Scharrel liegt over leeftijd; vergaande gevolgen

26-08-2014 08:50 337 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil het zo kort mogelijk houden.



Heb in de kroeg een leuke jongeman ontmoet en hem meegevraagd naar mijn huis. Eerst wat gegeten, het einde van de avond toch op seks uitgedraaid. Daarna veel sexy appjes en weer afgesproken een paar dagen later. Hij was 22 zei hij. Ik 25, normaal val ik niet zo op jonger maar hij kwam erg volwassen over.



Gisterenavond kwam er een vrouw aan de deur, schreeuwend. De moeder van mijn scharrel. Hij heeft gelogen, hij is 15 bijna 16. En echt, dat zou je hem niet geven. Ruim 1m80 lang, aardig gespierd en al tattoo's. Ook zijn gezicht is erg volwassen. Jonger dan 20-22 zou ik hem echt niet gegeven hebben.



Enfin, moeder woedend en schreeuwen. Ik heb haar herhaaldelijk geprobeerd uit te leggen dat hij ouder lijkt,vervolgens begint ze te schelden met pedofiel en smerig kankerwijf. Toen was ik wel uitgepraat.



Net krijg ik een appje van de scharrel in kwestie dat hij met zijn moeder "langs het politieburo rijdt straks" en dat het niet zijn idee was. Ik begrijp dat ik dom geweest ben, maar wat kan dit voor gevolgen hebben? Neemt de politie zoiets serieus? Zo ja, wat kan ik verwachten qua straf? Hoe zouden jullie hiermee omgaan?



Nogmaals zeggen dat ik dom ben geweest haalt weinig uit, ik wist immers ook zijn leeftijd niet.
Ik ken overigens meer mensen van 15 met tattoo's. Niet elke tattoo wordt in een shop gezet, sommige mensen kennen weer mensen die dat voor de leuk doen (het resultaat is dan wel belabberd, maar hé....) of ouders geven toestemming.



Het verhaal zou ook anders zijn als de deze jongen had ontmoet op een middelbare school, op het plein. Maar in dit geval? Ik denk dat daar echt niets van komt. Er is volgens mij geen wet dat je de id kaart van je neukertje moet controleren. En dan nog geldt ook of er schade is toegebracht aan de minderjarige in kwestie, en dat lijkt me eigenlijk ook niet.



Overigens vind ik dit net zo goed gelden voor een man van 25 en een meisje van 15. Want ik zie aankomen dat dit topic straks nep blijkt te zijn en dat er geroepen wordt 'als het om een vent ging met een jong meisje dan was hij een vieze pedo geweest, en nu het om een jongen gaat is het niet erg, dubbele moraal op het vivaforum'. En daar is dus geen sprake van, ik vind ook niet elke situatie dat een 15jarig meisje seks heeft met een 25 jarige man fout. Net als dat niet elke situatie dat een 15 jarige jongen seks heeft met een 25 jarige vrouw prima is. Dat kan ook fout zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:redhothead schreef op 26 augustus 2014 @ 13:36:

[...]

Tsss, welk jaar leef jij dan? Nou, ik leef gewoon in 2014, maar ben het er - weliswaar in iets andere bewoordingen - wel mee eens.
Alle reacties Link kopieren
quote:NummerZoveel schreef op 26 augustus 2014 @ 14:27:

[...]





Tussen 12-16 is geen grijs gebied hoor, de wet is heel duidelijk. En de knul in kwestie is 15 jaar.Klopt net als drugsbezit dat ook is voor iemand van 16. Ik kan je alleen alvast verklappen dat je hiervoor niet in de gevangenis komt.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 26 augustus 2014 @ 13:05:

[...]



Jawel dan is het nog wonderlijk. Vreemd genoeg willen de echte tatoeëerders net en goed en artistiek verantwoord werk afleveren en geen knutseltje. Met 15 is de kans erg groot dat de tattoo niet mooi word ivm groeien.Als deze jongen voor 22 aangezien kon worden, zal het met 'nog groeien' ook wel meevallen.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:Anthonius schreef op 26 augustus 2014 @ 10:17:

[...]





Nou blijkbaar niet dus....



Wat een onzin he, ik weet niet of je wel eens om je heen hebt gekeken de laatste tijd maar er zijn genoeg meiden van die leeftijd die je echt makkelijk 5 jaar ouder geeft, onder welke steen heb jij geleefd zeg..



Het is nu zelfs nog erger dan 20 geleden me dunkt!



Dit werd 30 jaar terug ook al geroepen



(ik werd bijvoorbeeld met 16 ook ouder dan 18 geschat, en dan liep ik in spijkerbroek en gebruikte geen make-up, mijn 4 jaar oudere zus gebruikte wel make-up maar werd jonger dan mij geschat)
Later is nu
12-16 is wel degelijk een grijs gebied in die zin dat het afhangt van de omstandigheden en de machtsverhoudingen enz. De ouders kunnen aangifte doen, maar de jongen in kwestie zal gehoord worden. En dan wordt bepaald of iets strafbaar is. En aangezien TO niet wist en niet redelijkerwijs kon weten dat deze meneer 15 was én hij is bijna 16 én hij bevond zich op een plek voor volwassenen en loog over zijn leeftijd, dan zal het wel meevallen.



Zie site van de politie:



Wanneer is seks strafbaar?



Kinderen tot 12 jaar zijn voor de wet altijd beschermd. Het is verboden om seks te hebben met iemand beneden deze leeftijd. Tussen de 12 en 16 jaar ligt dat wat anders. Als er seks plaatsvindt met iemand die ouder is, dan kunnen de ouders daarvan aangifte doen. Het betrokken meisje moet dan ook worden gehoord door de politie en uiteindelijk zal een rechter uitmaken of het strafbaar is wat er is gebeurd. Dat is afhankelijk van de situatie. Als een meisje van 15 seks heeft met haar vriendje van 16 zal dat geen probleem zijn. Is die persoon bijvoorbeeld 30, dan kan het wel een probleem worden. Vanaf 16 jaar is het niet verboden om seks te hebben (op vrijwillige basis natuurlijk).
quote:Dreamer schreef op 26 augustus 2014 @ 14:36:

[...]





Als deze jongen voor 22 aangezien kon worden, zal het met 'nog groeien' ook wel meevallen.Plus dat de kans aanwezig is dat het geen 'echte' tatoeëerder is geweest, maar een bijklusser. Ik zie zo ontzettend veel gepruts qua tattoo's, mensen die wat aan hobbyen......
quote:optimaal2014 schreef op dinsdag 26 augustus 2014 14:34 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="NummerZoveel in "Scharrel liegt over leeftijd; vergaande ..."" class="messagelink">NummerZoveel schreef op 26 augustus 2014 @ 14:27</a>:</b>

[...]





Tussen 12-16 is geen grijs gebied hoor, de wet is heel duidelijk. En de knul in kwestie is 15 jaar.</div></blockquote>Klopt net als drugsbezit dat ook is voor iemand van 16. Ik kan je alleen alvast verklappen dat je hiervoor niet in de gevangenis komt. Nogmaals, ik ken een man die hier 3 dagen voor heeft gezeten! En die had zelf echt geen enkel initiatief getoond.
quote:NummerZoveel schreef op 26 augustus 2014 @ 14:43:

[...]





Nogmaals, ik ken een man die hier 3 dagen voor heeft gezeten! En die had zelf echt geen enkel initiatief getoond.

Ongetwijfeld, maar je weet ook niet wat hier meer aan de hand was. Ik ben ook wel 19-jarigen tegen gekomen die veroordeeld waren voor seks met een 14 jarige, maar daar waren echt andere omstandigheden dan 'gewoon' een 19 jarige en 14 jarige die elkaar leuk vonden en seks hadden.



En als je 3 dagen vastzit voor verhoor dan heb je niet 'gezeten'. Dan ben je gewoon vastgehouden voor verhoor. Dat zegt niets over of je strafbaar of schuldig bent geloof ik.
Alle reacties Link kopieren
Dat zal best wel kunnen. Maar het is dus niet zo dat je automatisch de bak in gaat omdat het daar zo is gegaan. Zoals gezegd, het is een grijs gebied, de ene keer wel, de andere keer niet afhankelijk van de situatie.



Dat persoon zal ook vast wel zelf ouder zijn geweest dan 21. En dan nog stel 3 dagen. Waar hebben wij het over. Dat is meer soort weekendje weg. In het gemiddelde van der valk zal je het slechter hebben.



En dan moeten de ouders en het slachtoffer toch echt flink hun best doen om dat al voor elkaar te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Eens met Thordis. En ook eens dat ik er net zo over had gedacht als het een meisje was geweest, mits onder dezelfde omstandigheden - meisje van bijna zestien ziet er stukken ouder uit, gaat naar een kroeg met meerderjarigen, drinkt alcohol, liegt dat ze ouder is dan twintig en heeft vervolgens seks met een vijfentwintigjarige man. Ik vind dan ook niet dat die vijfentwintigjarige man iets aan te rekenen viel.



En ik geloof zeker wel dat bijna zestienjarigen er heel ouwelijk uit kunnen zien. Het is niet voor niks dat iedereen die er jonger uitziet dan vijfentwintig zich moet legitimeren voor alcohol en niet gewoon iedereen die er jonger uitziet dan achttien. Ze gaan er vanuit dat iemand rond die leeftijd een flink aantal jaar ouder kan lijken.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
quote:duistercontinent schreef op 26 augustus 2014 @ 13:27:

[...]





Toen mijn dochter jaren geleden op een sportclub was, was er al een meisje van 15 jaar met een grote tattoo op haar rug. Net als ik een keer naar de kapper ging en ook zo'n grietje van die leeftijd haar hele haar ontkleurd werd. Het is mode hè? Dan mag het,d a's wat anders dan dat je koter de kroeg induikt rookt, drinkt en het bed induikt met een volwassene. Dat is dan weer geen mode. Hmmm ik vind tattoo wel wat anders als haar ontkleuren.. jij niet?
Later is nu
Ik vind het allebei bezopen bij 15 jarigen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Thordis schreef op 26 augustus 2014 @ 14:41:

12-16 is wel degelijk een grijs gebied in die zin dat het afhangt van de omstandigheden en de machtsverhoudingen enz. De ouders kunnen aangifte doen, maar de jongen in kwestie zal gehoord worden. En dan wordt bepaald of iets strafbaar is. En aangezien TO niet wist en niet redelijkerwijs kon weten dat deze meneer 15 was én hij is bijna 16 én hij bevond zich op een plek voor volwassenen en loog over zijn leeftijd, dan zal het wel meevallen.



Zie site van de politie:



Wanneer is seks strafbaar?



Kinderen tot 12 jaar zijn voor de wet altijd beschermd. Het is verboden om seks te hebben met iemand beneden deze leeftijd. Tussen de 12 en 16 jaar ligt dat wat anders. Als er seks plaatsvindt met iemand die ouder is, dan kunnen de ouders daarvan aangifte doen. Het betrokken meisje moet dan ook worden gehoord door de politie en uiteindelijk zal een rechter uitmaken of het strafbaar is wat er is gebeurd. Dat is afhankelijk van de situatie. Als een meisje van 15 seks heeft met haar vriendje van 16 zal dat geen probleem zijn. Is die persoon bijvoorbeeld 30, dan kan het wel een probleem worden. Vanaf 16 jaar is het niet verboden om seks te hebben (op vrijwillige basis natuurlijk).Apart dat hier alleen over 'het meisje' gesproken wordt, eigenlijk.
Later is nu
Viel mij ook al op ja, alleen 'meisje' en dat op een politiepagina.
Alle reacties Link kopieren
quote:Thordis schreef op 26 augustus 2014 @ 14:42:

[...]



Plus dat de kans aanwezig is dat het geen 'echte' tatoeëerder is geweest, maar een bijklusser. Ik zie zo ontzettend veel gepruts qua tattoo's, mensen die wat aan hobbyen......



Ik ken wel meisjes, die met 15 jaar een tattoo hebben laten zetten bij echte tatoeëerders hoor. Zo vreemd is dat niet. Veel meisjes zijn dan natuurlijk ook al uitgegroeid.



Mijn dochter had met 15 jaar (of was net 16, geen idee meer) een groene lok Stond heel leuk, vond ik. Maakt me ook niets uit. We zijn een jaar verder en het is er allemaal uitgegroeid en geknipt. Een tattoo mag ze niet, die staat er namelijk over 50 jaar nog.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Ik zou trouwens liever hebben dat mijn dochter seks heeft als ze 15 is dan dat ze een mega tatoo heeft.



Seks op je 15 kan nog met verliefdheid te maken hebben. Een tattoo daar in tegen op die leeftijd geeft gewoon aan dat je er iets ontbreekt in de opvoeding van de ouders.
quote:Susan schreef op 26 augustus 2014 @ 14:50:

Eens met Thordis. En ook eens dat ik er net zo over had gedacht als het een meisje was geweest, mits onder dezelfde omstandigheden - meisje van bijna zestien ziet er stukken ouder uit, gaat naar een kroeg met meerderjarigen, drinkt alcohol, liegt dat ze ouder is dan twintig en heeft vervolgens seks met een vijfentwintigjarige man. Ik vind dan ook niet dat die vijfentwintigjarige man iets aan te rekenen viel.



En ik geloof zeker wel dat bijna zestienjarigen er heel ouwelijk uit kunnen zien. Het is niet voor niks dat iedereen die er jonger uitziet dan vijfentwintig zich moet legitimeren voor alcohol en niet gewoon iedereen die er jonger uitziet dan achttien. Ze gaan er vanuit dat iemand rond die leeftijd een flink aantal jaar ouder kan lijken.



Juist, ik zie zelf het verschil ook niet tussen iemand van 15, 17 of 19 en dat maakt voor de strafbaarheid van het geheel nogal wat uit. En ik word met 31 ook regelmatig nog om mijn legitimatie gevraagd, terwijl ik er in mijn beleving echt niet zo jong uit zie, maar het geeft maar aan hoe moeilijk het is om leeftijd te schatten.



Ik zag laatst wel een 31 jarige vrouw die een relatie had gehad met een 14 jarige leerling. En dát is een ander verhaal, dan heb je een machtspositie en je weet heel goed waar je mee bezig bent. Dat is hoe dan ook fout. Maar iemand tegenkomen in de kroeg die bewust liegt over zijn/haar leeftijd, tja, dat kun je niet altijd uitsluiten lijkt me.
quote:Dreamer schreef op 26 augustus 2014 @ 14:54:

[...]





Hmmm ik vind tattoo wel wat anders als haar ontkleuren.. jij niet?Het was wel anders dan een lok, het was een hele bos haar dat ontkleurd werd.
Alle reacties Link kopieren
Hmm. Ik denk dat 'smaken verschillen' niet alles te maken heeft met goede of slechte opvoeding. Dat ik het mijn kind toevallig verbied, wil niet zeggen dat ik degene, wiens dochter het wel heeft, een slechte ouder vindt. In tegendeel zelfs, die is in andere opzichten qua opvoeding misschien wel beter bezig. Dat ligt geheel aan hoe je zelf tegenover een tattoo staat, denk ik

(en ik heb er zelf één, trouwens)
Later is nu
Nou ja, bij een getatoeëerde, rokende, drinkende en seksende 15 jarige die in een kroeg rondhangt op late tijdstippen en die ook nog in het bezit is van een schreeuwende en uit haar dak gaande moeder kun je sowieso wel stellen dat de opvoeding waarschijnlijk wat minder vlekkeloos verlopen is.
Alle reacties Link kopieren
quote:duistercontinent schreef op 26 augustus 2014 @ 15:01:

[...]





Het was wel anders dan een lok, het was een hele bos haar dat ontkleurd werd.



had ik ook goed gevonden. Haar groeit weer aan, knip je af, zie je er niets meer van.



Ik probeer haar al jaren te stimuleren in zwart haar met roze of groene strepen, maarja.. dat wil ze natuurlijk niet nu

Ik vind haar daarvoor wel het type.
Later is nu
quote:duistercontinent schreef op 26 augustus 2014 @ 15:01:

[...]





Het was wel anders dan een lok, het was een hele bos haar dat ontkleurd werd.Wat is er mis met je haar ontkleuren op je 15e? Ik verfde het ook op mijn 13e voor het eerst. Dat is toch gewoon wat pubers doen? Experimenteren met hun uiterlijk, make up, piercings en tattoo's? En tattoo's zouden voor mij ook niet zo wenselijk zijn, maar ik kijk er niet zo raar van op eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Thordis schreef op 26 augustus 2014 @ 15:02:

Nou ja, bij een getatoeëerde, rokende, drinkende en seksende 15 jarige die in een kroeg rondhangt op late tijdstippen en die ook nog in het bezit is van een schreeuwende en uit haar dak gaande moeder kun je sowieso wel stellen dat de opvoeding waarschijnlijk wat minder vlekkeloos verlopen is.jaaa.. alles bij elkaar opgeteld geeft het zeker een beeld
Later is nu
Al ging ik op mijn 15e ook uit, rookte ik ook, verfde ik mijn haar en had ik ook gewoon seks. En met mijn opvoeding is weinig misgegaan eigenlijk

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven