mensen niet. Niet iedereen is zo attent, en mensen die niet zo attent zijn hebben vaak liever dat je aangeeft wat je graag wilt dan dat je de ergernis laat oplopen zonder dat zij kunnen ruiken wat er is. Dus: gewoon zeggen, evt onderweg vragen of hij deze keer de koffie betaalt



quote:- ik heb dus een akkefietje met zwager gehad (zwager heeft mij vorig jaar tov mijn partner helemaal de tering gescholden en dat is min of meer uitgepraat maar ik heb er nog wel n tikje last van. Misschien dat ik daardoor op elke slak zout ga leggen?Ik snap heel goed dat je daar nog last van hebt. Min of meer uitgepraat klinkt niet alsof het goed genoeg is uitgepraat. Ik zou dan ook niet graag uren een auto delen. Wat zegt je man hierover?
Het is niet dat ik jullie antwoorden niet lees: ik denk even na.
Alle reacties Link kopieren
Als ik de broer aardig zou vinden zou ik niet om geld vragen. Maar als ik hem niet aardig zou vinden, wat uit jouw verhaal enigszins blijkt, zou ik het wel doen. Als je heel strikt kijkt ben je wel extra benzine kwijt want meer gewicht is meer benzine en je auto is met 1 persoon extra toch extra beladen. Dan zou ik zeggen: jij bent duurder uit als je zelf vervoer moet regelen en wij zijn goedkoper uit als jij niet meegaat dus laten we het splitten en de kosten door 3 delen.



Maar nogmaals: als je hem wel mag zou ik het laten voor wat het is.
Don't worry, be happy!
Klopt wat HB zegt. Meer gewicht kost meer benzine.
Misschien met een lege tank aan komen. Zwager stapt in en dan zeggn oh we moeten nog eerst even tanken hoor.Wellicht valt het kwartje dan wel.
Alle reacties Link kopieren
quote:Elfje112 schreef op 09 december 2016 @ 09:16:

Klopt wat HB zegt. Meer gewicht kost meer benzine.En hoeveel scheelt dat volgens jou?
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er dit over gevonden:





"Het verbruik neemt toe met het percentage van de gewichtstoename. Stel de auto + bestuurder weegt 1500 kilo en de passagier 100 kilo. Het verbruik mét passagier stijgt dan met (1500 + 100) / 1500 = 6,67 %. Stel men rijdt 500 km per week á 10 eurocent per km = 50 euro, dan stijgen de kosten met 6,67 % naar 53,33 euro.



Kortom: een tientje zal het niet zijn, maar ook niet zo goedkoop als men soms denkt. Vandaar dat ook wordt afgeraden om onnodige spullen altijd mee te vervoeren in de auto. Vergeet ook niet dat een openstaand raam, airconditioning of zachte banden al gemakkelijk een verbruikstoename van meer dan 10% veroorzaken!



Bronnen: ?en.wikipedia.org/wiki/Fuel_economy-maximizing_beha..."
Don't worry, be happy!
Alle reacties Link kopieren
Als ik toch al die kant op ga, ga ik daar echt geen geld voor vragen. Vind ik een beetje gierig overkomen.
Alle reacties Link kopieren
quote:sneeuwwitje80 schreef op 09 december 2016 @ 09:16:

Misschien met een lege tank aan komen. Zwager stapt in en dan zeggn oh we moeten nog eerst even tanken hoor.Wellicht valt het kwartje dan wel.

oooh ja, lekker passief agressief!

en als hij het niet snapt, kun je zo heerlijk boos zijn, de rest van de rit!!
Het akkefietje zou mij ook dwars zitten. Ik zou er helemaal geen in hebben om zo lang hutje mutje te zitten.
Ik heb trouwens een tip voor je: koop een 2-zitter.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bittergarnituur schreef op 09 december 2016 @ 08:42:

[...]

- ik heb dus een akkefietje met zwager gehad (zwager heeft mij vorig jaar tov mijn partner helemaal de tering gescholden en dat is min of meer uitgepraat maar ik heb er nog wel n tikje last van.



Hij heeft je de tering gescholden?

Nou, dan heb je groot gelijk dat je niet met je zwager urenlang in één auto, een beperkte ruimte, wil zitten. Zoiets kun je niet uitpraten.



Laat zwager maar rijlessen nemen en een eigen auto kopen. Tot die tijd kan hij met het openbaar vervoer of hij kan jullie betalen voor de benzine. Kom voor jezelf op, je hoeft hem niet steeds op sleeptouw mee te nemen, omdat hij ervoor gekozen heeft geen auto te nemen. Je hoeft ook niet te doen alsof het allemaal okee is nu, terwijl dat niet zo is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven