Vanwaar die kakkerhaat?

10-12-2014 15:09 915 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waar komt die kakkerhaat vandaan? Ik heb vrienden uit het gooi, ik draag polo's, ik heb een rijke vader, heb een eigen bedrijf, ik rijd een dure auto, ik vind status belangrijk, etc, ... Met andere woorden: ik ben een kakker (maar echt niet overdreven arrogant!) en zie dit niet als iets negatiefs. In het gooi en in duurdere wijken in mijn dorp kijken mensen niet vreemd op, maar kom ik in een normale buurt of langs huurhuizen dan is dit wel een ander verhaal. Ik word aangekeken alsof ze op me kunnen schieten. Van waar die haat? Blijkbaar mag je tegenwoordig niet meer veel geld hebben?
Alle reacties Link kopieren
Je pikt Dorothy Parker eruit uit zwakte. Er zijn veel mensen waar je op zou kunnen reageren maar dat doe je niet want dan moet je een ingewikkelde discussie aangaan. In plaats daarvan richt je je op 1 persoon die zich arrogant gedragen zou hebben. Ik zie dat niet. Ik zie wel dat jij je arrogant gedraagt. Dus hou op met je zwak op te stellen. Dan moet je maar niet ageren tegen een meute vrouwen die je niet kent. Want dan moet je wat beters verzinnen dat dit hoor. Je verliest mijn respect iig want je negeert zowat iedereen omdat je gewoon niet weet wat je moet zeggen en wel weet dat je inhoudelijk de discussie zult verliezen. Dan gedraag je je echt als een kind. Wees een kerel en laat DP met rust. Dat is alleen maar om af te leiden van het feit dat je nog nat achter de oren bent. Maar je verraadt jezelf er juist mee.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Alle reacties Link kopieren
Zeg Netteman, krijg ik nou nog antwoord op mijn vraag of je zelf in het Gooi woont of niet?
Cum non tum age
Ik vind het ook jammer dat TO verder alleen maar 1 persoon ingaat en de rest verder lijkt te negeren terwijl er toch veel interessante dingen worden gezegd en vragen worden gesteld. Op die manier haken mensen af.



Paekzwart, wat jij beschrijft klinkt meer als roddelen, die aannames die mensen doen over hoe iemand ervoor staat. Maar maak jij in de praktijk dan vaak mee dat er over iemand anders' financiële situatie gesproken/gespeculeerd wordt? Of dat er dingen gesuggereerd worden? Ik maak het eigenlijk alleen mee op het forum dat er wel eens over geld gesproken wordt maar ik herken dat helemaal niet vanuit bijv. mijn vriendenkring.
Ik denk als ik een enorme SUV zie met daarin een hoog geblondeerde vrouw die de oprit indraait van een gigantische villa met toegangspoort: 'Zou ze gelukkig zijn? Is dit wat ze wil?'

Mijn ding zou het niet zijn, ik kan het voor mezelf niet verantwoorden te bulken van het geld, terwijl een ander noodgedwongen naar de voedselbank moet.

Ik hoop dat ik nooit rijk word en als ik het word, zou ik ervoor zorgen dat niemand het in de gaten heeft.

Dus ik kan wel zeggen dat ik echt wars ben van je status ontlenen aan materiele goederen.
Ja NYC, het zijn dingen die ik anderen heb horen zeggen, die daadwerkelijk op bleken te kijken tegen mensen met in hun ogen geld of juist benijden en afgunstig waren of dachten dat je wel een kruiwagen zou hebben in plaats van zelf verdiend. Waarbij mensen de status van een ander proberen te maken of te breken door juist tegen dat geld of die populariteit te ageren of juist te slijmen.



Mensen die rijk werden en dan merkten dat vrienden kwamen die alleen afgingen op het geld. Met roddelen kun je iemands status verhogen of ook weer proberen af te breken.



@Gladoortje, mooie stukjes die laatste twee posts!! Ik vind het ook een zwaktebod, afleidingsmanoeuvre van TO om 1 iemand er nu uit te pikken, alleen daar negatief op te reageren en de rest te negeren. Terwijl je de discussie zoveel interessanter maakt door te kijken wat de mening is van mensen over status en je daar vooral op te richten.



Hij doet net alsof anderen in dit topic verder niet weten wat het is om er op aangekeken te worden dat zijzelf of hun familie rijk zijn. Maar er zitten meer mensen tussen die wel weten waar ze over praten maar alsnog een ander idee hebben over status en hoe je daarmee omgaat.
Lisaviva, ik denk dat iedereen altijd gelukkig is met hoe hij of zij leeft en wat hij/zij doet. Dus ook die hooggeblondeerde vrouw met de SUV en de gigantische villa. Want als zij dat niet had gewild had, had ze wel voor een andere auto en woning gekozen toch? Ook als jij en ik heel andere keuzes zouden maken.



Ik geloof héél sterk in de keuzegelukkigheid (is geen woord, maar hoe verwoord ik het anders?)



Iedereen leeft anders en doet andere dingen in zijn leven. Daarom zeg ik ook al een paar keer tegen de TO: Jij zou niet gelukkig zijn met een Opel, maar wel met je BMW. Dat kan dan voor degene met die Opel toch exact omgekeerd zijn?
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 15 december 2014 @ 08:50:

Ik vind het ook jammer dat TO verder alleen maar 1 persoon ingaat en de rest verder lijkt te negeren terwijl er toch veel interessante dingen worden gezegd en vragen worden gesteld. Op die manier haken mensen af.



Paekzwart, wat jij beschrijft klinkt meer als roddelen, die aannames die mensen doen over hoe iemand ervoor staat. Maar maak jij in de praktijk dan vaak mee dat er over iemand anders' financiële situatie gesproken/gespeculeerd wordt? Of dat er dingen gesuggereerd worden? Ik maak het eigenlijk alleen mee op het forum dat er wel eens over geld gesproken wordt maar ik herken dat helemaal niet vanuit bijv. mijn vriendenkring.Ja precies, daarom denk ik ook dat TO er niet mee zit wat een ander denkt, maar dat hij dit topic opent om alleen te lezen wat hij wil lezen, zodat hij zich kan blijven wentelen in het idee dat hij echt een kakker is. Ik blijf erbij het is een wannabe gastje.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
quote:yette schreef op 14 december 2014 @ 23:10:

[...]



Ik vrees dat je mijn achtervang overschat. Oud geld kost ook wat en wil dus lang niet altijd zeggen dat er veel te besteden is.Oké, sorry. Dan gericht op het tweede deel: (gaat geloof ik helemaal los van de discussie die nu wordt gevoerd): een goede intelligentie en sociale vaardigheden (nog los van achtervang dus) is echt enorm belangrijk in deze maatschappij. Dat maakt dat je je los kunt wanen van "een groep", zelf keuzes kunt maken en meer kans hebt om je te ontwikkelen (als je wilt: los van wat status is of niet). Je hebt met een goede intelligentie en goede sociale vaardigheden naar mijn idee gewoon meer tools om over je leven na te denkende en zo in te vullen als jij wilt.
Ik voel me zo moedellooos
Alle reacties Link kopieren
Dat van die grotere auto dan de buurman herken ik wel, ik had in het verleden zo'n vriendje. Hij had een MGB maar wilde een Jaguar E-type, dat was zijn grote droom. Een kennis, weliswaar geen buurman, had er eentje, nieuw gekocht. X moest en zou zo'n zelfde auto. Die kwam er ook maar hij reed hem na een half jaar total loss. Zijn droom bracht hem geen geluk. Er is nooit een andere Jaguar voor in de plaats gekomen.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Wat ook kan schelen in hoe mensen naar "kakkers" kijken: ze weten heel goed dat een kakker geen idee heeft wat het inhoud jaar in jaar uit in 3 ploegendienst te moeten werken in een fabriek met gevaarlijke machines en een spekgladde vloer in de stank en al je collega's en jijzelf ook, hebben al eens een bloedvergiftiging opgelopen.

En alleen maar omdat je de pech had, toen je van school kwam, dat het toen ook al crisis was en je niet de gelegenheid had een leuke baan te kiezen en switchen lukte daarna ook niet.

En dan horen hoe laagdunkend de hogere kaste over jouw kaste praat.

Nee, daar krijg je geen vrienden mee, klopt.
Ouwe postduif
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 14 december 2014 @ 22:12:

Maar dan gaat status dus in zekere zin ook over dingen willen bereiken/hebben die anderen (al) wel hebben of waar ze bij horen? Een soort doelstelling?



Ach, ik denk dat dat voor ieder persoonlijk is, wat men wil bereiken. De meeste mensen willen een redelijk comfortabel leven hebben, al dan niet met de mogelijkheid tot zelfontplooiing en de een zal een leuke hobby hebben, de andere wil studeren om verder te komen, of een leuk huis, een paar keer per jaar met vakantie kunnen, of een mooie auto, smartphone of I pad, maar iedereen wil in ieder geval een fatsoenlijk dak boven het hoofd en voldoende middelen hebben om te kunnen leven, zonder ieder duppie om te moeten draaien.



Helaas is dat laatste niet voor iedereen weggelegd.
Ouwe postduif
Alle reacties Link kopieren
quote:lisaviva schreef op 15 december 2014 @ 09:01:

Ik denk als ik een enorme SUV zie met daarin een hoog geblondeerde vrouw die de oprit indraait van een gigantische villa met toegangspoort: 'Zou ze gelukkig zijn? Is dit wat ze wil?'





Wat een bijzondere gedachte. Waarom zou ze per definitie niet gelukkig zijn of iets anders willen als ze blond is, een groot huis heeft en een dure bak onder haar kont?







Mijn ding zou het niet zijn, ik kan het voor mezelf niet verantwoorden te bulken van het geld, terwijl een ander noodgedwongen naar de voedselbank moet.



je spaart nu ook niet en stort wat je elke maand over houdt naar een goed doel?





Ik hoop dat ik nooit rijk word en als ik het word, zou ik ervoor zorgen dat niemand het in de gaten heeft.

.Want?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 14 december 2014 @ 22:02:

Netteman is het prototype van de patser die denkt het te hebben gemaakt. "Oud geld" wil met zulke lui niets te maken hebben, oud geld heeft nog een zekere status, nieuw geld heeft dat zeker niet.Die mensen waar jij op doelt met het woord 'oud geld', klinken niet veel beter dan TO. Ik maak uit je woorden op dat ze zich ook zeer verheven voelen. Ik snap ook niet waarom je dat lijkt te brengen als iets positiefs, want je plaatst jezelf eigenlijk in het kamp van Netteman daarmee. Terwijl je dat niet door hebt.
Alle reacties Link kopieren
Praat je wel eens met mensen uit een"normale buurt" of uit huurhuizen (heb je tegenwoordig ook heul veul geld voor nodig om in te wonen;-) Haten vind ik meteen zo'n negatief woord, wat is het dat jij het belangrijk vind wat ze van je denken? Schaamte? om er met een dikke bak doorheen te rijden?
Ik heb ook het idee dat TO een nepkakker is. Draagt vast een polo met zelf het Ralph Laurenlabel erin genaaid. En om zijn vinger geen zegelring, maar tegel. Met een zelfontworpen wapen, om maar als adel over te komen.

Was graag lid geworden van het corps, maar is er niet van gekomen. Heeft toen wat vrienden opgetrommeld die hij nu 'jaarclub' noemt.

Golfen lukt hem niet, dus gaat hij in het weekend naar de midgetgolfbaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:ar2192 schreef op 15 december 2014 @ 12:00:

Wat ook kan schelen in hoe mensen naar "kakkers" kijken: ze weten heel goed dat een kakker geen idee heeft wat het inhoud jaar in jaar uit in 3 ploegendienst te moeten werken in een fabriek met gevaarlijke machines en een spekgladde vloer in de stank en al je collega's en jijzelf ook, hebben al eens een bloedvergiftiging opgelopen.

En alleen maar omdat je de pech had, toen je van school kwam, dat het toen ook al crisis was en je niet de gelegenheid had een leuke baan te kiezen en switchen lukte daarna ook niet.

En dan horen hoe laagdunkend de hogere kaste over jouw kaste praat.

Nee, daar krijg je geen vrienden mee, klopt.Ook dit moet generaliseren zijn. Ik ken persoonlijk geen kakkers, maar de meesten zullen vast wel beseffen hoe belangrijk het is dat de vuilnis wordt opgehaald.
Om een lang verhaal kort te maken vind ik het nogal sneu om een kakker te WILLEN zijn. Er zijn zelfs mensen die heel hard hun best doen om een kakker te worden. Die gaan zichzelf een andere tongval aanleren, rare maniertjes, niet om aan te horen. Brallen, echt te erg. Gewoon jezelf zijn en niet zo raar doen, ik heb zelf de neiging meewarig te zijn als ik iemand zo kakkerig zie doen, denk dan serieus dat iemand ergens een diepgeworteld minderwaardigheidscomplex heeft. Kijk bijvoorbeeld naar Linda de Mol, die doet ook niet bekakt, praat gewoon Nederlands en ik heb haar nog nooit laatdunkend tegen iemand zien doen, die komt ook uit het Gooi toch?

Met geld en status wordt je echt geen beter mens. Ik heb keiveel respect voor al die mensen die hard werken in een rotbaan om rond te komen, ik kijk daar echt tegenop en maak een diepe buiging voor ze. Ik denk dat het respect voor de arbeidersklasse mij met de paplepel is ingegoten door mijn moeder. Hele verhalen heb ik van haar gehoord over de armoede in het gezin van mijn grootouders, mijn opa was fabrieksarbeider, dat was nog in de tijd dat als je voor een dubbeltje geboren was je nooit een kwartje zou worden. Hoe ze keihard werkten en hoe inventief ze waren. Mijn moeder moest al jong als dienstmeisje werken, ik heb hier echt ontzag voor en ik walg er van hoe zelfs anno 2014 mensen vaak nog worden uitgebuit in Nederland. De familie van mijn vaders kant had het goed, maar ik zag daar echte armoede in de zin dat die hele familie uit elkaar is gevallen en geen contact meer met elkaar hebben en ze zelfs ruzie maakten over erfstukken.
quote:sinnombre schreef op 15 december 2014 @ 12:40:

Ik heb ook het idee dat TO een nepkakker is. Draagt vast een polo met zelf het Ralph Laurenlabel erin genaaid. En om zijn vinger geen zegelring, maar tegel. Met een zelfontworpen wapen, om maar als adel over te komen.

Was graag lid geworden van het corps, maar is er niet van gekomen. Heeft toen wat vrienden opgetrommeld die hij nu 'jaarclub' noemt.

Golfen lukt hem niet, dus gaat hij in het weekend naar de midgetgolfbaan.Ik denk eerlijk gezegd dat nog niet eens, ik denk dat hij in de beginnersfase zit en denkt " Hoe wordt ik een kakker" en het 1 en ander aan het oefenen is en reacties van mensen peilt en ondertussen over die auto en die goedlopende eigen zaak luchtkastelen aan het bouwen is.
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel Paekzwart. Jij kan er ook wat van en ik zie anderen ook hele goeie punten maken. Het is alleen lastig discussieren met iemand die voor stommetje speelt.



Ik zeg wel eens, het leven is een hele persoonlijke ervaring. Dat zie je hier ook weer. Ik dacht dat de meeste mensen dat wel snapten. Maar ja, ik wist ook nog niet zoveel toen ik 23 was.



Eigenlijk is het maar goed dat het even duurt voor je verstandiger gaat denken. De samenleving heeft ook behoefte aan mensen die doen, zonder al teveel te denken. Hoe krijgen we anders een leger? Jonge mensen werken zich vaak te pletter, zonder zich af te vragen of alles wel eerlijk verloopt. Ze zijn een beetje de werkezels van de samenleving. Hoe ouder je wordt, hoe assertiever je wordt. En dan ga je nadenken. Dat begint bij de een wat eerder dan bij de ander.



En dan accepteer je niet zomaar alles meer. Ik denk dat Netteman nu ook op dit punt is aangekomen. Hij dacht dat hij alles had maar komt er nu achter dat alles toch niet alles is. Hij gaat om zich heen kijken want werkezelen hoeft nu niet meer. En dan voelt hij onvrede met de wereld om zich heen. Hij krijgt helemaal niet de waardering die hij had verwacht. Wat een desillussie! Dan doe je alles wat men van je had verwacht en meer en dan krijg je boe-geroep. Netteman, die dag maken we allemaal mee. Doe Maar schreef er zelfs een liedje over: is dit alles?



Eigenlijk jokt men een beetje over het leven tegen je als je jong bent. Om te voorkomen dat je niet wilt deugen, vertelt men dat als je maar hard werkt, het wel goed zal komen met je. Is niet helemaal waar maar anders wil je misschien niet hard werken. Ze beloven je gouden bergen, om ervoor te zorgen dat je de samenleving geld oplevert ipv kost. Je moet maar denken dat ze dat doen, om je gelukkig te maken. Net als toen ze jokten over Sinterklaas. Het overkomt ons allemaal, de dag dat we door de schone schijn heen prikken en de realiteit van onszelf in een helderder licht gaan zien. En dat is verdomd teleurstellend.



Het wordt beter, Netteman, hou vol! Over 10 jaar heb je als het goed is kinderen en heb je zeker 20 jaar geen tijd meer om na te denken. Doe dus vooral je best een leuke vrouw te vinden en een gezin te stichten. Want van werken alleen ga je niet gelukkig worden. Als je graag bewondering wilt, wees dan de leukste echtgenoot en vader. Geen betere fans dan familie. Ik denk dat je dan wat gelukkiger zou kunnen worden. Wacht niet tot de waardering komt want dan kun je lang wachten. Creer gewoon je eigen bewonderaars. En daar is niks aan gelogen.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
--
Alle reacties Link kopieren
quote:netniet schreef op 15 december 2014 @ 13:18:

[...]



Ik denk eerlijk gezegd dat nog niet eens, ik denk dat hij in de beginnersfase zit en denkt " Hoe wordt ik een kakker" en het 1 en ander aan het oefenen is en reacties van mensen peilt en ondertussen over die auto en die goedlopende eigen zaak luchtkastelen aan het bouwen is.Oefening baart kunst maar die vlieger gaat in dit geval niet op. Iemand die denkt manieren te leren door ze af te kijken bij anderen omdat hij ze van huis uit niet heeft meegekregen, of door het lezen van etiquetteboekjes, kweekt maniertjes, maniertjes zijn zeker geen manieren.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Toch maar een account aangemaakt. Interessant topic!



@ Netteman: Allereerst; respect voor het openen van dit topic. Je had kunnen verwachten dat er niet veel positieve reacties op zouden komen. (Eyeopeners enzo).

Je hebt wat voordelen gehad dankzij jouw rijke familie. Maar uiteindelijk ben je wel jong begonnen met werken. Heb je met dat geld jouw eigen zaak opgezet. En jouw eigen auto betaald. Je had ook directeur kunnen worden in je vaders bedrijf, zonder diploma`s te halen, en met direct een vet salaris en een auto van de zaak.

Best wel cool dat je daar niet voor hebt gekozen. (En jouw ouders ook niet).

Ik denk dat je jezelf nogal ongelukkig uitdrukt af en toe. Neem aan dat je bedoeld dat een ondernemer status heeft, omdat deze mensen keihard werken voor hun eigen brood, met alle financiële risico`s die erbij horen. Als deze groep succes heeft, verdienen zij respect, ongeacht of het een boer, kapper, interieur verzorger of zakenman is. Ik respecteer zelfstandig ondernemers.

Maar ik respecteer persoonlijk eigenlijk alle mensen die keihard werken om brood op de plank te krijgen.



Wij zijn begonnen met niets. Slecht betaalde baan van partner, woning in een slechte buurt, allemaal leuke contacten met buren. Op een gegeven moment zijn wij ondernemers geworden (Allebei een zelf aangeleerd beroep). We zijn niet enorm rijk. Maar hebben nu genoeg. Ik begon dingen te kopen die ik altijd al had willen hebben. Dure schoenen, jassen, sieraden, enz.(voor mijn hele gezin). Na een paar weken begon het op te vallen dat sommige mensen geen gedag meer zeiden. Toen heb ik aan een aantal gevraagd wat er nu precies aan de hand was. Bleek dat ze dachten dat ik prostituee was geworden, en mijn partner mijn pooier?! Daarnaast waren we vast ook bezig met drugs dealen. (Met dat soort mensen wilden zij niet omgaan..) Ik heb toen gezegd dat we een kleine prijs in de loterij gewonnen hadden. En nooit meer laten zien wat ik wel of niet heb. Ook als je het me vraagt zeg ik niet dat we goed verdienen. Ik vertel het beroep van mijn man, en zeg dat het nu eenmaal crisis is.. En alles gaat weer prima. Ik ben weer gewoon degene die je kunt bellen als je het niet red om je kind op tijd uit school te halen. En degene die je kunt bellen als je er even helemaal door heen zit. Die de boodschappen doet als je ziek bent. En even een kopje soep kunt brengen. Dit vind ik een veel leukere "status". Veel belangrijker dan geld.

Moraal van dit verhaal; ik heb wel een beetje gemerkt dat mensen afgunstig kunnen doen (roddelen en negeren) als je laat zien dat je er financieel beter voorstaat dan zij.

Maar goed, het is ook onnozel om te verwachten dat mensen met honger staan te juichen dat jij een belachelijk dure auto rijd. (Of dat ik alweer nieuwe Timberlands laarzen aan heb). (Onder honger mag je bijvoorbeeld ook de mensen verstaan die hun zorgkosten niet kunnen betalen vanwege hun lage salaris. Of de mensen die de afgelopen 10 jaar niet eens hebben kunnen denken aan op vakantie gaan).



Jammer dat jij jezelf een kakker noemt. Dat gepraat over oud en nieuw geld kan ik wel om lachen.



Kijk uiteindelijk he.. Moet je meer respect hebben voor iemand die keihard heeft gewerkt, en zijn eigen succes daarmee heeft gemaakt. Of moet je meer respect hebben voor iemand die al decennia "oud" geld in de familie heeft zitten, en dus eigenlijk altijd "veilig" zit. Ik ga dan voor nieuw geld.. Mensen die van niets iets maken, vind ik interessanter dan mensen die van iets meer maken. Alhoewel, ik eigenlijk beide respecteer. Net als de vuilnismannen en alle andere beroepen. Eigenlijk respecteer ik iedereen die hard werkt.

De mensen die geld verdienen, maar geen bal uitvoeren, daar kijk ik op neer. Mensen die hun best niet doen.



Jij kiest er voor om jouw geld te laten zien, en dan moet je de consequenties ook nemen. En dat is dat niet iedereen maar blij voor je is.



Verder vind ik dat je het juist heel goed doet. En dat jij juist een verschil zou kunnen maken/maakt. Je zorgt voor werkgelegenheid. En je zult vast nog meer manieren vinden om de maatschappij te kunnen helpen. (Misschien kun je in jouw nieuwe vestigingen mensen werk geven die heel graag willen, maar nergens werk kunnen krijgen ofzo?).



Wat ik zelf soms doe (misschien leuk om eens te doen), ik weet een beetje wie er hier in de buurt weinig geld hebben. Af en toe een witte enveloppe door de brievenbus met 50 euro erin kost mij niets. Als je veel hebt is dat heerlijk. Als je het kunt gebruiken om een ander te helpen is dat nog fijner. (Je kunt het gewoon anoniem doen).



En om toch nog maar eens heel eerlijk te zijn.. Ik zag laatst een auto in de garage waarvoor ik zou overwegen om er mijn rechterarm voor op te offeren (ik ben links). Echt zo mooi! Toch blijven wij lekker low profile met onze 20 jaar oude auto Ik moet tenslotte wel aan mijn status denken..
Alle reacties Link kopieren
quote:Paekzwart schreef op 14 december 2014 @ 22:56:

[...]





Niet alle rijke mensen zijn kakkers of worden zo genoemd. Een kakker is meer de man met het sjaaltje en de merkkleding die er op prat gaat dát hij die dikke BMW heeft en hij praat met alsof hij een aardappel in zijn mond heeft en weet waar het bestek ligt of welke wijn de beste is.



Maar je hebt ook rijke mensen die gewoon graag nog in de tuin werken, die hun auto kopen omdat deze veiliger is en comfortabeler en die niet specifiek bepaalde merkkleding kopen maar wellicht gewoon nog graag in een spijkerbroek etc.



Dit dus. De "kakker" is een stereotype, net als de "tokkie", de "allochtoon", de "zweefteef", de "ambtenaar" de "tukker", de "bijstandsmoeder", de "hipster" etc, etc, etc.



Dergelijke stereotypen zijn zelden 100% correct en daarnaast bestaat er de "confirmation bias". Kort gezegd: mensen interpreteren informatie op zo'n manier dat deze hun eerdere gedachten over een onderwerp zullen versterken (en waardoor de stereotypen worden versterkt).



Knip en plak van wikipedia:



Confirmation bias, also called myside bias, is the tendency to search for, interpret, or remember information in a way that confirms one's beliefs or hypotheses. It is a type of cognitive bias and a systematic error of inductive reasoning. People display this bias when they gather or recall information selectively, or when they interpret it in a biased way. The effect is stronger for emotionally charged issues and for deeply entrenched beliefs. People also tend to interpret ambiguous evidence as supporting their existing position. Biased search, interpretation and memory have been invoked to explain attitude polarization (when a disagreement becomes more extreme even though the different parties are exposed to the same evidence), belief perseverance (when beliefs persist after the evidence for them is shown to be false), the irrational primacy effect (a greater reliance on information encountered early in a series) and illusory correlation (when people falsely perceive an association between two events or situations).





Voorgaande lijkt hier bij sommige reactie ook te gebeuren: alles wat TO zegt bevestigd het "stereotype" en triggered een tegenreactie.



Dit gezegd hebbende: Het valt mij regelmatig op (maar dat kan ook een bias zijn) dat het geaccepteerd is (of lijkt) om over bepaalde stereotypen ongenuanceerder te zijn dan over anderen. Welke stereotypen dat zijn is dan afhankelijk van het publiek en/of de gelegenheid. Ik heb niet het idee dat kakkers er in die zin slechter van af komen dan andere groepen.



Ik heb wél het idee dat "stereotyperen" - en het hebben van een "afkeer" tegen een bepaald stereotype - in sommige gevallen een soort van spiegelbeeldige werking heeft. Iemand die bijvoorbeeld heel "nuchter" is zal wellicht sneller vooroordelen hebben over iemand die heel "zweverig" is dan bijvoorbeeld over "thuisblijfmoeders" (om maar even een zijstraat te noemen). Iemand die zich het ongans werkt voor een minimumloon heeft misschien sneller vooroordelen over "kakkers" dan over "hipsters" (en omgekeerd). Het gaat daarbij volgens mij niet zozeer om "jaloezie" maar eerder om "onbekend maakt onbemind".
Alle reacties Link kopieren
Leuke post, Bull. Ik mis nuancering van Netteman en die breng jij wel aan. Natuurlijk kunnen mensen jaloers zijn op iemand die veel geld heeft. De vraag is hoe je daarmee omgaat. Heb je er een beetje begrip voor omdat je jezelf in perspectief tot andere mensen ziet of blijf je hange in onbegrip. Jij vindt het ook niet fijn als mensen je negatief beoordelen en dus pas je de enige aan die je kunt veranderen, en dat ben je zelf. Je hebt op die manier het probleem opgelost zonder iemand te kwetsen en maakt zelfs mensen blij. Ik vind het geweldig dat je dat doet. Zo kan het dus ook en daar wordt je van binnen een rijker mens van. Je hebt er niks aan om je te isolere van anderen.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
--

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven