Mijn broertje is een neo nazi

20-05-2017 11:09 295 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Dames, ik zit met een dilemma en hoop dat ik hier mijn hart kan luchten en eventueel wat advies kan krijgen.
Ik lees hier al een tijdje mee maar heb nog nooit iets gepost tot nu dan.

Zoals de titel al zegt is mijn broertje (25) een neo nazi.
Hier ben ik eergisteren achter gekomen.
Ik had dit echter nooit verwacht van hem, hij heeft een zeer goede opleiding genoten en momenteel een heel goede baan.
Toen ik eergisteren bij hem kwam schrok ik mij dus dood, hij heeft nu net een week zijn eigen huisje.
Afijn dacht ik ik ga even een kopje koffie bij hem drinken. Toen ik binnenkwam hing er in de hal een vlag van de waffen SS en in de woonkamer een vlag met een soort Runeteken.
Toen ik hem vroeg wat dat te betekenen heeft bekende hij al vanaf zijn 16e met deze ideeen rond te lopen.
Ik ben met hem in gesprek gegaan en ik stond werkelijk te klapperen met mijn oren wat er allemaal uitkwam.
Hij ontkent de Holocaust noemde donkere mensen minderwaardige apen en meer van dat soort termen.
Ik ben echt geschrokken en ben ook weggegaan eenmaal in de auto barstte ik in tranen uit.
Wij hebben altijd een zeer close band gehad hij was er altijd voor mij en andersom ook.
Wij zijn ook totaal niet zo opgevoed hoe kan het dan dat hij zo is geworden?
Ik ga over 3 weken trouwen en hij gaat me weggeven aan mijn aanstaande omdat onze ouders al zijn overleden toen we jong waren.
Maar nu weet ik niet of ik dat nog wel wil om de ideologie die hij aanhangt.

Moet ik het contact met hem verbreken of kan ik hem nog veranderen.

Sorry voor mijn lange verhaal ik moest het echt even kwijt.
Ik kan mij voorstellen dat jé je kapot geschrokken bent. Ik geloof dat ik niet meer zou willen dat hij mij weggeeft maar dat is jou keuze natuurlijk. Probeer met hem in gesprek te blijven en als hij niet wil veranderen kan je ltijd nog het contact verbreken.
Gelet op wat hij zoal zegt maakt hij op mij geen hoogopgeleide indruk, maar het zal wel. Ik krijg een beetje het idee dat je altijd een te rooskleurige indruk van jouw broer en jullie band hebt gehad en dat je, nu hij wel zichzelf kan zijn, zijn ware aard hebt leren kennen. Hij zal wel makkelijk beïnvloedbaar zijn en met 'foute' mensen in contact gekomen zijn, een groep mensen waar hij zich door aangetrokken voelt. Opvallend wel dat hij al ruim volwassen is en nog steeds geen ruggengraat lijkt te hebben gekweekt. Maar misschien is hij wel een laatbloeier. Hopelijk ontwaakt hij niet te laat uit zijn vage levensdroom.
waar woonde je broer voordat hij zijn eigen huis had, als jullie ouders overleden zijn?
ambra schreef:
20-05-2017 11:24
waar woonde je broer voordat hij zijn eigen huis had, als jullie ouders overleden zijn?
Bij mijn oom en tante daar heb ik ook gewoond zij zijn zelf altijd kinderloos gebleven
Moeilijk! Wat heftig om hier achter te komen.

Mijn eerste reactie was dat je met hem moet breken, maar het blijft natuurlijk wel je broer en zeker als je ouders niet meer leven kan ik me indenken dat je toch wel goed contact met hem wilt onderhouden. Daarnaast denk ik ook dat Neonazis, juist omdat ze uitgestoten worden door de maatschappij, elkaar gaan opzoeken en elkaars ideeën alleen maar versterken. In die zin is het houden van contact juist wenselijk, zodat hij ook nog andere ideeën hoort. Ik zou wel duidelijke afspraken maken: ik denk niet zoals jij denkt, je bent welkom maar je ideeën hou je maar voor jezelf zodra je bij ons bent.

Wat ik zou doen als ik jou was m.b.t. je bruiloft weet ik niet. Ik zou het eerst even laten bezinken, je weet het net pas.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Ik geloof er geen hol van.
Is er recent iets in zijn leven veranderd? Komt hij nog wel psychisch stabiel op je over?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Sterkte ermee, zou me wel door mijn broertje laten weggeven hoor, zolang hij zich netjes blijft gedragen en verder geen rare dingen doet.
Misschien dat het overlijden van je ouders hem op een bepaalde manier beïnvloed heeft ofzo, dat hij zo geworden is. Ik zou eerst eens met de oom en tante gaan praten. Verder zou ik hem een minder prominente rol bij je huwelijk geven en hem ook vertellen waarom. Weggeven is sowieso niet erg gebruikelijk in Nederland, dus dat is ook helemaal niet nodig.
Verder zou ik vrijblijvend contact opnemen met de politie of je hier iets mee moet. Geen aangifte oid, maar volgens mij worden deze mensen wel door de aivd in de gaten gehouden ivm risico op gewelddadige acties.
Raar verhaal. Als je zo close met iemand bent, moeten zijn ideeen toch al eens eerder opgevallen zijn? Lijkt me sterk dat iemand in 25 jaar geen racistische opmerking maakt, en dan opeens een SS vlag ophangt.
Vreemd dat je hier 9 jaar lang niets van hebt gemerkt .... . En ... ook vreemd dat je denkt hem binnen 3 weken te kunnen veranderen. Je broer gaat echt niet zo maar veranderen. Mensen met zulke denkbeelden sluiten zich af van de buitenwereld, gaan alleen nog maar met gelijkgestemden om en staan niet meer open van andere meningen dan die van henzelf.

Zou het contact met je broer maar terugdraaien naar een laag pitje .... .
Ik vind het vreemd dat je daar nooit iets van gemerkt hebt. Misschien hield hij de extreme vormen bewust buiten de deur, maar opvattingen over bijv. donkere mensen, zoiets komt toch niet opeens opzetten?
Tenzij hij met hakenkruizen en de Hitlergroet brengend op je bruiloft verschijnt, is het gewoon nog altijd je broertje.
Hij loopt al sinds zijn 16e met deze ideeën. Nu heeft hij een eigen huis en kan hij dat inrichten naar eigen smaak. Met dus alle vlaggen van dien.

Laat hem gewoon op je bruiloft komen en laat hem je weggeven. Het is niet de tijd om daar een statement te maken over zijn gedachtegoed.

En wacht het gewoon even af. Misschien is de lol er wel snel vanaf nu hij het openlijk kan laten zien en hij niet de reacties krijgt die hij hoopt. En misschien krijg thij die wel en gaat hij daarin mee. En dan is het tijd om eventueel afstand te nemen, maar nu zeker nog niet.
lattemachiato schreef:
20-05-2017 11:29
Misschien dat het overlijden van je ouders hem op een bepaalde manier beïnvloed heeft ofzo, dat hij zo geworden is. Ik zou eerst eens met de oom en tante gaan praten. Verder zou ik hem een minder prominente rol bij je huwelijk geven en hem ook vertellen waarom. Weggeven is sowieso niet erg gebruikelijk in Nederland, dus dat is ook helemaal niet nodig.
Verder zou ik vrijblijvend contact opnemen met de politie of je hier iets mee moet. Geen aangifte oid, maar volgens mij worden deze mensen wel door de aivd in de gaten gehouden ivm risico op gewelddadige acties.
Goed idee. Ik ga bij de politie langs ga na het weekend om er een melding van te maken hoop ik tenminste wel dat ze er iets mee doen.
Doreia schreef:
20-05-2017 11:39
Tenzij hij met hakenkruizen en de Hitlergroet brengend op je bruiloft verschijnt, is het gewoon nog altijd je broertje.
Hij loopt al sinds zijn 16e met deze ideeën. Nu heeft hij een eigen huis en kan hij dat inrichten naar eigen smaak. Met dus alle vlaggen van dien.

Laat hem gewoon op je bruiloft komen en laat hem je weggeven. Het is niet de tijd om daar een statement te maken over zijn gedachtegoed.

En wacht het gewoon even af. Misschien is de lol er wel snel vanaf nu hij het openlijk kan laten zien en hij niet de reacties krijgt die hij hoopt. En misschien krijg thij die wel en gaat hij daarin mee. En dan is het tijd om eventueel afstand te nemen, maar nu zeker nog niet.

:woa:
Am Yisrael Chai!
Rosalynde1988 schreef:
20-05-2017 11:40
Goed idee. Ik ga bij de politie langs ga na het weekend om er een melding van te maken hoop ik tenminste wel dat ze er iets mee doen.
Wat zouden ze ermee moeten doen? Hij doet toch niets illegaals? Overtreed toch geen wetten? Ik zou pas wat in de actie schieten als hij naar bijeenkomsten en demonstraties gaat. Als zijn facebook opeens vol met dit gedachtegoed staat.

Als je hem snel kwijt wil, contact verbreken, moet je nu over zijn hoofd en achter zijn rug om allerlei rare sprongen gaan maken.
No way dat hij nog uitgenodigd is. Moet niks hebben van mensen die zo denken. Ook niet als het mijn broer is.
Doreia schreef:
20-05-2017 11:39

Wut? Dit is grapje zeker?
Rosalynde1988 schreef:
20-05-2017 11:40
Sorry, maar ik geloof ineens niks meer van je verhaal.
fashionvictim schreef:
20-05-2017 11:41
:woa:
Nou ik ben het anders helemaal met doreia eens hoor. Beste advies tot nu toe. Natuurlijk geeft hij je nog weg: hij is je broer! Als hij echt deze weg in wil dan is er nog tojd genoeg om afstand te nemen en te handelen.
Eens met Pluisi
Eerlijk is eerlijk, Hitler had wel een fijnzinnig gevoel voor mode en Hugo Boss is nog net zo succesvol als toen. ;)
Ga vanavond na het eten bij mijn oom en tante op bezoek, en vragen of hun ooit iets hebben gemerkt zal als ik thuis ben wel laten weten wat hun gezegd hebben.
Pluisi schreef:
20-05-2017 11:29
Ik geloof er geen hol van.
Deja-lu, dit topic.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven