opdringerige schoonmoeder

30-09-2014 17:11 170 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, sinds ik zwanger ben en samen woon in mijn schoonmoeder heel opdringerig geworden. Ze appt/belt elke week om af te spreken. Ik heb hier geen belang bij, tuurlijk af en toe eens afspreken hoort er bij maar van mij hoeft dit niet elke week. Straks als de kleine er is heb ik hier ook geen belang bij. Maar ze lijkt het niet te snappen, als ik terug stuur dat ik niet kan is het van: en morgen dan? Hoe kan ik dit duidelijk maken? Ik vind het erg moeilijk om te zeggen, wil haar niet kwetsen ofzo. Iemand tips hoe ik dit op kan lossen? X
quote:roma8 schreef op 30 september 2014 @ 17:48:

Ja en het is ook hartstikke goed bedoeld allemaal en daarom vind ik het ook zo moeilijk om eens nee te zeggenJe moet niet eens nee zeggen, maar aangeven wat je fijn vindt. Als je echt niet wekelijks met je schoonmoeder wil afspreken, moet je dat zeggen en niet haar eens in de 2 weken afpoeieren.



Begin eens met een ander uitgangspunt te denken. Wat/hoe vaak zou je wel fijn vinden om met je schoonmoeder te doen? Als dat eens in de zoveel weken een keer mee is op zondag, dan prima jouw keuze.



Ze verandert haar gedrag omdat je nu zwanger bent. Jullie leven verandert, de hare ook (of, dat wil ze in ieder geval). Routines gaan op de schop. Dit lijkt me het moment om eens samen te gaan zitten en afspreken wat je wilt, nu en straks als de kleine er is.
quote:3wieler schreef op 30 september 2014 @ 17:57:

Ik snap die kift met een schoonmoeder dus helemaal niet.

Ik haat het wanneer de eigen moeder op nummer 1 komt en schoonmoeder op plaats 100.Hangt er vanaf of je een klik hebt denk ik. Mijn vorige schoonmoeder vond dat ik alles verkeerd deed voor haar zoon, dat geeft al zoveel negativiteit dat er nooit een goede relatie op gang kwam.
Vind BGB haar tip van de boodschappen heel slim! Je ziet haar elke week, je moet het toch doen, en dan kun je haar lekker alle zware spullen laten dragen .
Alle reacties Link kopieren
Is er iets wat jullie allebei leuk vinden om te doen: winkelen, bibliotheek, naar de kapper, over de markt lopen?

Het is inderdaad gezelliger om te vragen of ze elke twee weken met je naar de bieb wil en daarna een bakkie koffie wil drinken, dan zeggen dat je haar niet elke week wilt zien.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:minnim schreef op 30 september 2014 @ 17:48:

Wat vindt je vriend/man er van? Vindt hij het ook te veel, of vindt hij het eigenlijk wel leuk als je schoonmoeder langs komt. Ik denk dat de beste oplossing inderdaad is om een vaste dag en tijd af te spreken. Ja, dat is dan een 'verplichting' - maar het is ook familie, dat hoort er bij! En als je dan inderdaad haar een beetje aan het werk zet (wel op zo'n manier dat ze doet wat jij wilt dat er gedaan wordt, bijvoorbeeld inderdaad strijken of juist even met de baby als die er straks is gaan wandelen zodat jij kunt douchen, etc., en niet dat zij de keukenkastjes opnieuw gaat inrichten terwijl jij ze zo prima vindt), dan is het nog prettig ook.

Zet haar aan het werk en wel zo dat ze doet wat jij wilt?

Doe even normaal zeg..
Alle reacties Link kopieren
quote:Ismene schreef op 30 september 2014 @ 18:00:

Vind BGB haar tip van de boodschappen heel slim! Je ziet haar elke week, je moet het toch doen, en dan kun je haar lekker alle zware spullen laten dragen .Precies. En na een bakkie koffie ergens kun je allebei weer naar jullie eigen huis.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:nachtvlinder1977 schreef op 30 september 2014 @ 18:00:

[...]



Hangt er vanaf of je een klik hebt denk ik. Mijn vorige schoonmoeder vond dat ik alles verkeerd deed voor haar zoon, dat geeft al zoveel negativiteit dat er nooit een goede relatie op gang kwam.



Dat begrijp ik wel. Maar ik lees hier ook vaak de kift met schoonmoeder die gewoon nergens op gebaseerd is. Het feit dat het niet de eigen moeder is, is al reden om schoonma op afstand te houden. Vind ik echt heel vreemd.

Bij dat soort vrouwen hoop ik van harte dat ze zonen krijgen zodat ze straks precies gaan meemaken wat ze zelf altijd hebben gedaan
Alle reacties Link kopieren
Haar aan de strijk zetten?

Dan toch zeker alleen als ze het aanbiedt???

Schoonmoeder staat niet gelijk aan gekke Gerritje, hoor. Regel je eigen wasgoed en overige rotzooi lekker zelf.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
is een schoonmoeder een keer geïnteresseerd in haar schoondochter, is het ook niet goed



maar serieus, bepaal voor jezelf waar jij je lekker bij voelt en stel dat voor. Een keer per 2 weken of zo misschien?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
quote:Ismene schreef op 30 september 2014 @ 17:58:

Adrienne: ik heb liever dat mijn schoonmoeder in mijn kasten zit dan mijn eigen moeder . Schoonmoeder ziet mij als een volwassen vrouw, mijn eigen moeder vergeet soms wel eens dat ik toch al een paar decennia uit de luiers ben. +1
Nee heb je, ja kun je krijgen
Als je hier op het forum leest, zou je je bijna kapot schamen dat je je schoonmoeder een superleuk mens vindt dat je graag vaak ziet.

En dat je ook nog met veel plezier kerst bij haar viert.
Alle reacties Link kopieren
quote:sinnombre schreef op 30 september 2014 @ 18:08:

Als je hier op het forum leest, zou je je bijna kapot schamen dat je je schoonmoeder een superleuk mens vindt dat je graag vaak ziet.

En dat je ook nog met veel plezier kerst bij haar viert.



Wij nemen schoonmoeder jaarlijks een week mee op vakantie! De horror!

Een hele week onze eigen gang kunnen gaan omdat ukje het heerlijk vindt om bij oma op schoot verhaaltjes te lezen, te voetballen, te rennen op het strand, te fietsen, te tekenen, te verven.

Vervelend die schoonmoeders!
Roma, wat vind je van de tip van BGB? Zou dat geen mogelijkheid zijn?
Jemig driewieler wat een straf
Alle reacties Link kopieren
quote:Doreia schreef op 30 september 2014 @ 17:13:

Kan het niet zo zijn dat ze heel erg blij is dat er een (nieuw? eerste?) kleinkind bij komt?



je kan zeggen: lieve schoonma, wat fijn dat je zo belangstellend bent! Zullen we afspreken dat je elke dinsdagochtend op de koffie komt? En als ik naar controle of naar een echo ben geweest, vertel ik je er alles over!



En verder kun je haar eens meenemen op een controle en misschien samen shoppen voor baby kleertjes. Maar zij krijgt ook een andere / nieuwe rol en is daar super enthousiast over. Dat kun je haar niet afnemen, maar wel in goede banen leiden.



TO beschrijft juist dat ze elke week te vaak vindt. Dus een vast moment afspreken lijkt me juist iets waar ze geen behoefte aan heeft. Dan wordt het helemaal een gewoonte/verplichting. En waarom ze haar schoonmoeder zou betrekken bij medische dingen zoals een controle of echo als ze juist minder contact wil, begrijp ik niet. Dat is toch iets intiems tussen jou en je partner, of toch ook met (schoon)moeder/vriendinnen, maar alleen als je daar een intieme band mee voelt en dat voelt TO blijkbaar niet.



Ik heb mijn zwangerschappen zelf als heel intieme periodes ervaren en mijn man en ik voelden ons helemaal niet verplicht om ons in die periodes door wie dan ook te laten "volgen" als dat niet goed voelde.
quote:3wieler schreef op 30 september 2014 @ 18:04:

[...]





Dat begrijp ik wel. Maar ik lees hier ook vaak de kift met schoonmoeder die gewoon nergens op gebaseerd is. Het feit dat het niet de eigen moeder is, is al reden om schoonma op afstand te houden. Vind ik echt heel vreemd.

Bij dat soort vrouwen hoop ik van harte dat ze zonen krijgen zodat ze straks precies gaan meemaken wat ze zelf altijd hebben gedaan Alleen helaas voor die toekomstige schoondochters dat ze hun schoonloeder dan niet aan de strijk kunnen zetten want als ik het forum zo lees dan weten nog maar weinig vrouwen tegenwoordig hoe een strijkijzer en strijkplank er van dichtbij uitzien.
Alle reacties Link kopieren
Een keer in de week vind ik niet opdringerig.
Love is the meaning of life
Alle reacties Link kopieren
Wat een ongeschoren tuig is het toch, die schoonmoeders.
Ye ken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook voorkomen dat het een wekelijkste "verplichting" wordt. Vooral omdat het kindje er nu nog niet is en jullie dus nog niet kunnen weten welke mate van contact jullie binnenkort handig/prettig/acceptabel zullen vinden.



En verder: ik zie een zwangerschap als iets tussen twee mensen. Bespreek met je partner hoe jullie je voelen, met wie jullie wat voor band hebben en welke afstand/nabijheid jullie prettig vinden als het om familieleden gaat. Blijf hierover in goed contact met elkaar.
Alle reacties Link kopieren
Het is toch compleet van de zotte dat je alleen welkom zou zijn als je je handen laat wapperen?

Je mag komen ( per Gods gratie ) , mits je strijkt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 30 september 2014 @ 18:31:

Het is toch compleet van de zotte dat je alleen welkom zou zijn als je je handen laat wapperen?

Je mag komen ( per Gods gratie ) , mits je strijkt. En de ramen zeemt (dat krijg ik nooit streeploos).
Ye ken.
Alle reacties Link kopieren
quote:miss_zilver schreef op 30 september 2014 @ 18:31:





En verder: ik zie een zwangerschap als iets tussen twee mensen. Bespreek met je partner hoe jullie je voelen, met wie jullie wat voor band hebben en welke afstand/nabijheid jullie prettig vinden als het om familieleden gaat. Blijf hierover in goed contact met elkaar.Want van zwanger zijn/ zwanger maken word je meteen een psychisch wrak?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ben ik nu de enige die een schoonmoeder heeft die nooit langs kwam of belde Maar toen er een kleinkind op komst was opeens ging bellen en na de geboorte van onze eerste bedacht om om de dag op bezoek te willen komen. Inmiddels zijn we 5 jaar verder. De bezoekjes zijn weer afgenomen tot verjaardagen, het initiatief van visites ligt bij ons en bij bellen wordt er gevraagd naar en gepraat over de kinderen. Over mijn leven weet ze weinig. Wat mij betreft prima!
Ze vraagt toch niet om een vaste wekelijkse afspraak als ik het goed begrijp?

Wat ik zou doen? Niet zeggen: 'nee, ik kan niet.' Wel zeggen: 'Nee, vandaag kan ik niet, maar heeft u zin om vrijdagavond te komen eten?'

Voordelen:

1. Schoonmoeder blij

2. Vriend is thuis, dus je bent nier alleen met schoonmoeder

3, Er wordt niet dagelijks aan je hoofd gezeurd, want je hebt een afspraak gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Ik span trouwens mijn schoonkinderen gewoon voor de kar. Vooral als het net aan is willen ze goed voor de dag komen.
Ye ken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven